Jump to content

Forventet effekt/ oppgradere


alelys

Recommended Posts

Men fant kun de 2 ledningene til dysen på sylinder 4. Resten av ledningene så pene ut :)

Byttet ut nesten alle kontakten:)

 

Prøver meg på en selvlagd rotor uten motstand a1b383ea37250f7752e30b78b084f5c5.jpg6172a10f23cb98260be4902d1ecd5fdc.jpg59c6516b2607fe3b723af98e3ae0fcd8.jpg

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Alle sensorene untatt bankesensoren er nå byttet :)

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nei, kan gjøre det, men ser for meg at de skal vare lik 0 ohm.

Tenker du for å se etter kordelbrudd/kabelbrudd?

 

 

Er vanntemp kontakten skøytet slik fra fabrikk? Den var dårlig teipet over skøyten /våt skitten helt inn til kopperen2edfe3d489155486b523aa4527a1017e.jpg

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Edited by alelys
Link to comment
Share on other sites

Ja, best og ver på den sikre siden. Mitt såg bra ut men var nesten brudd på 3 kabler inni.

 

Nei den skjøyten er ikkje orginal, gud hjelpes for ei stygg lodding som er gjort.

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

For å gjøre det skikkelig, må du belastnings teste ledningsnettet, gjøres enkelt ved å bruke en 21w lyspære, som du kopler i serie i ene enden av nettet på en og en pinn i kontaktene om gangen, jording i andre enden av nettet og pluss inn på pæra. Da vil du fort se om nettet tåler motstand. Vi bruker denne metoden mye, ved ledningsnett problem på nyere biler

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For å gjøre det skikkelig, må du belastnings teste ledningsnettet, gjøres enkelt ved å bruke en 21w lyspære, som du kopler i serie i ene enden av nettet på en og en pinn i kontaktene om gangen, jording i andre enden av nettet og pluss inn på pæra. Da vil du fort se om nettet tåler motstand. Vi bruker denne metoden mye, ved ledningsnett problem på nyere biler

Har faktisk måtte ha brukt H4 pære for å finne ut problemet noen ganger også:-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Var inne på tanken om at du burde belastes ja. Skal det letes etter feil må det vare under normale/ekstreme tilfeller :)

 

Men har målt motstanden nå og alt ser bra ut, ledningene ser bra ut. Og de ev1 pluggene som var skitne/fulle av olje og drit er renset eller byttet :)

 

Alle sensorene byttet og noen så tvilsomme ut.

 

Så tror jeg satser på at ting er greit nå :)

 

Pluggene var lik denne gangen(bilen ble sist brukt for 1mnd sia og det var kun 2mil.) (Litt spinning)

5e69c46dc057e8922ea3649fac1adc23.jpg

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Neste blir å få montert afr måleren så blir det sikkert å stille ned bensintrykket

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

  

On 9/10/2017 at 8:53 PM, alelys said:

Hei :)

Lurer på om noen her vet hva jeg kan forvente av effekt.

4x4 motor, simens 3102, T34 turbo med 360lager med ar68,

Airtec 60mm rs500 intercooler, stort k&n /gr.a luftfilter, bosch 044 pumpe. Org. Kammer tror ikke noe er portet.

Kjører med 1.3bar ladetrykk har ikke fult trykk før etter ca 3000rpm

Chip er ukjent/ikke sjekket. Gr.a coil og 3"eksos

Ca hk på dette oppsettet? Noe å hente i å montere 2wd eksosmanifold. Hva er å anse som maks ladetrykk som fortsatt er trygt/driftsikkert?

Om noe skal forbedres/oppgraderes hvor burde jeg starte? :D

 
Man innbiller seg vel at man har lært seg noe siden 2017.
Fikk ett spørsmål om hvordan man kan oppgradere dette resultatet:
LxwInWb.jpg
Først må vi se på hvordan "Den teoretiske sugemotoren" presterer.
OKz643U.jpg
Ooops. Kun 122 hp og kun 145 Nm. Her er det saker og ting å forbedre ja.
Sammenlignet med andre:


Alle resultatene under her er effekt mål på NAV. Hvor mye drivverkstap de enkelte legger til får være opp til individet. :)  

0tnUzKE.png
gQcHzr7.png
BLGMgxI.png
DsJVyyZ.png

EvSCmjZ.jpg
wiCJCxQ.png

1geY6NA.jpg

Ig3w6mT.jpg

1atoVfV.jpg
image.thumb.png.8cf1d9c795805eb6a682a48de9454244.png

Z3DjzKW.jpg

Legg merke til at den teoretiske sugemotoren holder 190 Nm i godt over 1000 o/min. :D og 170 hp som faktisk er på bratt vei videre oppover når pullet ble avsluttet. :)
Å påstå at motoren hadde det lett når den leverte disse resultatene ville være feil. Turboen er så tom at den ikke klarer å holde ladetrykket oppe. Dette gir høyt baktrykk og høye eksostemperaturer som man kan se her.:
9AJke1S.jpg

Alle disse motorene har original innsugsmanifold så legg merke til at alle har 94 hp +/- på 4000 o/min. ;) :) :D 
Som vi forstår er altså øvelsen å finne noen kamakslinger som er i stand til å spoole den aktuelle turboen opp til det nivået som kreves samtidig som de tillater motoren å dra så mye turtall som mulig uten at den slutter å puste.
For å realisere 300 hp på 4000 o/min., så trengs det da rett i overkant av 2,0 BAR ladetrykk. 

