Raymond Cosworth Posted January 4, 2017 Posted January 4, 2017 Hei. Jeg vil her starte en diskusjon ang bremser og understell(fjærer, dempere, coilovers) Er her ute etter bileieres erfaringer med forskjellig utstyr. Jeg har selv liten erfaring her. Bilen som det skal benyttes på er en 92 Escort Cosworth. Bilen skal brukes til Tracday og gatekjøring(må helle mer mot tracday)ute etter kvalitet. Bremser har jeg sett på AP Racing 4piston 350/30. 6 piston 362/32 Bak blir det det som passer, etter valget som blir i front Understell ser jeg på Reiger front 3veis 5062/bak reiger 3veis 4616/ Öhlins venter jeg på tilbud. Håper på lærerike svar:-) Vil gjerne høre andres erfaring med evt andre merker.
JHS Posted January 4, 2017 Posted January 4, 2017 Øhlins og Reiger er gromme greier, men overkill for mange av oss. Skal du ha det gategodkjent er det kun H&R settet med coilovers foran og dempere/fjærer bak som gjelder. Jeg har selv H&R settet på Escorten min grunnet mulighet for å få godkjent. Coilovers bak får du ikke godkjent uansett. H&R kan også levere sett med komplette coilovers rundt om (de kunne for få år siden i hvert fall), men da er det som sagt ikke mulighet for godkjenning. Vet ikke hvordan det er med Reiger/Øhlins, men de fleste som har dette har gjerne gr.a/WRC understell, da er det fint lite som passer over på en "vanlig" Cosworth, hubber etc er annerledes også. Men dette er du kanskje klar over?Vet ikke hva slags planer du har for bærearmer/bakstilling etc heller? Skal man legge mange titusener i dyre coilovers bør man nesten gjøre noe med dette også, justerbar/6 graders bakstilling er nesten ett minimum. Angående bremser så er det ett par alternativer på 6 stemplede calipere, tidligere var det CP7040 og CP5555, jeg har CP7040 og 362x32 skiver på Escorten min. CP7040 har vel blitt erstattet av CP9040 nå tror jeg. Forskjell på CP5555 og CP7040 er at CP5555 er litt "smidigere" og har litt større areal på klossene, men begge caliperne fungerer utmerket godt. Bak har jeg kjørt 300x22 skiver med braketter til originale calipere, noe mer enn det er egentlig overkill. Hvilket "nivå" du har tenkt til å legge deg på avhenger egentlig av om du har tenkt til å beholde skilter eller ikke, det er vel strengt talt der begrensningene ligger. Her er noen bilder av mine greier
Raymond Cosworth Posted January 4, 2017 Author Posted January 4, 2017 Hei. Takker for et meget godt svar og innlegg, dette er akurat det jeg var ute etter. Ang det jeg vil gjøre med bilen, er jeg klar over at den ikke vil gå gjennom en EU. Ang Reiger så tilpaser dem alt utstyr, du vil ha, så dem levere til orginale fester front/bak. Dem er meget behjelplig og service innstilte. er litt leverings tid 6 uker da alt lages etter hva du bestiller. Det du nevner med justerbar 6 graders bakstilling, hvilken kostand og er dette inngrep som ikke går mellom Eu..?
JHS Posted January 4, 2017 Posted January 4, 2017 Hei. Takker for et meget godt svar og innlegg, dette er akurat det jeg var ute etter.Ang det jeg vil gjøre med bilen, er jeg klar over at den ikke vil gå gjennom en EU. Ang Reiger så tilpaser dem alt utstyr, du vil ha, så dem levere til orginale fester front/bak. Dem er meget behjelplig og service innstilte. er litt leverings tid 6 uker da alt lages etter hva du bestiller.Det du nevner med justerbar 6 graders bakstilling, hvilken kostand og er dette inngrep som ikke går mellom Eu..? Ja tviler ikke på at Reiger kan tilpasse noe som passer på "standard" bil, men det høres veldig dyrt ut for en bil som ikke skal brukes aktivt i konkurranse sammenheng (regner jeg med?)Du har ikke vurdert for eksempel Black Art Design?http://www.randbmotorsport.co.uk/shop/Details.asp?ProductID=288 6 graders bakstilling kan du lese mer om her:http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/65822-bygge-om-bakstilling-pa-cosworth/page-1 Mike, som driver R&B Motorsport (ikke så aktiv nå men...), har også skrevet en rekke gode artikler som har vært publisert i Fast Ford, disse er verdt og lese!http://www.randbmotorsport.co.uk/shop/FF_Articles.asp 1
Raymond Cosworth Posted January 7, 2017 Author Posted January 7, 2017 Hei alle som er innom å titter. Først takk for et meget bra svar fra JHS. Hiv dere på diskusjonen. er dette som er fint med et forum. Helt sikker mange som har meninger og råd og komme med. Sytt ut:-)
Cosworth Racing1 Posted January 7, 2017 Posted January 7, 2017 (edited) Jeg har kjøpt justerbar forstilling, du vil nok få bedre grep på banekjøring med justerbart foran Har også vektet alle fire hjørner på bilen for å få mest mulig lik fordeling ved å justere på coiloverne opp/ned. Alt hjelper på for å optimalisere grepet Edited January 7, 2017 by Cosworth Racing1 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
Afr Posted January 7, 2017 Posted January 7, 2017 hva med disse? http://www.randbmotorsport.co.uk/shop/Details.asp?ProductID=288 Jeg har hatt H&R på bilen min, men for meg så ble det for lavt.. var forsåvidt fint å kjøre med da! men jeg mistenker at mitt var blitt litt for gammelt og slappt..Problemet var at det ikke var justerbart bak, bare forran, så for at det ikke skulle se ut som en båt på vei i plan så måtte en ha de veldig lavt forran å. litt dårlig bilde, men det enste jeg har nå. Jeg kommer til å gå for Koni og Ahmed Bayjoo fjærer nå.. Forran på escorten min har jeg 330mm bremser fra reyland, men det er bare skive med brakett for å flytte ut orginal calipper. Funker fint, men ikke testa på bane.. men det er ferrodo DS3000 (tror jeg de het) bremseklosser på bilen, å de hyler noe fantastisk ved vanlig kjøring! så i løpet av vinteren som skal de ut å noe litt mykere noe inn. litt av håpet er jo å få eu godkjent detta med de bremsene å, siden det ikke er andre calippere... men jeg får vel kjeft for detta å...
Raymond Cosworth Posted January 7, 2017 Author Posted January 7, 2017 Jeg har kjøpt justerbar forstilling, du vil nok få bedre grep på banekjøring med justerbart foran Har også vektet alle fire hjørner på bilen for å få mest mulig lik fordeling ved å justere på coiloverne opp/ned. Alt hjelper på for å optimalisere grepet Hei. Er det Escort du også kjører. Du kjører med justerbart foran, hva har du bak av evt demper/fjær coilovers. Hvilken type av det forskjelige. Er du noe på bane å kjører:-)Regner med du har fått mere glede av bilen etter du satt på dette.
Cosworth Racing1 Posted January 7, 2017 Posted January 7, 2017 Har Sierra 4x4, står litt her http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/20523-cosworth-by-kalle/ Er i utgangspunktet prøvd å satt opp for bane, men bruker den også litt til vanlig. I fjor gikk sesongen i vasken pga bremseproblemer etter ombygging til hydrauliske pedaler. Ellers kjører jeg Gaz Gold foran og bak. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now