alelys Posted September 10, 2017 Share Posted September 10, 2017 Hei Lurer på om noen her vet hva jeg kan forvente av effekt. 4x4 motor, simens 3102, T34 turbo med 360lager med ar68,Airtec 60mm rs500 intercooler, stort k&n /gr.a luftfilter, bosch 044 pumpe. Org. Kammer tror ikke noe er portet. Kjører med 1.3bar ladetrykk har ikke fult trykk før etter ca 3000rpmChip er ukjent/ikke sjekket. Gr.a coil og 3"eksos Ca hk på dette oppsettet? Noe å hente i å montere 2wd eksosmanifold. Hva er å anse som maks ladetrykk som fortsatt er trygt/driftsikkert? Om noe skal forbedres/oppgraderes hvor burde jeg starte? Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansenRS Posted September 10, 2017 Share Posted September 10, 2017 (edited) med di dysene kan du lade 2bar. Kan være greit og vite at du har rett chip. ca effekt er jo litt etter stand på motor men rundt "360"hk på 2bar er vel reelt. Eksoshuset ditt er nok .63 Du kjører vel med oppgradert toppakning vil jeg tru? Kjører selv samme oppsett men med grønndyser og ca 1,6 i ladetrykk, da skal det være ca "330"hk. Har ingen problem og dra fra chipet evo 8 med 280hk org. hvertfall. Edited September 10, 2017 by HansenRS 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
alelys Posted September 10, 2017 Author Share Posted September 10, 2017 Toppakingen er sikkert byttet engang i tiden, å da er det gjerne typisk å montere gr.a pakning, så satser på d Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted September 13, 2017 Share Posted September 13, 2017 (edited) On 9/10/2017 at 8:53 PM, alelys said: Hei Lurer på om noen her vet hva jeg kan forvente av effekt. 4x4 motor, simens 3102, T34 turbo med 360lager med ar68, Airtec 60mm rs500 intercooler, stort k&n /gr.a luftfilter, bosch 044 pumpe. Org. Kammer tror ikke noe er portet. Kjører med 1.3bar ladetrykk har ikke fult trykk før etter ca 3000rpm Chip er ukjent/ikke sjekket. Gr.a coil og 3"eksos Ca hk på dette oppsettet? Noe å hente i å montere 2wd eksosmanifold. Hva er å anse som maks ladetrykk som fortsatt er trygt/driftsikkert? Om noe skal forbedres/oppgraderes hvor burde jeg starte? Sånn ca. så oppgis effekten til 270 hk med steg 1 chip og ca. 1,1 BAR ladetrykk. Steg 3 oppsettet oppgis til 330 hk med ca. 1,65 BAR ladetrykk. Regner vi gjennomsnitt og justerer til 1,3 BAR ladetrykk så får vi 290 hk. Ser vi på det noen av oss kaller "den teoretiske sugemotoreffekten" så blir det: 270 hp / 2,1 MAP = 128,5 hp. 330 hp / 2,65 MAP = 124,5 hp. 290 hp / 2,3 MAP = 126 hp. Detter er da det som oppgis som motoreffekt eller svinghjulseffekt. Helt sikkert ikke det tallet du ønsket å høre. En lokal helt med en frisk og fin original bunndel kjører 7,5 sek. på 201 M, lader langt over 2,0 BAR i mellomregisteret, på 98 pumpebensin, originalt kompresjonsforhold, T34 turbo og ett GODT chip. Har kjørt i årevis uten problemer med motoren. Foreslår på soleklar førsteplass; Høyere ladetrykk, gjerne via en korrekt forspent GARRETT -31 eller -34 acutuator og en bra bleed ventil. Deretter en oppgradert Kentcams AB07 innsugskam, nye ventilfjærer, gjerne slipe store ventillommer i stemplene slik at du kan velge min Custom BSRT07+ innsugskam med høyt løft, og så en Amerikansk coil og gjerne tenningsforsterker. Edited July 18 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alelys Posted September 13, 2017 Author Share Posted September 13, 2017 Takker for svar f,eks, disse 3 coilene?http://www.jegs.com/i/MSD-Ignition/121/5527/10002/-1https://m.summitracing.com/parts/msd-8261https://www.msdperformance.com/products/coils/street_and_strip_coils/parts/8253 Hva er greia med at noen coiler må f.eks. ha en MSD 6AL og hva er det/hva gjør den? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted September 14, 2017 Share Posted September 14, 2017 (edited) On 9/14/2017 at 12:05 AM, alelys said: Takker for svar f,eks, disse 3 coilene? http://www.jegs.com/i/MSD-Ignition/121/5527/10002/-1 https://m.summitracing.com/parts/msd-8261 https://www.msdperformance.com/products/coils/street_and_strip_coils/parts/8253 Hva er greia med at noen coiler må f.eks. ha en MSD 6AL og hva er det/hva gjør den? Værsågod. Ang. tenningsanlegg finnes det to hovedprinsipper, Inductive og Capasitive Discharge, forkortet CD eller CDI. Inductive er vanlige tenningsanlegg hvor coilen(e) tilføres 12V og så er det en tenningsmodul som jorder og trigger coilen slik at gnisten skapes. CD anlegg funker slik at det monteres en CD boks som inneholder transformatorer og kraftige kondensatorer som trigger coilen. CDI boksen leverer ikke 12V, men mellom 400 og 600 Volt inn på coilen. (Å, joda.) Den store forskjellen i prinsipp stiller ulike krav til coilen og derfor er det forskjeller på inductive coiler og CD coiler. 8261 coilen er en ren racingcoil til MSD 7 og 8 boksene og gir for kraftig gnist til at jeg vil anbefale den til noe annet enn baneracing. 8253 Coilen derimot er, slik jeg vurdere det, den beste coilen på markedet i 2017. Den er unik og selv om den i utgangspunktet er en ren CD coil så kan den faktisk også brukes som en inductive coil dersom man har datasprut og FULL kontroll på dwelltidene. Edited November 10, 2023 by RS 1000 1 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alelys Posted September 19, 2017 Author Share Posted September 19, 2017 Om jeg kjøper https://www.summitracing.com/int/parts/msd-64213/overview/?retaillocation=int og https://www.summitracing.com/int/parts/msd-8207 Må jeg da kjøpe https://www.summitracing.com/int/parts/msd-8910/overview/ for at turtelleren fortsatt skal fungere i bilen ? Mener å ha lest at folk som monterer msd 6 får problemer med at turtelleren slutter å virke? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted September 19, 2017 Share Posted September 19, 2017 (edited) Det vanlige er å erstatte den orginale coilen med MSD boksen og så bruke 8910 adapteret til å drive turtelleren ja. Jeg har funnet på en annen løsning som har vist seg å fungere - og jeg mener klart bedre da resultatet er en gnist som er både kraftig og langvarig. Denne går ut på at man beholder det originale tenningsanlegget og så monterer man i MSD boks og coil i tillegg. Da slipper man tach adapter fordi den originale coilen fortsatt er aktiv og driver turtelleren som før. Her en demo: De to coilene kobles til fordeleren med en coil selector som man kjøper i stedet for tach adapteret: https://www.summitracing.com/int/parts/msd-8210 Søkeord meanhorse powertuning Edited September 24, 2017 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted September 19, 2017 Share Posted September 19, 2017 Ang turteller, så kan du bruke adapter, eller lodde deg forbi første motstand fra kontakt bakpå turtelleren visst det er Sierra du har 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
alelys Posted September 20, 2017 Author Share Posted September 20, 2017 Sierra ja Link to comment Share on other sites More sharing options...
