Jump to content

Vurderer Expedition


Truckdriver

Recommended Posts

Har gitt opp japsetraktoren, Pajero, og trenger i grunn ny bruksbil/trekkbil.

Expedition har jeg sett på som ett alternativ. Må kunne dra minst 2500kg, og B regga Expedition drar ca 2700kg.

Har funnet en 305hk med gassdrift.

Rust i kanaler er vist ett vanlig problem har jeg skjønt.

Noen som har noe annet positivt eller negativt å tilføye om Expedition.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Kan dele mine tanker om ikke annet.

Expedition fikk en oppdatering i 2005. Der kom 305hk motoren.

Delt bakstilling gir komfort. Men så er det de kanalene, og bruktprisene som spriker i alle retninger.

De få som er tilsalgs er ofte nærmere 200K km, og 200K som ønsket pris. Ser man på Tahoe 2001-2006 så virker det som man får "mer" trekkbil for pengene. Utsalgsprisene, ingen kanalrust og 3500kg på kroken mot 2700kg. Expedition med tauepakken i USA klarer over 3500kg så hvorfor fikk den ikke det her også?

Link to comment
Share on other sites

Gode poeng. Hadde ikke vurdert Tahoe før du nevnte det. Har ellers sett på japsebiler som Pajero, Landcruiser og Patrol.

Fant denne for sammenligning(mobillink) http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=88333802

Har jo faktisk en kompis som har typen før, også med gassdrift, så hvorfor jeg ikke har tenkt på en slik lurer jeg på.

Er jo samme vektklasse som Expedition, og ca samme nyttelast i bil B regga, men 800kg forskjell i kroklast.

Er vel noen sære norske regler som setter begrensing.

F.eks F350en broderen har kan han ikke klasse ned fra lett lastebil og fortsatt ha nyttelast eller krokvekt av betydning. Eller beholde brøyteskjær.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Slipper ikke ut på norske veier før norgesmodifiseringen har ødelagt SUVegenskapen selvsagt. :rolleyes:

800kg er litt når det er trekkbil, og ikke persontransport som er bruksbehovet.

 

Men det er noen Tahoe som fikk bare 3tonn så greit å sjekke før kjøp. http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=88092299 Denne er like gammel 2004, men kjørt 100K km mindre uten LPG. Det forteller litt om prisnivået på Tahoe.

Husker når Expedition stod i nybilhallene, Tøffere enn Tahoe men de fleste solgte som lettlastebil så det ble med å bare kikke opp gjennom årene på bruktmarkedet. Husker ikke nybilprisene, men Tahoe ser du tretten på dusinet. Expedition kan jeg ikke huske sist jeg så i trafikken. Så skjelden er den selv her i Oslo.

 

Over 10 år senere når du først er på 200K så er det bare å bla opp 50K mer så har man tilgang på Tahoe 2007- Med LPG, 3300kg, og 2 seter. http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=86911917&fks=86911917

Så en bør tenke litt på hva en trenger av egenskaper i en ekte SUV før man handler.

 

Og der kom det akkurat en ny Expedition på finn http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=88636722

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den 2009 modellen var jeg inne å så på tidligere, og ser velholdt ut fra både bilder og beskrivelse. Og ut fra reklamen på siden bør den være fri for skadedyr :lol: Absolutt aktuell den.

Ja blir å finne balansen mellom behovene.

7-9 seter trenger jeg ikke, sjelden jeg trenger mer enn 2 seter. Og den kan vel settes inn bakseter i om 2 år.

Tillatt totalvekt på hengeren jeg har nå er 2500kg, så greier meg i grunn med både 2700kg eller 3300kg krok.

Har ikke CE, bare C lappen, så for hentingen sin del kan en lastebilregistrert være en mulighet for å selv nedklasse, men er jo ulemper med bompasseringer også da.

Greiest er jo en god bil som er ferdig til min bruk.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ble int i å sjekke litt selv.

 

Expedition med førerkort kl.B maks henger vekt 750kg....

Subaru Forester: Maks tillatt totalvekt: 1625 kg , Maks aktuell vekt 1500kg.

 

Med slik henger : 

http://www.norsktilhengersenter.no/tikitilhengere_biltransporthengere.html

 

Så kan jeg faktisk ta med Taunusen etter legoklossen min!

 

Kjempelat og liten Forester kan altså dra dette, men en sterk og stødig US bil kan bare dra 750kg....

Heia Norge!!

Edited by Slåstad RS
  • Like 1

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

De fleste Expedition jeg har sett på Finn har lov å dra 2700kg ifølge vegvesnet.

Så en B regga og en C1 regga med 2700kg, der nyttelast i bil var eneste ellers jeg så i forskjell.

