grcossie Posted June 16, 2020 Posted June 16, 2020 Framfor venstre forhjul, bakom locari skjerm (plast innerskjerm)
kje Posted June 16, 2020 Author Posted June 16, 2020 (edited) 3 hours ago, grcossie said: Framfor venstre forhjul, bakom locari skjerm (plast innerskjerm) Fint. Må jeg demontere hele locari skjermen? Og skvettlapp? Hvordan går jeg frem da? Er innerskjermen vanskelig å få på igjen? Edited June 16, 2020 by kje
grcossie Posted June 16, 2020 Posted June 16, 2020 Holder med å løsne den i framkant og bøye den tilsides
kje Posted June 16, 2020 Author Posted June 16, 2020 (edited) 16 minutes ago, grcossie said: Holder med å løsne den i framkant og bøye den tilsides Yes jeg fikk det til. Er det bare å nappe ut disse tre kontaktene og finne den lilla ledningen? Eller ødelegger/resetter jeg noe hvis jeg napper ut kontaktene? Er pcm og ecu det samme? Edited June 16, 2020 by kje
kje Posted June 16, 2020 Author Posted June 16, 2020 Jeg nappet alle tre ut. Håper ikke jeg har gjort noe galt? Regner med det er den svarte multikontakten her? Skal det være C2 på den som går til den lilla ledningen?
xr4ti Posted June 16, 2020 Posted June 16, 2020 (edited) Har du ikke sett i linken jeg la ut? Det står hvilken kontakt den riktige lilla ledningen er i (det er to kontakter med lilla ledning). the purple radiator control wire ends up in the first connector (shortest wiring loom) and (if my memory serves me correct) it's pin in 3rd line and row 6. As the actual pin is not exact here, you need to look inside the connector to see in which pin the purple wire ends up. You don't need to break the connector to see in. Anyway, the most helpful info here is the fact it's the first connector. There's another purple wire - according to my eyes - in the second connector which is wrong. I found out this via trial and error so you don't need to Står også mye mer i den posten som jeg mener er nyttig. Edited June 16, 2020 by xr4ti
kje Posted June 16, 2020 Author Posted June 16, 2020 47 minutes ago, xr4ti said: Har du ikke sett i linken jeg la ut? Det står hvilken kontakt den riktige lilla ledningen er i (det er to kontakter med lilla ledning). the purple radiator control wire ends up in the first connector (shortest wiring loom) and (if my memory serves me correct) it's pin in 3rd line and row 6. As the actual pin is not exact here, you need to look inside the connector to see in which pin the purple wire ends up. You don't need to break the connector to see in. Anyway, the most helpful info here is the fact it's the first connector. There's another purple wire - according to my eyes - in the second connector which is wrong. I found out this via trial and error so you don't need to Står også mye mer i den posten som jeg mener er nyttig. Ja den linken var jo spot on. 😀 Beklager at jeg skumleste hele tråden første gangen. Da er jeg på rett vei. Skal måle med multimeter nå. 1
kje Posted June 16, 2020 Author Posted June 16, 2020 (edited) Det var ingen kontinuitet på noen pin fra den svarte multikontakten. Jeg har tatt opp masse elektrisk tape og tilslutt fant jeg sannsynligvis et brudd helt nederst der ledningene bøyer seg i retning av ecu. Det var iallefall samme ledning som går til radiator viften og det var kontinuitet opp til den. Imorgen lodder jeg på et ledningsstykke og tester kontinuitet fra ecu til radiator viften. 🙂 Edited June 16, 2020 by kje 1
kje Posted June 17, 2020 Author Posted June 17, 2020 Nå har jeg fått ac til å fungere. Hurra! 😀🍰🎵🎺 Det var den lilla ledningen. Jeg måtte resette feilkoden og da fungerte det. Takk til alle på forumet! 🙂 2
kje Posted June 18, 2020 Author Posted June 18, 2020 On 6/17/2020 at 7:32 PM, xr4ti said: Så bra 👍 Har jo bruk for den nå om dagene. Ja det var deilig å sette på ac for første gang og det kommer en kjølig bris! 😍 2
kje Posted June 26, 2024 Author Posted June 26, 2024 (edited) On 6/10/2020 at 10:05 PM, Mondeo Power said: Den skal gå med ac på. Ofte brudd i den tynne lilla ledningen som går ut i fra kontakten. Ikke ute ved kontakten, men 50-60cm inn i strømpa. Nå har ac sluttet å fungere igjen. Har sjekket at det er kontinuitet i den tynne lilla ledningen så den er iorden. Men motor vifta går ikke med ac på. Kan det være tomt for ac gass eller er det noe annet siden motor vifta ikke går? Dersom jeg kobler av batteriet og holder minus og pluss ledningene mot hverandre sletter jeg minne i kodensatorene. Da slettes vel alle feilkoder? Bør jeg prøve det først? Leste også om Baltus12 som hadde lekkasje i kondenseren til ac: Edited June 26, 2024 by kje
xr4ti Posted June 26, 2024 Posted June 26, 2024 Når jeg kjøpte min så virket ikke AC, leverte den på service og har funket siden. En diagnose burde gi deg en indikasjon om gasstrykket er for lavt, evt andre feilmeldinger.
