Jump to content

Oljetrykk Escort Cosworth YBT


Recommended Posts

Guest Komfort
Posted

Hvor mye oljtrykk skal det være på tomgang (900rpm)? Jeg tenker i forhold til den originale oljertykkmåleren.

Etter at jeg kjøpte Lightweight hydraulic tappets(ventilløftere) fra grahamgoode har jeg fått tikking/klakking på tomgang. Tikkingen gir seg på ca 1500rpm.

 

Med de gamle løfterene hadde jeg tikking på kald motor, nå har jeg tikking på varm motor (tomgang). :(

 

Noen som har kjøpt løftere hos GGR ?? Er dem bra??

 

Bruker Castrol TSW 10W-60 olje.

Posted

Du vil få noe mer tikking fra toppen med en så tykk olje, gå ned til en xw-50 olje, den vil ta seg til toppen og inn i løfterne bedre. Motul 300V 15w-50, Mobil1 Rally Formula 5w-50 eller Silkolene Pro S 10w-50 er gode valg.

x - RS Turbo S2

Guest Komfort
Posted
Du vil få noe mer tikking fra toppen med en så tykk olje, gå ned til en xw-50 olje, den vil ta seg til toppen og inn i løfterne bedre. Motul 300V 15w-50, Mobil1 Rally Formula 5w-50 eller Silkolene Pro S 10w-50 er gode valg.

 

 

Har prøvd med Mobil1 5W-40 og det er samme problemet.

Lurer på hvor mye trykk jeg har ?? Den originale trykkmåleren viser bare 5Bar og rødmerking.

Noen som har Escort cossi som kan si hvor nåla ligger på tomgang???

Guest Ford Gnomen
Posted

Texaco Havoline 20W-50, billig og bra.

Posted

Det blir meg fortalt : løftrene skal lagres opp ned . når de er nye skal du ta dem ned i ny syntetrisk olje og pumpe på plungeren til boblene forsvinner .

Posted (edited)

Castrol TWS 10-60 motorsport olje er vel ikke for tykk. det er vel noe av det bedre man kan bruke på cosworth motoren???

Jeg bruker nå bare den.

Edited by Gulgen_rs
Posted
Castrol TWS 10-60 motorsport olje er vel ikke for tykk. det er vel noe av det bedre man kan bruke på cosworth motoren???

Jeg bruker nå bare den.

 

60 er drøyt tykk jo. En tykkere olje tar seg dårligere til toppen og løfterne.

x - RS Turbo S2

Posted

hjelper sikkert ikke mye men : minimum olje trykk ved 900-950 rpm skal være 1,8 bar og ved 2000 rpm 2,4 bar MINIMUM . med olje 5w-50 ved 80 c

Guest mazdafun
Posted
Castrol TWS 10-60 motorsport olje er vel ikke for tykk. det er vel noe av det bedre man kan bruke på cosworth motoren???

Jeg bruker nå bare den.

 

60 er drøyt tykk jo. En tykkere olje tar seg dårligere til toppen og løfterne.

 

 

 

60 har ikke noe med tykkelsen å gjøre.. "10" har derimot noe med tykkelsen.. en 0w-50 er feks "tynnere" enn en 10w-50. Dieselolje har som regel 15w-40 og for "gamle" motorer med mye lekkasje, tikk, svetting osv, brukes en "tykkere" olje, feks 20w-50.

Posted

60 er viskositeten ved 100 grader, altså hvor godt den flyter, som man gjerne kan kalles tykkelsen. Olje med tallet 50 vil flyte lettere ved 100 grader.

x - RS Turbo S2

Posted

W`en i 5W-50 står for vinter og beskriver hvor tynn oljen er ved en vinter temperatur (jeg vet ikke hvilken temp. de bruker). Både 5W og 10 W er unødvendig sommerstid og Mobil har løst "problemet" ved å lage "15W-50 Mobil 1 motorsport" olje. (Er ikke 60 oljer for ørkenrally med luftavkjølte motorer da ? :lol: )

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

  • 2 weeks later...
Posted

Når olja blir skikkelig varm blir det ikke nok oljetrykk på tomgang med mobil 1 XXw50. Det ble bra med Castrol TWS. Ulempen er ventiltikking på kald motor.

