Jump to content

Ford sin nye Elbil


Complexity

Recommended Posts

I slutten av mai skal det leveres ut biler til kunder så nå er det tre splitter nye på finn.no fra private flippere.

Vet ikke hvor mange Grabber blå som er bestilt i Aurland så mulig det er annonsen fra februar på 650K som nå er tilbake? Nå kan den bil din for 675K eller bud. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=216963936

Eller hva med en til 699K? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=216789709

Har ingen erfaring med kjøp av nybil som fortsatt står på båthavnen i Drammen av privatselgere, men dette er kanskje en større greie i elbilmiljøet? Kjøper kan bli med på overtagelse hos forhandler ved avtale før levering.

Mine Mustangkjøp har en kulere historie enn at jeg fikk være med en ukjent fyr på overlevering før jeg ga 100K mer enn listepris.

 Annet nytt å lære er at det følger med 2 års ladetilbud på IONITY nettverket. (kr.1,88 mot kr.8,40).
0-80% på batteriet tar 45 minutter.

Link to comment
Share on other sites

Store RWD til 639k! https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=217535484

473400 Store RWD
40000 Teknopakke+
10500 Dyreste hvit Star metallic
=523900.

115100 Vinterdekk, hengerfeste, gummimatter, skvettlapper og diverse ekstrakostnader.

Får selvsagt lov å bli med en ukjent fyr du kontaktet over nettet på overleveringen her også.
Disse flipperannonsene får meg ikke til å åpne pengesekken.

Link to comment
Share on other sites

Utleveringene begynte 4 mai så Detroit Free Press har laget en oppfølger til artikkelen fra mars.
https://eu.freep.com/story/money/cars/ford/2021/05/05/2021-ford-mustang-mach-e-norway-delivery/4941557001/

Kort oppsummering på norsk:

Einar har også en 2017 e-Up i garasjen.
Samme dag fikk Harald i Lier sin Første utgave. 76K Usd/624K nok. Det inkluderer 4K usd/33K nok for vinterhjul, hengerfeste og gulvmatter.

Men Petter må vente til juni på sin Grabber blå.

954 stykk kom med båten i april.
Det skal komme to nye båter de neste ukene, og det skal visstnok utleveres 4000 stykk i mai og juni.

1951 stykk ble solgt i USA april med en gjennomsnittpris på 45800 usd/376K nok
Første kvartal januar-mars ble det solgt 6614 stykk i USA.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Både Ford Norge og Europa kan å klemme vann ut av steinen med de 1384 stykk registrerte i mai måned. Med 2 eller 3 båtlaster på en måned med biler så er jo dette litt som Tesla sine skippertakleveringer. Det som derimot er spennende er salgstakten fremover etter at forhåndssalget er levert.

Liste over de 20 mest registrerte modeller i mai måned https://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=55228

Skoda har også begynt utleveringer for alvor i mai med 795 stykk. Det som kunne være interessant er hvem som selger mest av VW og Skoda i år, men ID.4 GTX skal leveres allerede i sommer. Skoda AWD skal leveres fra september.

Har sett noen Skoda på veien nå uten demobilfoliering, og jeg kjørte ved siden av en mørkerød på motorveien for noen dager siden. Er ikke annet å skrive enn at Skoda har laget en bil som ser bra ut både utvending og innvendig. Den ser ut som en bil, og ikke en elbil. Den kan også leveres senket fra fabrikk.

Med 6 cm lengre enn ID.4 gjør det sitt for bagasjerommet. 585 Liter!

Håper Ford ser mer i retning av Skoda Enyaq enn VW ID.4.

Fornuften og Følelsen har kjørt Skoda Enyaq i versjonen store RWD på 204hk. Mye preik i begynnelsen så det kjøres ikke før 10:00min. Ved 14:00min så nappes sikringen ut.

 

Link to comment
Share on other sites

Fornuften og Følelsen har nettopp sluppet en Audi e-tron GT vs Porsche Taycan 4S duell!
Vi må opp på det prisnivået for å få performance slik vi finner i fossilbil fra fossilprodusenter.
Lurer på hvor lang tid det tar før noen kan levere noe som har Tesla 3 ytelser til Tesla 3 pris?

SPOILER!


Audi har bredere dekk på 21" mot Porsche sine smalere på 20".
6:15min er LOL!
Tesla 3 Performance har bedre ytelser i 0-100 kmt og toppfart.
Audi og Porsche har samme liter i bagasjevolum som Ford.
Tesla S Plaid skal avdukes torsdag 10 juni på Teslafabrikken i California, og KIA har også noe på gang i nær fremtid.

