Jump to content

Oljetrykk Escort Cosworth YBT


Recommended Posts

Posted

må neste slenge meg på her..har også litt lavt oljetrykk når den er på tomgang.har ikke målt det nøyaktig men når bilen er varm så ligger den rett ovenfor rødmerkinga.. :unsure:

når bilen er kald så er oljetrykket helt fint.rett under 5 bar på måleren.

kjører castrol 10w 60 racing olja..tws eller tsw,,heh.husker ikke helt . :P

tenkte og prøve en annen olje.tror denne blir for tynn rett og slett.ser det er delte meninger om dette.

Posted

EscortGhia: olja blir da ikke tykkere når den er varm, men sammenligna med ei 40 olje så er den tykkere ved samme temperatur. På en cosworth motor som blir "brukt" er ikke dette noe ulempe, da driftstemperaturen sikkert ligger noe over gjennomsnittet til en vanlig standardbil.

 

Du må være den første jeg har hørt om som greier å påstå at høyere oljetrykk gir dårligere smøring, enten er du smartere enn samtlige jeg har snakka med (motor-trimmere/byggere osv) som har greie på olje, eller så vet du noe som dem ikke vet ???

 

Det du skriver om at oljetrykket vil bli så høyt at det passerer bypass-ventil og sprenger oljefilter vet jeg ikke hva du setter i sammenheng med en cosworth-motor i alle fall ?

 

Tråden starta vel forøvrig med oljevalg til cosworth, ikke nyere moderne motorer som du skriver om.

 

Mitt råd er: bruk den olja anerkjente firmaer som har ekspertise på området anbefaler til din type motor og bruk. I dette tilfellet sier de fleste at 10w-60 olja er det mest optimale til cosworth.

Posted
må neste slenge meg på her..har også litt lavt oljetrykk når den er på tomgang.har ikke målt det nøyaktig men når bilen er varm så ligger den rett ovenfor rødmerkinga.. :unsure:

når bilen er kald så er oljetrykket helt fint.rett under 5 bar på måleren.

kjører castrol 10w 60 racing olja..tws eller tsw,,heh.husker ikke helt . :P

tenkte og prøve en annen olje.tror denne blir for tynn rett og slett.ser det er delte meninger om dette.

Manualen sier du skal ha minst 1,8 bar ved 9-950 omdr pr min, og 2,4 bar ved 2000 omdr, dette ved ca 80 grader.

Få målt trykket med et skikkelig instrument du, ikke stol på det du har i bilen.

Er oljetrykket ditt under dette, så starter du med et oljeskift, da olja du har kan inneholde mye bensin som reduserer trykket, er det fortsatt lavt tilsier det at motoren din kan nærme seg en overhaling, eller at oljepumpa di er sliten.

Guest EscortGhia
Posted
EscortGhia: olja blir da ikke tykkere når den er varm, men sammenligna med ei 40 olje så er den tykkere ved samme temperatur.
Nemlig, ei 60-olje er tykkere enn ei 40-olje ved samme gode, varme temperatur.
På en cosworth motor som blir "brukt" er ikke dette noe ulempe, da driftstemperaturen sikkert ligger noe over gjennomsnittet til en vanlig standardbil.
Poenget er at det ikke er nødvendig med ei 60-olje til daglig. Hvis du tukter bilen din godt på ei bane hele dagen på en veldig varm sommerdag, så kan jeg kanskje se en viss nytte i ei 60-olje. Hvis du bytter før du kjører bilen hjem igjen. Alternativet er å montere en oljekjøler, som holder oljetempen nede.
Du må være den første jeg har hørt om som greier å påstå at høyere oljetrykk gir dårligere smøring, enten er du smartere enn samtlige jeg har snakka med (motor-trimmere/byggere osv) som har greie på olje, eller så vet du noe som dem ikke vet??? Det du skriver om at oljetrykket vil bli så høyt at det passerer bypass-ventil og sprenger oljefilter vet jeg ikke hva du setter i sammenheng med en cosworth-motor i alle fall?
Mulig jeg forklarte meg litt dårlig her... så prøver igjen :D Oljetrykket skal være riktig, ikke for altfor høyt eller altfor lavt. Viskositeten på olja har mye å si for oljetrykket, og bør være omtrent det som fabrikanten anbefaler. Om olja er for tjukk ved en gitt temperatur, kan oljetrykket rett og slett blir altfor høyt. Altfor høyt oljetrykk kan føre til at bypassventiler slår inn, evt. at hele innmaten i oljefilteret blir blåst i filler. Og når bypassventilen slår inn, eller filteret ødelagt, så blir det uunngåelige resultatet mer flyt av olje, og lavere oljetrykk.

