Jump to content

Dyrere bensin...


burnout

Recommended Posts

Guest H.M.Kongen

her i byen var prisen 9,99.(den var det kl 14.00 hvertfall.)kan jo tenkes den har stigi siden det da men det vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Vi er jo også en oljenasjon, så vi tjener jo på dette vi også. Men etter min viten finnes det ingen regler for at vi MÅ ha samme pris på utemarkedet som hjemmemarkedet. Er fullt mulig å senke prisene på hjemmemarkedet, uten at dette reflekteres i utemarkedet. Og tar jeg ikke feil, er oljefirmaene i Norge statseid (eller?). Hadde de vært privateide ville jeg skjønt at prisen hjemme og borte måtte vært likt (man selger jo til høystbydende)

10 VW Golf GTD (solgt)

09 VW Passat

88 Mazda RX-7 FC3S

85 Ford Sierra 3 dørs 2L (solgt)

86 Ford Sierra 2L (kondemnert og sprengt)

83 Opel Ascona (Brant opp)

83 Ford Transit (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Jeg for min del synes det er mye sutring ang høy bensinpris, visst har prisen steget, men det har lønningene også.Når jeg begynte å kjøre i 93 kostet bensinen ca 7,50 for literen. Jeg har for det meste hatt kjedelige lagerjobber og ikke tjent mye, men har gjevnt oppigjennom kunnet kjøpe mer og mer bensin pr timelønn grunnet lønnsøkning. I 94 fikk jeg under 10 liter for en timelønn mens i februar i år fikk jeg ca 12. Man kan si at bensinen i andre land er billigere, men de har også lavere lønninger. Ifølge Motor skulle bensinprisen lagt på ca 15 kr pr liter om den hadde fulgt vanlig prisøkning og lønnsøkning.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Gess Postert i dag, 07:55

  Jeg for min del synes det er mye sutring ang høy bensinpris, visst har prisen steget, men det har lønningene også.Når jeg begynte å kjøre i 93 kostet bensinen ca 7,50 for literen. Jeg har for det meste hatt kjedelige lagerjobber og ikke tjent mye, men har gjevnt oppigjennom kunnet kjøpe mer og mer bensin pr timelønn grunnet lønnsøkning. I 94 fikk jeg under 10 liter for en timelønn mens i februar i år fikk jeg ca 12. Man kan si at bensinen i andre land er billigere, men de har også lavere lønninger. Ifølge Motor skulle bensinprisen lagt på ca 15 kr pr liter om den hadde fulgt vanlig prisøkning og lønnsøkning.

 

Tror egentlig folk klager mer på de avgiftene staten tar, enn selve bensinprisen i seg selv.

Andre land har billigere bensin og lavere lønninger som du sier ja, men de får uansett mye mer bensin for pengene enn oss, for jeg tror ikke det er mange land som kan matche oss når det gjelder avgifter på bensin :blink:

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

skal fortelle dere noe morrosamt,

 

Siden jeg har starta RS Motorsport så har jeg betalt moms,avgifter for kr 232000 kr

 

alså på 2 mnd har staten tjent nesten ei hel årslønn på at jeg starta firma,

 

det som er morro her, er at jeg sitter igjen med kun 10 % av det staten tjener, og de pengene skal betale faste ugifter som det igjen er avgift på

 

 

Så jeg har funnet ut en ting, ikke tenkt over det, da blir jeg bare sur og grinette

 

 

bare for å vise dere et eksempel på hvorfor industri og alt annet dør i norge, og at alle vil flagge ut til utlandet

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ser på US eller foreks Dubai.. som også er en oljestat(emiratene alså) så koster jo en liter med bensin såvidt noen kroner..

eller usa.. var der nede i vår(denver) så betalte vi 9 norske kroner for 1 gallon.. som vel er rundt 2,8 liter eller noe sånt! dem får det til dem ihvertfall