Har sett begge bilene på veien, og Audi ser bedre ut. Den minner om dagens Dodge Charger sedan (Charger sedan er kult), mens Porsche ser ut som en såpeglatt elbil. Såpeglatt bil er ikke feil. Sierra er et eksempel på det, men så var det dette elbildesignutrykket som herjer vilt hos mange bilprodusenter. Se på meg! Her kommer jeg i min "bærekraftige" null utslippbil bla bla bla.

Det fungerer hos Tesla fordi det der er funksjon foran form. På elbiler som ikke kan matche Tesla ytelser blir det bare så Tesla 2012 kopi. Bare ta de gigantiske hjulene til ID.4 255 på 21" på en 204hk CUV eller det minimalistiske Teslainterøret med den gigantiske Teslaskjermen i Ford. Dashbordet i Audi er noe jeg helt klart kunne leve med. Fint er det akkurat som en tradisjonell fossilbil. Men Audi batteribil til en million har ikke meg i kundegruppen.

Når jeg ser denne kostnad og hvor trangt det er i baksete på Audi så går jeg rett på en brukt Tesla 3. Kjøper oppdateringen Track Mode V2 og har da en bil som jeg kan velge FWD, RWD eller AWD med et trykk på skjermen. Samt et ettermarked som kan levere hiperformance deler som fjæring, understell og brems. Kan kjøpe mange klippekort på maskinvaskeautomaten til ESSO for differansen opp til Audi.

Men fossilbil har fortsatt ikke kjøreforbud så det er bare en plan B eller C eller enda lengre ut i alfabetet.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg surfet litt på KIA EV6.
Nær fremtid for KIA er estimert oktober 2021, mens værstingen kommer oktober 2022. Det er 1,5 år til.

https://www.kia.com/no/modeller/ev6/opplev-ev6/

WOW! 599.999kr for AWD, 585hk, 740nm, 260kmt, 3,5 sek, 40mil, 0-80% på 18 minutter, 1600kg henger, 17 cm bakkeklaring og 511 liter bagasje. Mye av dette er estimerte tall, men de har 1,5 år på seg til å komme i mål på spekken.

Trenger du ikke det aller værste så skal de 2 minste utgavene komme om ca 5 måneder.
470K for RWD 51 mil, 7,5 sek og 530K for AWD 46mil 5,4 sek. Begge får 1600kg hengervekt, 185 kmt, og kan levere 3,6kW strøm ut.

Men vent! Det er mer! Driftmode blir standard!

Se 2:00min. Det er tøft at Sora Jang legger inn driftmode, men er vi helt ærlige på at EV er mer gøy enn fossil? Hva med gleden i å nappe i kjeppen?

Flott interiør.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er bare en tilfeldighet at Manta B ikke ble min første bil. Men det er ingen tilfeldighet at Manta E aldri blir min første batteribil.  LOL!

Når vi allerede er innom 90tallet så er min første tanke at dette er rett fra fremtiden i Demolition Man. Tekst, bildebruk og den kyniske bruken av begrepet følelse klemt inn i en snutt på 3,5 minutter.. Så ble det aldri noe 70 Manta i 90 på meg, men nå kan jeg gjenskape "følelsen" i nybilhallen. Nei den er ikke helt som jeg husker den, men det gjør ikke noe. For OPEL har rekonstruert Manta for moderne krav i 2025. Med andre ord en CUV.

Kynisk pimping av en legendarisk merkevare på en CUV. Det som gjorde Manta til en Manta var at den var "billig" innen rekkevidde for normale folk, men du måtte gi avkall på fornuften til en 4 dørs Ascona i hverdagen. Sportscoupe er ikke for alle, og det er hva som gjør 911, Mustang, og Manta til en bilmodell du kjøper for følelsen i førersete, mens fornuften tar plass i det lille baksete.

Skriver dette mens jeg ser på mine to favoritter fra 80tallet i lokalet. De er begge 3 dørs med legendestatus, og ja de er ikke like praktiske som kjøretøy med 4 eller flere dører. Men det er hva som gjør disse to fra 80 unike.

Jeg løper ikke til nybilhallen om disse modellnavnene gjenoppstår som en rekonstruert CUV.

Noen ganger er det greit å la fortiden ligge, og lage et nytt modellnavn.

Må kontre med Demolition Man fra 93. GM var tungt inne der med konseptbilene sine, og de leverte også heltebilen 442. Så tungt inne at AMCAR gjorde en sak på bilbruken i filmen over flere sider i blekka. Det var tider uten internett det.

The Critical Drinker har sett Demolition Man i 2020, og var det bare en flåsete actionfilm fra tidlig 90tall?
Demolition Man en av mine favoritter fra 90talls VHShyllen. Like god i dag som i 93.

Link to comment
Share on other sites

Hva med en elektrisk Audi Quattro?

