Jump to content

Hvem løser denne gåten ?


Guest cossiegutten

Recommended Posts

Guest cossiegutten

Jeg kjøpte bilen min (sierra cosworth sedan 4x4) for ca 4-5 mnd siden

 

Oppsett da jeg kjøpte bilen:

270 chip, 3" moongoose eksos fra t3 org.turbo,org.blå dyser, K&n frittstående kon filter.just,bensintrykk ifølge selger.

 

Oppsett nå:

290 Chip 3"moongoose eksos fra t3 org.turbo,org.blå dyser, K&n frittstående kon filter.

 

 

Jeg kjøpte bilen min (sierra cosworth sedan 4x4) for ca 4-5 mnd siden

bilen fjusket, ville ikke lade på lavt turtall,tomgangen var helt banan, kaldstarten var helt løk.

 

Jeg begynnte med å skifte tomgangsensoren, til en "ny" brukt en som skulle virke ifølge selger, jeg byttet altså denne og da virket tomgangen mye bedre, var da nede på 1200 rpm med kontakten i, og da var det ikke noe problem med kaldstart heller. (før jeg byttet denne var den oppe på 1900 rpm når kontakten var i, og nede i 8-900 da kontakten ikke var i)

 

Jeg byttet også pluggene kort tid etter jeg kjøpte bilen for å se om det var dette som var utveien for fuskingen.

stilte dem inn med 0,6 åpning (champion qc59) Etter montering av disse, ingen forsjell.

 

Jeg smurte så opp de 4 kontaktene på torpedoveggen, som nevnt her inne på forumet, uten forsjell.

 

OK, så jeg gav opp letingen på dette fuske problemet en stund,

 

Kjøpte meg en dag varmebånd som skal rundt eksosen for å hindre varmen i å svi ledningsnettet osv, fikk satt på dette samt nye pakkninger mellom manifoild og motor. Da jeg kjørte hjem den kvelden, skulle jeg åpne bare for å se at alt stod bra til i motorommet, det gjorde det ikke, her lyste turboen og manifoilen rødglødene, og jeg hadde kjørt i fartsgrensen HEEEELE veien hjem,

Jeg kunne ikke skjønne hva som var gale her, utenom at kanskje dette varmebåndet samlet all varmen oppe, istedet for å la det gå utover eksosrørene bakover. Fikk så etter 2 ukers tid tatt av igjen dette varmebåndet for å se om dette var årsaken til glødingen,

Det var IKKE grunnen.

Problemet mitt her var at jeg ikke hadde hatt så bilen så lenge at jeg visste ikke om dette var et problem som alltid hadde vært der eller om det kom denne kvelden.

Men har i senere tid skjønt at det må være et problem som har vært der når jeg fikk bilen, men jeg har bare ikke sett det før at det har vært rødglødene, for man ser det bare i mørket/skumring.

 

Så en dag kjørte jeg ned til en som har VELDIG greie på Cosworth, Han visste ikke hva chip jeg kjørte med, så han ville prøve en av sine egne, slik at han visste at han kunne utelukke chippen, bilen gikk betydelig mye bedre nå når han tok ut 270 chippen med UKJENT merke/forhandler og satt i sin egen 290 chip som de selv selger, etter byttet kunne jeg nå få ladetrykk på både høyt og lavt turtall og bilen var helt annerledes å kjøre, mye friskere altså. men han mente den fremdeles ikke gikk som den skulle, aha, da så han at register reimen stod ett hakk feil, fikk orden på det,

(men hadde ikke tenningspistol der så vi fikk bare tatt grunninstillingen der og da)

og prøvde så igjen,

Nå gikk bilen iallefall dobbelt så bra som da jeg fikk den. Men problemet med glødingen, var der fremdeles. fikk ikke gjordt mer den kvelden.

 

NÅ var det bare 1 problem igjen og det var glødingen.

