Jump to content

Plugger som smelter!


Per Olav

Recommended Posts

Hei! Denne kan sikkert flyttes til teknisk når jeg er oppgradert til medlem.

 

Jeg har et merkelig problem med bilen min (ikke Ford). Når jeg kjører på bane så kan plutselig flere plugger ryke samtidig.

Nå i helga kjørte jeg både på rudskogen på lørdag, og Ford treffet på Våler på søndag. Lørdag var det fint, varmt og tørt vær med godt feste. Kjørte gateslicks og sporkjøring mye av dagen. Null problem. Men på Våler i går var det kaldt, vått og meget glatt, så jeg satte på billige gatedekk bak og prøvde og leke litt bare. (Noe jeg ikke har veldig peiling på enda :P ) Bilen gikk fint en stund, men sånn helt plutselig så ryker det flere plugger samtidig. De går i oppløsning. Elektroder og porselenet i senter av pluggen er vekk.. Det skjedde to ganger i går på samme sted på banen, og det er i svingen som fører ut til deposletta. Det kan virke som om motoren går å "bobler" noe veldig når jeg ligger på høyt turtall med lite gasspådrag. Som man av og til gjør mot, eller igjennom svinger. Tror dette skjedde rett før, begge gangene som pluggene smeltet i går.

Noen som skjønner noe av dette?

Bilen er en BMW med S54 motor med turbo. Nettopp mappet om til 95 oktan (tidl E85) Jeg kjører 98 på den.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Denso iridium ixu27. Coiler husker jeg ikke, men kan sjekke etterpå. Ms2 sprut, og innstillinger vet jeg ikke da jeg har kjøpt den sånn. Har E85 mappet, og dysene er de samme, så vurderer å legge inn igjen det sånn inntil videre.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

El- problemer av en eller annen type, krever full gjennomgang. Sprakk pluggene mine sjøl. Sammen med rare tall i loggene, bla tps som falt ut, fant jeg at noe var galt... Gikk gjennom alt av jording (forbedret mellom motor direkte til batteri, bla) og koblinger og det har vært greit siden.

 

 Og som nevnt, sjekke gradering av plugg. NGK 7-8-9 til turbo.

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

Den første tanken som slo meg, forutsatt at pluggene ellers er fin, var feil avstemt innsug. Om det er typen "hjemmelaget" innsug. S54 har vel ITB originalt? 

Som ikke er det enkleste å mappe om man ikke bruker luftmassemåler. Så bytte til plenumsinnsug er jo på mange måter en enklere løsning.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Er 6 spjeld på den fremdeles ja. Kan se om jeg får til et bilde som viser motorrommet sånn at du ser noenlunde form på innsug. Har nett vært å kjøpt nye ngk 8'er plugger nå.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

 

6961C52C-E995-4346-86F6-7282A0EE2132_zps

 

E4BA6140-78FF-408C-8BD5-B3238D4907ED_zps

 

BF87B8CB-ED82-4F6B-AD92-DA2F2675E9BC_zps

 

B52F6584-AA4C-49DF-9AAE-1E1ECB6AF1FD_zps

 

5FC7AA69-E4C4-459D-8AB4-6351A35EB1A5_zps

 

8F9E659F-F442-4A0A-BA30-8720B4E37B11_zps

Det er tre forskjellige plugger på de bildene, og de ble ødelagt samtidig. De har gått maks 75ltr bensin

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Der ser du grunnen til det må frarådes å kjøre "P" plugger på bane.

Jeg foreslår å teste Champion QC59C eller Bosch F4C neste gang.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Nederste pluggen er syl1, den som mangler litt av elektroden er fra nr 2, og den som er banket sammen er fra nr fire. 1, og 2 mangler også porselenet rundt senterelektroden.

P plugger?

Jeg kjøpte sånne..

 

DD0090B0-A815-4FE8-B83F-08465B2A63A0_zps

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

"P" plugger der ja.

Ikke noe jeg vil anbefale med de utfordringene du har her.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det kan virke som om motoren går å "bobler" noe veldig når jeg ligger på høyt turtall med lite gasspådrag. Som man av og til gjør mot, eller igjennom svinger. 

Ta en titt på tenningsmappet. Hvor mye tenning har du på vakum på høye turtall?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke koblet meg til enda. Må få tak på et vettugt USB adapter først siden jeg solgte det jeg hadde sammen med ms pnp sprutet jeg hadde i sierra'n.

Men det sitter dashlogger i den med minnekort som logger kontinuerlig mens jeg kjører. Kan evt kikke litt på hva som er av eksostemp og slikt der inntil videre.

Hva er spesiellt med P plugger, og hvorfor vil du ikke bruke det?

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Viser dashloggeren tenningstidspunkt? Se i tilfellet hvor mye tenningen øker fra atmosfæretrykk til vakum på høye turtall. Kan du se AFR på høye turtall med lite gasspådrag?  

