xr4ti Posted July 17, 2017 Posted July 17, 2017 Som skrevet, registerreima har røket. Er det mulig for en nevenyttig hobbymekaniker å overhale motor selv eller er byttemotor som gjelder?Som regel er det bytte av ventiler, pakninger og strekkbolter som må til men siden jeg ikke kjenner til disse dieselmotorene så spør jeg før jeg tar på meg jobben. Er det noe spesialverktøy som må brukes, innstillinger av diverse ting og tang. Eier fikk beskjed om å bytte motor og fikk en pris på nærmere 50 tusen. Evtentuellt om andre 1,8 motorer passer rett inn i Mondeo (Transitt etc)Haster siden eier er veldig klar for ferietur.Mvh Jørn
tuszi Posted July 17, 2017 Posted July 17, 2017 Bytte er nok best, er to reimer på denne kanskje. Bør da byttes på ny motor før montering. Samme motor sitter i smax og galaxy av samme årgang
xr4ti Posted July 17, 2017 Author Posted July 17, 2017 Byttemotor er nok best, men så er det med økonomi da.Jeg har tilbudt meg å gjøre jobben. Selve skruingen er jeg ikke redd for, det er mer på hvilke deler som må byttes, evt om det er totalras på motoren ved registerhavari. Som jeg skrev så vet eller kan jeg ingenting om denne motoren. Husk at det koster dem kun deler.Bilen har ikke gått mye, det var bare at de glemte å bytte reima.Vet du foresten motorkode på den motoren?
dohcboy Posted July 17, 2017 Posted July 17, 2017 tenker d at du bare røkker av toppen å ser . regner med at d er noen bøyde ventiler derheldigvis ikke så mange ventiler da :P Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
xr4ti Posted July 17, 2017 Author Posted July 17, 2017 tenker d at du bare røkker av toppen å ser . regner med at d er noen bøyde ventiler derheldigvis ikke så mange ventiler da :PJoda, å rive motoren i biter er ikke noe problem, det å reparere som er greia Om det kun er bøyde ventiler så er det neppe noe problem men har jo hørt skrekkhistorier om folk som har demontert og kjøpt inn deler for mange tusen, satt sammen motor for så og finne ut at man må bytte ditt og datt samt programmerer ditt og datt i tillegg.Noen motorer har ventiler som kun bøyer seg men andre knekker og raserer toppen totalt. Det er slike ting jeg vil ha oversikt over før jeg begynner på jobben. Ser at man må har et slikt kamhjulsperresett men det koster ikke mange kroner selv med ekspressfrakt.Hvordan er det med dieselpumpen, må den justeres opp igjen eller ikke?
Mondeo Power Posted July 17, 2017 Posted July 17, 2017 Husk at det er 2 registerreimer på denne. Kun en som syntes når du tar av plastdekselet.Den nedre er det en del skruing for å komme til. (går i oljebad)Noen ganger knekker kammen også.Er grov / solid stamme på ventilene så sjekk stemplene.Pumpa er det bare å ta ut/inn, ingen justering. 1
xr4ti Posted July 17, 2017 Author Posted July 17, 2017 Takk for svar Mondeo Power.Da får jeg ta en prat med eier. Ser ut som det deler inkl alle ventiler, reimer, pakninger etc kommer på ca 7000 kr men ser det blir litt ventetid på deler. Tenkte å høre med Ford ang priser.
MekoNor Posted August 10, 2017 Posted August 10, 2017 www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=100182756 Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now