 

Tenk på det som en hageslange som er tilkoblet utekranen. Har du vridd på munnstykket så det ikke kommer så mye vann ut, er trykket høyt, men med lav flyt. Åpner du munnstykket, faller trykket, men det blir mer vannflyt. Videre vil ei tjukkere olje ha mer "drag" på grunn av at den ikke flyter så lett som en 50-olje ved samme temperatur - og derved må motoren jobbe mot det også, i tillegg til alt annet.

Fra http://www.gtr.co.uk/forum/upload/showthread.php?t=38795

The consequences of using an oil that's too thick are:

- More engine wear

- More heat/friction

- Lower BHP

- Higher Fuel consumption

- Too much oil pressure

- Pump cavitation leading to starvation

Tråden starta vel forøvrig med oljevalg til cosworth, ikke nyere moderne motorer som du skriver om. Mitt råd er: bruk den olja anerkjente firmaer som har ekspertise på området anbefaler til din type motor og bruk. I dette tilfellet sier de fleste at 10w-60 olja er det mest optimale til cosworth.
Jeg skrev vel egentlig på litt mer generell basis, men det gjelder jo for de aller fleste motorer. Hvem er det forresten som sier at 10W-60 olje er det optimale for Cosworth? Ford? Hvor står det? Eller er det bare noe folk sier? Selv på en Skyline GT-R anbefaler Nissan ei 40-olje.. men skal du tukte den så kan man godt gå på ei 50-olje.
Guest EscortGhia
Posted

Hva sier instruksjonsboka/verkstedmanualen? Hva er normal oljetemperatur på en Cosworth når den er varm?

Posted

Kan noen legge ut nøye "how to" rense oljekanalene til løfterne...??

Posted
stort sett alle som driver bygger motorer til cossi anbefaler dem. unntaket er noen i england som fortsatt bruker mobil racing 15-50 som vi ikke får tak i her til lands...

 

 

Det var da merkelig. Jeg kjøper Mobil 1 motorsport 15W/50 hos Autodeler i Bergen og kjøpte det samme på en bensinstasjon i Sarpsborg i forbindlese med at jeg var på Ford treffet.

Hvis alle andre har så store problemer å få tak i, så er det vel ikke så rart at de fleste motorbyggere / trimmere blir nødt å anbefale 10W/60 da, sant ?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted
i boka står det at trykk skal måles ved 80 grader min 1.8 v 900rpm og min 2.4 v 2000rpm...

 

Med Mobil 1, 5W/50 kanskje ? :D

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted
Kan noen legge ut nøye "how to" rense oljekanalene til løfterne...??

 

 

Bytt løfterne isteden du!! Skal mye til om oljekanalene er tette.

Kjør oljepumpa å se før du legger inn de nye løfterne...

Posted
Kan noen legge ut nøye "how to" rense oljekanalene til løfterne...??

 

 

Bytt løfterne isteden du!! Skal mye til om oljekanalene er tette.

Kjør oljepumpa å se før du legger inn de nye løfterne...

 

Er ikke så veldig sjelden at de er tette heller. Forrige eier kjørte noe langt mellom hvert skift, men de er ikke så ille heller, bare har lyst å vite at det er gjort. Men virker ikke som det er så mange her inne som gjør det. I allefall ikke som orker å svare

Posted
Kan noen legge ut nøye "how to" rense oljekanalene til løfterne...??

