Jump to content

Forslag til moderne 350hk turbo


admiralen

Recommended Posts

Er det bolt on nok å måtte borre om boltmønsteret i manifoillen?

Jeg tenker i allefall å gjøre det å få på en Borg Warner EFR6258 på escorten min når jeg en vakker solskinnsdag skal ha en overhaling på motoren.

 

En bergenser sa engang: 

"Jeg mener at man velger en EFR6258 for å få oppleve maksimal respons og maksimalt bunndrag. Jeg hadde derfor valgt A/R0.64 Single scroll turbinhus og satt den på en 4x4 manifold. Husk at man BARE skal oppgradere innsugskammen! når man kjörer 4x4 eksosmanifold. Husk å lage GODE ventillommer i stemplene under innsugsventilene da dette alltid er kjekt å ha."

 

Edited by Afr
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

https://www.fordclubnorway.no/forum/topic/80323-turbovalg/

Det er vel ikke så langt unna det samme som du lurte på for ett par år siden😊

Eller denne:

https://www.fordclubnorway.no/forum/topic/62518-borg-warner-efr/page/16/#comments

Kanskje denne.. 

http://xonarotor.com/product/xr-4951s-x2c-2/

Eller bruke den EFR7064 du har og montere f, eks dette turbinhuset. 

https://shop.grahamgoode.com/turbo-housing-55-ford-escort-rs-turbo-t35-4x4-ggr713-70642-p.asp

 

Edited by arreis 78
Link to comment
Share on other sites

On 5/27/2020 at 8:53 PM, Afr said:

Er det bolt on nok å måtte borre om boltmønsteret i manifoillen?

Jeg tenker i allefall å gjøre det å få på en Borg Warner EFR6258 på escorten min når jeg en vakker solskinnsdag skal ha en overhaling på motoren.

 

En bergenser sa engang: 

"Jeg mener at man velger en EFR6258 for å få oppleve maksimal respons og maksimalt bunndrag. Jeg hadde derfor valgt A/R0.64 Single scroll turbinhus og satt den på en 4x4 manifold. Husk at man BARE skal oppgradere innsugskammen! når man kjörer 4x4 eksosmanifold. Husk å lage GODE ventillommer i stemplene under innsugsventilene da dette alltid er kjekt å ha."

 

Jeg kommer akkurat fra mapping hos RS Tuning Bergen. En Volvo B230 8V motor med OEM innsugs og eksosmanifolder. Nesten 500 Nm mellom 3500 o/min og ca. 5500 o/min. 392 hp på ca. 5900 rundt o/min. målt på NAV.

En Ecoboost klarte rett over 400 hp målt på Nav for en stund tilbake.   

fkNj4JR.jpg

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

On 5/27/2020 at 9:19 PM, arreis 78 said:

Eller bruke den EFR7064 du har og montere f. eks dette turbinhuset. 

https://shop.grahamgoode.com/turbo-housing-55-ford-escort-rs-turbo-t35-4x4-ggr713-70642-p.asp

Det er etterhvert blitt noen år siden EFR turboene kom på markedet og basert på det jeg har sett og lärt, så er EFR7064 stadig min favoritt, men med forbehold om EFR turbinhusene som jeg mener er designet til de större turboene og ergo ALT for store for EFR7064. 

Å maskinere ett Escos T34 turbinhus eller aller helst det Gr.A huset der til å passe en EFR7064 er bortimot det helt optimale valget for effekter inntil 450 hp målt på NAV. :) 
Vi har sett utrolige 3,38 BAR ladetrykk på ultralave 2749 o/min på en Volvo 2,3L motor uten surge og ingen turbo har noensinne värt i närheten av å kunne prestere som dette.  
En helt unik turbo.  

Edited by RS 1000
  • Thanks 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

On ‎5‎/‎27‎/‎2020 at 9:19 PM, arreis 78 said:

https://www.fordclubnorway.no/forum/topic/80323-turbovalg/

Det er vel ikke så langt unna det samme som du lurte på for ett par år siden😊

Eller denne:

https://www.fordclubnorway.no/forum/topic/62518-borg-warner-efr/page/16/#comments

Kanskje denne.. 

http://xonarotor.com/product/xr-4951s-x2c-2/

Eller bruke den EFR7064 du har og montere f, eks dette turbinhuset. 

https://shop.grahamgoode.com/turbo-housing-55-ford-escort-rs-turbo-t35-4x4-ggr713-70642-p.asp

 

 

Har org motor i bilen nå og vil ha noe som kan passe med grønndyser og 350 chip uten å bruke alle feriepengene på ny motor og mapping :)

 

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, grcossie said:

Ny turbo= ny chip

Jaja, ser den, en ny chip er kanskje ikke til å unngå, men å bygge om til lav komp, bytte kammer, dyser, eksos, luftfiler, IC, etc. er jeg ikke interessert i.