Posted

Hmm, har av en eller annen grunn misset denne tråden :unsure:

 

Tydelig at du har endel kunnskaper om olje alibaba, men ikke så mye om cosworth, og er litt uenig med deg i forbindelse med olja du anbefaler, viskositeten vel og merke.

 

Komfort: Oljetrykket skal være minimum 1,8 bar på tomgang, og minimum 2,4 bar på 2000 omdr. Graulerer med ny bil foresten.....?

 

Tikker den kun på tomgang, eller på gjennomvarm motor også ?

Er mange grunner til ventiltikking på en cosworth, men som regel er de knyttet til kald motor, da hjelper det lite å gå ned til ei 50 olje som alibaba sier her, det er i så fall hvis problemene er knyttet til varm motor, men da tror jeg heller på andre årsaker til tikkinga. Ei 15 olje som alibaba anbefaler tar seg defintivt ikke lettere inn i løfterne på en kald cossi-motor, da må du gå andre veien, ei 5 eller 0 olje.

 

Ei 60 olje som blir anbefalt til cossi er ikke ei for tykk olje på en cosworth som blir "brukt" litt, på en orginal bil som blir "gubbekjørt" kan alt diskuteres ;) Ved 100 grader varm motorolje vil vel de fleste ha litt mere trykk, enn at den skal "flyte vekk", eller hva ?

 

Noe som ikke alle (alibaba?) er klar over er et problem på cosworther som har gått noen km, er "igjen-grodde" oljekanaler til ventilløfterne, disse kan med letthet stakes opp med rett verktøy, med løftere i i god stand, og nok oljetrykk, vil da ventiltikking bli en sagablott, selv med 20 olje på kald motor, dette har jeg prøvd selv, ikke noe jeg bare "synes" :rolleyes:

Posted
Når olja blir skikkelig varm blir det ikke nok oljetrykk på tomgang med mobil 1 XXw50.    Det ble bra med Castrol TWS. Ulempen er ventiltikking på kald motor.

 

Hva mener du med skikkelig varm da ? Oljetemp over 120 grader frarådes, så da er den riktige løsningen på problemet å montere ekstra oljekjøler.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted
Når olja blir skikkelig varm blir det ikke nok oljetrykk på tomgang med mobil 1 XXw50.    Det ble bra med Castrol TWS. Ulempen er ventiltikking på kald motor.

 

Hva mener du med skikkelig varm da ? Oljetemp over 120 grader frarådes, så da er den riktige løsningen på problemet å montere ekstra oljekjøler.

 

Over 100 ihvertfall. Hadde ikke oljetemp-måler før i tida. Monterte kjøler og temp-måler samtidig. Oljetrykket er uansett mye bedre med Castrol 10-60.

 

Hva slags børster eller utstyr er det en skal bruke for å rense oljekanalene til løfterne ?

  • 3 weeks later...
Guest Komfort
Posted
Hmm, har av en eller annen grunn misset denne tråden  :unsure:

 

Tydelig at du har endel kunnskaper om olje alibaba, men ikke så mye om cosworth, og er litt uenig med deg i forbindelse med olja du anbefaler, viskositeten vel og merke.

 

Komfort: Oljetrykket skal være minimum 1,8 bar på tomgang, og minimum 2,4 bar på 2000 omdr. Graulerer med ny bil foresten.....?

 

Tikker den kun på tomgang, eller på gjennomvarm motor også ?

Er mange grunner til ventiltikking på en cosworth, men som regel er de knyttet til kald motor, da hjelper det lite å gå ned til ei 50 olje som alibaba sier her, det er i så fall hvis problemene er knyttet til varm motor, men da tror jeg heller på andre årsaker til tikkinga. Ei 15 olje som alibaba anbefaler tar seg defintivt ikke lettere inn i løfterne på en kald cossi-motor, da må du gå andre veien, ei 5 eller 0 olje.

 

Ei 60 olje som blir anbefalt til cossi er ikke ei for tykk olje på en cosworth som blir "brukt" litt, på en orginal bil som blir "gubbekjørt" kan alt diskuteres ;) Ved 100 grader varm motorolje vil vel de fleste ha litt mere trykk, enn at den skal "flyte vekk", eller hva ?

