KooPa Posted June 7, 2019 Posted June 7, 2019 (edited) Er det jeg som ikke ser en enklere løsning, eller må jeg ha ut høyre frontlykt, høyre plastinnerskjerm og servopumpe for å skifte dynamo på MK4 TDCI?Dynamoen sitter helt foran, med servopumpe over og AC-pumpe under. Ser ut til at jeg må ha av plastinnerskjerm for å få løsnet reimstrammer, så ha vekk servopumpe og sannsynligvis frontlykten for å komme til dynamoboltene. Edited June 15, 2019 by KooPa 1 2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat 2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat
KooPa Posted June 9, 2019 Author Posted June 9, 2019 Fant en enklere løsning på et engelsk forum.Løsnet servopumpa, den sitter med 2 bolter oppe og en nede, så er det bare å ta av reima, skru av løpehjulet (sitter i veien for ene bolten til dynamo) og skru ut de 2 boltene til dynamoen. 1 2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat 2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat
KooPa Posted June 15, 2019 Author Posted June 15, 2019 Dynamoen er skiftet, legger ut hvordan her; Ta bilde av hvordan multireima sitter og finn frem 8, 10, 13, 15, 17mm fastnøkler, T20 torx L-nøkkel, hammer/liten slager, flattrekker/slangeklemmetrekker.Skru av slangeklemmen på luftfilterboksen og ta av den elektriske kontakten ved å skyve den røde delen først. Løft opp luftfilterboksen og ta den vekk.Ta vekk fremre del av batterideksel, skru av + polen med 10mm fast/pipe, skru av batterifestet med 8mm fast/pipe, skyv batteriet frem og skru av - polen med 10mm fast/pipe.Løft av plastdeksel til motorLøsne servopumpa, 2 bolter oppe og 1 nede 10mm hode (den ene oppe er lenger enn de andre men du kan ikke ta feil). Da løsner reima. Løsne de 2 små returslangene til ekspansjonstanken og servooljebeholderen, samt klipset som holder servoslangen rett ved dieselslangene for å få flyttet servopumpa godt unna arbeidsområdet.Skru av B+ kabelen fra dynamoen med 13mm fast/pipe og koble fra den elektriske kontakten. Skru løs begge boltene til dynamoen 13mm fast og skru av løpehjulet 10mm fast til multireima for å få ut den nedre bolten. Bruk en forlenger eller lignende til å løsne dynamoen fra festene sine, hold under så den ikke faller, ta ut dynamo.Ny dynamo monteres, forvent litt fikling med å få bolthullene til å treffe, koble til B+ og den elektriske kontakten.Bruk 15mm fast + 17mm fast (egentlig samme hvilken størrelse) for å få mer kraft på 15mm for å stramme reimstrammeren. Stram den så du får plassert en stålpinne eller f.eks. en T20 torx L-nøkkel for å holde spennet. Legg multireima løslig der den skal.Dra multireima over reimhjulet til servopumpa mens du monterer pumpa. Ikke glem den nedre bolten. Bruk 15mm + 17mm fast igjen for å stramme reima litt slik at du kan slå ut pinnen eller torxnøkkelen.Løsne en eller 2 bolter på plastdekselet under motoren 10mm pipe for å komme til de 3 fastnøklene og torxnøkkelen du mistet.Koble til batteriet, monter luftfilterboksen, deksel over motor, servooljebeholder, slanger til ekspansjonstank og klipset til servoslangen.Jeg fikk dessverre ikke tatt noen bilder underveis.Og den stanga til å holde panseret åpen er sånn ca midt i veien hele tiden, idiotisk løsning i grunn og de hadde jo gassdempere på MK3. 1 1 2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat 2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat
xr4ti Posted June 16, 2019 Posted June 16, 2019 Supert at du tok deg tid til å lage en beskrivelse. Takk
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now