Jeg ønsker en erstatning til t34 uten å måtte bruke opp feriepengene :) eller stå hele ferien i garasjen å skru.

Hvis ikke det finnes noe sprekere alternativ, så greit, da får jeg reparere t34en når den tar kvelden.

 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Bjørn_H skrev:

Da hadde jeg reparert t34 og samtidig kjøpt en AB07 innsugskam. Bolt-on! :)

Enig med du. 

10.000 kr på en Cosworth er dessverre ikke alltid dyrt, men kan være enig i at det er litt mye penger.. 

Jeg hadde også bare brukt t34 da. 

Virker som det rette valget i forhold til hva du ønsker å bruke av penger nå😊

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, admiralen said:

 

Har org motor i bilen nå og vil ha noe som kan passe med grønndyser og 350 chip uten å bruke alle feriepengene på ny motor og mapping :)

 

Hvis du skal beholde grönndysene, da skal du väre forsiktig med å bytte til en moderne og god turbo og forbedre det gamle oppsettet.  

Det vi i praksis ser rundt her er at det ikke skal så mye til för selv Siemens Deka 630 ccm blir for små. Grönndysene leverer rundt 444 ccm. 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Bjørn_H said:

Da hadde jeg reparert t34 og samtidig kjøpt en AB07 innsugskam. Bolt-on! :)

Agreed. :) 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Kan alltids sette på EFR7064 turboen, store dyser etc. som jeg har liggende og ta det av igjen når EU nærmer seg men hvordan vil en org.motor med L8 hjerne takle det?

Er da avhengig av noen som kan lage en god chip til dette oppsettet så ikke motoren tar kvelden så fort 0,5 bar passeres :D

 

Gidder ikke bygge ny motor og sette inn datasprutet igjen........

 

Sjekk ut denne: https://www.turbozentrum.de/BorgWarner-EFR-turbine-housing-for-BW-EFR-7064-76mm-V-Band-T3-Single-063ar

Kunne det vært et aktuelt eksoshus i stedet for 0.83 huset jeg har nå?

 

Edited by admiralen
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

På 2.6.2020 den 15.05, admiralen skrev:

Kan alltids sette på EFR7064 turboen, store dyser etc. som jeg har liggende og ta det av igjen når EU nærmer seg men hvordan vil en org.motor med L8 hjerne takle det?

Er da avhengig av noen som kan lage en god chip til dette oppsettet så ikke motoren tar kvelden så fort 0,5 bar passeres :D

 

Gidder ikke bygge ny motor og sette inn datasprutet igjen........

 

Sjekk ut denne: https://www.turbozentrum.de/BorgWarner-EFR-turbine-housing-for-BW-EFR-7064-76mm-V-Band-T3-Single-063ar

Kunne det vært et aktuelt eksoshus i stedet for 0.83 huset jeg har nå?

 

Det ser jo ut som en løsning det turbinhuset der ja. 

Men det er jo med ekstern WG, kan det brukes for din del? 

Hvis du har lyst til å kjøre "litt" Cosworth i år kan du ikke bare bruke EFR7064 med A/R0,83 turbinhuset? Kan jo være du syntes det funker overraskende bra😁

Edited by arreis 78
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vurderer å kjøpe noe nyere / mindre jeg også. Etter å ha kjørt momentsterke dieselbiler en stund, så blir det ikke SÅ rått med Cosworthmotor da en skal holde seg til lovlige hastigheter og komfortabelt turtall.

Da jeg ligger på 5. gir og følger lovlige hastigheter, så må en nesten ned i 3. for å få skikkelig rabalder.

Har sett på TD04HL 19T med 9 bladers turbinhjul og billet kompressor i fra fjerne østen... 

Får jeg ca 280hk og tidlig moment, så tror jeg den oppgraderte 4x4 T3'n min må vike gitt.

 

https://www.ebay.com/itm/Arashi-GTX-Turbo-TD04HL-19T-7cm-SAAB-AERO-9-3-9-5-B235R-w-9-blades-High-Flow/164278297664?hash=item263fbfe440:g:BE0AAOSwFh9fAuoQ

Edited by Slåstad RS
  • Like 1

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Slåstad RS skrev:

Vurderer å kjøpe noe nyere / mindre jeg også. Etter å ha kjørt momentsterke dieselbiler en stund, så blir det ikke SÅ rått med Cosworthmotor da en skal holde seg til lovlige hastigheter og komfortabelt turtall.

