///M-Power Posted September 18, 2018 Posted September 18, 2018 Bilen kutter når jeg skal opp i fart fex ut av ett kryss eller påkjøringsfelt til motorveg, så fort bilen kommer litt opp i turtall å turbo begynner å spole så fusker den veldig, kommer og går litt skjer ikke hele tiden men noen ganger er det helt umulig og hvis jeg bare holder flatt jern gjennom fuskinga så stopper bilen til slutt å får ikke start på den igjen før den står i ro noen minutter. Feilkode på DPF, dette skjedde etter at ABS HCU ble byttet på verksted pga antispinn ville ikke slå seg på så jeg begynte å lete i område de hadde skurdd og så at trykk ledninger til dpf sensor var ryki, satte på nye og da går bil i nødmodus med feilkode 242f eller noe sånt (tett partikkelfilter), derimot tar jeg utt slangene og fjerner feilkoder så kan bilen kjøres igjen, får da selfølgelig feilkode på thresholdbank DPF blabla. Bilen fusker dog uansett om slanger er koblet inn eller ikke. Har på følelsen at disse har vært ryki for lenge siden og at DPF har tettet seg pga dette...vell tett ifølge sensoren bilen går jo fint og har gått fint før denne fuskinga starta og det starta over natta. Har tidligere hatt dyse lekk på ene dysa som jeg har vært klar over, men dette ser ikke ut til å være så ille etter jeg stramma litt, spruter ikke ut eksos eller væske hvertfall og bilen fuska overhode ikke mens dysa lakk på sitt verste. Det jeg derimot stusser på er at jeg konstant får opp feilkode på HS-can systemet med comunication fault og det samme med "veichle dynamics module", regner med dette er GEM som sitter under passasjer dashen? Masse feilkoder med komunikasjon på disse hvertfall. Når jeg skanner bilen så finner den 14 ECUer, en av disse er TCM og her får den ikke kontakt, jeg har dog bil med 5 girs manuell har man da ikke TCM slik at det er normalt at diagnose ikke finner denne ECUen eller er det faktisk en komunikasjons feil her også? Har gått over alt føler jeg, ikke noe vakuum lekk, turbo er ganske så ny, ikke noe trykkslanger som lekker, ikke noe luftbobler i returrøret. Hvis jeg som nevnt over holder flatt jern mens bilen fusker og den til slutt stopper og ikke vil starte før den står i noen minutter så får jeg noen ganger feilkode på diesel trykksensor eller lavt diesel trykk. Noen ideer? Alle sikringer er hele, har også helt dpf rens og dyse rens på tank uten noen endring.
xr4ti Posted September 19, 2018 Posted September 19, 2018 Mye merkelige feil men om DPF er tett så kommer det alskens feilmeldinger. Sånne mirakelrens for DPF til å helle på tanken er vel omdiskutert. Highflow-vask er vel det beste uten å bytte DPF. Er et firma i Porsgrund eller Skien som driver med det.
grcossie Posted September 20, 2018 Posted September 20, 2018 Du bør slette opplæringsverdien til difftrykk sensor etter skift av slanger
fosse Posted September 27, 2018 Posted September 27, 2018 Hogg ut innmaten i filteret og få remap uten DPF og EGR.Dette er og blir et problem på disse dritt bilene,min som eg kjøpte ny i 2008,har hatt problemer siden den var 6 mnd. gammel.Fikk dette gjort for snart to år siden og ingen problemer lenger,fikk "ny" bil etter dette. 2 <!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->1973 Escort RS2000 Replica<!--sizec--></span><!--/sizec-->2008 Focus 2,0 TDCI Sport1969 Tempo Corvette 290 De Luxe1970 125 Tempo Fighter 230
RS_Hage Posted September 27, 2018 Posted September 27, 2018 sjekk også ledningene inn på railtrykk sensor. i kontakta. byttet egr? Sierra sedan-Garett'RS500'2wd'bilstein'powerflex'204hk 'Voldenracing performance'Taunus 2 dørs 81 mod -> sølvpila Sierra 3 dørs 86 mod -> brukshest
///M-Power Posted September 28, 2018 Author Posted September 28, 2018 (edited) Aner ikke om EGR er byttet før, men står Valeo på EGRen, burde vell kanskje stått ford om den var original eller? Bilen går dårlig i seg selv, og har rulla 180k uten dpf bytte så både dpf og egr burde vært mappet ut sammen med skikkelig tuning, men denne fuskinga er nok noe annet. Når den fusker så nykker den ****** hardt, kjennes ut som den kutter på alle 4 sylindere når det skjer så kunne nok vært diesel relatert, at den plutselig mister fuel trykk pga tett filter, dårlig pumpe, sensor feil etc, hva som er vanlige feil der på disse bilene aner jeg ikke, er egentlig totalt diesel noob. Alle kontakter og da mener jeg alle ser helt fine ut, har prøvd å røre på absolutt alt av ledninger og kontakter mens motor sviver på tomgang uten at turtall endrer seg. Når jeg står på tomgang