vebkar Posted January 20, 2018 Posted January 20, 2018 Mårn, sliter med ujgevn gange og "napping" på Sierran. Har Bygd om fra den originale webern med el choke og tomgangsregulator, til en ny weber 32/36 dgav. Har Nye plugger og pluggledninger, og Tenninga er justert. Prøvd å justere gasser'n i hytt å pine uten resultat noen kloke Ford hoder som kan helpe? Sent from my SM-G930F using Tapatalk Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Sierrakaren Posted January 20, 2018 Posted January 20, 2018 Rotor og fordeler då? Har sett i rett pakning til innsuget? Går vatn igjennom, kan ver at den går seg varm 1 Nåverende biler: 91 Ford Sierra stv doch 90 Ford Sierra Cosworth 4x4 09 Ford mondeo duratec
RS 1000 Posted January 21, 2018 Posted January 21, 2018 (edited) Mårn, sliter med ujgevn gange og "napping" på Sierran. Har Bygd om fra den originale webern med el choke og tomgangsregulator, til en ny weber 32/36 dgav. Har Nye plugger og pluggledninger, og Tenninga er justert. Prøvd å justere gasser'n i hytt å pine uten resultat noen kloke Ford hoder som kan helpe? Sent from my SM-G930F using Tapatalk Sent from my SM-G930F using TapatalkNår er det du "sliter med ujgevn gange og "napping" "? På rolig kjöring på lave turtall? På full gass på höye turtall? Ett bilde av motoren kunne hatt nytteverdi. Edited January 21, 2018 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
vebkar Posted January 21, 2018 Author Posted January 21, 2018 Rotor og fordeler då? Har sett i rett pakning til innsuget? Går vatn igjennom, kan ver at den går seg varmStår I rett pakning ja vatnet går gjennom og slangene blir varme. Har pussa litt på kontaktpunkta på rotor og fordelerlokk. Uten særlig forskjell. Hvordan Ser du lett om det er slitt? Sent from my SM-G930F using TapatalkNår er det du "sliter med ujgevn gange og "napping" "? På rolig kjöring på lave turtall? På full gass på höye turtall? Ett bilde av motoren kunne hatt nytteverdi. Nappinga skjer ved kjøring på lågt turtall, Går heilt fint over 3000 rpm. Kan høres ut som no tenningsproblem, høres ut som den "sperrer" Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Sierrakaren Posted January 21, 2018 Posted January 21, 2018 (edited) Ser egentlig kun vist det er tæring, men økonomisk så svarer det seg og bytte dei. Er snakk om 100kr og bedre mil på literen. Dei forgasserene kommer egentlig ganske godt forjustert, men du kan lite så godt stille alt tilbakers til orginalt. Dei chokene er ikkje heilt optimale, sjekk om den står heilt åpen når den er varm Edited January 21, 2018 by Sierrakaren 1 Nåverende biler: 91 Ford Sierra stv doch 90 Ford Sierra Cosworth 4x4 09 Ford mondeo duratec
vebkar Posted January 21, 2018 Author Posted January 21, 2018 Ser egentlig kun vist det er tæring, men økonomisk så svarer det seg og bytte dei. Er snakk om 100kr og bedre mil på literen. Dei forgasserene kommer egentlig ganske godt forjustert, men du kan lite så godt stille alt tilbakers til orginalt. Dei chokene er ikkje heilt optimale, sjekk om den står heilt åpen når den er varmOkei! Da blir det å bytte har skjekka choken, den er stengt når den er kald og heilt open når den er varm. Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Truckdriver Posted January 21, 2018 Posted January 21, 2018 Hvorfra kjøpte du forgasseren?Kan hende den trenger større tomgangsdyse, eller bare litt justering av tomgansblanding.Jeg kjøpte en ny DGAV fra Webcon i UK for ca 2 år siden. Den fungere greit, men den magrer mer ut på progressjon enn den originale Ford DGAVen, ettersom den originale har progressjonsslisse, og den nye har 2 progessjonshull. Det setter større krav til at tenningsanlegget gir kraftig nok gnist for å unngå fusking. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal
vebkar Posted January 21, 2018 Author Posted January 21, 2018 Hvorfra kjøpte du forgasseren?Kan hende den trenger større tomgangsdyse, eller bare litt justering av tomgansblanding.Jeg kjøpte en ny DGAV fra Webcon i UK for ca 2 år siden. Den fungere greit, men den magrer mer ut på progressjon enn den originale Ford DGAVen, ettersom den originale har progressjonsslisse, og den nye har 2 progessjonshull. Det setter større krav til at tenningsanlegget gir kraftig nok gnist for å unngå fusking.Den er kjøpt ny fra webcon i UK. Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Truckdriver Posted January 21, 2018 Posted January 21, 2018 Akkurat. Sansynlivis akkurat den samme som jeg har da.Begyn med å sørg for at alle tenningsdeler er i god stand. Hva er tenning stilt til?Jeg bruker å stille tenning til 38 grader ved 4000rpm uten vakum.Den magre blandingen i progressjon trenger både kraftig og noe tidligere tenning for å ikke fuske.Jeg bruker Accel Ultra 60kv coilen, så det er ikke noe problem at AFR kan komme opp i 17-18 av og til.Jeg kan oppleve litt svakere moment på det magreste, men ingen fusking.Om problemet ikke blir bedre med nye tenningdeler ville jeg montert en kraftigere coil. Vil du ikke bytte coil så kan en større tomgangsdyse hjelpe. Edit:Ett tredje alternativ er å modifisere progressjonen på forgasseren, men da snakker vi ganske høy vanskelighetsgrad som krever pinlig nøyaktighet. 2 - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal
Sierrakaren Posted January 21, 2018 Posted January 21, 2018 Gode råd, følg opp på dei 1 Nåverende biler: 91 Ford Sierra stv doch 90 Ford Sierra Cosworth 4x4 09 Ford mondeo duratec
vebkar Posted January 21, 2018 Author Posted January 21, 2018 Akkurat. Sansynlivis akkurat den samme som jeg har da.Begyn med å sørg for at alle tenningsdeler er i god stand. Hva er tenning stilt til?Jeg bruker å stille tenning til 38 grader ved 4000rpm uten vakum.Den magre blandingen i progressjon trenger både kraftig og noe tidligere tenning for å ikke fuske.Jeg bruker Accel Ultra 60kv coilen, så det er ikke noe problem at AFR kan komme opp i 17-18 av og til.Jeg kan oppleve litt svakere moment på det magreste, men ingen fusking.Om problemet ikke blir bedre med nye tenningdeler ville jeg montert en kraftigere coil. Vil du ikke bytte coil så kan en større tomgangsdyse hjelpe. Edit:Ett tredje alternativ er å modifisere progressjonen på forgasseren, men da snakker vi ganske høy vanskelighetsgrad som krever pinlig nøyaktighet.TusenTakk for tips! Sent from my SM-G930F using Tapatalk 1
Sierrakaren Posted January 21, 2018 Posted January 21, 2018 Grom vogn! Synst du kan oprette ein prosjekttråd på denne! 3 Nåverende biler: 91 Ford Sierra stv doch 90 Ford Sierra Cosworth 4x4 09 Ford mondeo duratec
vebkar Posted January 22, 2018 Author Posted January 22, 2018 Trur jeg skal gjøre det! Er ikke mange slike vogner igjenn Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Tommelom93 Posted January 22, 2018 Posted January 22, 2018 Jippi, godt at det er flere innpå her med helt vanlige Sierraer Ser meget fin ut den Sierraen din! Ta godt vare på den, for som du nevner så er det ikke mange igjen.Mvh Tom Ford Sierra '85 2.3 GL Ford Mondeo '94 2.0 GLX Bruksbil: X - Ford Fiesta '00 1.3 X - Peugeot 607 '01 2.2 X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra X - Honda Civic '97 1.4S Ford Mondeo '05 1.8 Prosjekttråd til Sierraen. http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/ Prosjekttråd til Mondeoen. http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642
