Cybercowboy Posted September 8, 2016 Posted September 8, 2016 (edited) Hei, har nylig kjøpt med en '87 2.0 GHIA. Har vært innom de fleste tyske merker opp igjennom åra, bortsett fra Ford og dermed Sierra. Det eneste som er kjent for meg på disse er ventil hetter som en svakhet.Bilen er original og tanken er å beholde den slik. Før jeg skal begynne å nyte herlighetenen må det tas en service og gjennomgang av bremser. Siste storservice er notert ved 106'km i '97. Bilen står med 158' pdd.Selvsagt er det noen ting som trenger tilsyn men først og fremst lurer jeg på hvilken oktan denne skal fylles med. Etter å ha vært innom brukermanualen, skjønner jeg at denne kan brukes både med 95 og 98, alt ettersom bilen er innstilt på. Hvordan finner jeg ut av dette? Motor er med EFI innsprøyting.Videre er det slik at håndbrekk/bremselampe flimrer litt ved kjøring. Har registret at bremsevæske nivå er på minimum. Dæsjen mangler belysning. Bilen begynner å vibrere ved 90kmh. (dekkene er gamle) og kan tenke meg at nytt gummi løser dette. Turtall nåla står i bunn også Hva slags motorolje kan passe best, tenker viskositet? Er det noen sjapper som er bedre å handle hos enn andre? Skal bytte regreim og det som hører til, samt kjølevæske. Er det noen enkel måte å fjerne antennestumpem (pisken er brukket). Er litt redd å bruke rå makt Mange spørsmål her men håper på litt tips fra dere som kan dette?Så litt bilder. Sent from my iPhone using Tapatalk Edited September 8, 2016 by Cybercowboy 3
Truckdriver Posted September 8, 2016 Posted September 8, 2016 Velkommen, og gratulerer med pen og litt sjelden bil Mest sansynlig kan denne kjøres uten blyerstatning, men det kan være lurt å sjekke om toppen har herdede ventilseteinnsatser. Topper som har det originalt er merket med en eller to bokstaver bakerst på eksossiden, flaten bak bakerste plugg. Angående olje så er ikke viskositet det viktigste, men API og eventuelt ACEA betegnelser.Alle vanlige handelsoljer har API merking. API skal ikke være over SJ. API SL er da f.eks for høy.Den kan gjerne være lavere enn SJ, men det er ikke veldig vanlig å finne lenger.Om det foretrukkne oljmerket har ACEA merking, så velg gjerne olje med E spesifikasjon, som E3, E5 eller E7.SJ og E spesifikasjonene gjør at ventilmekanisme og kam får ett bedre og lengre liv med begrenset støy.En olje som jeg har beskrevet her vil typisk være mineral eller delsyntetisk, og viskositet f.eks 10w-40, 15w-40 eller 20w-50.Oljen bør ikke være for tynn varm for ventilløftere og kam sin del til ohc.Jeg bruker denne på min ohc og v6 Sierra https://www.felleskjopet.no/butikk/smoeremidler-og-drivstoff/oljeprodukter/fk-super-turbo-pluss-15w-40-ol-50269283_BASE/ Angående risting, sjekk alt av foringer i forstilling, også slakke i lager og ledd.Spesielt de ytre bærearm/stabstag foringene er dårlig kvalitet original. Forsterket gummiforing der mener jeg er ett minimum, men for kjøreegenskapene sin del liker jeg stive polyuretanforinger best. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal
Tommelom93 Posted September 8, 2016 Posted September 8, 2016 (edited) Gratulerer med kjøp av Sierra. Denne ser jo hel pen ut Liker at du skal beholde denne original da det minker på 5dørs Sierra i god stand. Angående understell så ville jeg som nevnt over gått for polyuretanforinger, men kombinert det med originale støtdemperene og fjærer. Jeg har denne kombinasjonen på min Sierra og syntes at bilen har massevis av komfort samtidig at den er fast og fin i fisken. Bilen krenger ikke som en båt i svingene lenger Håper på at du får fine stunder med Sierraen, kanon gøye biler og enkle å holde på med Mvh Tom Edited September 9, 2016 by Tommelom93 Ford Sierra '85 2.3 GL Ford Mondeo '94 2.0 GLX Bruksbil: X - Ford Fiesta '00 1.3 X - Peugeot 607 '01 2.2 X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra X - Honda Civic '97 1.4S Ford Mondeo '05 1.8 Prosjekttråd til Sierraen. http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/ Prosjekttråd til Mondeoen. http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642
