SierraCL Posted January 19, 2020 Posted January 19, 2020 Hadde aldri moped i ungdommen så jeg fant på å rive i filler motorsaga mi sånn for moro skyld. Hva kan man gjøre her for å få litt mer fres i gamle Dolmar'n? Gjør ikke noe om den blir ødelagt, er bare for gøy 😛 Kanskje jeg må på mopedportalen eller noe istedet? Hehe
xr4ti Posted January 19, 2020 Posted January 19, 2020 Trimming av totakt er enkelt men veldig komplisert. Om du bare skal ha litt mer futt så er det porting av eksosporten som gjelder samt å dyse opp gasser. Det finnes mange forum for trimming av motorsager. Er faktisk mer populært enn hva en skulle tru. Skal du ta det litt mer ut så er det porting av eksos og spyleporter for å øke durasjonene, bygge ekspansjonskammer til eksosen, justere tenning etc etc.
SierraCL Posted January 19, 2020 Author Posted January 19, 2020 Forum for motorsagtrimming sier du... Artig! Lettvint å pusle med på arbeidsbenken da. Ikke må det sammen samme kveld for å komme på jobb heller hehe. Får lese og se litt.
xr4ti Posted January 20, 2020 Posted January 20, 2020 9 timer siden, SierraCL skrev: Forum for motorsagtrimming sier du... Artig! Lettvint å pusle med på arbeidsbenken da. Ikke må det sammen samme kveld for å komme på jobb heller hehe. Får lese og se litt. https://www.arboristsite.com/community/threads/porting-101.108900/ http://opeforum.com/threads/chainsaw-porting-theory.1301/ Sjekk kanalen til denne karen. Masse bra videoer Bare å Google chainsaw, porting osv osv så dukker det opp masse tråder og video. Husk at det ikke nytter å file i vei og tru at større porter er best. Motorsager har lave durasjoner så kan ikke sammenlignes med crossere/mopeder da arbeidsrommet er helt annerledes. Det finnes noen porttiming programmer på nettet om du leiter litt. Om du ikke finner noe så send meg en melding.
SierraCL Posted January 21, 2020 Author Posted January 21, 2020 Litt av en ringrev det der gitt. Artig å se på. Ser at sylindertrykk på rundt 120psi er ansett som lavt, akkurat hvor saga mi ligger. Med squish-klaring på 1mm er det ikke mye å gå på der. Prøve uten pakninga og se kanskje.. Eventuelt øke trykket med mer fortenning. Prøvde forresten tenningslampa også, men den ville ikke virke. Må klipset til lampa ligge tight på pluggledningen tru? 1
xr4ti Posted January 22, 2020 Posted January 22, 2020 7,5 i effektiv komp (sylindervolum etter eksosporten) på luftavkjølt er ok og regnet som "sikkert". På sylindere med fast forbrenningsrom er det ikke så enkelt å måle eller endre squish slik det er på de med løst topplokk, man må senke sylinderfoten og løfte portene på de med fast topp. "totaktstrimming" er litt gøy det og det finnes mye avansert totakt info på nett om en gidder å lese litt. Tenningslampen koler jeg til med eksternt bil/MC-batteri og bruker den som vanlig. Skal funke samma om det er CDI/batteritenning eller CDI/spoletenning.
SierraCL Posted January 22, 2020 Author Posted January 22, 2020 Hehe ja akkurat satt ene foten i en ny verden her nå. Kommer sikkert flere spørsmål etterhvert
xr4ti Posted January 22, 2020 Posted January 22, 2020 Trimming av totakt krever som firtakt en god del lesning for å forstå grunnprinsippene. Mye av hemmeligheten med høy effekt ligger i ekspansjonskammeret. Det må tilpasses så nær 100% som mulig for å få til en returtrykkbølge fra eksosen som trykker uforbrent bensingass inn i sylinderen under høyt trykk. Denne trykkbølgen skal treffe inn i sylinderportene i løpet av et millisekund så det er ikke bare bare å file i vei på portene med de stempelhastighetene det er snakk om. Men veldig spennende å holde på med, fin vinterhobby da det ikke krever så mye plass. Man blir litt hekta når man får gode resultater.