Escort RsTurbo S2
Link to comment
Share on other sites

i går kveld fikk jeg sjokk da jeg fylte når bensinprisen på statoil lå på 10.60. derfor fylte jeg ikke for mer enn en hundrelapp :D men jeg ble skikkelig forbanna når jeg skulle fylle mer bensin i dag når den lå på 11.00 på den lokale esso-stasjonen her :angry:

ford-forum.jpg

'95 Mercedes C200 | x'97 Mercedes C230 | x'85 Mercedes 190E | x'97 Mercedes E280 | x'90 Nissan 200SX S13 | x'94 Mercedes E220 | x'91 Ford Sierra CLX Sedan (savner)

Link to comment
Share on other sites

Guest kdyescort

bensinen er avgifts belagt, tror staten tar litt over 90%.. bensin prisene går opp å ned men staten å stasjonen skal ha det samme! mener selfølgelig at den skulle vært litt lavere avgifter, vi er jo tross alt et av verdens rikeste land!

 

bare for å nevne, litt off topic men: av alle avgifter vi fikk inn på vei i 03 gikk kun 30% til å bedre veinett!!! da stiller jeg f... meg spørsmål til vilke avgjørelser som blir tatt på tinget.. +i år steig bøter med 30%, noe som var et kompromiss i statsbudsjettet! lurer på hvordan i h¤%" de har lov til alt detta :( Kan jo også nevne avgifts politikken til norge er jo slik at til større vekt, motor å effekt blir det fort mye dyrere med nybil i norge, staten sier det er p.g.a miljø, sikkerhet etc. jeg sier det er forde det er en vanvittig stor inntekt! :/

Link to comment
Share on other sites

Guest kdyescort

men det er jo ikke noe vi kan gjøre noe med... disse temane kunne blitt diskutert for å imot endringer av systemet opp og i mente i årevis :P

Link to comment
Share on other sites

Tar man i betrakning lønningene i Norge er bensinprisene langtifra høye. Til og med kun med valutaomgjøring er ikke Norge dyrest i Europa. Jeg jubler over høye oljepriser, AS Norge lever av oljen. Norge var et av de fattigste landene i Europa før vi fant olje.

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

Er som nevnt over her ikke literprisen som er sinnsyk, men den trigger hatet når gjennomsnittsbilen (hvis man er så heldig da :D) i norge fylles opp fra bunnslammet av en kald og guffen blåfrostrøykfebruar.

Blir litt som å spise en gallamiddagtallerken på 12kvm hybel. Det kjøttet smaker p..k i munn selv om mat er aldrig så billig i landet.

Forbannet være lillejulaften 69. Hadde nok vært et bedre land uten.

 

Er vel ikke lenge før det blir 60dollar fatet nå.

Link to comment
Share on other sites

Dem har jo sagt at bensinprisen pr liter vil ligge på ca 20-30 kr om noen år! dere sier at iforhold til inntekt så er bensin prisen lav,

 

det er for noe tull å si a? Jeg må faktisk jobbe en hel dag for en full tank med bensin, sykt at du må slite og jobbe en hel dag for en full tank med bensin da ??? :D :D :D

 

Samma det jeg betaler ikke mere en 5 kr litern uansett :)

Link to comment
Share on other sites

Tilbud og etterspørsel, Syvers. Tilbudet vet vi at vil minke. Etterspørselen vil sannsynligvis også minke fordi ny teknologi vil bli tatt i bruk, men etterspørselen vil minke mindre enn tilbudet. Fossilt brensel er ikke fornybart. De sier nå at med alle kjente oljeforekomster vil vare i 40 år til. Det som ikke er tatt med i beregneingen er oppdagelse av nye oljeforekomster.

 

Men fremtiden er lys, BMW har laget en V12 som går på knallgass, altså hydrongen og oksygen som romfergen og raketter forsvinner så fint til værs på. Det store høydepunktet i naturfagen på ungdomsskolen var å lage knallgass. http://auto.howstuffworks.com/bmw-h2r.htm Mye barskere enn de kjedelige brenselcellebilene.

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...