cosworth123 Posted September 20, 2017 Share Posted September 20, 2017 Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted September 20, 2017 Share Posted September 20, 2017 Er flere måter og koble til turtelleren på, kan bruke eit vanlig rele ifrå biltema og "lage" deg adapter istadenfor og kjøpe dei dyre msd adaptera.. ganske enkelt,billigare, og så tar det ikkje unødvendig plass Har gjort dette sjølv i min escos, null problemDet har jeg ikke prøvd, men ar loddet forbi motstand på en Sierra, det funket også fint. Har adapter på min Escort Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted September 20, 2017 Share Posted September 20, 2017 Er flere måter og koble til turtelleren på, kan bruke eit vanlig rele ifrå biltema og "lage" deg adapter istadenfor og kjøpe dei dyre msd adaptera.. ganske enkelt,billigare, og så tar det ikkje unødvendig plass Har gjort dette sjølv i min escos, null problemJa, blir jo fort en tusing for et adapter. Har du en "how to for dummies" på detta? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted September 20, 2017 Share Posted September 20, 2017 Ja, blir jo fort en tusing for et adapter. Har du en "how to for dummies" på detta? Har gjort det flere ganger med datasprut med wasted spark eller cop.Spolen i releet skal rett og slett erstatte coilen. Man fjerner de bevegelige delene i releet for å unngå unødig støy fra det først.Ene enden av spolen kobles til spenning som er brutt av tenningslås, og andre enden av relespolen kobles til turteller og coildriver/sluttrinn( eventuelt dedikert turtallutgang i datasprut).Så du kobler releet som om det skulle vært en coil, minus høspenningsdelen som går til fordeler. 1 - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted September 20, 2017 Share Posted September 20, 2017 Må jo nesten bare prøve dette jeg og da Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarvarix Posted September 21, 2017 Share Posted September 21, 2017 Finnes en billigere boks, tachfix fra uk.Koster £35. 1 -17 Focus Electric Magnetic Grey & -17 Connect Tourneo Race Red-88 2wd baneræcer & -15 Panther black courier 1.0 ecoboost-88 solid black cosworth (2016)& -14 frozen white transit custom sport (2014)-90 mercury grey cosworth (1999)-89 mercury grey cosworth (1998)-86 sort XR4x4 (1996)-77 Taunus 2 IS (1995) Link to comment Share on other sites More sharing options...
alelys Posted September 21, 2017 Author Share Posted September 21, 2017 (edited) Bestilte msd 6al -2 og msd blaster ss coil bleed ventilen, har det noe å si om du henter trykket fra kompressorhuset eller fra innsuget? Er den ene måten mer stabilt enn den andre etc? Har en blå slik https://www.summitracing.com/parts/tbs-ts-0101-1002/overview/ Edited September 21, 2017 by alelys Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted September 22, 2017 Share Posted September 22, 2017 Godt. Brukes rundt her med oppløftende resultat. Fra kompressorhuset er å anbefale. Det er fort gjort å ødelegge små turboer dersom man kobler wg til innsugsmanifolden. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RsMuffe Posted September 23, 2017 Share Posted September 23, 2017 Rs1000: hvilken turbo trykk styring er som virker bra? Nevn gjerne flere typer. Fordeler og ulemper. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted September 23, 2017 Share Posted September 23, 2017 (edited) Ooooooh! Dette er ett vanskelig og stort tema med mye forskjellig å ta hensyn til å velge mellom. Her en lett intro: http://documents.holley.com/techlibrary_199r10629rev.pdf Ulempene er stort sett pris og hvor utfordrende det er å koble opp, programere og bruke. I praksis blir det ett spm. om hvor avansert ladetrykkstyring man faktisk har bruk for da målet egentlig kun er å få den ladetrykkskurven man ønsker. Jeg mener at de beste er:NLR sine AMS-1000 og AMS-2000.https://www.nlrsystems.com/boost-controllers/ams-1000https://www.nlrsystems.com/boost-controllers/ams-2000Precision valgte selvsagt å selge disse: http://www.precisionturbo.net/boost-control/boost-controllers/details/NLR-AMS-1000-Boost-Controller/33Så har vi AMS-500V1 og V2 https://www.nlrsystems.com/boost-controllers/ams-501https://www.nlrsystems.com/boost-controllers/ams-500 Av de mer sivile utgavene så synes jeg at Turbosmart sin e-Boost2 er et godt valg: http://www.ebay.com/itm/TURBOSMART-TS-0301-1003-EBOOST2-BOOST-CONTROLLER-GAUGE-BLACK-FACE-BLACK-BEZEL/391657257994?_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIM.MBE%26ao%3D2%26asc%3D47507%26meid%3D36120cc60ad640fbbfa1cff93e4ad009%26pid%3D100005%26rk%3D3%26rkt%3D6%26sd%3D272816835369&_trksid=p2047675.c100005.m1851 For absolutt maksimal utyttelse av en turbo uten overkapasitet, så må man unngå enhver form for luftlekkasje og Air-injectorer er det rette valget. http://www.ebay.com/itm/Sierra-Cosworth-Air-injectors-in-Black-boost-control-Anodised-Hosetail-Fittings-/122275754897?hash=item1c7833f391:g:evsAAOSwq7JT9lUe&vxp=mtr Disse må styres med ett tilleggsprut for bensin. https://splitsec.glopal.com/no-NO/p-1262/aic1-a2h-absolute-pressure-2-hi-z-additional-injector-controller.html?utm_campaign=en_US&utm_medium=pr&utm_source=splitsec.com Tenk på at en elektronisk ladetrykkstyring er ALT for lite presis til å kunne kontrollere noen dyser nøyaktig nok til å brukes som tilleggs-sprut for å holde AFR på ønskede verdier. Når man så bruker ett tilleggsprut, som varierer HZ med motorturtallet, til å styre Air-injectorer for å kontrollere ladetrykket, så blir presisjonen ekstremt god. Dette er grunnen til at dette systemet ble utviklet og brukt til ladetrykkstyring i F1 og derfra til RS500. Valg av KORREKT actuator eller WG fjær er VESENTLIG. Edited September 23, 2017 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonny.B Posted September 23, 2017 Share Posted September 23, 2017 Hva er egentlig en korrekt actuator? Bruker selv en 2stegs ladetrykks styring ifra turbosmart,men opplever att ladetrykket er 100% stabilt i steg 2 modus,altså regulert,men uregulert så synes jeg trykket kommer veldig treigt mellom gearene,bilen oppleves som en helt annen i steg 2 modus,og det er jo vel og bra,det er jo litt av poenget med å ha en bryter i bilen for trykket,men problemer er som sagt når det er kun grunninstilt ladetrykk,og da er det vel actuatoren som er problemet. Prosjekt Electric orange Cossie Link to comment Share on other sites More sharing options...