Cybercowboy Posted September 8, 2016 Author Posted September 8, 2016 Takk, takk. Har misshandlet nok av biler som ungdom, nå skal jeg redde en.Morro å ha noe å skru på, synd med at dagen har for få timer Skal ha den på bukken i oktober en gang for understellsjekk.Skal se etter bokstavene som lastebilsjåføren sier for å ta en liten tur i helgen, nå som været holder. Fin cruiser detta. 1
Tommelom93 Posted September 9, 2016 Posted September 9, 2016 Jepp, det er viktig å ta vare på de få pene Sierraene som er igjen Du skal vel ikke lage en prosjekttråd? Ford Sierra '85 2.3 GL Ford Mondeo '94 2.0 GLX Bruksbil: X - Ford Fiesta '00 1.3 X - Peugeot 607 '01 2.2 X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra X - Honda Civic '97 1.4S Ford Mondeo '05 1.8 Prosjekttråd til Sierraen. http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/ Prosjekttråd til Mondeoen. http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642
Cybercowboy Posted September 9, 2016 Author Posted September 9, 2016 Hadde ikke tenkt å lage prosjekttråd, syns ikke dette er prosjekt materiale. Er mest ute etter råd og tips, da denne skal bevares slik den er. Nok av ombygde sierraer her Sent from my iPhone using Tapatalk
Cybercowboy Posted September 9, 2016 Author Posted September 9, 2016 Der var det et R gitt. Hva menes med det, 98 blyfritt?Ja jeg vet at ventildeksel pakningen må byttes bl.a. Sent from my iPhone using Tapatalk 1
cosworth4x4 Posted September 9, 2016 Posted September 9, 2016 I følge denne siden er det blyfritopp. http://www.jorgen.tronderford.com/norske/manualen/topplokk/blyfri.htm - 92´Cosworth 4x4 Limited Edition-Prosjekt- 93´BMW 325i-Bruksbilx 86´Sierra 2.0is coupe 2-dørs
Cybercowboy Posted September 9, 2016 Author Posted September 9, 2016 Ser der ja. Virker som om karen kan sakene sine. Regner med at 95 blyfri går fint og. Sent from my iPhone using Tapatalk
cosworth4x4 Posted September 9, 2016 Posted September 9, 2016 Sikkert noen her inne som kan bekrefte dette. - 92´Cosworth 4x4 Limited Edition-Prosjekt- 93´BMW 325i-Bruksbilx 86´Sierra 2.0is coupe 2-dørs
dohcboy Posted September 9, 2016 Posted September 9, 2016 du har vel innsprøytning ? da er den blyfri Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
Cybercowboy Posted September 11, 2016 Author Posted September 11, 2016 Teit spørsmål nr1.Svingte innom mekonomen i går og kjøpte ventildeksel pakning. Skal denne kortes inn et sted eller to? Slik passer den ikke. Sent from my iPhone using Tapatalk
dohcboy Posted September 11, 2016 Posted September 11, 2016 hehe den tynne stripa på pakninga skal ligge i buen på topdekslet, så passer den 1 Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
Cybercowboy Posted September 11, 2016 Author Posted September 11, 2016 Æh, det forklarer mye Takker. Sent from my iPhone using Tapatalk
Truckdriver Posted September 11, 2016 Posted September 11, 2016 Bruk gjerne litt pakningsilikon i skjøten, og i radiene nede framme der pakningen går over kammen.Det er de plassene det er størst fare for lekkasje.Trekk til skruene bakfra og fremmover, med de på sidene framme sist.Når du ser ovenfra og ned på toppdekslet ser du at skruene ikke er plassert symetrisk utenom i hjørnene.Begyn derfor på den skruen som er bakerst.Har du momentnøkkel, så trekk til med ikke mer enn 8nm i 3 trinn.Har du ikke momentnøkkel, så trekk til med skrujern/forlenger uten skralle i 3 trinn.Høres kanskje komplisert ut, men er i grunn ikke det, og sjangsen er stor for at pakningen vil holde tett lenge. 1 - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal
Cybercowboy Posted September 12, 2016 Author Posted September 12, 2016 Tenkte å ha pakningsilikon rundt hele, mulig det ikke er nødvendig?Når jeg først "spammer" fælt, lurer jeg på hva frostvæske som kan brukes?
