grcossie Posted April 8 Posted April 8 18 timer siden, skrev kje: Skal det være kontiunitet mellom batteri minuspolen og en av kontaktene i relé holder? Nei, det blir jord styrt fra pcm (motorstyring)
kje Posted April 8 Author Posted April 8 32 minutes ago, grcossie said: Nei, det blir jord styrt fra pcm (motorstyring) Ok, kanskje det er brudd i jord ledningen mellom pcm og relé? Hvor i pcm er den?
grcossie Posted April 8 Posted April 8 2 timer siden, skrev kje: Ok, kanskje det er brudd i jord ledningen mellom pcm og relé? Hvor i pcm er den? Ja det kan det være, du må måle om du får jord der når du slår på ac, du må også ha pluss på den andre lille pluggen i releholder. Får ikke lagt inn bilde av den kontakten desverre
kje Posted April 8 Author Posted April 8 25 minutes ago, grcossie said: Ja det kan det være, du må måle om du får jord der når du slår på ac, du må også ha pluss på den andre lille pluggen i releholder. Får ikke lagt inn bilde av den kontakten desverre Hvordan måler jeg om det er jord? Starter motor og ac og måler kontiunitet mellom batteri minuspolen og en av kontaktene i relé holder? Hvor i pcm styres jord?
grcossie Posted April 8 Posted April 8 Du tar rød målepinn på batteri pluss og sort målepinn i en av de tynne på releholder, så måler du spenninga
kje Posted April 8 Author Posted April 8 37 minutes ago, grcossie said: Du tar rød målepinn på batteri pluss og sort målepinn i en av de tynne på releholder, så måler du spenninga Takk. Jeg prøvde det men det var ikke spenning på noen av kontaktene i relé holderen. Jeg hadde på motor og ac da jeg målte.
grcossie Posted April 8 Posted April 8 Oki, men har du nå prøvd å jumpe mellom de 2 store på rele sokkel og sett at clutchen får strøm og kopler inn?
kje Posted April 8 Author Posted April 8 (edited) 11 hours ago, grcossie said: Oki, men har du nå prøvd å jumpe mellom de 2 store på rele sokkel og sett at clutchen får strøm og kopler inn? Ja jeg prøvde å jumpe mellom de to store ifjor (se screenshot fra forumet). Da mistenker jeg brudd i jord-ledningen mellom relé og pcm. Men jeg vet ikke hvor i pcm jeg skal måle fra? Edited April 9 by kje
kje Posted April 9 Author Posted April 9 (edited) Kan det være denne orange og hvite ledningen?: Skal jeg kunne måle kontiunitet på trykkbryter koblingen? Det er 3 pin-kontakt. Jeg jumpet alle kombinasjoner en etter en. På en av kombinasjonene ville ikke motoren starte og fikk opp motorfeil. Skal kompressoren begynne å gå eller clutchen koble inn dersom jeg kobler pluss og minus på kontakten til kompressoren? Kontakten går til de to store i reléet her: Edited April 9 by kje
grcossie Posted April 9 Posted April 9 Konyakt 3 på rele kommer fra batteri pluss, 5 er pluss til clutch og den andre ledningen som går inn på clutch kontakten er jording. Visst du jumper på rele når motor ikke går, så skal du høre og se at cluthen slår inn, men vil ikke gå rundt før motor starter. Trykkbryteren har en pluss, en jording og en signal 1
kje Posted April 9 Author Posted April 9 (edited) 1 hour ago, grcossie said: Konyakt 3 på rele kommer fra batteri pluss, Ja, men kontakt 3 går også til clutch kontakten? Jeg målte kontiunitet der, kan det være riktig? Kommer jordingen i clutch kontakten via reléet? Eller går jordinga rett fra innerskjerm/rammevange venstre side framme? Edited April 9 by kje
grcossie Posted April 9 Posted April 9 Nei 3 kommer fra sikringen og inn på rele, nr 5 er ut til clutch. Jordingen til clutch er direkte til gods på innerskjerm mot rammevang 1
kje Posted April 9 Author Posted April 9 (edited) 11 minutes ago, grcossie said: Nei 3 kommer fra sikringen og inn på rele, nr 5 er ut til clutch. Jordingen til clutch er direkte til gods på innerskjerm mot rammevang Ok, takk. Skal man kunne måle kontiunitet mellom gods på bilen og clutch kontakten? Siden jeg ikke hører clutchen koble inn når jeg jumper reléet mistenker jeg brudd i jordings ledningen. Edited April 9 by kje
grcossie Posted April 9 Posted April 9 5 minutter siden, skrev kje: Ok, takk. Skal man kunne måle kontiunitet mellom gods på bilen og clutch kontakten? Ja det skal man,
kje Posted April 10 Author Posted April 10 (edited) 17 hours ago, grcossie said: Jordingen til clutch er direkte til gods på innerskjerm mot rammevang Nå har jeg målt at den ene clutchkontakten får jording og den andre clutchkontakten får pluss fra relé når jeg jumper reléet. Da skulle vel clutchen slått inn? Hva kan være galt? Edited April 10 by kje
grcossie Posted April 10 Posted April 10 10 timer siden, skrev kje: Nå har jeg målt at den ene clutchkontakten får jording og den andre clutchkontakten får pluss fra relé når jeg jumper reléet. Da skulle vel clutchen slått inn? Hva kan være galt? Da skuller den slått inn ja, kan du ta et bilde av clutchen?