E-Legend-EL1-13.thumb.jpg.eb98c10d552c2ab34cc0aaf621e3cd64.jpg

https://www.e-legends.de/?lang=en

 

Forøvrig rått av Kia å ha driftmode på EV6. Man får det kun på Performance utgaven av Model 3, og jeg måtte gå ett steg ned for å få krok.. 😕

 

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Har brukt sommeren på Sierra etter at jeg fikk gløden tilbake så blitt lite tid til overs for fremtiden og elbil.

Spenstig den E-legends basert på Ur-Quattroen. Lett å like er den. Jeg jubler for alt som har 2 eller 3 dører laget som en bil i en tid hvor alt er CUV og SUV. Men her er inngangsbilletten 890,000 euros plus VAT som er 9,179,187 Nkr etter dagens kurs.
30 stykker er alt som skal bygges med oppstart i 2022, og en kikk på facesiden viser at det er hengt på en drøss med tagger som china, russia, japan, asia, usa, montecarlo, rolex, lifestyle i hver posting.  Håper de finner 30 kjøpere, men den blir nok ikke å se i Norge.

https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/BjzG9w/her-har-de-faatt-verdens-kraftigste-lader

Hva vi heller kommer til å se mer av i Norge er hurtigladere.
Eviny tidligere BKK har utplassert verdens råeste lader på 360kw bak kjøpesenteret Oasen i Bergen til en kostnad av 1 million.

LOL at brikken til konsernsjefen sin nye e-tron ikke virker når media er invitert til åpningen av laderen.

Eller hva med denne løgnen på medias spørsmål om når det kommer kortterminal på laderene? Det blir for kostbart å installere terminaler på alle ladestasjonene, så vi satser på appen, sier Askeland ansvarlig for Evinys utbygging av ladestasjoner.

Må være en gullgruve i brusautomatbransjen som har kortterminal på alle automater som også står utendørs.
Her skal det selges kundedata fra appen til Eviny. Koselig.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er i grunn tåpelig at alle produsentene av biler og ladere henger så etter når det kommer til å lade.

Tesla har alltid hatt det slik at man bare plugger i bilen så lader man. Enkelt å greit. Betalingen blir gjort fra kortet man har lagret på Tesla kontoen sin.

Bilen vet før du ankommer om det er ledige ladere tilgjengelig og eventuelt hvor mye ventetid det er om ikke.

Man slipper apper, ladebrikker og kortterminaler.

Fult forståelig at det er vanskeligere for andre når de ikke har sine egne ladere å administrere men det er nå snart 10 år siden Tesla var i gang med sitt system..

Ionity driver vel sånn smått å begynner å få til noe her men det funker vel bare på ett fåtall biler hittil. Plug and charge som det gjerne kalles.

Håper iallefall ikke at kortterminaler på laderne er fremtiden. Det er å gå noen steg tilbake spør du meg.

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Mulig kortterminal er gårsdagen, men det fungerer på bensinstasjonen.
Vet ikke helt om jeg hadde likt å lagre bankkortet mitt på samtlige bensinstasjonkjeder som Esso, Shell og Uno-X med flere. Den løsningen fungerer når du fyller fast på Teslaladeren.

Ganske rått at Tesla er omtrent selvforsynt på drivstoff. Det er en klar fordel for meg uten fast ladeplass. Kan ikke si at det frister å bruke tid på ting som ikke fungerer som bare skal fungere når du allerede har planlagt en ca 45 minutter effektiv fyllestopp.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Audi gjør en Tesla, men med en egen vri.

Først ut lille julaften var prøveprosjektet Audi Charging Hub i Nuremberg Tyskland med hurtiglader på 320kW til 6 stykk biler. Har du Audi Ladekontrakt så fyller du for 0.31/3.10Nok pr kW.

e-tron GT som klarer 270 kW fyller fra 5 til 80% på 22 minutter. For alle som ikke har biler med kjapp påfyll så kan man stå i intervaller på 15 minutt opp til 45 minutter som forhåndsreserveres i Audi sin egen app. Andre bilmerker kan også lade bare man bruker Audiappen.

Konseptet er flott, men det er også reklamen bak på bussen med teksten hvorfor sitte i bilkø når man kan slappe av eller lese en bok på bussen? Det fungerer helt til det entrer en for det holder med 1 person som snakker med utestemme i telefonen. Men dette er smittsomt så plutselig har du 3 stykker med utestemme foran, bak og på siden av deg på bussen.

Så der sitter du i den åpne loungen, og før du finner hvilerytmen for de neste 45 minutter så entrer folka uten folkeskikk døren. Audifolket kan da trekke seg tilbake i den eksklusive Audiloungen med egen PINkode, mens du med fremmed bilmerke er overlatt til deg selv. Men er ikke Audifolk egentlig noen uforskamma egoister så da er du like langt der du har låst deg inn i den eksklusive Audi only loungen? 😛

Spørs om jeg hadde taklet å være den ansatte loungeverten som er tilstede på dagtid?

