Jump to content

Recommended Posts

Posted
3 hours ago, grcossie said:

Kontakten til høyre du skal jumpe

Jeg gjorde det men kompressoren begynte ikke å gå. 

 

Det er 3 pin-kontakt. Jeg jumpet alle kombinasjoner en etter en. På en av kombinasjonene ville ikke motoren starte og fikk opp motorfeil.

 

Betyr det at det ikke er trykksensor som er defekt? At det heller er ledningsbrudd siden kompressor ikke får strøm?

Posted

Må se litt mer på ledningdiagram før jeg kan si noe mer der, men siden den virket litt etter du skifta rele, så spørs det om det er noe med ledningsnettet der

Posted
14 hours ago, grcossie said:

Må se litt mer på ledningdiagram før jeg kan si noe mer der, men siden den virket litt etter du skifta rele, så spørs det om det er noe med ledningsnettet der

Hva kan det være da?

Posted
On 8/13/2024 at 9:40 PM, grcossie said:

Må se litt mer på ledningdiagram før jeg kan si noe mer der, men siden den virket litt etter du skifta rele, så spørs det om det er noe med ledningsnettet der

Mente du siden den virket litt etter jeg skiftet rele så er det sannsynligvis noe med ledningsnettet?

Posted
19 timer siden, skrev kje:

Mente du siden den virket litt etter jeg skiftet rele så er det sannsynligvis noe med ledningsnettet?

Ja ville sjekket mer rundt der, har du strøm til rele, virker det visst du jumper på rele nå?

 

  • 7 months later...
Posted (edited)
On 8/21/2024 at 7:30 PM, grcossie said:

Ja ville sjekket mer rundt der, har du strøm til rele, virker det visst du jumper på rele nå?

 

Jeg tok ut strøm kontakten til kompressor klutsjen og målte 0 volt. Jeg målte med tenningen av. Da er det vel ledningsbrudd? Eller skal tenningen være på for at det skal komme strøm til denne? Er det skadelig dersom jeg skrur på tenningen/starter bilen uten strømkontakten koblet til kompressor klutsjen?

 

Hvor ender denne strømledningen? Hvor kan jeg måle kontiunitet fra denne kontakten som går inn i kompressor klutsjen?

20250404_113833.thumb.jpg.c1729c4162c12ff13d476896a5b8a5cb.jpg

 

Edited by kje
Posted

Du må la motor gå og ha ac påslått for å få strøm der. Ingen problem å starte opp uten kontakten tilkoplet

 

  • Thanks 1
Posted (edited)
5 hours ago, grcossie said:

Du må la motor gå og ha ac påslått for å få strøm der. Ingen problem å starte opp uten kontakten tilkoplet

 

Jeg startet motoren, tok på ac men målte 0 volt i kontrakten. Radiator vifta gikk ikke. Skulle den gått?

 

Er det ledningsbrudd da? Hvor kan jeg måle kontiunitet?

Edited by kje
Posted (edited)

Så lenge du har nok gass på systemet så skal den gå ja. Har du prøvd å jumpe releèt som jeg nevnte tidligere?

Edited by grcossie
Posted (edited)
6 hours ago, grcossie said:

Så lenge du har nok gass på systemet så skal den gå ja. Har du prøvd å jumpe releèt som jeg nevnte tidligere?

Her er hva jeg har gjort tidligere:

Jeg hadde den på AC service. Der sa de at det var nok gass for å starte kompressoren men kompressoren fikk ikke strøm. De testet at releet var i orden og mente det måtte være trykkbryter som var defekt.

 

Trykkbryteren er 3 pin-kontakt. Jeg jumpet alle kombinasjoner en etter en. På en av kombinasjonene ville ikke motoren starte og fikk opp motorfeil.

 

Koblet et 12v batteri direkte til motor viften og den fungerte. Har også jumpet releet uten å høre klikking fra clutchen. 

 

 

1) Kan det være ledningsbrudd på strømkontakten til kompressor? Hvor ender denne opp?

2) Kan det være ledningsbrudd på strømkontakten til motor vifte? Hvor ender denne opp?

 

Jeg skulle gjerne målt kontiunitet på ledningene 1) og 2) -hvor ender de opp? Ecu/pcm?

Edited by kje
Posted

Ja det kan være brudd en eller anna plass, strøm til ac clutch kommer fra releèt som du tidligere har fått testet R3 mener jeg det er, jordinga er på innerskjerm/rammevange venstre side framme. Kjølevifte strøm kommer fta eget rele, husker ikke hvilket i farten

Posted (edited)
1 hour ago, grcossie said:

Ja det kan være brudd en eller anna plass, strøm til ac clutch kommer fra releèt som du tidligere har fått testet R3 mener jeg det er, jordinga er på innerskjerm/rammevange venstre side framme. Kjølevifte strøm kommer fta eget rele, husker ikke hvilket i farten

Ja det er R3 reléet. Testet kontiunitet der nå og bekreftet ingen brudd i ledningen mellom ac relé og ac kompressor/klutsj. 