  • Like 1

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Det verste av alt. Både Expedition og Tahoe med LPG er nok billigere i forbruk enn Subaruen, og ivertfall den utrangerte Pajeroen min var når den var i drift.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

hadde du ikke vært så plukk råtten hehe :P så hadde du ordna den pajeroen din :P
evnt satt den inn på et verksted å fått den ordna ;) du som har pængsjiit tell sånt ;)

men ja ikke feil å få oppgradert trekkbilen din litt da ;)

Edited by dohcboy

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Vil bytte uansett. Lyst på bil fra dette årtusenet.

  • Like 1

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Det verste av alt. Både Expedition og Tahoe med LPG er nok billigere i forbruk enn Subaruen, og ivertfall den utrangerte Pajeroen min var når den var i drift.

Med lass etter så kan nok det stemme ja. Ligger på 0,85-0,95 på mila min. Mye småkjøring.

Sierra 2,0 4x4 brukte 0,75 på samme kjøring. (Dohc)

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Så i en annonse ca 7kr mila i gass.

På småkjøring blir det nok en del bensin i tillegg.

Ca litern på mila med Pajeroen, uten henger.

  • Like 1

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Surfet gjennom finn nå, og Tahoe 2001- eller 2007- er ikke så himla mye dyrere alt annet om en ser på hva en får.

Land Cruiser 2006 har fortsatt stoler og dørtrekk som minner mer om 1996 Corolla. Så dyrt og rar er merkelappen jeg setter på den.

Patrol med 2005 faceliften er fin. 1 tonn i hengeravslag med automaten da. Men stive aksler foran og bak samt en røff australsk outbacklook veier opp. Patrol er tøft.

Pajero har du nok oversikten på.

En annen og mer skjelden fugl enn Expedition er 2004-2009 Durango med design som bare Durangodesignere kan like?

Ser ut som en maursluker, men det synes jo bare utenpå. Godt mulig det er en milsluker på innsiden?. 2700kg, men denne var billig. Står kanskje ikke kjøpere i kø? http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=86233316

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja Ranger og Mazdautgaven av den er jeg klar over. Har kjørt Mazdautgaven mange ganger på jobb.

Hadde jeg vurdert pickup hadde straks valgmulighetene blitt større. F150, F250, osv.

 

Den Durangoen så bare sær ut :lol:

Heller nok mot en Tahoe ser det ut som.

Som trekkbik/bruskbil er jeg ikke låst til Ford eller annet merke som favoritt. Kan være morro å prøve noe annet :)

Pajeroen har vært en bra bil å kjøre med og dra med. For å dra tungt med synest jeg også automat passer best. I størelseklassen det er snakk om her, med automat på 4-6 gir med lockup, spiller det liten rolle på forbruk om man har automat eller manuell.

Med LPG som drivstoff og ikke diesel kan jeg vel kalle meg miljøbevisst også :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ver varsom med å kjøpe brukt bil med LPG, kipt å kjøpe bil som etter 10000 km mister komp. Grunnet defekte eksosventiler og ventil sete. Undersøk grundig når du har bestemt deg for Ein bil om den tåler å gå med LPG i det lange løp. Veit om diverse japse motorer som forventes havari på rundt 50-60k km og då er det ikkje go butikk lenger.

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja så en til salgs som hadde nye ventiler og ventilseter.

Skal vel strengt tatt brukes ekstra smøresystem for å hindre slitasje når man kjører på LPG?

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Smøresystema er etter mitt syn dårlige. dei gamle er stilleskrue og den siste versjonen eg har sett er elektronisk styrt, men det er kun mengde. Det er vakumet som trekker olja inn og det er ikkje snakkom noko forstøving/tåke, so det går Ein dråpe inn Ein gang i blant og det er ikkje sikkert att alle syl. Får noko...

 

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Akkurat. Like ille som pickup da eller?

Vinterføre er en av grunnene til at jeg ikke vil ha pickup.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

hvis du mener chewy pickup så ja.hadde en ford 250 lariat.den gamle 7.3  den fikk jeg tak på snøen med.men understellet på amerikansk er altfor stivt for kupert norgesterreng.for her er allt terreng kupert.bare ute på parkeringsplassene til ikea det er flatt her i landet.sikkert fordi det er svensk.

Link to comment
Share on other sites

Pickup generelt i grunn. Kan ikke skryte på meg å ha kjørt alt for mange pickuper, men felles er jo rimelig skjeiv vektfordeling fram/bak uten last.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

2017-04-27%2022.01.51_zps3pzvsrfe.jpg

Da ble det en velholdt "Opel" fra 2000 :)

Litt eldre enn jeg først hadde tenkt. Men tilstand og pris talte for denne.

"Bare" 272hk dette, men overraskende sprek uten last bak. Den har oppgradert gassfordamper, så opplevd effekforskjell fra bensin til gass er minimal, og ikke noe vi merket på turen sørover fra Tromsø.

  • Like 1

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...