Da jeg ligger på 5. gir og følger lovlige hastigheter, så må en nesten ned i 3. for å få skikkelig rabalder.

Har sett på TD04HL 19T med 9 bladers turbinhjul og billet kompressor i fra fjerne østen... 

Får jeg ca 280hk og tidlig moment, så tror jeg den oppgraderte 4x4 T3'n min må vike gitt.

 

https://www.ebay.com/itm/Arashi-GTX-Turbo-TD04HL-19T-7cm-SAAB-AERO-9-3-9-5-B235R-w-9-blades-High-Flow/164278297664?hash=item263fbfe440:g:BE0AAOSwFh9fAuoQ

Jeg er enig med deg, jeg også har sammlignet sterk dieselmotor mot Cosworth sjøl. Brutalt nedslående for en 2,0l å bli sammlignet med f, eks en 3,0l diesel. 

Så noe måtte gjøres ja. 

Jeg har jo en ganske mye større turbo enn den du linker til, men 7+7 blader kompressorhjul Billet Gen 2 som spooler som bare tusan.. 

Hvordan 46mm inducer GTX 11+0 blader kompressorhjul vil lade er jeg spent på. Hva tror du? 

Hvor høyt ladetrykk ser du for deg? 

Link to comment
Share on other sites

On 6/2/2020 at 3:05 PM, admiralen said:

Kan alltids sette på EFR7064 turboen, store dyser etc. som jeg har liggende og ta det av igjen når EU nærmer seg men hvordan vil en org.motor med L8 hjerne takle det?

Er da avhengig av noen som kan lage en god chip til dette oppsettet så ikke motoren tar kvelden så fort 0,5 bar passeres :D

Gidder ikke bygge ny motor og sette inn datasprutet igjen........

Sjekk ut denne: https://www.turbozentrum.de/BorgWarner-EFR-turbine-housing-for-BW-EFR-7064-76mm-V-Band-T3-Single-063ar

Kunne det vært et aktuelt eksoshus i stedet for 0.83 huset jeg har nå?

Der fant du en lösning på turbinhus utfordringen som var ukjent for meg. Takk for at du delte dette. :) 
Du ser nå på NÖYAKTIG det EFR7064 turboen trenger for at den skal få kunne vist frem hva den kan. :) 

L8 takler nok det meste forutsatt at du få tak i ett chip med det rette mappet. Pass på å velge noen GODE dyser med GOD forstöving.  

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Slåstad RS said:

Vurderer å kjøpe noe nyere / mindre jeg også. Etter å ha kjørt momentsterke dieselbiler en stund, så blir det ikke SÅ rått med Cosworthmotor da en skal holde seg til lovlige hastigheter og komfortabelt turtall.

Da jeg ligger på 5. gir og følger lovlige hastigheter, så må en nesten ned i 3. for å få skikkelig rabalder.

Har sett på TD04HL 19T med 9 bladers turbinhjul og billet kompressor i fra fjerne østen... 

Får jeg ca 280hk og tidlig moment, så tror jeg den oppgraderte 4x4 T3'n min må vike gitt.

 

https://www.ebay.com/itm/Arashi-GTX-Turbo-TD04HL-19T-7cm-SAAB-AERO-9-3-9-5-B235R-w-9-blades-High-Flow/164278297664?hash=item263fbfe440:g:BE0AAOSwFh9fAuoQ

Cosworthmotorene ble tatt frem for å vinne löp i motorsport. Hovedproblemet med dem når de skal cruises på veiene og sammenlignes med rene bruksbilsmotorer er at innsugsmanifolden, som er på lengde med noen MC forgassere, er ALT for kort fordi den er tunet for maks effekt på höye turtall.

Ingenting gir så godt bunndrag som en innsugsmanifold med lange kanaler. Se på Mercedes sine gamle Dieselmotorer og på OHC IS, Ford 5,0L og ikke minst Chevy TPI, tydelig demonstrert her: 

 

TPI manifolden gir så imponerende gode resultater på lave turtall, utelukkende pga lengden, at noen har tatt opp produksjonen av dem igjen. Nå med större diameter på kanalene tilpasset större motorer enn de 305 CID motorene som Chevy egentlig designet denne manifolden til. 

https://firstfuelinjection.com/

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ikke så lett å få gjort noe med innsuget pga plassmangel dessverre.

Er jo morro å kjøre Cosworth, men da det gjelder kjøreglede under 4000 omdr så kommer de til kort for mye annet.