 

Men neste dag fikk jeg høre at det kunne være lambda sensoren som var defekt.

Jeg fant så ut at lamda sensoren var defekt, fordi da vi målte den var det ingen signal, den skal visst ligge å veksle mellom 0,100 og 0,900 eller noe sånt.

byttet som sagt denne (helt ny) MEN SELFØLGELIG INGEN FORSJELL.

Jeg gav så opp letingen etter problemet en stund,

 

Hadde verken tid eller penger til dette...

 

Nå etter en mnd kjøring med denne glødingen har bilen begynnt å hoste og hakke ved pådrag + svart røyk ut bak.

 

Fikk derfor sjekket tenningen idag, med tenningspistol, fordi det var noen som mente dette var grunnen til glødingen

Den skal være 16 grader fortenning ved 900 rpm, min var 14,5 grader.

(DET ER DEN FREMDELES)

Men dette er ikke god nok grunn til at den skal gløde slik som den gjør fortalte de på verkstedet (ford verksted)

 

Fikk så snakket med en annen COSWORTH ekspert og fikk høre at grunnen til at den hoster og hakker + den svarte røyken er pga varmen (glødingen)

som sakte men sikkert dreper turboen min.

Han spurte om andre symptomer, og jeg nevnte at det smeller i eksosen ved vanlig kjøring, jeg mener ikke ved bremsing på giret, for det har jo de fleste,MEN VED VANLIG KJØRING OG VED PÅDRAG.

har også bobling/koking i kjølevæsken.

og jeg sjekket pluggene idag (de som var max 3 mnd gamle) de var brune på den hvite sokkelen/keramikken, men fin ellers.

 

 

Han mente ALLE de resterende problemene mine bestod av for LITE bensin.

 

-Rødglødene manifoild/turbo = tegn på for lite bensin.

 

-Brune plugger (på sokkelen/keramikken) = tegn på STERK VARME = glødene manifoild/turbo = for lite bensin

 

-hakking ved pådrag = tegn på for lite bensin

 

-Grunnen til at bilen gikk bedre med 290 chip enn 270 chip er at den får mer bensin med en 290 chip.men fremdeles for lite

 

-Bobler i kjølevæsken = STERK VARME PÅ TURBO, VANNET KOKER UT IFRA DEN = STERK VAMRE = RØDGLØDENE = FOR LITE BENSIN

 

Andre ting han nevnte

 

-Det LIKSOM justerbare bensintrykket som selgeren fortalte meg om, (står på dysegalleriet, ORGINALT)

det var ikke noe man skal stille på selv, sånn som VELDIG mange tror.

den skal stå på samme plassen om man har 220 hk eller 1000 hk,

det har ingen ting med det å gjøre, det eneste den gjør, er å gi nok bensintrykk IFORHOLD til ladetrykk.

Og det skal ALLTID være 0,2 BAR mer bensintrykk enn ladetrykk.

 

Jeg har ikke fått sjekket dette bensintrykket mitt,

verken på tomgang som jeg har hørt skal være 3,5 Uten vakuum eller ved kjøring, som skal da være 0,2 mer bensintrykk enn ladetrykk.

 

Men om det er noen av dere som virkelig har peilingen, vet noe, ser noe feil, eller noe som ikke stemmer, hva som helst..si ifra enten på PM eller her ute.

 

 

HÅPER PÅ Å FÅ BILEN I STAND FØR RUDSKOGEN NÅ DEN 8.JULI,

SÅ JEG HÅPER DERE SOM HAR GOD PEILING OG VET HVA DERE SNAKKER OM HJELPER MEG LITT HER,

OG DERE SOM TROR ELLER MENER TING, HELLER LESER VIDERE PÅ DE SVARENE JEG FÅR ENN Å SLENGE INN NOE SOM IKKE ER HELT SIKKERT.

