Jump to content

Forventet effekt/ oppgradere


alelys

Recommended Posts

Hei :)

 

Lurer på om noen her vet hva jeg kan forvente av effekt.

 

4x4 motor, simens 3102, T34 turbo med 360lager med ar68,

Airtec 60mm rs500 intercooler, stort k&n /gr.a luftfilter, bosch 044 pumpe. Org. Kammer tror ikke noe er portet.

Kjører med 1.3bar ladetrykk har ikke fult trykk før etter ca 3000rpm

Chip er ukjent/ikke sjekket. Gr.a coil og 3"eksos

 

Ca hk på dette oppsettet? Noe å hente i å montere 2wd eksosmanifold. Hva er å anse som maks ladetrykk som fortsatt er trygt/driftsikkert?

 

Om noe skal forbedres/oppgraderes hvor burde jeg starte?

 

:D

Link to comment
Share on other sites

med di dysene kan du lade 2bar. Kan være greit og vite at du har rett chip. ca effekt er jo litt etter stand på motor men rundt "360"hk på 2bar er vel reelt. Eksoshuset ditt er nok .63 :)  

Du kjører vel med oppgradert toppakning vil jeg tru?

 

Kjører selv samme oppsett men med grønndyser og ca 1,6 i ladetrykk, da skal det være ca "330"hk. Har ingen problem og dra fra chipet evo 8 med 280hk org. hvertfall.

Edited by HansenRS
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 9/10/2017 at 8:53 PM, alelys said:

Hei :)

 

Lurer på om noen her vet hva jeg kan forvente av effekt.

 

4x4 motor, simens 3102, T34 turbo med 360lager med ar68,

Airtec 60mm rs500 intercooler, stort k&n /gr.a luftfilter, bosch 044 pumpe. Org. Kammer tror ikke noe er portet.

Kjører med 1.3bar ladetrykk har ikke fult trykk før etter ca 3000rpm

Chip er ukjent/ikke sjekket. Gr.a coil og 3"eksos

 

Ca hk på dette oppsettet? Noe å hente i å montere 2wd eksosmanifold. Hva er å anse som maks ladetrykk som fortsatt er trygt/driftsikkert?

 

Om noe skal forbedres/oppgraderes hvor burde jeg starte?

 

:D

Sånn ca. så oppgis effekten til 270 hk med steg 1 chip og ca. 1,1 BAR ladetrykk.

Steg 3 oppsettet oppgis til 330 hk med ca. 1,65 BAR ladetrykk.

Regner vi gjennomsnitt og justerer til 1,3 BAR ladetrykk så får vi 290 hk.

Ser vi på det noen av oss kaller "den teoretiske sugemotoreffekten" så blir det:
270 hp / 2,1 MAP = 128,5 hp.
330 hp / 2,65 MAP = 124,5 hp.
290 hp / 2,3 MAP =  126 hp.

Detter er da det som oppgis som motoreffekt eller svinghjulseffekt.

Helt sikkert ikke det tallet du ønsket å høre.

En lokal helt med en frisk og fin original bunndel kjører 7,5 sek. på 201 M, lader langt over 2,0 BAR i mellomregisteret, på 98 pumpebensin, originalt kompresjonsforhold, T34 turbo og ett GODT chip. Har kjørt i årevis uten problemer med motoren. :D

Foreslår på soleklar førsteplass; Høyere ladetrykk, gjerne via en korrekt forspent GARRETT -31 eller -34 acutuator og en bra bleed ventil.  

Deretter en oppgradert Kentcams AB07 innsugskam, nye ventilfjærer, gjerne slipe store ventillommer i stemplene slik at du kan velge min Custom BSRT07+ innsugskam med høyt løft, og så en Amerikansk coil og gjerne tenningsforsterker.  

 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

On 9/14/2017 at 12:05 AM, alelys said:

Takker for svar :)

 

f,eks, disse 3 coilene?

http://www.jegs.com/i/MSD-Ignition/121/5527/10002/-1

https://m.summitracing.com/parts/msd-8261

https://www.msdperformance.com/products/coils/street_and_strip_coils/parts/8253

Hva er greia med at noen coiler må  f.eks. ha en MSD 6AL  og hva er det/hva gjør den?

Værsågod.

Ang. tenningsanlegg finnes det to hovedprinsipper, Inductive og Capasitive Discharge, forkortet CD eller CDI.

Inductive er vanlige tenningsanlegg hvor coilen(e) tilføres 12V og så er det en tenningsmodul som jorder og trigger coilen slik at gnisten skapes.

CD anlegg funker slik at det monteres en CD boks som inneholder transformatorer og kraftige kondensatorer som trigger coilen. CDI boksen leverer ikke 12V, men mellom 400 og 600 Volt inn på coilen. (Å, joda.)

Den store forskjellen i prinsipp stiller ulike krav til coilen og derfor er det forskjeller på inductive coiler og CD coiler.

8261 coilen er en ren racingcoil til MSD 7 og 8 boksene og gir for kraftig gnist til at jeg vil anbefale den til noe annet enn baneracing.