 

Jeg tok ut sikringen og reléet til AC men der målte jeg 0 volt. Skal det være spenning der?

 

Kan jeg koble 12v strøm fra et batteri til sikringen her? Eller til reléet her for å sjekke om clutchen beveger seg?

20250405_214358.thumb.jpg.07876c73bd70e2ab3b1b1afbd531869e.jpg

 

Edited by kje
Posted

Sikring 13 skal ha strøm, som kommer fra batteri, du har ikke strøm på noen av de to sikringsholder kontaktene? Du kan ta en ledning fra batteri pluss og holde nedpå der ja, anbefaler å ha en ledning med sikring på, som en test ledning

  • Like 1
Posted
5 hours ago, grcossie said:

Sikring 13 skal ha strøm, som kommer fra batteri, du har ikke strøm på noen av de to sikringsholder kontaktene? Du kan ta en ledning fra batteri pluss og holde nedpå der ja, anbefaler å ha en ledning med sikring på, som en test ledning

Jeg koblet krokodille ledninger til et batteri jeg hadde liggende og holdt nedpå sikringsholder kontakten og relé kontakten, men ingenting skjedde?

Posted
52 minutter siden, skrev kje:

Jeg koblet krokodille ledninger til et batteri jeg hadde liggende og holdt nedpå sikringsholder kontakten og relé kontakten, men ingenting skjedde?

Du kan bare bruke batteriet som står i bil. fra ene kontakten på siklringsholderen, går til releèt så setter du strøm på den rette kontakten i sikringsgolderen, så skal du få strøm inn til rele kontakt 30

Posted (edited)
29 minutes ago, grcossie said:

Du kan bare bruke batteriet som står i bil. fra ene kontakten på siklringsholderen, går til releèt så setter du strøm på den rette kontakten i sikringsgolderen, så skal du få strøm inn til rele kontakt 30

Jeg skjønner ikke helt?

Fra pluss på bilbatteriet til den ene kontakten på sikringsholderen og da skal det klikke i klutsjen? Skal reléet være i da?

Edited by kje
Posted
15 minutter siden, skrev kje:

Jeg skjønner ikke helt?

Fra pluss på bilbatteriet til den ene kontakten på sikringsholderen og da skal det klikke i klutsjen? Skal reléet være i da?

Nei men da kan du måle at du har strøm fram til rele, du kan jumpe reletèt som jeg sa tidlig i denne traden, og se om clutchen kopler inn. 

 

Posted (edited)
30 minutes ago, grcossie said:

Nei men da kan du måle at du har strøm fram til rele, du kan jumpe reletèt som jeg sa tidlig i denne traden, og se om clutchen kopler inn. 

 

Jeg jumpet releet men det klikket ikke. Jeg skjønner ikke hvordan jeg måler om det er strøm frem til releet?

Edited by kje
Posted

Den ene sikringsholder kontakten går til rele kontakt merket 30 på rele, setter du strøm på den sikringsholdetr kontakten, skal du måle batteri spenning i rele kontakt, visst det ikke er brudd i kretsen

Posted (edited)
3 hours ago, grcossie said:

Den ene sikringsholder kontakten går til rele kontakt merket 30 på rele, setter du strøm på den sikringsholdetr kontakten, skal du måle batteri spenning i rele kontakt, visst det ikke er brudd i kretsen

Hvor er det merket 30 på relé kontakten?

 

Er det sånn du mener?

20250406_211701.thumb.jpg.7e869e1d9c519c21a99426b667fece75.jpg

Edited by kje
Posted (edited)
22 hours ago, grcossie said:

Nei, den sorte målepinnen din må være jordet, minus på batteri eller anna jording.  Står merket på selve rele

Åja da skjønner jeg. Da virker alt riktig når jeg måler; sikringen får strøm fra batteri plusspolen og releet får strøm fra sikringen.

Målte nå kontiunitet mellom rele og kompressor kontakten, og mellom batteri minuspolen og kompressor kontakten. 

Hvorfor måler jeg da ingen strøm i kompressor kontakten når motoren og ac er på?

 

Ps. Jeg hører forresten klikking fra et relé ca én gang i minuttet. Vet ikke hvilket relé som klikker, men er det normalt?

Edited by kje
Posted

Prøv å jumpe releèt,fra der du har strøm og til den andre store kontakten på rele pinn87, da skal du få strøm i kontakten til ac clutch. Releèt trenger strøm og jording over spoølen for at det skal slå inn, du kan måle om du har det på de små kontaktet i rele holder. Prøv å kjenn på relea så finner du ut hvilket som står og jobber

Posted
30 minutes ago, grcossie said:

Prøv å jumpe releèt,fra der du har strøm og til den andre store kontakten på rele pinn87, da skal du få strøm i kontakten til ac clutch. Releèt trenger strøm og jording over spoølen for at det skal slå inn, du kan måle om du har det på de små kontaktet i rele holder. Prøv å kjenn på relea så finner du ut hvilket som står og jobber

Skal det være kontiunitet mellom batteri minuspolen og en av kontaktene i relé holder?

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...