Afr Posted January 22, 2020 Posted January 22, 2020 Hvis du trenger litt inspirasjon så er detta en luring i østfold som lager sin egen 2takts 50kubikker for å sette verdesnrekord på bonneville... https://www.youtube.com/user/TheAdegnes
xr4ti Posted January 22, 2020 Posted January 22, 2020 53 minutter siden, Afr skrev: Hvis du trenger litt inspirasjon så er detta en luring i østfold som lager sin egen 2takts 50kubikker for å sette verdesnrekord på bonneville... https://www.youtube.com/user/TheAdegnes Har fulgt han i flere år. Han har blitt veldig dyktig, både som trimmer og motorbygger. Du har litt peil når du støper dine egne sylindere inklusiv det å legge nikasil, bygger bremsebenk, lager egne porteverktøy selv etc. Han har noen tusen timer i den garasjen sin
SierraCL Posted January 22, 2020 Author Posted January 22, 2020 Har sett en og annen video. Der snakker vi lidenskap hehe
SierraCL Posted January 23, 2020 Author Posted January 23, 2020 Den plastproppen der tar mye plass i innsugsporten. Skulle gå an å modifisere litt der vel...
xr4ti Posted January 24, 2020 Posted January 24, 2020 Er vel en isolator kan jeg tenke meg. Husk at det ikke hjelper med all verdens største innsugsport om ikke gasseren fløder nok luft og at du får tak i dyser som er større. Husk også på at om du porter innsuget større så endrer du portdurasjonen. Om du vil ha samme durasjon som originalt må du utvide porten sideveis og heller fylle epoxy i kantene oppe og nede. Pass på å ikke utvide porter for mye i bredden uten å sjekke hvor stempelringene har låsetappen. 3mm bør en stempelring ha som suport inn på sylinderveggen for å unngå ringhekt i porten. Vil anta at du må erstatte den proppen med en tykk pakning for å unngå forgasserdamping. Blir veldig varme disse luftavkjølte totakterne.
SierraCL Posted January 25, 2020 Author Posted January 25, 2020 (edited) Varmeisolator ja? Kan høres logisk ut det ja, selv om hele innsuget er plastikk da? Men det har vært plunder med varmstart i skikkelig sommervær, må la saga gå hvis man vil ha en kaffikopp 😛 Gjorde allikevel noen modifikasjoner, kappa av det "nebbet" på overgangen og glatta ut kanten i innsugsporten. Heisa taket i eksosporten en ørliten tanke også. Måtte justere en del etterpå, men fikk a til å gå sånn noenlunde. Føles litt rappere, men hvilken praktisk betydning det har får vi se på Edited January 25, 2020 by SierraCL 1
xr4ti Posted January 26, 2020 Posted January 26, 2020 Sjå den du 😉 Virker jo ganske så rapp og holder toppturtallet jamt og fint. Er jo ganske så lave durasjoner på disse motorene så fullt mulig å få lagt mer turtall men ho blir jo ikke brukanes på lavt turtall vil jeg tro. Artig tråd.
SierraCL Posted January 28, 2020 Author Posted January 28, 2020 On 1/22/2020 at 6:46 PM, xr4ti said: Trimming av totakt krever som firtakt en god del lesning for å forstå grunnprinsippene. Mye av hemmeligheten med høy effekt ligger i ekspansjonskammeret. Det må tilpasses så nær 100% som mulig for å få til en returtrykkbølge fra eksosen som trykker uforbrent bensingass inn i sylinderen under høyt trykk. Denne trykkbølgen skal treffe inn i sylinderportene i løpet av et millisekund så det er ikke bare bare å file i vei på portene med de stempelhastighetene det er snakk om. Men veldig spennende å holde på med, fin vinterhobby da det ikke krever så mye plass. Man blir litt hekta når man får gode resultater. On 1/19/2020 at 8:57 PM, xr4ti said: Fant et program på nett som kalkulerer ekspansjonskammer. "aumechanic" på youtube som har laga det. Han har mange videoer om emnet, verdt å sjekke ut for interesserte. Veldig enkelt program å bruke, får til og med ferdige tall på utfolda koner! Hvor realistisk det er aner ikke jeg, men måtte jo lage et kammer da hehe. Ikke veldig praktisk på ei motorsag men... 2
Afr Posted January 28, 2020 Posted January 28, 2020 Du er klar over at du må lage en dyno til denna? så du kan finjustere... en litt stor elektromotor og ett multimeter så skjer det litt ting! (two stroke stuffing har laga en, ligger på youtube) Deilig galskap! 1
xr4ti Posted January 29, 2020 Posted January 29, 2020 Hehe, nei så rått. Blir fin å gå med i krattskauen den nå 🤣 : Det programmet er greit nok for en hjemmemekker som er ute etter å lære litt. Det finnes programmer fra ca 1500kr og opp til ca 5000kr om er svært avanserte, typ MotoGP, hvor du kalkulerer hele motoren i ett. Om du hadde dynotestet den så skulle det ikke forundre meg om du ville sett en grei effektøkning med det kammeret. Har du valse selv eller?
