Jump to content

Recommended Posts

Posted
18 timer siden, skrev kje:

Skal det være kontiunitet mellom batteri minuspolen og en av kontaktene i relé holder?

Nei, det blir jord styrt fra pcm (motorstyring)

 

Posted
32 minutes ago, grcossie said:

Nei, det blir jord styrt fra pcm (motorstyring)

 

Ok, kanskje det er brudd i jord ledningen mellom pcm og relé? Hvor i pcm er den?

Posted
2 timer siden, skrev kje:

Ok, kanskje det er brudd i jord ledningen mellom pcm og relé? Hvor i pcm er den?

Ja det kan det være, du må måle om du får jord der når du slår på ac, du må også ha pluss på den andre lille pluggen i releholder. Får ikke lagt inn bilde av den kontakten desverre

Posted
25 minutes ago, grcossie said:

Ja det kan det være, du må måle om du får jord der når du slår på ac, du må også ha pluss på den andre lille pluggen i releholder. Får ikke lagt inn bilde av den kontakten desverre

Hvordan måler jeg om det er jord? Starter motor og ac og måler kontiunitet mellom batteri minuspolen og en av kontaktene i relé holder?

 

Hvor i pcm styres jord? 

15923001594341838150917547844953.thumb.jpg.39c6ba3c35c3593c64e5cfce43c731d3.jpg.529d9a67933d32f3a6689c5f0d4c9fbd.jpg

20200616_131442.thumb.jpg.65013578cc05a40f220d5a7437281fe8.jpg.f3ebc0378c8ef7b9d0f5bb0b1385f7a8.jpg

20200616_131554.thumb.jpg.3b37fbdb6d15a2e336c58bef5d4c2f51.jpg.8c150521b0fdc4da07d299c8aff50366.jpg

Posted

Du tar rød målepinn på batteri pluss og sort målepinn i en av de tynne på releholder, så måler du spenninga

Posted
37 minutes ago, grcossie said:

Du tar rød målepinn på batteri pluss og sort målepinn i en av de tynne på releholder, så måler du spenninga

Takk. Jeg prøvde det men det var ikke spenning på noen av kontaktene i relé holderen. Jeg hadde på motor og ac da jeg målte. 

20250408_211108.thumb.jpg.26411f9bc1131d852a288f305da31450.jpg

Posted

Oki, men har du nå prøvd å jumpe mellom de 2 store på rele sokkel og sett at clutchen får strøm og kopler inn?

Posted (edited)
11 hours ago, grcossie said:

Oki, men har du nå prøvd å jumpe mellom de 2 store på rele sokkel og sett at clutchen får strøm og kopler inn?

Ja jeg prøvde å jumpe mellom de to store ifjor (se screenshot fra forumet). Da mistenker jeg brudd i jord-ledningen mellom relé og pcm. Men jeg vet ikke hvor i pcm jeg skal måle fra?

Screenshot_20250408-230024_SamsungInternet.thumb.jpg.308f6ceeec8aada65f87461c4caff29e.jpg

Edited by kje
Posted (edited)

Kan det være denne orange og hvite ledningen?:

Screenshot_20250409-112930_SamsungInternet.thumb.jpg.8da7f9ab962f75d62b04048c79ebe7a4.jpg

 

 

Skal jeg kunne måle kontiunitet på trykkbryter koblingen?

20240813_104054.thumb.jpg.7089064586e7b2cc14854e8534f25cb3.jpg.abe1d20ae6f99cd1353787ba9988de66.jpg

 

Det er 3 pin-kontakt. Jeg jumpet alle kombinasjoner en etter en. På en av kombinasjonene ville ikke motoren starte og fikk opp motorfeil.

Skal kompressoren begynne å gå eller clutchen koble inn dersom jeg kobler pluss og minus på kontakten til kompressoren? Kontakten går til de to store i reléet her:

20250409_144235.thumb.jpg.3d6ff6112461bc475f0a837f9314ad1a.jpg

Edited by kje
Posted

Konyakt 3 på rele kommer fra batteri pluss, 5 er pluss til clutch og den andre ledningen som går inn på clutch kontakten er jording. Visst du jumper på rele når motor ikke går, så skal du høre og se at cluthen slår inn, men vil ikke gå rundt før motor starter. Trykkbryteren har en pluss, en jording og en signal

  • Like 1
Posted (edited)
1 hour ago, grcossie said:

Konyakt 3 på rele kommer fra batteri pluss, 

Ja, men kontakt 3 går også til clutch kontakten? Jeg målte kontiunitet der, kan det være riktig?