RS 1000 Posted January 22, 2018 Posted January 22, 2018 (edited) Står I rett pakning ja vatnet går gjennom og slangene blir varme. Har pussa litt på kontaktpunkta på rotor og fordelerlokk. Uten særlig forskjell. Hvordan Ser du lett om det er slitt? Nappinga skjer ved kjøring på lågt turtall, Går heilt fint over 3000 rpm. Kan høres ut som no tenningsproblem, høres ut som den "sperrer" Pass godt på at innsugsmanifolden også blir god og varm.Akkurat. Typisk mager blanding og eller for kald blanding dette. Nyere forgassere er alt for ofte levert med for liten tomgangsdyse og dette gir problemer dersom ikke innsugsmanifolden blir god og varm ved hjelp av fungerende vannsløfe og hvis du bruker uoriginalt luftfilter uten forvarming. Det nytter ikke å justere på blandingsskruen som bare er en finjustering av tomgangsdysen. En urmaker kan vanligvis borre opp tomgangsdysen(e) til nødvendig dimmensjon. Ellers håper jeg at øynene min spiller meg ett puss når jeg synes at det står Biltema på de skitne tennpluggledningene dine. Vask gjerne over alle pluggledninger, fordelerlokket utvending og innvendig samt rotoren med WD40 og en fille eller to. Lokal erfaring tilsier at de eneste Biltemakablene som er brukende er de blå, universale silikonkablene. Edited January 22, 2018 by RS 1000 1 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Sierrakaren Posted January 22, 2018 Posted January 22, 2018 Biltema sine tennpluggledninger er boss! Joda, funker fint men sløkk lyset og sjekk overslaget då blir det masse gnist og sjå Nåverende biler: 91 Ford Sierra stv doch 90 Ford Sierra Cosworth 4x4 09 Ford mondeo duratec
xr2i91 Posted January 22, 2018 Posted January 22, 2018 (edited) Minner meg litt om xr2’n jeg hadde, overhalte gasser, skiftet alt av tenningsdeler osv uten hell.Var dårlig kontakt på strøm kabelen mellom batteri og coil, slik at bilen fjusket og nappet. Spesielt i gasspådrag. Sent from my iPhone using Tapatalk Edited January 22, 2018 by xr2i91 '07 BMW 120d Msport ( Bruksbil )'88 Ford Escort XR3i ( Prosjekt bil )
RS 1000 Posted January 22, 2018 Posted January 22, 2018 (edited) Biltema sine tennpluggledninger er boss! Joda, funker fint men sløkk lyset og sjekk overslaget då blir det masse gnist og sjåIkke misforstå dette dit at jeg anbefaler Biltema sine tennkabler som mange. inkl. lokale helter har hatt store problemer med. Poenget er at de blå silikonkablene er de eneste Biltemakablene som KAN brukes i mangel på noe annet. Hvis det er vanlige Biltemakabler på denne motoren, så er det ikke overraskende at den ikke går som den skal. Det er og blir Magecor som gjelder. http://www.burtonpower.com/catalogsearch/result/index/?appl_engine=9&dir=asc&order=price&q=magnecorMinner meg litt om xr2’n jeg hadde, overhalte gasser, skiftet alt av tenningsdeler osv uten hell.Var dårlig kontakt på strøm kabelen mellom batteri og coil, slik at bilen fjusket og nappet. Spesielt i gasspådrag.Alt for mange tar tenningsanlegget som en selvfølge og gir det lite eller vanligvis ingen oppmerksomhet. For å teste så monterte jeg Bosch Silver tennplugger og Direct hits kondensatorer på en 2004 modell Clio med 1,2 L 8V motor med 70 000 km på telleren. Motoren har WS coilpack og jaggu merker man at motoren er blitt sterkere på lave turtall. Edited January 22, 2018 by RS 1000 1 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now