 

Noe som ikke alle (alibaba?) er klar over er et problem på cosworther som har gått noen km, er "igjen-grodde" oljekanaler til ventilløfterne, disse kan med letthet stakes opp med rett verktøy, med løftere i i god stand, og nok oljetrykk, vil da ventiltikking bli en sagablott, selv med 20 olje på kald motor, dette har jeg prøvd selv, ikke noe jeg bare "synes"  :rolleyes:

 

Takk for det WingDude! Måtte ha en bil til, så ikke scorpioen skal bli unødig slitt ;)

 

Etter å ha byttet til GGR lightweight hydraulic tappets fikk jeg en slags klakkelyd i motoren som ble/blir sakte værre og værre. Det er ikke samme lyden som standard tikkende ford ventilløftere på kald motor :rolleyes:

Denne lyden er mest framtredende på varm motor (varm olje) Høres nesten ut som en diesel motor.... :( på tomgang...... tenkte å prøve med de gamle løfterne.

Hører lyden inne i bilen også....høres ut som en gammel VW med for stor ventilklaring.

Guest -Maverick-
Posted

ser du lurer på skalaen på oljetrykkmåleren.kan jo gi deg et noe diffust svar på det da :P på min gamle lå nåla ca på høyden av det rødmerka områdetx2. jeg fant hvertfall ut at om du delte opp den skalaen 0-5 bar ble det i underkant av 2bar. jeg kjørte på samme olje som deg sommer,men trykket falt litt om vinteren med mobil1 dritet. littegrann herjing i snøen så var det jo såvidt eg hadde trykk i heletatt på tomgang :blink:

Guest Komfort
Posted
ser du lurer på skalaen på oljetrykkmåleren.kan jo gi deg et noe diffust svar på det da :P  på min gamle lå nåla ca på høyden av det rødmerka områdetx2. jeg fant hvertfall ut at om du delte opp den skalaen 0-5 bar ble det i underkant av 2bar. jeg kjørte på samme olje som deg sommer,men trykket falt litt om vinteren med mobil1 dritet. littegrann herjing i snøen så var det jo såvidt eg hadde trykk i heletatt på tomgang :blink:

 

takk takk Maverick! Har vel erfart akkurat det samme. Min lå nesten på rødmerkinga v/900 rpm med mobil1 5W-40. Med TSW økte det noen mm!!

Tipper rødmerkinga er på ca 1 bar.

 

Hvor står nåla di v/ 3-4000 rpm?? Gjennomvarm motor!

  • 1 month later...
Guest EscortGhia
Posted
Bruk Agip 10-60 racing olje, bedre smøring og vesentlig høyere oljetrykk

Bedre smøring og vesentlig høyere oljetrykk? :huh:

 

Det økte oljetrykket kommer av en olje som er tjukkere når den blir varm. Som da går tregt i oljefilter, oljepumpe, oljekanaler osv... med andre ord, høyere oljetrykk, men dårligere smøring! Og blir olja for tjukk, så vil bypassventilen i oljefilteret slå inn. Null filtrering før ventilen slår ut igjen. I verste fall kan du ende opp med å blåse oljefilteret ditt til helvete. Igjen null filtrering i det hele tatt.

 

Ei 60-olje er i mange tilfeller rett og slett for tjukk for mange moderne motorer. Driver du derimot ørkenrally med luftavkjølt motor, så har nok ei 60-olje sin funksjon.... Nyere motorer er konstruert for å gå med litt tynnere oljer, og de aller nyeste vil fint kunne gå på en 0W-20 olje. Altså en olje som er tynn når den er kald, men også når den er varm. Tynnere oljer reduserer også "drag" - og vil gi høyere effekt/økt dreiemoment og redusert bensinforbruk. Noe å tenke på hvis du vurderer ei 60-olje?

 

Mitt råd: Bruk den viskositeten som anbefales av Ford. Det er sjelden noen vits i å gå lenger enn ei 50-olje her i landet. (bakgrunnstemperaturen har også mye å si) Kan godt ha mye bedre kaldstartegenskaper. Sommerstid holder ei 15W-50 olje i lange baner. Vinterstid bør man gå på en 5W-40 olje.

 

Og velg den beste esterbaserte syntetiske oljen!

Posted

Var litt interessert i bankelyden Komfort beskrev. Er ikke dette skjørtbank? Høres nesten sånn ut av beskrivelsen. Jobbet på Ford for 10 år siden, da hadde vi et skriv fra Ford at kundene som kom inn og klaget på skjørtbank i motoren, skulle vi bare si at det var produktegenskap, høyeffektsmotorer er gjerne slik. Skulle bare nevne det...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...