 

 

Bytt løfterne isteden du!! Skal mye til om oljekanalene er tette.

Kjør oljepumpa å se før du legger inn de nye løfterne...

 

Er ikke så veldig sjelden at de er tette heller. Forrige eier kjørte noe langt mellom hvert skift, men de er ikke så ille heller, bare har lyst å vite at det er gjort. Men virker ikke som det er så mange her inne som gjør det. I allefall ikke som orker å svare

Dette er ett vanlig problem , de fleste som neglisjerer olje bytte har dette . Kjøpte en vinge bil som hadde antydning til dette . Kjøpte "rense " veske som ford forhandler ( biltibehør har det også ) Brukte en dag på rensing ( følg bruksanvisningen ), 3 oljefilter og 15 l biltema olje ( obs -obs første skiftet var meget bedritent , så du MÅ bytte olje filter HVER gang ).Til slutt 0-40 w mobil 1 .

Egentlig sitter det to blind plugger bak på toppen , som kan demonteres og bruke rense stav til gevær .men du kommer ikke til uten og ta av toppen .

Løfterene kan renses med og legges i fex diesel - klemm på plungeren til du har renset dem , ta dem så i 0-40 olje og pump til det ikke bobler lengre da er de fulle av olje . Alt er egen erfart .

Posted
Kan noen legge ut nøye "how to" rense oljekanalene til løfterne...??

 

 

Bytt løfterne isteden du!! Skal mye til om oljekanalene er tette.

Kjør oljepumpa å se før du legger inn de nye løfterne...

 

Er ikke så veldig sjelden at de er tette heller. Forrige eier kjørte noe langt mellom hvert skift, men de er ikke så ille heller, bare har lyst å vite at det er gjort. Men virker ikke som det er så mange her inne som gjør det. I allefall ikke som orker å svare

Dette er ett vanlig problem , de fleste som neglisjerer olje bytte har dette . Kjøpte en vinge bil som hadde antydning til dette . Kjøpte "rense " veske som ford forhandler ( biltibehør har det også ) Brukte en dag på rensing ( følg bruksanvisningen ), 3 oljefilter og 15 l biltema olje ( obs -obs første skiftet var meget bedritent , så du MÅ bytte olje filter HVER gang ).Til slutt 0-40 w mobil 1 .

Egentlig sitter det to blind plugger bak på toppen , som kan demonteres og bruke rense stav til gevær .men du kommer ikke til uten og ta av toppen .

Løfterene kan renses med og legges i fex diesel - klemm på plungeren til du har renset dem , ta dem så i 0-40 olje og pump til det ikke bobler lengre da er de fulle av olje . Alt er egen erfart .

 

er det originale ford løftere nytter det ikke!! dem er ferdige etter 100k km

spar deg for jobben å rense dem ved å kjøpe nye.

Posted
Kan noen legge ut nøye "how to" rense oljekanalene til løfterne...??

 

 

Bytt løfterne isteden du!! Skal mye til om oljekanalene er tette.

Kjør oljepumpa å se før du legger inn de nye løfterne...

 

Det der er feil, på de fleste cosworther som motoren ikke har vært oppe på, får eieren seg garantert en aha-opplevelse med et par drag med en "piperenser" inni oljekanala til løfterne, utrolig mye drit som samler seg der.

 

Framgangsmåten er slik: ta av registerdeksel, reg.reim og kamdreva. Demonter de små umbrako-settskruene bak der og rens med en type piperenser verktøy som jeg vet finnes hos burton power (kjøpte mine der) tror også at Luna og sikkert andre har slikt.

 

Egentlig sitter det to blind plugger bak på toppen , som kan demonteres og bruke rense stav til gevær .men du kommer ikke til uten og ta av toppen .

Er plugger foran også bige ;)

Posted

så klar er det plugger foran ;)

og rense verktøyet er billigs hos en våpen maker , der får du i forskellige diam og stav til og skru den på , + messing/ nylon

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...