Sierrakaren Posted September 12, 2016 Posted September 12, 2016 Er vell ståltopp på denne, då er det blå frostvæske som skal på Nåverende biler: 91 Ford Sierra stv doch 90 Ford Sierra Cosworth 4x4 09 Ford mondeo duratec
dohcboy Posted September 12, 2016 Posted September 12, 2016 (edited) bruk rød.den er bedre på di fleste punkter.ohcn har alu termostathus som ofte er skikkeli tært med tidens tann Edited September 12, 2016 by dohcboy 1 Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
Truckdriver Posted September 12, 2016 Posted September 12, 2016 Ikke nødvendig å ha silikon rundt hele om toppdekslet ikke er ramponert.Om du smører ett tynt lag med olje på metallet som blir i kontakt med silikon, og tørker med en rein fille uten løsningsmiddel, kan toppdekslet bli lettere å demontere og gjøre reint en annen gang.Kontroller gjerne ventilkaringer når du har av dekslet.0.2mm på innsug og 0.25 på eksos. Gjør kjølesystem godt reint før du eventuelt har på rød kjølevæske. 1 - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal
Cybercowboy Posted September 16, 2016 Author Posted September 16, 2016 (edited) Tok en titt under panseret idag, siden jeg jobber med en deleliste før bestilling og lurer på hva slags vannpumpe jeg skal ha.Det er en del forskjellige på autodealer.co.no. Bilen er uten servo men allikevel en god del å velge mellom. http://www.autodeler.co.no/search?keyword=VannpumpeVidere er det blå kjølevæske og kjører på med det videre. Oppdaget også at motorvarmer er montert Sent from my iPhone using Tapatalk Edited September 16, 2016 by Cybercowboy
Cybercowboy Posted September 20, 2016 Author Posted September 20, 2016 Æh, ny oppdagelse er gjort i dag. Det er hjulmuttere og ikke bolter på disse flaut.Da er spørsmålet hvilken kon og lengde er nødvendig hvis jeg skal ha alufelger på?Ny vannpumpe er visstnok ikke nødvendig men ny termostat er greit å få på. Hva er det som passer? Linker er fint. Sent from my iPhone using Tapatalk
eivi91 Posted September 20, 2016 Posted September 20, 2016 M12x1.5 60deg '09 BMW X5 3.0D '13 Subaru Forester 2.0i x - '86 Sierra 2.0i S x - '08 Fiesta ST150 x - '92 Sierra DOHC
Cybercowboy Posted September 20, 2016 Author Posted September 20, 2016 Takk. Hvilken lengde er riktig å gå for? 35 eller 45mm? Eller må jeg prøve meg frem? Aldri hatt hjulmuttere på hjula før. Sent from my iPhone using Tapatalk
Cybercowboy Posted October 8, 2016 Author Posted October 8, 2016 Da var vinterhjula på med 35mm muttere. Har også byttet motorolje, filter og kjølevæske. Oppdaget en liten lekkasje på bensinfilteret. Tok å byttet den også men dryppingen er fortsatt der. Etter litt søk viser det seg at dette er noe som går igjen. Hvordan løser man dette? Tetningsmasse av noe slag? Nye kobberringer hjalp lite, trodde at de gamle var utslitt. The show goes on, leter etter noen som driver med sandblåsing for å ta det som har rustet under. Et sted må det nok sveises, tenker jeg.
dohcboy Posted October 8, 2016 Posted October 8, 2016 dra til litt mere Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now