Sierrakaren Posted December 31, 2017 Posted December 31, 2017 (edited) Hallo godtfolk. Har invistert i ein orginal 2,9 sierra med mangen problemer. Per dags dato starter ikkje bilen, har nå fått til gnist og bensinpumpa. Men spørsmålet er, ka sylinder er nr 1? og ka tenningsrekkefølge er det?Kor mykje fortenning skal den ha? Med sola eller mot sola? Har søkt men finner ingenting. Er ein efi Har fått den til og gå på eit par sylindre men dabber av igjen og så over til dødt. Edited December 31, 2017 by Sierrakaren Nåverende biler: 91 Ford Sierra stv doch 90 Ford Sierra Cosworth 4x4 09 Ford mondeo duratec
RS 1000 Posted December 31, 2017 Posted December 31, 2017 (edited) Det første som bør gjøres er å ta kompresjonstest. Det andre som bør gjøres er å skru av begge toppdekslene og måle ventilløftet på alle 12 ventilene. Hvis ikke disse to tingene er i orden så må de ordnes først. Ellers; Base Ignition Timing Procedure:1. Set timing with engine warmed up at curb idle.2. Open the SPOUT connector located near the dis-tributor.Base timing is 10º Her er det det mye info å finne: http://www.therangerstation.com/forums/forumdisplay.php?f=65 Edited December 31, 2017 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Sierrakaren Posted December 31, 2017 Author Posted December 31, 2017 Såg ut som tenningsrekkefølge var rett. Vist har lest rett nå så skal komp vere 11-12bar? Og 0,010 klaring på insug og 0,015 på eksos? Nåverende biler: 91 Ford Sierra stv doch 90 Ford Sierra Cosworth 4x4 09 Ford mondeo duratec
RS 1000 Posted December 31, 2017 Posted December 31, 2017 Det viktige med en komptest er å telle f.eks 5 stk kompresjoner og sørge for at alle sylindrene som testes ikke får flere eller færre enn dette. Deretter er poenget så jevne resultater som mulig. Om alle viser 7 BAR eller 12 bar spiller liten og ingen rolle her og nå. De vanligste 2,9 motorene har hydrauliske løftere og da skal det ikke være noe ventilklaring. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Sierrakaren Posted December 31, 2017 Author Posted December 31, 2017 (edited) Okey, er ingen klaring på ventilene og kompresjonen er 150 psi, godt innafor. Er svak gul gnist blitt. Skal nå sjekke om fordeler står rett.Edit, fordeler står rett. Har du anbefaling til tennplugger? Nå står det i forholsdsvis nye ngk r bcpr6es. Fordelerlokk og ledninger er i elendig forfatning men den tenner og har lyst og starte. Edited December 31, 2017 by Sierrakaren Nåverende biler: 91 Ford Sierra stv doch 90 Ford Sierra Cosworth 4x4 09 Ford mondeo duratec
xr4ti Posted January 1, 2018 Posted January 1, 2018 Er svak gul gnist blitt. Skal nå sjekke om fordeler står rett. Fordelerlokk og ledninger er i elendig forfatning men den tenner og har lyst og starte.Er vel ingen grunn til å fortsette før du har byttet tenningsdeler etter mitt syn. Gul svak gnist er resultatet av en eller flere dårlige tenningsdeler. Du kan jo ta en dyserens også. Dette er noe mange ikke gjør og med delvis feil sprøytebilde(delvis tett dyse gir feil sprøytebilde) vil ikke motoren gå slik du ønsker. Finnes mange videoer på You Tube om emnet.