Gjenbruk og bærekraft er gjengangeren i dette konseptet, men målt i nytte så blir det vel så som så med klimaavtrykket til det som i bunnen bare er 6 ladepunkter.

https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/world-first-start-of-the-audi-charging-hub-as-an-urban-quick-charging-concept-14454

 

Dette er ikke meg, men kanskje deg som lever livet på telefonen? Og LOL med maskepåbudet i 45 minutter med tomt batteri! Teori og praksis er to forskjellige ting. Gi meg en lader med kredittkort, og en bil med sete som kan legges ned.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Prøvde å finne noe nytt eller brukererfaring på denne Audi charging hub som åpnet i desember i fjor.

Nyeste var noe som er spilt inn i januar? Men dette kan fort like gjerne være fra i høst for nå er tyske myndigheter gira på maskepåbud innendørs til høsten. Nok en gang LOL på å sitte der, mens bilen lader.

Link to comment
Share on other sites

On 12/14/2021 at 5:30 AM, Complexity said:

Håper iallefall ikke at kortterminaler på laderne er fremtiden. Det er å gå noen steg tilbake spør du meg.

Så da blir ikke du å finne på Reitanladeren Uno-X?

https://e24.no/naeringsliv/i/v572km/reitan-lanserer-lynlading-vi-har-tusen-spinnville-kjoepmenn

Første 300kW laderen åpnet i Danmark 22 april, og første i Norge kommer i løpet av sommeren.
4,50 dkr/kWh blir 6,07 norske med dagens kurs. Spørs hvor lenge den prisen fra april står uendret inn i neste år?

Pressemelding: https://unox.no/stasjoner/forsidemeldinger-aktive/uno-x-mobility-satser-pa-lynlading-copy/uno-x-mobility-satser-pa-lynlading

Sen nyhet, men slik blir det når jeg ikke har elbil, men spennende å se hvor den første norske laderen kommer.

Og ikke minst gnålinga fra elbilfolka. 😄 Mange av de forventer jo omtrent gratis lading akkurat som i stikkontakten hjemme.

Link to comment
Share on other sites

On 7/25/2022 at 9:01 PM, and said:

Så da blir ikke du å finne på Reitanladeren Uno-X?

https://e24.no/naeringsliv/i/v572km/reitan-lanserer-lynlading-vi-har-tusen-spinnville-kjoepmenn

Første 300kW laderen åpnet i Danmark 22 april, og første i Norge kommer i løpet av sommeren.
4,50 dkr/kWh blir 6,07 norske med dagens kurs. Spørs hvor lenge den prisen fra april står uendret inn i neste år?

Pressemelding: https://unox.no/stasjoner/forsidemeldinger-aktive/uno-x-mobility-satser-pa-lynlading-copy/uno-x-mobility-satser-pa-lynlading

Sen nyhet, men slik blir det når jeg ikke har elbil, men spennende å se hvor den første norske laderen kommer.

Og ikke minst gnålinga fra elbilfolka. 😄 Mange av de forventer jo omtrent gratis lading akkurat som i stikkontakten hjemme.

Nei jeg blir nok neppe å finne med en Uno-X lader med det første :P
Men hektisk liv for tiden så blir ikke mye langturer med bilen lenger, så lader bare hjemme eller hjemme hos folk man besøker. Man kommer seg jo 40+ mil fra hjemmet og noe lenger enn det kjører jeg ikke nå.

Har brukt hele 2kr på å lade bilen denne måneden. 16kr forrige måned..

Så ja er omtrent gratis hjemme :P Er vel vesentlig dyrere sør i landet da.

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

2-2,5kr KW er omtrent det man kan bruke i regnestykket Oslo. Nå er det sommer så da er det nesten gratis strøm i kontakten med rett under 2kr. 😄

Ser planen er å sette de opp ved Rema 1000 så det bør jo det friste mange som ikke har egen ladeplass.

Markedet er der. Blir spennende å se prisen, og om det kan skape litt røre med kortterminalen. Feks om jeg skulle leid en elbil så er Uno-X førstevalget. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Dodge har nettopp avduket EV konseptet sitt i natt, og dette er hvordan du gjør det!
Ford gikk full retard, men Dodge gjør det riktig. Jeg vil vite mer!

 

Link to comment
Share on other sites

1966-67 Charger har stått som modell fra B-stolpen og bakover.
Ingen grunn til å skamme seg over å bli sett i denne bilen.
Liker også felgdesignet.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...