kje Posted August 13, 2024 Author Posted August 13, 2024 3 hours ago, grcossie said: Kontakten til høyre du skal jumpe Jeg gjorde det men kompressoren begynte ikke å gå. Det er 3 pin-kontakt. Jeg jumpet alle kombinasjoner en etter en. På en av kombinasjonene ville ikke motoren starte og fikk opp motorfeil. Betyr det at det ikke er trykksensor som er defekt? At det heller er ledningsbrudd siden kompressor ikke får strøm?
grcossie Posted August 13, 2024 Posted August 13, 2024 Må se litt mer på ledningdiagram før jeg kan si noe mer der, men siden den virket litt etter du skifta rele, så spørs det om det er noe med ledningsnettet der
kje Posted August 14, 2024 Author Posted August 14, 2024 14 hours ago, grcossie said: Må se litt mer på ledningdiagram før jeg kan si noe mer der, men siden den virket litt etter du skifta rele, så spørs det om det er noe med ledningsnettet der Hva kan det være da?
kje Posted August 20, 2024 Author Posted August 20, 2024 On 8/13/2024 at 9:40 PM, grcossie said: Må se litt mer på ledningdiagram før jeg kan si noe mer der, men siden den virket litt etter du skifta rele, så spørs det om det er noe med ledningsnettet der Mente du siden den virket litt etter jeg skiftet rele så er det sannsynligvis noe med ledningsnettet?
grcossie Posted August 21, 2024 Posted August 21, 2024 19 timer siden, skrev kje: Mente du siden den virket litt etter jeg skiftet rele så er det sannsynligvis noe med ledningsnettet? Ja ville sjekket mer rundt der, har du strøm til rele, virker det visst du jumper på rele nå?
kje Posted April 4 Author Posted April 4 (edited) On 8/21/2024 at 7:30 PM, grcossie said: Ja ville sjekket mer rundt der, har du strøm til rele, virker det visst du jumper på rele nå? Jeg tok ut strøm kontakten til kompressor klutsjen og målte 0 volt. Jeg målte med tenningen av. Da er det vel ledningsbrudd? Eller skal tenningen være på for at det skal komme strøm til denne? Er det skadelig dersom jeg skrur på tenningen/starter bilen uten strømkontakten koblet til kompressor klutsjen? Hvor ender denne strømledningen? Hvor kan jeg måle kontiunitet fra denne kontakten som går inn i kompressor klutsjen? Edited April 4 by kje
grcossie Posted April 4 Posted April 4 Du må la motor gå og ha ac påslått for å få strøm der. Ingen problem å starte opp uten kontakten tilkoplet 1
kje Posted April 4 Author Posted April 4 (edited) 5 hours ago, grcossie said: Du må la motor gå og ha ac påslått for å få strøm der. Ingen problem å starte opp uten kontakten tilkoplet Jeg startet motoren, tok på ac men målte 0 volt i kontrakten. Radiator vifta gikk ikke. Skulle den gått? Er det ledningsbrudd da? Hvor kan jeg måle kontiunitet? Edited April 4 by kje
grcossie Posted April 5 Posted April 5 (edited) Så lenge du har nok gass på systemet så skal den gå ja. Har du prøvd å jumpe releèt som jeg nevnte tidligere? Edited April 5 by grcossie
kje Posted April 5 Author Posted April 5 (edited) 6 hours ago, grcossie said: Så lenge du har nok gass på systemet så skal den gå ja. Har du prøvd å jumpe releèt som jeg nevnte tidligere? Her er hva jeg har gjort tidligere: Jeg hadde den på AC service. Der sa de at det var nok gass for å starte kompressoren men kompressoren fikk ikke strøm. De testet at releet var i orden og mente det måtte være trykkbryter som var defekt. Trykkbryteren er 3 pin-kontakt. Jeg jumpet alle kombinasjoner en etter en. På en av kombinasjonene ville ikke motoren starte og fikk opp motorfeil. Koblet et 12v batteri direkte til motor viften og den fungerte. Har også jumpet releet uten å høre klikking fra clutchen. 1) Kan det være ledningsbrudd på strømkontakten til kompressor? Hvor ender denne opp? 2) Kan det være ledningsbrudd på strømkontakten til motor vifte? Hvor ender denne opp? Jeg skulle gjerne målt kontiunitet på ledningene 1) og 2) -hvor ender de opp? Ecu/pcm? Edited April 5 by kje
grcossie Posted April 5 Posted April 5 Ja det kan være brudd en eller anna plass, strøm til ac clutch kommer fra releèt som du tidligere har fått testet R3 mener jeg det er, jordinga er på innerskjerm/rammevange venstre side framme. Kjølevifte strøm kommer fta eget rele, husker ikke hvilket i farten
kje Posted April 5 Author Posted April 5 (edited) 1 hour ago, grcossie said: Ja det kan være brudd en eller anna plass, strøm til ac clutch kommer fra releèt som du tidligere har fått testet R3 mener jeg det er, jordinga er på innerskjerm/rammevange venstre side framme. Kjølevifte strøm kommer fta eget rele, husker ikke hvilket i farten Ja det er R3 reléet. Testet kontiunitet der nå og bekreftet ingen brudd i ledningen mellom ac relé og ac kompressor/klutsj. Jeg tok ut sikringen og reléet til AC men der målte jeg 0 volt. Skal det være spenning der? Kan jeg koble 12v strøm fra et batteri til sikringen her? Eller til reléet her for å sjekke om clutchen beveger seg? Edited April 5 by kje
grcossie Posted April 6 Posted April 6 Sikring 13 skal ha strøm, som kommer fra batteri, du har ikke strøm på noen av de to sikringsholder kontaktene? Du kan ta en ledning fra batteri pluss og holde nedpå der ja, anbefaler å ha en ledning med sikring på, som en test ledning 1
kje Posted Sunday at 01:39 PM Author Posted Sunday at 01:39 PM 5 hours ago, grcossie said: Sikring 13 skal ha strøm, som kommer fra batteri, du har ikke strøm på noen av de to sikringsholder kontaktene? Du kan ta en ledning fra batteri pluss og holde nedpå der ja, anbefaler å ha en ledning med sikring på, som en test ledning Jeg koblet krokodille ledninger til et batteri jeg hadde liggende og holdt nedpå sikringsholder kontakten og relé kontakten, men ingenting skjedde?