Sierrakaren Posted January 1, 2018 Author Posted January 1, 2018 Fant ut av det, var dårlig spenning inn på coilen, er god nok gnist til at den burde starte. Plukka ut dysene igår og testa dei i 6 colaflasker, var ingen drypping og ein god fin stråle. 2 Nåverende biler: 91 Ford Sierra stv doch 90 Ford Sierra Cosworth 4x4 09 Ford mondeo duratec
Sierrakaren Posted January 2, 2018 Author Posted January 2, 2018 (edited) Tjaa, prøvde ein god tennplugg og god tennplugg ledning rett på coilen men er dårlig gnist endå. Er god spenning inn på pluss på coilen.har og prøvd coilen ifrå cosworthen. Plukka av masse dårlige kontakter på lendingsnettet og fant ein slags motstand på luftmengdemåleren? Kvit avlang sak, skal denne ha ein viss motstand eller direkte kontakt? Er ingenting i den nå Edited January 2, 2018 by Sierrakaren Nåverende biler: 91 Ford Sierra stv doch 90 Ford Sierra Cosworth 4x4 09 Ford mondeo duratec
SierraCL Posted January 2, 2018 Posted January 2, 2018 eecIV på denne? Skal vel være mulig å lese feilkoder med prøvelampe da isåfall. Har ei bok her med feilkoder til v6 hvis du vil prøve.
Slåstad RS Posted January 2, 2018 Posted January 2, 2018 Tjaa, prøvde ein god tennplugg og god tennplugg ledning rett på coilen men er dårlig gnist endå. Er god spenning inn på pluss på coilen.har og prøvd coilen ifrå cosworthen. Plukka av masse dårlige kontakter på lendingsnettet og fant ein slags motstand på luftmengdemåleren? Kvit avlang sak, skal denne ha ein viss motstand eller direkte kontakt? Er ingenting i den nåEr det org Sierra 2,9, så er det ikke luftmengdemåler på den. Belastning måles med Tps og Map sensor. Den lange grå saken du har funnet er vel ei innestøpt diode som stopper flyback spenningstopper i fra spolen i tomgangsregulatooren. Dette er for å unngå skader på styreenheten.En gjenganger på gamle Fordinnsprut, og forsåvit eneste som bruker å ryke, er tenningsmodulen som sitter på fordeleren. Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
grandisjohn Posted January 2, 2018 Posted January 2, 2018 (edited) Enig med Slåstad. Dette høres veldig ut som defekt tenningsmodul. Svart liten sak på baksiden av fordeleren. Et tips på 2,9 efi er i alle fall å ikke vri på fordeleren hvis du ikke er fullstendig overbevist om at det er helt nødvendig.Om motoren er original og alt det der, bør man alltid gå ut i fra at ingen tidligere har klusset det til. Og da kan man se etter logiske forklaringer på feilen. Edited January 2, 2018 by grandisjohn Det er ikke en ting jeg kan.
Sierrakaren Posted January 2, 2018 Author Posted January 2, 2018 Er eeciv ja, tja kunne prøvd og lest av. Er ein orginal 2,9 liter ja, men motoren skal ha vert overhalt, elektriske har vert ganske mykje tukla med, samme gjelder resten. Godt at ikkje fjerna den dioden då Jo skal vere enig i at det kan vere tenningsmodulen, pleier den og bli helt død? For synst det er veldig variert gnist, av og til god gnist. Nåverende biler: 91 Ford Sierra stv doch 90 Ford Sierra Cosworth 4x4 09 Ford mondeo duratec
Sierrakaren Posted January 29, 2018 Author Posted January 29, 2018 Då har eg fått igang! Ny fordeler, lokk, rotor, ledninger, plugger gjorde susen. Den starta med ein gang. Gjenstår og finne feil på elektriske. Starter fint og går fint av og til men av og til vil den ikkje. Har kjørt den litt men kutter ved pådrag 1 Nåverende biler: 91 Ford Sierra stv doch 90 Ford Sierra Cosworth 4x4 09 Ford mondeo duratec