Får vurdere å bruke rett topp til bilmodellen min som vi pratet om tidligere.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, arreis 78 said:

Jeg er enig med deg, jeg også har sammlignet sterk dieselmotor mot Cosworth sjøl. Brutalt nedslående for en 2,0l å bli sammlignet med f, eks en 3,0l diesel. 

Så noe måtte gjøres ja. 

Jeg har jo en ganske mye større turbo enn den du linker til, men 7+7 blader kompressorhjul Billet Gen 2 som spooler som bare tusan.. 

Hvordan 46mm inducer GTX 11+0 blader kompressorhjul vil lade er jeg spent på. Hva tror du? 

Hvor høyt ladetrykk ser du for deg? 

Har ikke noen forestillig om hvordan den vil funke utenom de filmene som ligger på Youtube av biler med slik turbo. Vil tro at jeg hadde lagt meg på ca. 1,2 bar.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Slåstad RS said:

Ikke så lett å få gjort noe med innsuget pga plassmangel dessverre.

Er jo morro å kjøre Cosworth, men da det gjelder kjøreglede under 4000 omdr så kommer de til kort for mye annet.

Får vurdere å bruke rett topp til bilmodellen min som vi pratet om tidligere.

Jeg har ikke sett så mye på dette, men hvis man ikke prioriterer det estetiske så tenker jeg at det sikkert kan la seg löse med noen 180 graders bend og ett plenum som ligger oppå toppdekselet. 

Hvis man ser på "moderne" bruksbilsmotorer så har så godt som alle större slaglengde enn Cosworthens racevennlige 76,95 mm. 

84 mm strokerveiv, custom innsuget nevt over her samt noe annet enn de originale blomberingskammene og du får bunndrag i bötter og spann, helt garantert

  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Slåstad RS said:

Vurderer å kjøpe noe nyere / mindre jeg også. Etter å ha kjørt momentsterke dieselbiler en stund, så blir det ikke SÅ rått med Cosworthmotor da en skal holde seg til lovlige hastigheter og komfortabelt turtall.

Da jeg ligger på 5. gir og følger lovlige hastigheter, så må en nesten ned i 3. for å få skikkelig rabalder.

Har sett på TD04HL 19T med 9 bladers turbinhjul og billet kompressor i fra fjerne østen... 

Får jeg ca 280hk og tidlig moment, så tror jeg den oppgraderte 4x4 T3'n min må vike gitt.

 

https://www.ebay.com/itm/Arashi-GTX-Turbo-TD04HL-19T-7cm-SAAB-AERO-9-3-9-5-B235R-w-9-blades-High-Flow/164278297664?hash=item263fbfe440:g:BE0AAOSwFh9fAuoQ

Jo färre blader på kompressorhjulet, jo hardere spooler den, men jo lettere går turboen i surge. Turboer med 8/16 hjul er mer eller mindre ute av produksjon, men man hörte ikke så mye som surging. 

Når GT serien kom med 6/12 hjul, da var spool up intensiteten fin, men folk hadde problemer med surge. Så kom Garrett med kompressorhjul med 11 full lengde blader og ingen av disse turboene ble levert uten anti surge kompressorkåper. Det sier det meste. 

Så kom Garrett med GTX Gen2 med 8 fullengdeblader og anti surge og snudde alt på hodet. 

Mitt tips er derfor at man utviser forsiktighet med optimismen når man kjöper turbo med 10 - 11 full lengde bladers kompressorhjul og kombinerer med kompressorkåpe uten anti surge i jakten på godt bunndrag. Det kan ende med en stor skuffelse eller to. 

Til orientering anbefalte Turboserice 16T turboen fremfor 19T som oppgraderingsturbo til chippede Volvo 940-er. De fleste ungdommene kjöper derfor 19T. :) Sånn er det jo.   

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Må bare dele denne:
Se beskrivelsen her og gjett hvordan kompressorhjulet på de nyere originalturboene ser ut. :D

https://agpturbo.com/gtp38-no-surge-comp-wheel-for-ford-7-3-powerstroke/

 

Jepp. https://www.ebay.co.uk/itm/293379659803

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

En kompis kjører IS motor med 13c turboen. Den har vel ikke noe dødpunkt en kan føle i fra rett over tomgang og opp til 5500 omdr.  Ble målt til 185hk. Klart , den er ikke så morsom som en 280-300hk YB, men du verden så fin å kjøre med etter vanlig vei.

Skulle ha fått i både pose og smekk.. Fullt øs i fra 1500 omdr , og vanlig YB i øvre register..

 

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...