alelys Posted September 23, 2017 Author Share Posted September 23, 2017 Har et 2wd eksosmanifold liggende, burde jeg heller bruke den, istedenfor 4x4 manifolden? Eller er det ikke mye å hente på dette med mitt oppsett? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted September 24, 2017 Share Posted September 24, 2017 (edited) Hva er egentlig en korrekt actuator? Bruker selv en 2stegs ladetrykks styring ifra turbosmart,men opplever att ladetrykket er 100% stabilt i steg 2 modus,altså regulert,men uregulert så synes jeg trykket kommer veldig treigt mellom gearene,bilen oppleves som en helt annen i steg 2 modus,og det er jo vel og bra,det er jo litt av poenget med å ha en bryter i bilen for trykket,men problemer er som sagt når det er kun grunninstilt ladetrykk,og da er det vel actuatoren som er problemet.Det er den actuatoren som gir deg det resultatet som du ønsker. Vi har testet med forskjellige actuatorer på samme motor og selv om vi holder ett punkt stabilt. f.eks 1,5 BAR på 5000 o/min., så blir resultatet og opplevelsen forskjellig fordi ladetrykket på alle andre turtall vanligvis varierer, tildels mye.Man får dårligst spool up ved å bruke en sterk actuator som er lite forspent og som er tilkoblet en nippel som står på kald side av intercooler. Dette er vanlig på gamle oppsett og på oppsett hvor folk folmer selv med eksterne wg med trykkregulatorer til å kjøre mottrykk osv. Man får best spool up med å bruke en svakere actuator som har mye forspenn, som har bleed ventil og som er koblet til en nippel som står helt inne i begynnelsen av "sneglen" på kompressorhuset. Dette er typisk Cosworth original og forklaringen på hvorfor Cosworhtene går så godt i forhold til oppnådd maks effekt. Har et 2wd eksosmanifold liggende, burde jeg heller bruke den, istedenfor 4x4 manifolden? Eller er det ikke mye å hente på dette med mitt oppsett?T34A/R0.63 er så treg med 4x4 manifolden at man tradisjonelt har byttet turbinhus til A/R0.48. Problemet er A/R0,63 turbinhuset er faktisk så stort at man i Gr.N tok frem ett helt spesielt A/R0,55 hus for bruk i motorsport. 2WD manifolden gjør turboen enda tregere og så lenge du ikke har så ville kammer at motoren TRENGER 2wd manifolden så ser jeg bare ulemper og ingen fordeler. Edited September 24, 2017 by RS 1000 1 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alelys Posted October 4, 2017 Author Share Posted October 4, 2017 Montert Sent fra min SM-G930F via Tapatalk. Sent fra min SM-G930F via TapatalkBrukte opp igjen gamle hull. Så det kan hende jeg flytter og retter de opp senere Loddet på en lask forbi første motstand på turteller, så nå fungerer den også 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierrakaren Posted October 4, 2017 Share Posted October 4, 2017 Merka forskjell i motor? Nåverende biler: 91 Ford Sierra stv doch 90 Ford Sierra Cosworth 4x4 09 Ford mondeo duratec Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now