Jump to content

AC virker ikke på Mk4 automat 2008


kje

Recommended Posts

Posted (edited)
13 hours ago, grcossie said:

Har ikke oversikten her, men er det rele nr 3 du har der og har du strøm på de du jumper ?  Kan være ledningsbrudd evt, sjelden clutchen ryker, men hender de detter av, men din er på plass

Når ac clutchen ikke vil gå har jeg lest meg frem til at det kan være pga disse tingene:

1. For lite gass

2. Defekt clutch

3. Defekt trykkbryter (high or low ac pressure switch)

4. Ledningsbrudd

5. Gåen sikring

6. Defekt kondensator (evaporator coil)

 

Hvor bør jeg sjekke etter ledningsbrudd?

 

Kan jeg gjøre som han på denne videoen for å sjekke om det er nok gass?:

 

Edited by kje
Link to comment
Share on other sites

On 7/3/2024 at 4:37 PM, grcossie said:

Det er clutchen ja, er det for lite gass så vil den ikke gå, det er en nokså vanlig feil. Typisk er lekkasje i kondensator, så her må du nesten sjekket gassmeng og evt lekasje test med sporstoff. Er ikke så vanlig med brudd i den elektriske kretsen til ac clutch

Idag byttet jeg relé til ac clutchen og da gikk både clutchen og motorvifta rundt og det ble kaldt i bilen. Jeg skrudde av ac inni bilen og da stoppet både clutchen og motorvifta. Jeg stoppet motoren og trodde jeg hadde løst det.

 

Men etterpå har ikke clutchen og motorvifta gått rundt lenger. Jeg prøvde å bytte enda et nytt relé men ingenting skjer. Jeg skjønner det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Ut ifra de 6 punktene jeg har lest meg frem til det kan være kan jeg vel eliminere de fleste etter clutchen faktisk gikk rundt og det ble kaldt i bilen. Men dette skjer altså ikke lenger. Jeg sitter da igjen med bare én ting det kan være: 4.Ledningsbrudd?

Hvor bør jeg begynne å lete etter ledningsbrudd?

 

1. For lite gass - kan elimineres?

2. Defekt clutch - kan elimineres?

3. Defekt trykkbryter (high or low ac pressure switch) - kan elimineres?

4. Ledningsbrudd

5. Gåen sikring - kan elimineres?

6. Defekt kondensator (evaporator coil) - kan elimineres?

Edited by kje
Link to comment
Share on other sites

Bare sånn i tilfelle, måtte jeg bytte ac kondensator på min 2010 i fjor pga. lekkasje. Fiksa biffen d, så d kan være noe å sjekke. Kjøpte kondensator på Autodoc. Ikke avskrekkende pris, men det blir jo litt likevel, med bytte, refill av gass osv…

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, skrev audun-eg:

Bare sånn i tilfelle, måtte jeg bytte ac kondensator på min 2010 i fjor pga. lekkasje. Fiksa biffen d, så d kan være noe å sjekke. Kjøpte kondensator på Autodoc. Ikke avskrekkende pris, men det blir jo litt likevel, med bytte, refill av gass osv…

Har jaggu bytta mangen av de oppgjennom åra, på alle modeller

Link to comment
Share on other sites

On 7/8/2024 at 5:19 PM, audun-eg said:

Bare sånn i tilfelle, måtte jeg bytte ac kondensator på min 2010 i fjor pga. lekkasje. Fiksa biffen d, så d kan være noe å sjekke. Kjøpte kondensator på Autodoc. Ikke avskrekkende pris, men det blir jo litt likevel, med bytte, refill av gass osv…

Takk for tipset. Hvordan sjekke om det er lekkasje i den?

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, kje said:

Takk for tipset. Hvordan sjekke om det er lekkasje i den?

Du kan kanskje se det på bunnen av kondensatoren, men det er ikke nødvendigvis veldig lett å se.

Link to comment
Share on other sites

Har det vært fyllt sporstoff sist det var fyllt gass, så kan du bruke ultrafiolett lys og gule briller for å se etter lekkasje, ellers så finnes det en sniffer som er et apparat som lukter etter gass. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
On 7/11/2024 at 9:56 PM, grcossie said:

Har det vært fyllt sporstoff sist det var fyllt gass, så kan du bruke ultrafiolett lys og gule briller for å se etter lekkasje, ellers så finnes det en sniffer som er et apparat som lukter etter gass. 

Er det best å gjøre det på verksted eller er det dyrt?

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
1 hour ago, grcossie said:

Ja du må ha utstyr for å fylle, men trenger ikke være merkeverksted

Ok. Jeg gjorde som i denne videoen. Sjekket om det var nok gass ved å presse en spiker mot "low pressure cap". Da kom det et stort "pssssst" som viser at det er nok gass i systemet. Stemmer det?

Edited by kje
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, skrev kje:

Ok. Jeg gjorde som i denne videoen. Sjekket om det var nok gass ved å presse en spiker mot "low pressure cap". Da kom det et stort "pssssst" som viser at det er nok gass i systemet. Stemmer det?

Det viser bare at det er gass i systemet, men ikke mengden

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, grcossie said:

Det viser bare at det er gass i systemet, men ikke mengden

Stopper kompressoren selv om det er gass i systemet?

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, grcossie said:

Visst det ikke er nok gass vil den ikke starte, selv om det er litt gass

 

Ok.

Er det noen måte å sjekke om det er nok gass eller bare litt gass?

Jeg har ac manometer:

71zWFbP10cL._AC_UF10001000_QL80_.thumb.jpg.11dcc723b5f6579ce00ce1e90519dea2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom forresten på at jeg har ikke "load testet" den lilla ledningen mellom motorvifta og ECU. Har bare sjekket at det er kontinuitet. 

Kan det være årsaken til at kompressor ikke går? Burde jeg load teste ledningen?

Link to comment
Share on other sites

På 5.8.2024 den 10.33, skrev kje:

Jeg kom forresten på at jeg har ikke "load testet" den lilla ledningen mellom motorvifta og ECU. Har bare sjekket at det er kontinuitet. 

Kan det være årsaken til at kompressor ikke går? Burde jeg load teste ledningen?

Kompresor skal starte alikevell, men visst kjølevifta ikke går pga den ledningen, så vil ikke ac være så effektiv som den skal

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde den på AC service. Der sa de at det var nok gass for å starte kompressoren men kompressoren fikk ikke strøm. De testet at releet var i orden og mente det måtte være trykkbryter som var defekt.

Høres det logisk ut?

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, grcossie said:

Ja det høres riktig ut, ikke ofte de ryker, men kan skje

Er det en måte å sjekke denne trykksensoren? Eller må jeg bare bestille ny?

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, grcossie said:

Du kan bruke en jumpe ledning der for å se om kompressoren går, men ikke kjør med den, da den vil kunne gå hele tiden

Er dette trykkbryteren? Hvordan bruker jeg en jumpe ledning der?

20240812_083331.thumb.jpg.8d2a2edd83cf507be0a4c18ec03f3698.jpg

Link to comment
Share on other sites

On 8/11/2024 at 8:24 PM, grcossie said:

Du kan bruke en jumpe ledning der for å se om kompressoren går, men ikke kjør med den, da den vil kunne gå hele tiden

Hvilke av disse skal jeg sette jumpe ledning på? Koblingen til høyre eller trykkbryteren til venstre i bildet?

20240813_104054.thumb.jpg.7089064586e7b2cc14854e8534f25cb3.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...