kje Posted April 10 Author Posted April 10 2 hours ago, grcossie said: Da skuller den slått inn ja, kan du ta et bilde av clutchen? Får ikke tatt så nærme bilde, kan du se noe ut ifra dette?
grcossie Posted April 10 Posted April 10 Ja ser at ytre del ac clutchen er der, det hender skrua som holder den på plass, skrur seg løs og delen faller av, men her er den ok. mål gjennomgang i kontakten til clutchen for å se om det kan være brudd fra kontakten til clutchen
kje Posted April 10 Author Posted April 10 (edited) 12 hours ago, grcossie said: Ja ser at ytre del ac clutchen er der, det hender skrua som holder den på plass, skrur seg løs og delen faller av, men her er den ok. mål gjennomgang i kontakten til clutchen for å se om det kan være brudd fra kontakten til clutchen Ok. Hvordan måler man gjennomgang i kontakten til clutchen? Dersom jeg tar av kontrakten til clutchen og måler spenningen med motor og ac på, skal det da være over 12v der? Edited April 11 by kje
grcossie Posted April 11 Posted April 11 20 timer siden, skrev kje: Ok. Hvordan måler man gjennomgang i kontakten til clutchen? Dersom jeg tar av kontrakten til clutchen og måler spenningen med motor og ac på, skal det da være over 12v der? Stemmer du skal ha ladespenning der da ca13-14v. Gjennomgang måler du da i andre enden, altså kontakt delen som heger på ac clutch, mål motstand over clutchen
kje Posted April 11 Author Posted April 11 (edited) 2 hours ago, grcossie said: Stemmer du skal ha ladespenning der da ca13-14v. Gjennomgang måler du da i andre enden, altså kontakt delen som heger på ac clutch, mål motstand over clutchen Det er ikke spenning i kontakten til clutchen med motor og ac på. Men når jeg tar ut reléet og jumper er det spenning i kontakten. Når jeg da tar kontakten inn i clutchen vil ikke clutchen slå inn. Er det her mellom clutchen og kontakten du mener jeg skal måle kontiunitet? Må vel skru ut hele kompressoren for å komme til? Edited April 11 by kje
grcossie Posted April 11 Posted April 11 Er ikke så godt å måle på selve clutchen, men visst du måler i kontakten i andre enden av ledningen
kje Posted April 11 Author Posted April 11 6 minutes ago, grcossie said: Er ikke så godt å måle på selve clutchen, men visst du måler i kontakten i andre enden av ledningen Mener du inni kontakten? Jeg må vel ha to punker å måle kontiunitet mellom?
grcossie Posted April 12 Posted April 12 13 timer siden, skrev kje: Mener du inni kontakten? Jeg må vel ha to punker å måle kontiunitet mellom? Ja det er 2 ledninger inni kontakten, mål mellom dem
kje Posted April 12 Author Posted April 12 23 minutes ago, grcossie said: Ja det er 2 ledninger inni kontakten, mål mellom dem Mener du en målepinne på hver av de 2 inni kontakten? Det skal vel ikke være kontiunitet mellom dem?
Recommended Posts