Slåstad RS Posted January 30, 2020 Posted January 30, 2020 (edited) Kjøpe deg en moped. Er da en virkelig får gleden med to-takts trimming! Er morro da gps'n passerer 110km.. Da du er fornøyd med 70-85cc, så kan du bygge 110cc av Am6 motoren eller gå over på lett Mc. Ikke lappen? samma F, like ulovlig alt sammen.... Edited January 30, 2020 by Slåstad RS Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
Slåstad RS Posted January 30, 2020 Posted January 30, 2020 1 Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
SierraCL Posted February 4, 2020 Author Posted February 4, 2020 On 1/29/2020 at 12:46 AM, Afr said: Du er klar over at du må lage en dyno til denna? så du kan finjustere... en litt stor elektromotor og ett multimeter så skjer det litt ting! (two stroke stuffing har laga en, ligger på youtube) Deilig galskap! Hehe ja du sier noe. Hadde vært gøy å se faktisk forskjell, men trur det blir tidtaking gjennom en stokk eller no On 1/29/2020 at 8:10 AM, xr4ti said: Hehe, nei så rått. Blir fin å gå med i krattskauen den nå 🤣 : Det programmet er greit nok for en hjemmemekker som er ute etter å lære litt. Det finnes programmer fra ca 1500kr og opp til ca 5000kr om er svært avanserte, typ MotoGP, hvor du kalkulerer hele motoren i ett. Om du hadde dynotestet den så skulle det ikke forundre meg om du ville sett en grei effektøkning med det kammeret. Har du valse selv eller? Ja må si jeg blei overraska over hvor mye info som finnes om ekspansjonskammer. Rart med det når en begynner å leite. On 1/30/2020 at 6:59 PM, Slåstad RS said: Kjøpe deg en moped. Er da en virkelig får gleden med to-takts trimming! Er morro da gps'n passerer 110km.. Da du er fornøyd med 70-85cc, så kan du bygge 110cc av Am6 motoren eller gå over på lett Mc. Ikke lappen? samma F, like ulovlig alt sammen.... Mja sikkert kult det, men håper dette er forbigående og at ikke hele kjellern blir full av mopeder 😛 Fikk nå fart på børsa med den flotte eksosen da haha 2
xr4ti Posted February 5, 2020 Posted February 5, 2020 Hehe, så kult. Høres frisk ut også. Har du prøvd den på skikkelig tømmer?
SierraCL Posted February 6, 2020 Author Posted February 6, 2020 Nei jeg må få tak i en høvelig stokk først. For jeg har i utgangspunktet ikke bruk for ei motorsag engang 😄 2
Tommelom93 Posted February 6, 2020 Posted February 6, 2020 Morsom lesing og gøy prosjekt Jeg regner med at du legger ut en video når du har testet motorsagen? Ford Sierra '85 2.3 GL Ford Mondeo '94 2.0 GLX Bruksbil: X - Ford Fiesta '00 1.3 X - Peugeot 607 '01 2.2 X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra X - Honda Civic '97 1.4S Ford Mondeo '05 1.8 Prosjekttråd til Sierraen. http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/ Prosjekttråd til Mondeoen. http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642
SierraCL Posted February 28, 2020 Author Posted February 28, 2020 Kom på at det lå en kløyvestubbe i bunn av vedhaugen i kjellern her. 13" sverdet som hører til saga blei veldig kort, særlig siden eksosdingsen tar 10cm av sverdet. Så fikk tak i et 20" sverd for å teste på den stubben. Skal prøve å legge ut en video hvis den lille saga klarer dra så "langt" sverd 3
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now