 

 

 

MVH

 

Bjarte

Link to comment
Share on other sites

Guest cossi

Få tak i noen som har utstyr til å hjelpe deg med å måle bensintrykket. Mål trykket uten vacum slange på regulatoren. Legg den på ca.3,5bar. Bedre med litt mer bensintrykk, enn for lite. Når du først har på trykkmåleren, så kjør en tur og se att bensintrykket stiger like mye som turbotrykket ditt stiger. (Da med vacumslangen på). Gjør den ikke det, så er regulatoren kass.

I hvilken del av landet kommer du fra?

Edited by cossi
Link to comment
Share on other sites

Guest cossiegutten
Få tak i noen som har utstyr til å hjelpe deg med å måle bensintrykket. Mål trykket uten vacum slange på regulatoren. Legg den på ca.3,5bar. Bedre med litt mer bensintrykk, enn for lite. Når du først har på trykkmåleren, så kjør en tur og se att bensintrykket stiger like mye som turbotrykket ditt stiger. (Da med vacumslangen på). Gjør den ikke det, så er regulatoren kass.

I hvilken del av landet kommer du fra?

 

Bor i Bergen

Link to comment
Share on other sites

Guest cossi

sjekk inne på trim-4-eldre, er vell en del cosworth eiere fra din del av landet der. De kan sikkert hjelpe deg. Er litt lettere når man kan stå ved bilen og se problemet med egne øyne.

Link to comment
Share on other sites

kan hjelpe deg m å stille bensintrykket, har utstyret du trenger er i bergen selv send pm hvist du vil det

Edited by vinge87

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Guest cossiegutten

takker for svar..

 

Har fått stillt trykket idag, målte det til 3,1 UTEN vakuum...så jeg stillte det opp på 3,5 UTEN vakuum, og da virket det som om bilen gikk mye bedre, merket ingen hakking, men fikk ikke sett om manifoilden var røglødene pga dette var kl.18-1900... kjørte så videre med dette trykket i en liten stund, kom så¨på motorveien og trykte til....jepp funket fint, men så etter en stund på motorveien i 80-90 km/t vanlig kjøring, skulle jeg så dra på ut fra en rundkjøring...da kom hakkingen IGJEN... jeg tenkte OK, kanskje litt for lite bensin..stillte så trykket opp til 3,7 og prøvde...samme skjedde, først i begynnelsen helt bra, etter en stund på motorveien så kom hakkingen... Nå begynnte det å bli litt skumring ute så nå kunne jeg se at manifoilden fremdeles lyste. Prøvde også å stille bensintrykket opp på 3,9 bare for å se om dette hjalp, men nei...

 

NOEN SOM SKJØNNER NOEN TING HER ?

 

Hvor langt holder org bensinpumpen ?

Hvor langt holder org blå dysene ?

Link to comment
Share on other sites

-bare et forslag; hva med vanntemp-sensor? eller tett luftfilter?.. :)

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Link to comment
Share on other sites

Guest cossi

Fest bensintrykk måleren så du kan ha den på når du kjører en tur.(Bruk en så lang slange så du kan feste den på vinduspusseren eller ett sted så du kan se trykket hele tiden.) Bensintrykket skal stige like mye som turbotrykket gjør. Kjør helt til hakkingen din begynner, og se hva som skjer med bensintrykket da. Mistenker att bensinpumpen din kan være kaputt. Vanlig att bensinpumper som begynner å bli dårlig, fungerer bra når de er kalde, men når de er gått en stund, begynner problemene.

Link to comment
Share on other sites

Guest cossiegutten

rscosworth:

hvorfor ikke ?

 

Ronny:

vanntempsensoren fungerer bra ifølge viseren/måleren inni bilen (dash)

 

tett luftfilter er jo en mulighet, men da skulle dette vært alltid,

ikke bare komme og gå når det passer liksom, og det er like tilfeldig på kald motor som på varm.

