Jump to content

Recommended Posts

Posted
3 timer siden, skrev kje:

Mener du en målepinne på hver av de 2 inni kontakten?

Det skal vel ikke være kontiunitet mellom dem?

Ja slik. Det skal være en motstand over clutchen, da den er en forbruker. Mål ohm 

Posted
2 hours ago, grcossie said:

Ja slik. Det skal være en motstand over clutchen, da den er en forbruker. Mål ohm 

Ok, hvor mange ohm skal det være?

Posted
23 minutes ago, grcossie said:

Har ikke talla der, er ikke oppgitt noe tall på det, får se hva du måler der

Ok men blir jeg noe klokere av å måle ohm da?

Det er veldig vanskelig å komme til den kontakten som er på clutchen. Er det noe jeg kan demontere for å komme lettere til?

• 2 weeks later...
Posted (edited)
On 4/13/2025 at 4:54 PM, grcossie said:

Visst du ikke har motstand, så har du brudd i kretsen. Kommer vell bedre til fra undersida

Kan jeg teste om kompressor fungerer ved å mate clutch kontakten med 12volt pluss og minus på hver pin?

Når jeg tar ut reléet og jumper er det spenning i clutch kontakten. Men hvorfor må jeg jumpe kontakten for at det skal være spenning? Jeg har byttet relé så det skulle jo være iorden. Kan det være noe annet?

Edited by kje
Posted
5 timer siden, skrev kje:

Kan jeg teste om kompressor fungerer ved å mate clutch kontakten med 12volt pluss og minus på hver pin?

Når jeg tar ut reléet og jumper er det spenning i clutch kontakten. Men hvorfor må jeg jumpe kontakten for at det skal være spenning? Jeg har byttet relé så det skulle jo være iorden. Kan det være noe annet?

Ja det kan du, Releèt blir styrtav inngåenede signal fra trykkbryter og utetemp bla. 

Posted (edited)
18 hours ago, grcossie said:

Ja det kan du, Releèt blir styrtav inngåenede signal fra trykkbryter og utetemp bla. 

I og med at jeg hadde den på ac kontroll der de sa at det var tilstrekkelig med gass kan jeg vel utelukke lekkasje i kondenser?

Hva kan jeg demontere for å komme lettere til clutch kontakten?

20250423_104559.thumb.jpg.7a124b51b62f7a7b6cc572798fd00726.jpg

Hvor ender de 2 små kontaktene i releholderen?

20250411_221942.thumb.jpg.b3f0f5acd1a540c8243bd80679a09dee.jpg

Edited by kje
Posted

Du måler i konyakten som sitter på oppsiden av kompressor. Den ene tynne til rele, er pluss og kommer fra en sikring, den andre er minus og styresignal fra pcm (motorstyring)

Posted
12 hours ago, grcossie said:

Du måler i konyakten som sitter på oppsiden av kompressor. Den ene tynne til rele, er pluss og kommer fra en sikring, den andre er minus og styresignal fra pcm (motorstyring)

Ja men det er utrolig vanskelig å komme til kontakten. Jeg får såvidt tatt kontakten ut og inn. Må nok demontere noe for å kunne måle der.

Den tynne til relé som er pluss er iorden.

Jeg kunne sjekket om det er brudd i den andre som er minus og styresignal til pcm. Hvor i pcm ender den opp? Er det pcm som er Framfor venstre forhjul, bakom locari skjerm (plast innerskjerm)?

Her?

15923001594341838150917547844953.jpg.2ff456d99972a9dcc606b68b19c66379.thumb.jpg.4e297e2401759430566d0f07120e88be.jpg

Posted

stemmer med pcm der,  ser ut som det er mitre kontakt, får ikke lagt inn bilde der så vanskelig å forklare hvilket stikk, men visst du tar av kontakten og ser inn i den og holder den med de tykke stikkene ned, så er det første rekka med små stikk og nr 2 fra venstre

Posted
On 4/24/2025 at 4:44 PM, grcossie said:

stemmer med pcm der,  ser ut som det er mitre kontakt, får ikke lagt inn bilde der så vanskelig å forklare hvilket stikk, men visst du tar av kontakten og ser inn i den og holder den med de tykke stikkene ned, så er det første rekka med små stikk og nr 2 fra venstre

Er det her du mener?

20250427_223452.jpg