Her en motor med grenrør og Catcams 828 kammene.
Legg merke til det lave ladetrykket og hvordan EFR7064 turboen spooler her i forhold til eksempelet lenger oppe her.
3gfnxAB.jpg

 

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Motoren min hadde 292,7 hk på 3991 omdr med 26,4 psi ladetrykk i benken til Harvey Gibbs.  Med ny T34 turbo oppgradert med billet kompressorhjul og 360 grader lager, med 63 eksoshus.  Originale kammer fortsatt, men portet topp.  55lbs/575cc dyser.  Org P8 styreenhet, ladetrykkstyring via en Pierburg ventil.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, JHS said:

Motoren min hadde 292,7 hk på 3991 omdr med 26,4 psi ladetrykk i benken til Harvey Gibbs.  Med ny T34 turbo oppgradert med billet kompressorhjul og 360 grader lager, med 63 eksoshus.  Originale kammer fortsatt, men portet topp.  55lbs/575cc dyser.  Org P8 styreenhet, ladetrykkstyring via en Pierburg ventil.

Takk for info. :)
Dette gir mening det. 
26,4 psi ladetrykk = 1,795 BAR ladetrykk eller 2,795 BAR MAP.
292,7 hp / 2,795 BAR MAP = 104,7 hp og 187,4 Nm på svinghjulet fra "Den teoretiske sugemotoren."
Dette er 104,7 hp svinghjul / "normalen" 94 hp målt på Nav som vi ser over her = 11,4% differanse og det stemmer vel bra med det mange kaller det såkalte drivverkstapet, altså differansen mellom løs motor i motorbremsebenk og effekt målt på Nav / hjul?

Jeg regner med at ladetrykket ikke kunne økes mer p.g.a. surgeproblematikk? 
300 hp er ca. 30 lb/min. med luft på den vannrette aksen og 1,8 BAR ladetrykk er nært 3,0 i PR på den loddrette skalaen.

AU4Xnfe.jpg

 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, RS 1000 said:

Takk for info. :)
Dette gir mening det. 
26,4 psi ladetrykk = 1,795 BAR ladetrykk eller 2,795 BAR MAP.
292,7 hp / 2,795 BAR MAP = 104,7 hp og 187,4 Nm på svinghjulet fra "Den teoretiske sugemotoren."
Dette er 104,7 hp svinghjul / "normalen" 94 hp målt på Nav som vi ser over her = 11,4% differanse og det stemmer vel bra med det mange kaller det såkalte drivverkstapet, altså differansen mellom løs motor i motorbremsebenk og effekt målt på Nav / hjul?

Jeg regner med at ladetrykket ikke kunne økes mer p.g.a. surgeproblematikk? 
300 hp er ca. 30 lb/min. med luft på den vannrette aksen og 1,8 BAR ladetrykk er nært 3,0 i PR på den loddrette skalaen.


 

Ladetrykket mitt peaket 28,3 psi på 3495 omdr, der hadde jeg også max moment, 392,2 lbft.  Max effekt var på 6525, da var nede igjen på 19,7 psi.  Var visst ikke noe mer å hente med de dysene da mener jeg han sa, hadde ikke noe hensikt med andre kammer heller mente han.  Motoren er ikke i bilen igjen enda, så effekt på nav/hjul har jeg dessverre ikke pr i dag.  Mulig det blir senere, har invitert Gibbs over hit en tur for å se at alt er på stell når bilen en gang blir klar.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, JHS said:

Ladetrykket mitt peaket 28,3 psi på 3495 omdr, der hadde jeg også max moment, 392,2 lbft.  Max effekt var på 6525, da var nede igjen på 19,7 psi.  Var visst ikke noe mer å hente med de dysene da mener jeg han sa, hadde ikke noe hensikt med andre kammer heller mente han.  Motoren er ikke i bilen igjen enda, så effekt på nav/hjul har jeg dessverre ikke pr i dag.  Mulig det blir senere, har invitert Gibbs over hit en tur for å se at alt er på stell når bilen en gang blir klar.

Grunnen til at jeg har utviklet dette med " Den teoretiske sugemotorens prestasjoner" er at ladetrykk er så hensynsløst effektivt i forhold til å påvirke sluttresultatet og overskygge hvordan selve motoren  / oppsettet presterer. Hvis du vil dele bremsepapiret eller helst tabellene med turtall, dreiemoment og ladetrykk så kan jeg ta frem ett skjema som de over her.
28.3 psi er 2,925 BAR MAP. 392,2 lb/ft er 533.4 Nm som på 3495 o/min. gir oss 261 hp. Krysset 26 x 3 er klart utenfor T34 kompressorkartet så billett kompressorhjulet ditt har åpenbart gode egenskaper. 
533.4 Nm / 2,925 MAP = 182,4 Nm fra den teoretiske sugemotoren. :) 
Vi kjenner alle til at ting tar tid, men salig er de tålmodige så da har vi noe å se frem til. 
Jeg tror at du blir overrasket over hvor stor forskjellen er mellom tallene med "løs motor" i en motorbremsebenk med vannkjølt RS500 intercooler, ikke luftfilter og gedigent eksosanlegg og hva som i praksis skjer når motoren står i bilen, men vi får se.
Jeg har selv sett 500 + hp på svinghjul bli redusert til 390 hp på hjul i praksis. Å si at eieren ble skuffet og direkte forbannet etter å ha avslørt den mest selvskrytene "motorbyggeren" i Norge, er en kraftig underdrivelse. Fokuset på hvordan "den teoretiske sugemotoren" presterte var ikke tilstede. ;)  
Det er såpass ja? Stilig. :) 

 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...