grcossie Posted Sunday at 02:36 PM Posted Sunday at 02:36 PM 52 minutter siden, skrev kje: Jeg koblet krokodille ledninger til et batteri jeg hadde liggende og holdt nedpå sikringsholder kontakten og relé kontakten, men ingenting skjedde? Du kan bare bruke batteriet som står i bil. fra ene kontakten på siklringsholderen, går til releèt så setter du strøm på den rette kontakten i sikringsgolderen, så skal du få strøm inn til rele kontakt 30
kje Posted Sunday at 02:53 PM Author Posted Sunday at 02:53 PM (edited) 29 minutes ago, grcossie said: Du kan bare bruke batteriet som står i bil. fra ene kontakten på siklringsholderen, går til releèt så setter du strøm på den rette kontakten i sikringsgolderen, så skal du få strøm inn til rele kontakt 30 Jeg skjønner ikke helt? Fra pluss på bilbatteriet til den ene kontakten på sikringsholderen og da skal det klikke i klutsjen? Skal reléet være i da? Edited Sunday at 03:06 PM by kje
grcossie Posted Sunday at 03:10 PM Posted Sunday at 03:10 PM 15 minutter siden, skrev kje: Jeg skjønner ikke helt? Fra pluss på bilbatteriet til den ene kontakten på sikringsholderen og da skal det klikke i klutsjen? Skal reléet være i da? Nei men da kan du måle at du har strøm fram til rele, du kan jumpe reletèt som jeg sa tidlig i denne traden, og se om clutchen kopler inn.
kje Posted Sunday at 03:41 PM Author Posted Sunday at 03:41 PM (edited) 30 minutes ago, grcossie said: Nei men da kan du måle at du har strøm fram til rele, du kan jumpe reletèt som jeg sa tidlig i denne traden, og se om clutchen kopler inn. Jeg jumpet releet men det klikket ikke. Jeg skjønner ikke hvordan jeg måler om det er strøm frem til releet? Edited Sunday at 03:41 PM by kje
grcossie Posted Sunday at 03:47 PM Posted Sunday at 03:47 PM Den ene sikringsholder kontakten går til rele kontakt merket 30 på rele, setter du strøm på den sikringsholdetr kontakten, skal du måle batteri spenning i rele kontakt, visst det ikke er brudd i kretsen
kje Posted Sunday at 07:09 PM Author Posted Sunday at 07:09 PM (edited) 3 hours ago, grcossie said: Den ene sikringsholder kontakten går til rele kontakt merket 30 på rele, setter du strøm på den sikringsholdetr kontakten, skal du måle batteri spenning i rele kontakt, visst det ikke er brudd i kretsen Hvor er det merket 30 på relé kontakten? Er det sånn du mener? Edited Sunday at 07:17 PM by kje
grcossie Posted Sunday at 08:37 PM Posted Sunday at 08:37 PM Nei, den sorte målepinnen din må være jordet, minus på batteri eller anna jording. Står merket på selve rele
kje Posted Monday at 07:11 PM Author Posted Monday at 07:11 PM (edited) 22 hours ago, grcossie said: Nei, den sorte målepinnen din må være jordet, minus på batteri eller anna jording. Står merket på selve rele Åja da skjønner jeg. Da virker alt riktig når jeg måler; sikringen får strøm fra batteri plusspolen og releet får strøm fra sikringen. Målte nå kontiunitet mellom rele og kompressor kontakten, og mellom batteri minuspolen og kompressor kontakten. Hvorfor måler jeg da ingen strøm i kompressor kontakten når motoren og ac er på? Ps. Jeg hører forresten klikking fra et relé ca én gang i minuttet. Vet ikke hvilket relé som klikker, men er det normalt? Edited Monday at 07:15 PM by kje
grcossie Posted Monday at 07:41 PM Posted Monday at 07:41 PM Prøv å jumpe releèt,fra der du har strøm og til den andre store kontakten på rele pinn87, da skal du få strøm i kontakten til ac clutch. Releèt trenger strøm og jording over spoølen for at det skal slå inn, du kan måle om du har det på de små kontaktet i rele holder. Prøv å kjenn på relea så finner du ut hvilket som står og jobber
kje Posted Monday at 08:14 PM Author Posted Monday at 08:14 PM 30 minutes ago, grcossie said: Prøv å jumpe releèt,fra der du har strøm og til den andre store kontakten på rele pinn87, da skal du få strøm i kontakten til ac clutch. Releèt trenger strøm og jording over spoølen for at det skal slå inn, du kan måle om du har det på de små kontaktet i rele holder. Prøv å kjenn på relea så finner du ut hvilket som står og jobber Skal det være kontiunitet mellom batteri minuspolen og en av kontaktene i relé holder?
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now