 

Sideelektroden er klart lengre på "P" plugger, har dårligere kjøling og går varmere enn en kortere sideelektrode. 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Noe slikt. "Projected" tror jeg. Fremskutt senterelektrode.  

 

Har etterhvert sett alt for mange svært tvilsomme tenningsmap så det blir interessant å se hva som er tilfellet her. 

 

Her en ekte racing tennplugger. 

 

ngk-2773_w.jpg7400-2.jpg

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Tviler på at stempler kan ta oppi plugger. Det er lavkomp wiseco, så skulle være god plass. Har ikke skrudd ut pluggene og sjekket hvordan de ser ut nå etter siste kuking. Tenkte å se på det i mårra når jeg har stått opp. Er på jobb i natt.

Hva er betegnelsen på de "racing" pluggene?

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Hva er betegnelsen på de "racing" pluggene?

Det er mange forskjellige.

 

Denso 5702 IK01-27 Iridium Racing Plug

 

Denso 5705 IK02-27 Iridium Racing Plug

 

NGK 2000 R7282-10 Racing Plug

 

NGK 4985 R7282-105 Racing Plug

 

NGK 4894 R7434-10 Racing Plug

 

NGK 4587 R7282-7 Racing Plug

 

De som har fulgt med på Street Outlaws vet at tennpluggene i lystgassmotorer får prøvd seg. Dedikerte NOS plugger må derfor være tingen, ikke sant? ;)

 

Hvilke tennplugger velger da f.eks ZEX å selge for å komplettere sine lystgasskit? Joda, gode gamle Cosworth tilsvarende Champion QC59C. :D https://www.summitracing.com/int/parts/cca-82215-8/overview/

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Racing- plugger er sikkert bra, det. For å gjøre det enklere bla i forhold til tigjengelighet, hadde jeg heller valgt standard- type NGK av samme type som du valgte, men uten P.....

 

Champion- pluggen RS nevner tåler masse juling, så den er verdt å prøve- dersom den passer.

 

Har du prøvd ut P- pluggene du handlet ennå?  Og hva var forskjellen på den og plugga du "smelta" bort? Var det varmere plugger?

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Etter litt nærmere undersøkelser med endoskop så har jeg funnet ut at stempel nr fire blitt ødelagt. Samme sylinder hvor pluggene ble banket i sammen.

Motor er nå på vei ut av bilen. Har også kjøpt nytt sprut som bla støtter vanos (= BMW sitt variable kamtiming system), så nå blir det montert tilbake også.

 

Her er noen bilder av fuel og tenningsmap. Noen som ser noe umiddelbart galt?

Noe logg ble det dessverre ikke da minnekortet til loggeren lå igjen hos forrige eier.

 

C01A9D0B-D3F5-42DF-9563-DFB5DDE7F828_zps

 

76DFC492-DF85-4F6D-9578-72D875794DDA_zps

 

8D78C0DF-3DD6-4FF8-8DF1-C9B4CAF04D8B_zps

 

EDBDB15F-F382-48EC-94CF-7DE5A7FF02AF_zps

 

 

8449D153-03E1-470B-B3CB-439228D845CD_zps

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Her er noen bilder av fuel og tenningsmap. Noen som ser noe umiddelbart galt?

Jeg synes at det var litt lite tenningsadvance på vakum på høye turtall.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Om icorporate AFR target brukes, så trenger ikke nødvendigvis lavere VE på høyere map bety magrere blanding. Map kompanseres for automatisk i algoritmen, så høyere map gir mer bensin. Det samme med AFR om det er valgt. Om man har valgt feit blanding i AFR tabell vil det altså gies mer bensin automatisk enn ved ett magrere tall, uten å justere VE mapp.

Feil tenning kan gi lavere VE ved høyere mapp. Aktuell AFR som ikke matcher AFR target kan gi det samme.

Avviket på AFR target og aktuell AFR kan jeg raskt sjekke med en funksjon i MLV HD, om jeg får en litt lengre logg av Per Olav med mye kjøring i de aktuelle områdene. Om det finns på minnekortet :)

 

Forresten, Per Olav. Støtter ikke MS3X vanos? Om det er det er MS3X du har da.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Blir den mappet med både tps og map som load med det nye sprutet? Med ITB blir det vanskelig å få ett bra og holdbart resultat om man ikke bruker enten luftmassemåler eller både map og tps.

Svidd turbin tyder jo på for mye varme også.

Tror selv EFR uten twin scroll blir veldig morro :D

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Må jo det vel? Kan i allefall ikke mappes i alpha-n med turbo. (TPS)

Ms'n er satt opp med speed-density, eller hvordan det staves.

Hvorfor uten twinscroll? Fordeler/ulemper?

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...