noen ganger etter å ha slettet feilkoder så gir motoren ett lite "rus" på turtallet, kjapt opp og ned før den piper og viser en kort "engine malf" feil på display i dash før det forsvinner igjen. Leser jeg da av feilkoder så får jeg opp feil på gasspedal bryter og clutch bryter/sensor, det som er rart der er at jeg alltid kan gå inn å se gasspedal "prosent" og den virker alltid til å vise korrekt på freeze frame der. Har også noenganger etter den stopper helt etter fusking i fart feil på diesel trykk. Når den stopper så må den alltid stå i noen minutter før jeg får start igjen. Fusker stort sett på normalt kjøring, er den skikkelig ille så kan jeg kjører som en vilmann ei runde så er den stort sett fin igjen, helt til jeg setter den ifra meg og skal kjøre neste gang. Så er det jo komunikasjons feil på absolutt alt som er ifølge diagnose uten at jeg kan begripe hvorfor. HS-CAN. Edited September 28, 2018 by ///M-Power
///M-Power Posted September 29, 2018 Author Posted September 29, 2018 At bilen i det hele tatt starter med alle disse feilkodene er nesten ett mirakel haha, å det er kun på OBD og ECM enheter, er masse com feils etc på alle andre hjerner i bilen som kommer tilbake. Diagnostic System (EOBD/OBDII) P2002 DIESEL PARTICULATE FILTER EFFICIENCY BELOW THRESHOLD BANK 1 U0073 CONTROL MODULE COMMUNICATION BUS A OFF Engine Control Module (ECM) 1936 CLUTCH SWITCH / SENSOR SIGNAL 1402 EXHAUST GAS RECIRCULATION SYSTEM (EGR) 1181 FUEL DELIVERY SYSTEM HIGH 193B THROTTLE PEDAL SIGNAL 2002 PARTICULATE TRAP EFFICIENCY (BANK 1) BELOW THRESHOLD C073 CAN COMMUNICATION BUS FAULT C416 INVALID DATA RECEIVED FROM VEHICLE DYNAMICS MODULE 0087 FUEL RAIL PRESSURE SENSOR Engine Control Module (ECM) 1934 VEHICLE SPEED SIGNAL FAULTY 0299 TURBOCHARGER/SUPERCHARGER UNDERBOOST 1935 BRAKE SWITCH / SENSOR SIGNAL C073 CAN COMMUNICATION BUS FAULT 193B THROTTLE PEDAL SIGNAL 2002 PARTICULATE TRAP EFFICIENCY (BANK 1) BELOW THRESHOLD C416 INVALID DATA RECEIVED FROM VEHICLE DYNAMICS MODULE 0500 VEHICLE SPEED SENSOR INPUT ERROR SIGNAL IMPLAUSIBLE OR MISSING 1936 CLUTCH SWITCH / SENSOR SIGNAL 061B INTERNAL CONTROL MODULE TORQUE CALCULATION PERFORMANCE
grcossie Posted September 30, 2018 Posted September 30, 2018 Ledningsnett muligens, må belastnings testes
///M-Power Posted September 30, 2018 Author Posted September 30, 2018 (edited) Fuskinga stoppa etter hardkjøring.... men så begynte den å gå generelt dårlig og fikk Underboost feilkoder. Kobla av EGR og bilen ble frisk igjen umuiddelbart så der tenker jeg vi har feilen Comunication fault gjenstår dog.... noen tips til noen som mapper/chipper ford diesel med dpf/egr fjerning i vestfold? Eller kan dette gjøres i Forscan e.l? Edited September 30, 2018 by ///M-Power
packs Posted September 30, 2018 Posted September 30, 2018 Fruen har samme bil og vi har hatt mye trøbbel med elektronikk, dpf, og lekk i slanger. Instrument clusteret har dårlige loddinger fra fabrikk og all kommunikasjon virker å gå gjennom denne. Vi løste det med å lodde kontakten på kretskortet til instrumentpanelet på nytt. Du finner diy på youtube for dette. Belgen til innsuget er en svakhet som utvider seg og går i oppløsning så denne burde byttes til en silicon belg. Neste her er å fjerne dpf og programmere bort denne og egr. Lurer også på hvem som gjør dette på østlandet.Fruen har samme bil og vi har hatt mye trøbbel med elektronikk, dpf, og lekk i slanger. Instrument clusteret har dårlige loddinger fra fabrikk og all kommunikasjon virker å gå gjennom denne. Vi løste det med å lodde kontakten på kretskortet til instrumentpanelet på nytt. Du finner diy på youtube for dette. Belgen til innsuget er en svakhet som utvider seg og går i oppløsning så denne burde byttes til en silicon belg. Neste her er å fjerne dpf og programmere bort denne og egr. Lurer også på hvem som gjør dette på østlandet. ------------------------------------------------------------------- Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec
Bassam Posted February 19, 2021 Posted February 19, 2021 På 27.9.2018 den 7.11, skrev fosse: Hogg ut innmaten i filteret og få remap uten DPF og EGR. Dette er og blir et problem på disse dritt bilene,min som eg kjøpte ny i 2008,har hatt problemer siden den var 6 mnd. gammel. Fikk dette gjort for snart to år siden og ingen problemer lenger,fikk "ny" bil etter dette. Hei, jeg har samme problem i min focus diesel 2008. Kan du vær så snill å forklare dette litt mer.😊
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now