 

cossi:

har hatt bensinmåleren på ut siden av ruten sånn som du mener jeg skal gjøre,

men den går likt som turbotrykket hele tiden, med eller uten hakking osv.

så jeg ser altså ingen feil der heller. men det du sa om pumpen kan jo være en mulighet.

tenkte på den eller om det var dårlig kontakt ved dysene, eller om dysene er slitt eller tett.

 

MAP SENSOREN DA ? BRUKER ORG NÅ.(2BARS)

 

TAKKER FOR SVAR

MVH

 

BJARTE

Link to comment
Share on other sites

Bare ett lite tips! Er ikke sikkert det har noe å gjøre med bilen din.

Har en 2wd cosw som har vært helt rar i det siste fjuska vært lei å starte, plutselig kuttet den 4 tusen så begynte å kutte på 3 tusen så var det plutselig bra en stund.

Enden på visa var at det var vann i den koblingen vedsiden av fordeleren( den hvite ledningen som går ned på den føleren på det nederste reimhjulet..

Link to comment
Share on other sites

rscosworth:

hvorfor ikke ?

 

Ronny:

vanntempsensoren fungerer bra ifølge viseren/måleren inni bilen (dash)

 

tett luftfilter er jo en mulighet, men da skulle dette vært alltid,

ikke bare komme og gå når det passer liksom, og det er like tilfeldig på kald motor som på varm.

 

cossi:

har hatt bensinmåleren på ut siden av ruten sånn som du mener jeg skal gjøre,

men den går likt som turbotrykket hele tiden, med eller uten hakking osv.

så jeg ser altså ingen feil der heller. men det du sa om pumpen kan jo være en mulighet.

tenkte på den eller om det var dårlig kontakt ved dysene, eller om dysene er slitt eller tett.

 

MAP SENSOREN DA ? BRUKER ORG NÅ.(2BARS)

 

TAKKER FOR SVAR

MVH

 

BJARTE

Men du har jo 2 vanntempfølere!! En til instr og en til ECU, og var denne jeg tenkte på! :)

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Link to comment
Share on other sites

er du sikker på at bensinpumpa leverer under kjøring? hadde ei pumpe som gikk men ikke leverte noe som helst. men det varierte veldig. bilen gikk fint ei stund så forsvant trykket fulstendig for så å komme igjen. legg et manometer inn i bilen så du ser målingen under kjøring.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest -Maverick-
:unsure: har du ikke fått fikset dette enda???hvis du har fikset det hadde det vært kjekt å vite hva det var ;)
Link to comment
Share on other sites

Guest cossiegutten

har enda ikke fått orden på dette...

 

ang. hakking/fusking:

 

Men venter på ny chip...mulig det er den som er litt løk...

 

ang. glødene manifoil:

 

har ingen peiling...

 

 

mvh

bjarte

Link to comment
Share on other sites

Guest JvhCossie

Hvis du kjører over 1 bar med en 2 bar map vil denne kutte.... :)

 

Hvis den ryker svart er dette et tegn på overfuelling og da kan den også boble og kutte samt at noe overflødig bensin vil tenne i turboen din pga trykket og varmen der inne og gjøre den varmere...

 

Jeg hadde samme oppsett som deg på min og det funka perfekt med:

3 bar bensintrykk MED vakum, 2,5 bar map og 1,5 bar ladetrykk... ingen kutting, svatrøyk eller noe...

 

Så prøv følgende: ladetrykk 0.9 bar, bensintrykk 3 bar på tomgang med vakum, og fjern amalen din hvis du har.... Banne på at den går strøkent da... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

cossiegutten: Jeg har lest gjennom her endel ganger nå, men kan ikke se noe sted at du opplyser hvilket ladetrykk du har, dette er jo vesentlig som de andre her påpeker i forhold til mapsensor, har det aldri slått deg dette ?

Forøvrig er 270/290 steg 1 chip, som er beregnet på std mapsensor, men da med begrenset ladetrykk selvfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...