RS 1000 Posted January 31, 2018 Posted January 31, 2018 Ta en prøvetur med en ledning fra batteri + til coil + og en annen fra batteri + til bensinpumpe +. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Sierrakaren Posted January 31, 2018 Author Posted January 31, 2018 Bensinpumpe og hjerne er på egne trykkbrytere inne i bilen. Men kan legge ein opp til coilen. Har ein mapsensor som eg har kobla til og med den putrer den på eit par sylindre heilt til eg kobler fra map, vakumslangen er ingen forskjell på denne til eller frå. Men kobler eg til ein annen ein går den skikkelig, men med vakum tilkoblet skyter den opp i ca 3000 omrdeininger og med luftmengdemåler tilkoblet går den endå høgre opp. Lukter bensin lang vei og skyter svart røyk Nåverende biler: 91 Ford Sierra stv doch 90 Ford Sierra Cosworth 4x4 09 Ford mondeo duratec
Sierrakaren Posted February 9, 2018 Author Posted February 9, 2018 Hadde du feilkodebok? Nåverende biler: 91 Ford Sierra stv doch 90 Ford Sierra Cosworth 4x4 09 Ford mondeo duratec
SierraCL Posted February 9, 2018 Posted February 9, 2018 Prøvde ta noen bilder fra denna boka: [/url]">[/url]"> [/url]">[/url]">[/url]"> [/url]">[/url]">https://imageshack.com/i/pmSkcPG2j'> 1
Sierrakaren Posted February 10, 2018 Author Posted February 10, 2018 Dæven, var mangen koder det. Går ikkje det an og sjekke med lyspære og? Har ingenting av målere i dasjbord, ikkje temperatur eller oljetrykk. Skal bli morro og sjå kor mangen koder det blir Nåverende biler: 91 Ford Sierra stv doch 90 Ford Sierra Cosworth 4x4 09 Ford mondeo duratec
SierraCL Posted February 10, 2018 Posted February 10, 2018 Er et par sider med 3-sifrede koder også... Kan bruke lampe ja. Litt kødd å tyde kodene. Jeg liker å filme, lettere å notere ned kodene da syns jeg. https://m.youtube.com/watch?v=gTwLsuqjM1E
Sierrakaren Posted February 11, 2018 Author Posted February 11, 2018 Ja såg ut som ein grei framgangsmåte det. Skal lage meg ei lampe Er så mykje anna mystisk med denne bilen at vurderer og røske ut alt elektrisk og få inn nytt. Synst det er merkeligt at heile dasjbordet er svart og ingenting fungerer, men motoren går. Går veldig rikt og litt ujavnt men den går. Nåverende biler: 91 Ford Sierra stv doch 90 Ford Sierra Cosworth 4x4 09 Ford mondeo duratec
Sierrakaren Posted March 13, 2018 Author Posted March 13, 2018 Nå går den skikkelig, kom seg med og bytte ut tps og lambdaene og map. Nå går den reint og fint men har veeldig høg tomgang, 2500 ved oppstart og 1800 ved opvarming. Tenning er justert til 10 grader før og spjeld er justert helt ned. Tips? Nåverende biler: 91 Ford Sierra stv doch 90 Ford Sierra Cosworth 4x4 09 Ford mondeo duratec
Slåstad RS Posted March 13, 2018 Posted March 13, 2018 Mener å huske att tomgang på 2,9 justeres med frakoblet tps. Noen endring hvis du tar av kontakt? Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
RS 1000 Posted March 14, 2018 Posted March 14, 2018 (edited) Nå går den skikkelig, kom seg med og bytte ut tps og lambdaene og map. Nå går den reint og fint men har veeldig høg tomgang, 2500 ved oppstart og 1800 ved opvarming. Tenning er justert til 10 grader før og spjeld er justert helt ned. Tips?Det er tilgangen på luft som bestemmer det meste så i dette tilfellet får motoren tak i mer luft enn det man skulle tro i forhold til posisjonen på gasspjeldene. Dette indikerer at det suger falsk luft og den beste testen er å trykkteste systemet med å lage en overgang og kjøre trykkluft inn gjennom det ene gasspjeldet. Bruk en ladetrykksmåler til å sjekke at du ikke overdriver og det kan hende at du må vri veiven litt rundt om kring før du få utslag på ladetrykksmåleren. Hvis alt feiler og du ikke får trykk, da må du tar du bare av vippetøyet. Spray Zalovann e.l. på steder du har mistanke om at det kan være lekkasje. Edited March 14, 2018 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Sierrakaren Posted March 14, 2018 Author Posted March 14, 2018 Øker i turtall når kobler frå tps. Kan prøve med trykk og zalo. Prøvde med startgass men ingen forskjell Nåverende biler: 91 Ford Sierra stv doch 90 Ford Sierra Cosworth 4x4 09 Ford mondeo duratec
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now