Jonat Posted March 14, 2018 Posted March 14, 2018 God dag alle sammen! Jeg har en 2013-modell s-max 2.0 diesel. Den har fungert bra og startet bra også i kulda inntil denne vinteren. Denne vinteren har bilen vært tungstartet, selv med motorvarmer stående på hele natten. Når det er mer enn -25 grader, da opplever jeg bilen at den først starter til å begynne med, men så stopper motoren igjen etter ca 1 sekund. Etter det så må jeg pine motoren veldig lenge før den starter. Høres ut som om motoren ikke får drivstoff til å gå i gang. Jeg tok kontakt med Ford verksted, som antok at det er kablene på dieselfilter-lokket som det var noe feil med. Det sjekket med, men det var det ikke. Jeg har i ettertid skiftet dieselfilter, men heller ikke dette har hjulpet. Jeg spurte mekanikeren om det er glødepluggene som er svake, men han så at da ville ikke motoren ha startet i det hele tatt. Jeg snakket med en annen mekaniker, som har en Ford Mondeo. Han hadde opplevd det samme på sin bil og skiftet dermed EGR-filteret. Bilen ble i orden. Men han sa at hans bil også hadde noe ujevn turtall på motoren, men det har ikke jeg på min bil. Derfor spør jeg dere på forumet om hva det kan være? Har dere opplevd noe lignende? Kan det tenkes at det er noe annet enn EGR-filteret? Med hilsenJonat -72
grcossie Posted March 14, 2018 Posted March 14, 2018 Egr ventil kan det være, egr filter er det ikke noe som heter.
RS 1000 Posted March 14, 2018 Posted March 14, 2018 Er ikke dette tegn på at glødepluggene med fordel kunne glødet noe lengre da?Hvis man søker på "glow plugs" e.l. på youtube så kan man finne at det er overraskende store forskjeller på glødepluggenes funksjonalitet. Noen gløder raskt og kort, andre svakt og kort, noen svakt og lenge osv.Nå i våre dager spørs vel om ikke glødetiden kan programmeres, "chippes" og appes. Vet ikke om det finnes en "etterstart-glødetid" som kan økes ved streng kulde. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Jonat Posted March 14, 2018 Author Posted March 14, 2018 Egr ventil kan det være, egr filter er det ikke noe som heter. Egr ventil selvfølgelig. Det er jeg som husket feil.Er ikke dette tegn på at glødepluggene med fordel kunne glødet noe lengre da?Hvis man søker på "glow plugs" e.l. på youtube så kan man finne at det er overraskende store forskjeller på glødepluggenes funksjonalitet. Noen gløder raskt og kort, andre svakt og kort, noen svakt og lenge osv.Nå i våre dager spørs vel om ikke glødetiden kan programmeres, "chippes" og appes. Vet ikke om det finnes en "etterstart-glødetid" som kan økes ved streng kulde. Hei! Min bil gløder i allefall veldig fort. Jeg har prøvd å gløde to galger før jeg starter, men heller ikke det har hjulpet.
grcossie Posted March 14, 2018 Posted March 14, 2018 Ettergløding er det, men man legger ikke merke til den så godt, siden lyset slokner først. Sitter et varme element i dieselfilterhuset også, det forhandleren din tenkte på, er at kontakten der blir brent og det suges luft inn via kontakten, har vært borti dette på noen
Mondeo Power Posted March 14, 2018 Posted March 14, 2018 (edited) Ettergløding er det, men man legger ikke merke til den så godt, siden lyset slokner først. Sitter et varme element i dieselfilterhuset også, det forhandleren din tenkte på, er at kontakten der blir brent og det suges luft inn via kontakten, har vært borti dette på noen Har hatt 3 biler med dette denne uken. Bla min egen S-max. Skjer som regel under/ etter en kuldeperiode.Står bilen en arbeidsdag starter den nesten ikke. Blir værre jo lenger det går. Blir det ille nok så starter den for så å dø ute etterpå. Edited March 14, 2018 by Mondeo Power
grcossie Posted March 14, 2018 Posted March 14, 2018 Har hatt 3 biler med dette denne uken. Bla min egen S-max. Skjer som regel under/ etter en kuldeperiode.Står bilen en arbeidsdag starter den nesten ikke. Blir værre jo lenger det går. Blir det ille nok så starter den for så å dø ute etterpå.Ja det kan komme mye luft inn der. Enkelt å fikse da med nytt filterhus (plukker av lokket på den nye, og bruker bare det og filteret) og ledningsnett kontakt, får man kjøpt løs
Jonat Posted March 14, 2018 Author Posted March 14, 2018 Har hatt 3 biler med dette denne uken. Bla min egen S-max. Skjer som regel under/ etter en kuldeperiode.Står bilen en arbeidsdag starter den nesten ikke. Blir værre jo lenger det går. Blir det ille nok så starter den for så å dø ute etterpå.Jeg opplever akkurat det du skriver mondeo power. Hvis bilen ikke er brukt en dag i kulden, så er den meget vanskelig å starte den tredje dagen.
Mondeo Power Posted March 14, 2018 Posted March 14, 2018 Ja det kan komme mye luft inn der. Enkelt å fikse da med nytt filterhus (plukker av lokket på den nye, og bruker bare det og filteret) og ledningsnett kontakt, får man kjøpt løs Samme som vi gjør.
Jonat Posted March 15, 2018 Author Posted March 15, 2018 Jeg har glemt å skrive at bilen har Webasto. Når jeg bruker den,så starter bilen uten problem. Har Webasto noen virkning på egr-ventilen? Kan det heller tenkes at motorvarmeren begynner å bli svekket?
Mondeo Power Posted March 15, 2018 Posted March 15, 2018 Kan være glødeplugger. Trenger ikke å være alle som er defekte.
Jonat Posted March 15, 2018 Author Posted March 15, 2018 Kan være glødeplugger. Trenger ikke å være alle som er defekte.Kan man måle om glødeplugg er defekt?
Jonat Posted March 16, 2018 Author Posted March 16, 2018 I dag morges var det -31 grader. Bilen min startet ikke, selv med DEFA motorvarmer (blokkvarmer) på hele natten. Jeg slo på parkeringsvarmeren (webasto), som har 30 minutters intervaller, og da startet bilen lett. Da tenker jeg: 1. Egr-ventil. Har parkeringsvarmer sånn effekt at det virker inn på egr-ventilen? 2. Glødeplugger. Kan det være at noen av glødepluggene er defekt? 3. DEFA motorvarmer. Kan det være motorvarmeren det er noe feil med. 4. Kan det være andre årsaker? Hva tror dere?
grcossie Posted March 16, 2018 Posted March 16, 2018 Park varmer kan ha litt innvirkning på egr, siden det er vannkjøling på den, så vil ventilen bli litt påvirket av varmen, men ikke mye. Har litt troa på glødeplugger
Jonat Posted March 16, 2018 Author Posted March 16, 2018 Hei igjen! Jeg var nå innom et verksted og fikk sjekket motorvarmeren. Den fungerer ikke. Har bestilt ny motorvarmer. Skal også få sjekket glødepluggene samtidig når motorvarmer byttes.
gom Posted March 19, 2019 Posted March 19, 2019 HeiHvis du er heldig kan det hende at du kan lese ut eventuelle feil på glødeplugg via OBD2 scanner. Her er fra en Transit:Code: P0673 - Cylinder 3 Glow Plug Circuit
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now