8253 Coilen derimot er, slik jeg vurdere det, den beste coilen på markedet i 2017. Den er unik og selv om den i utgangspunktet er en ren CD coil så kan den faktisk også brukes som en inductive coil dersom man har datasprut og FULL kontroll på dwelltidene.

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg kjøper https://www.summitracing.com/int/parts/msd-64213/overview/?retaillocation=int    og     https://www.summitracing.com/int/parts/msd-8207 

 

Må jeg da kjøpe https://www.summitracing.com/int/parts/msd-8910/overview/  for at turtelleren fortsatt skal fungere i bilen ?

 

Mener å ha lest at folk som monterer msd 6 får problemer med at turtelleren slutter å virke?

Link to comment
Share on other sites

Det vanlige er å erstatte den orginale coilen med MSD boksen og så bruke 8910 adapteret til å drive turtelleren ja. 

 

Jeg har funnet på en annen løsning som har vist seg å fungere - og jeg mener klart bedre da resultatet er en gnist som er både kraftig og langvarig. 

 

Denne går ut på at man beholder det originale tenningsanlegget og så monterer man i MSD boks og coil i tillegg. Da slipper man tach adapter fordi den originale coilen fortsatt er aktiv og driver turtelleren som før.

 

Her en demo: 

 

De to coilene kobles til fordeleren med en coil selector som man kjøper i stedet for tach adapteret: https://www.summitracing.com/int/parts/msd-8210 

 

Søkeord meanhorse powertuning 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Er flere måter og koble til turtelleren på, kan bruke eit vanlig rele ifrå biltema og "lage" deg adapter istadenfor og kjøpe dei dyre msd adaptera.. ganske enkelt,billigare, og så tar det ikkje unødvendig plass

 

Har gjort dette sjølv i min escos, null problem

Det har jeg ikke prøvd, men ar loddet forbi motstand på en Sierra, det funket også fint. Har adapter på min Escort

Link to comment
Share on other sites

Er flere måter og koble til turtelleren på, kan bruke eit vanlig rele ifrå biltema og "lage" deg adapter istadenfor og kjøpe dei dyre msd adaptera.. ganske enkelt,billigare, og så tar det ikkje unødvendig plass

 

Har gjort dette sjølv i min escos, null problem

Ja, blir jo fort en tusing for et adapter. Har du en "how to for dummies" på detta? 

Link to comment
Share on other sites

Ja, blir jo fort en tusing for et adapter. Har du en "how to for dummies" på detta?

 

Har gjort det flere ganger med datasprut med wasted spark eller cop.

Spolen i releet skal rett og slett erstatte coilen. Man fjerner de bevegelige delene i releet for å unngå unødig støy fra det først.

Ene enden av spolen kobles til spenning som er brutt av tenningslås, og andre enden av relespolen kobles til turteller og coildriver/sluttrinn( eventuelt dedikert turtallutgang i datasprut).

Så du kobler releet som om det skulle vært en coil, minus høspenningsdelen som går til fordeler.

  • Like 1

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Finnes en billigere boks, tachfix fra uk.

Koster £35.

  • Like 1

-17 Focus Electric Magnetic Grey & -17 Connect Tourneo Race Red

-88 2wd baneræcer & -15 Panther black courier 1.0 ecoboost
-88 solid black cosworth (2016)& -14 frozen white transit custom sport (2014)
-90 mercury grey cosworth (1999)
-89 mercury grey cosworth (1998)
-86 sort XR4x4 (1996)
-77 Taunus 2 IS (1995)

Link to comment
Share on other sites

Godt. Brukes rundt her med oppløftende resultat. 

 

Fra kompressorhuset er å anbefale. 

 

Det er fort gjort å ødelegge små turboer dersom man kobler wg til innsugsmanifolden. 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ooooooh! Dette er ett vanskelig og stort tema med mye forskjellig å ta hensyn til å velge mellom. Her en lett intro: http://documents.holley.com/techlibrary_199r10629rev.pdf

 

Ulempene er stort sett pris og hvor utfordrende det er å  koble opp, programere og bruke. I praksis blir det ett spm. om hvor avansert ladetrykkstyring man faktisk har bruk for da målet egentlig kun er å få den ladetrykkskurven man ønsker.

 

Jeg mener at de beste er:

NLR sine AMS-1000 og AMS-2000.

https://www.nlrsystems.com/boost-controllers/ams-1000

https://www.nlrsystems.com/boost-controllers/ams-2000

Precision valgte selvsagt å selge disse: http://www.precisionturbo.net/boost-control/boost-controllers/details/NLR-AMS-1000-Boost-Controller/33

Så har vi  AMS-500V1 og V2 

https://www.nlrsystems.com/boost-controllers/ams-501

https://www.nlrsystems.com/boost-controllers/ams-500

 