 

Kommer jordingen i clutch kontakten via reléet? Eller går jordinga rett fra innerskjerm/rammevange venstre side framme?

 

Edited by kje
Posted

Nei 3 kommer fra sikringen og inn på rele, nr 5 er ut til clutch. Jordingen til clutch er direkte til gods på innerskjerm mot rammevang

  • Like 1
Posted (edited)
11 minutes ago, grcossie said:

Nei 3 kommer fra sikringen og inn på rele, nr 5 er ut til clutch. Jordingen til clutch er direkte til gods på innerskjerm mot rammevang

Ok, takk. 

Skal man kunne måle kontiunitet mellom gods på bilen og clutch kontakten?

 

Siden jeg ikke hører clutchen koble inn når jeg jumper reléet mistenker jeg brudd i jordings ledningen. 

Edited by kje
Posted
5 minutter siden, skrev kje:

Ok, takk. 

Skal man kunne måle kontiunitet mellom gods på bilen og clutch kontakten?

Ja det skal man,  

Posted (edited)
17 hours ago, grcossie said:

Jordingen til clutch er direkte til gods på innerskjerm mot rammevang

Nå har jeg målt at den ene clutchkontakten får jording og den andre clutchkontakten får pluss fra relé når jeg jumper reléet. 

Da skulle vel clutchen slått inn? Hva kan være galt?

Edited by kje
Posted
10 timer siden, skrev kje:

Nå har jeg målt at den ene clutchkontakten får jording og den andre clutchkontakten får pluss fra relé når jeg jumper reléet. 

Da skulle vel clutchen slått inn? Hva kan være galt?

Da skuller den slått inn ja, kan du ta et bilde av clutchen? 

Posted
2 hours ago, grcossie said:

Da skuller den slått inn ja, kan du ta et bilde av clutchen? 

Får ikke tatt så nærme bilde, kan du se noe ut ifra dette?

20250410_221311.thumb.jpg.3732d2855e69b231c1f38566dcf7a364.jpg

Posted

Ja ser at ytre del ac clutchen er der, det hender skrua som holder den på plass, skrur seg løs og delen faller av, men her er den ok. mål gjennomgang i kontakten til clutchen for å se om det kan være brudd fra kontakten til clutchen

Posted (edited)
12 hours ago, grcossie said:

Ja ser at ytre del ac clutchen er der, det hender skrua som holder den på plass, skrur seg løs og delen faller av, men her er den ok. mål gjennomgang i kontakten til clutchen for å se om det kan være brudd fra kontakten til clutchen

Ok. Hvordan måler man gjennomgang i kontakten til clutchen?

 

Dersom jeg tar av kontrakten til clutchen og måler spenningen med motor og ac på, skal det da være over 12v der?

Edited by kje
Posted
20 timer siden, skrev kje:

Ok. Hvordan måler man gjennomgang i kontakten til clutchen?

 

Dersom jeg tar av kontrakten til clutchen og måler spenningen med motor og ac på, skal det da være over 12v der?

Stemmer du skal ha ladespenning der da  ca13-14v. Gjennomgang måler du da i andre enden, altså kontakt delen som heger på ac clutch, mål motstand over clutchen

Posted (edited)
2 hours ago, grcossie said:

Stemmer du skal ha ladespenning der da  ca13-14v. Gjennomgang måler du da i andre enden, altså kontakt delen som heger på ac clutch, mål motstand over clutchen

Det er ikke spenning i kontakten til clutchen med motor og ac på. Men når jeg tar ut reléet og jumper er det spenning i kontakten. Når jeg da tar kontakten inn i clutchen vil ikke clutchen slå inn.

 

Er det her mellom clutchen og kontakten du mener jeg skal måle kontiunitet? Må vel skru ut hele kompressoren for å komme til?

Screenshot_20250411-211242_YouTube.thumb.jpg.524a3e74a868d13bf132327ef562f764.jpg

Edited by kje
Posted
6 minutes ago, grcossie said:

Er ikke så godt å måle på selve clutchen, men visst du måler i kontakten i andre enden av ledningen

Mener du inni kontakten? Jeg må vel ha to punker å måle kontiunitet mellom?

Posted
13 timer siden, skrev kje:

Mener du inni kontakten? Jeg må vel ha to punker å måle kontiunitet mellom?

Ja det er 2 ledninger inni kontakten, mål mellom dem

Posted
23 minutes ago, grcossie said:

Ja det er 2 ledninger inni kontakten, mål mellom dem

Mener du en målepinne på hver av de 2 inni kontakten?

Det skal vel ikke være kontiunitet mellom dem?

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...