grcossie Posted June 26, 2024 Posted June 26, 2024 Et ac anlegg mister ca 10% av gassmengde i løpet av et år, er det for lite gass så vil ikke kompressor starte. Se om ac kompressor går, hender og av vifte motor går, som skjedde på min egen bil. Den kan du teste med å sette strøm rett inn på kontakt etter styre modul
kje Posted June 26, 2024 Author Posted June 26, 2024 (edited) 13 minutes ago, grcossie said: Et ac anlegg mister ca 10% av gassmengde i løpet av et år, er det for lite gass så vil ikke kompressor starte. Se om ac kompressor går, hender og av vifte motor går, som skjedde på min egen bil. Den kan du teste med å sette strøm rett inn på kontakt etter styre modul Hvordan sjekker jeg om ac kompressor går? Kan jeg koble strøm rett på vifte kontakten her? Hvor mange volt? Edited June 26, 2024 by kje
grcossie Posted June 27, 2024 Posted June 27, 2024 På 26.6.2024 den 16.35, skrev kje: Hvordan sjekker jeg om ac kompressor går? Kan jeg koble strøm rett på vifte kontakten her? Hvor mange volt? 12v inn på kontakten i andre enden av boksen du har bilde av. For å sjekke kompressor, må du se om clutchen kopler inn og ut som den skal, se at ytre del av reimhjulet går i sykluser.
kje Posted July 1, 2024 Author Posted July 1, 2024 On 6/27/2024 at 11:10 PM, grcossie said: 12v inn på kontakten i andre enden av boksen du har bilde av. For å sjekke kompressor, må du se om clutchen kopler inn og ut som den skal, se at ytre del av reimhjulet går i sykluser. Mener du 12v inn her? Hvordan ser jeg om clutchen kopler inn og ut?
grcossie Posted July 1, 2024 Posted July 1, 2024 5 timer siden, skrev kje: Mener du 12v inn her? Hvordan ser jeg om clutchen kopler inn og ut? Nei, se på det første bildet ditt, det er en kontakt i hver ende på viftemmodulen, ikke den du har ringet inn, men den i andre enden, ser såvidt i den på bildet. Du må la motoren gå sett på ac inni bilen og se på reimhjulet på ac kompressor om cluthen kopler inn og ut, vil gå rundt for så å stoppe og starter igjen, du vil og høre en klikke lyd når den kopler inn
kje Posted July 2, 2024 Author Posted July 2, 2024 (edited) 21 hours ago, grcossie said: Nei, se på det første bildet ditt, det er en kontakt i hver ende på viftemmodulen, ikke den du har ringet inn, men den i andre enden, ser såvidt i den på bildet. Du må la motoren gå sett på ac inni bilen og se på reimhjulet på ac kompressor om cluthen kopler inn og ut, vil gå rundt for så å stoppe og starter igjen, du vil og høre en klikke lyd når den kopler inn Denne? Er ac kompressor nr.3 på bildet under? Kommer man til den fra undersiden eller oversiden? Edited July 2, 2024 by kje
grcossie Posted July 2, 2024 Posted July 2, 2024 Ja du kan bruke den kontakten og, men jeg mente i andre enden, til venstre for den du har ringet inn i nedre kant av boksen der. nr 3 er ac kompressor ja, du ser clutchen fra oversiden 1
kje Posted July 3, 2024 Author Posted July 3, 2024 (edited) 15 hours ago, grcossie said: Ja du kan bruke den kontakten og, men jeg mente i andre enden, til venstre for den du har ringet inn i nedre kant av boksen der. nr 3 er ac kompressor ja, du ser clutchen fra oversiden Koblet et 12v batteri direkte til motor viften og den fungerte. Er dette ac kompressor clutchen? Den beveger seg ikke selv om jeg setter på ac inni bilen. Er det denne som da er defekt eller er det for lite gass? Edited July 3, 2024 by kje
grcossie Posted July 3, 2024 Posted July 3, 2024 Det er clutchen ja, er det for lite gass så vil den ikke gå, det er en nokså vanlig feil. Typisk er lekkasje i kondensator, så her må du nesten sjekket gassmeng og evt lekasje test med sporstoff. Er ikke så vanlig med brudd i den elektriske kretsen til ac clutch
kje Posted July 3, 2024 Author Posted July 3, 2024 5 hours ago, grcossie said: Det er clutchen ja, er det for lite gass så vil den ikke gå, det er en nokså vanlig feil. Typisk er lekkasje i kondensator, så her må du nesten sjekket gassmeng og evt lekasje test med sporstoff. Er ikke så vanlig med brudd i den elektriske kretsen til ac clutch Jeg prøvde ta denne testen: https://youtu.be/2NVGB-LulKg?si=JGKJsXvxSc0sXbLv Men hører ingen klikking fra clutchen når jeg brukte ledning mellom 3 og 5 på ac releet. Med og uten tenningen på, men hadde ikke motoren på. Betyr det at clutchen er gåen?
grcossie Posted July 3, 2024 Posted July 3, 2024 Har ikke oversikten her, men er det rele nr 3 du har der og har du strøm på de du jumper ? Kan være ledningsbrudd evt, sjelden clutchen ryker, men hender de detter av, men din er på plass
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now