Av de mer sivile utgavene så synes jeg at Turbosmart sin e-Boost2 er et godt valg: http://www.ebay.com/itm/TURBOSMART-TS-0301-1003-EBOOST2-BOOST-CONTROLLER-GAUGE-BLACK-FACE-BLACK-BEZEL/391657257994?_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIM.MBE%26ao%3D2%26asc%3D47507%26meid%3D36120cc60ad640fbbfa1cff93e4ad009%26pid%3D100005%26rk%3D3%26rkt%3D6%26sd%3D272816835369&_trksid=p2047675.c100005.m1851

 

For absolutt maksimal utyttelse av en turbo uten overkapasitet, så må man unngå enhver form for luftlekkasje og Air-injectorer er det rette valget. 

http://www.ebay.com/itm/Sierra-Cosworth-Air-injectors-in-Black-boost-control-Anodised-Hosetail-Fittings-/122275754897?hash=item1c7833f391:g:evsAAOSwq7JT9lUe&vxp=mtr

 

Disse må styres med ett tilleggsprut for bensin. https://splitsec.glopal.com/no-NO/p-1262/aic1-a2h-absolute-pressure-2-hi-z-additional-injector-controller.html?utm_campaign=en_US&utm_medium=pr&utm_source=splitsec.com

 

Tenk på at en elektronisk ladetrykkstyring er ALT for lite presis til å kunne kontrollere noen dyser nøyaktig nok til å brukes som tilleggs-sprut for å holde AFR på ønskede verdier. Når man så bruker ett tilleggsprut, som varierer HZ med motorturtallet, til å styre Air-injectorer for å kontrollere ladetrykket, så blir presisjonen ekstremt god. Dette er grunnen til at dette systemet ble utviklet og brukt til ladetrykkstyring i F1 og derfra til RS500.  

 

Valg av KORREKT actuator eller WG fjær er VESENTLIG. :)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hva er egentlig en korrekt actuator? Bruker selv en 2stegs ladetrykks styring ifra turbosmart,men opplever att ladetrykket er 100% stabilt i steg 2 modus,altså regulert,men uregulert så synes jeg trykket kommer veldig treigt mellom gearene,bilen oppleves som en helt annen i steg 2 modus,og det er jo vel og bra,det er jo litt av poenget med å ha en bryter i bilen for trykket,men problemer er som sagt når det er kun grunninstilt ladetrykk,og da er det vel actuatoren som er problemet.

Link to comment
Share on other sites

Hva er egentlig en korrekt actuator? Bruker selv en 2stegs ladetrykks styring ifra turbosmart,men opplever att ladetrykket er 100% stabilt i steg 2 modus,altså regulert,men uregulert så synes jeg trykket kommer veldig treigt mellom gearene,bilen oppleves som en helt annen i steg 2 modus,og det er jo vel og bra,det er jo litt av poenget med å ha en bryter i bilen for trykket,men problemer er som sagt når det er kun grunninstilt ladetrykk,og da er det vel actuatoren som er problemet.

Det er den actuatoren som gir deg det resultatet som du ønsker. :) Vi har testet med forskjellige actuatorer på samme motor og selv om vi holder ett punkt stabilt. f.eks 1,5 BAR på 5000 o/min., så blir resultatet og opplevelsen forskjellig fordi ladetrykket på alle andre turtall vanligvis varierer, tildels mye.

Man får dårligst spool up ved å bruke en sterk actuator som er lite forspent og som er tilkoblet en nippel som står på kald side av intercooler. 

Dette er vanlig på gamle oppsett og på oppsett hvor folk folmer selv med eksterne wg med trykkregulatorer til å kjøre mottrykk osv.

 

Man får best spool up med å bruke en svakere actuator som har mye forspenn, som har bleed ventil og som er koblet til en nippel som står helt inne i begynnelsen av "sneglen" på kompressorhuset. Dette er typisk Cosworth original og forklaringen på hvorfor Cosworhtene går så godt i forhold til oppnådd maks effekt. :)   

Har et 2wd eksosmanifold liggende, burde jeg heller bruke den, istedenfor 4x4 manifolden?

 

Eller er det ikke mye å hente på dette med mitt oppsett?

T34A/R0.63 er så treg med 4x4 manifolden at man tradisjonelt har byttet turbinhus til A/R0.48. Problemet er A/R0,63 turbinhuset er faktisk så stort at man i Gr.N tok frem ett helt spesielt A/R0,55 hus for bruk i motorsport.

 

2WD manifolden gjør turboen enda tregere og så lenge du ikke har så ville kammer at motoren TRENGER 2wd manifolden så ser jeg bare ulemper og ingen fordeler.   

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Montert :)77f59ccfcb91f6f7e30738ead3f9c710.jpg5d2de8f340fe50450595a7689d6f9068.jpg470c0d17e3c020f9cc581a71cc9e0b40.jpg

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

.f504a7bdc0e9f7a3ed258aebf4ecafb9.jpg16b1065631bd4a89ad7308d8891cd12e.jpgee367f4982493ded5473f4a625df2db5.jpg

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Brukte opp igjen gamle hull. Så det kan hende jeg flytter og retter de opp senere :)

 

Loddet på en lask forbi første motstand på turteller, så nå fungerer den også :)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...