Per Olav Posted August 29, 2016 Share Posted August 29, 2016 Hei! Denne kan sikkert flyttes til teknisk når jeg er oppgradert til medlem. Jeg har et merkelig problem med bilen min (ikke Ford). Når jeg kjører på bane så kan plutselig flere plugger ryke samtidig. Nå i helga kjørte jeg både på rudskogen på lørdag, og Ford treffet på Våler på søndag. Lørdag var det fint, varmt og tørt vær med godt feste. Kjørte gateslicks og sporkjøring mye av dagen. Null problem. Men på Våler i går var det kaldt, vått og meget glatt, så jeg satte på billige gatedekk bak og prøvde og leke litt bare. (Noe jeg ikke har veldig peiling på enda ) Bilen gikk fint en stund, men sånn helt plutselig så ryker det flere plugger samtidig. De går i oppløsning. Elektroder og porselenet i senter av pluggen er vekk.. Det skjedde to ganger i går på samme sted på banen, og det er i svingen som fører ut til deposletta. Det kan virke som om motoren går å "bobler" noe veldig når jeg ligger på høyt turtall med lite gasspådrag. Som man av og til gjør mot, eller igjennom svinger. Tror dette skjedde rett før, begge gangene som pluggene smeltet i går. Noen som skjønner noe av dette?Bilen er en BMW med S54 motor med turbo. Nettopp mappet om til 95 oktan (tidl E85) Jeg kjører 98 på den. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blown540 Posted August 29, 2016 Share Posted August 29, 2016 ----------------------------------------------------------------------1969 Ford Escort Gt - snart godkjent med Duratec motor---------------------------------------------------------------------- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted August 29, 2016 Author Share Posted August 29, 2016 Denso iridium ixu27. Coiler husker jeg ikke, men kan sjekke etterpå. Ms2 sprut, og innstillinger vet jeg ikke da jeg har kjøpt den sånn. Har E85 mappet, og dysene er de samme, så vurderer å legge inn igjen det sånn inntil videre. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan300 Posted August 29, 2016 Share Posted August 29, 2016 Du må nok ha en kaldere plugg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caprimaniac Posted August 29, 2016 Share Posted August 29, 2016 El- problemer av en eller annen type, krever full gjennomgang. Sprakk pluggene mine sjøl. Sammen med rare tall i loggene, bla tps som falt ut, fant jeg at noe var galt... Gikk gjennom alt av jording (forbedret mellom motor direkte til batteri, bla) og koblinger og det har vært greit siden. Og som nevnt, sjekke gradering av plugg. NGK 7-8-9 til turbo. Caprimaniac- "RS Euroford". Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted August 29, 2016 Share Posted August 29, 2016 Den første tanken som slo meg, forutsatt at pluggene ellers er fin, var feil avstemt innsug. Om det er typen "hjemmelaget" innsug. S54 har vel ITB originalt? Som ikke er det enkleste å mappe om man ikke bruker luftmassemåler. Så bytte til plenumsinnsug er jo på mange måter en enklere løsning. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted August 29, 2016 Author Share Posted August 29, 2016 Er 6 spjeld på den fremdeles ja. Kan se om jeg får til et bilde som viser motorrommet sånn at du ser noenlunde form på innsug. Har nett vært å kjøpt nye ngk 8'er plugger nå. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted August 29, 2016 Author Share Posted August 29, 2016 Det er tre forskjellige plugger på de bildene, og de ble ødelagt samtidig. De har gått maks 75ltr bensin 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted August 29, 2016 Share Posted August 29, 2016 Der ser du grunnen til det må frarådes å kjøre "P" plugger på bane.Jeg foreslår å teste Champion QC59C eller Bosch F4C neste gang. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted August 29, 2016 Author Share Posted August 29, 2016 Nederste pluggen er syl1, den som mangler litt av elektroden er fra nr 2, og den som er banket sammen er fra nr fire. 1, og 2 mangler også porselenet rundt senterelektroden. P plugger? Jeg kjøpte sånne.. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted August 29, 2016 Share Posted August 29, 2016 (edited) "P" plugger der ja.Ikke noe jeg vil anbefale med de utfordringene du har her. Edited August 29, 2016 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted August 29, 2016 Share Posted August 29, 2016 Det kan virke som om motoren går å "bobler" noe veldig når jeg ligger på høyt turtall med lite gasspådrag. Som man av og til gjør mot, eller igjennom svinger. Ta en titt på tenningsmappet. Hvor mye tenning har du på vakum på høye turtall? Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted August 29, 2016 Author Share Posted August 29, 2016 Har ikke koblet meg til enda. Må få tak på et vettugt USB adapter først siden jeg solgte det jeg hadde sammen med ms pnp sprutet jeg hadde i sierra'n. Men det sitter dashlogger i den med minnekort som logger kontinuerlig mens jeg kjører. Kan evt kikke litt på hva som er av eksostemp og slikt der inntil videre. Hva er spesiellt med P plugger, og hvorfor vil du ikke bruke det? 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted August 29, 2016 Share Posted August 29, 2016 Viser dashloggeren tenningstidspunkt? Se i tilfellet hvor mye tenningen øker fra atmosfæretrykk til vakum på høye turtall. Kan du se AFR på høye turtall med lite gasspådrag? Sideelektroden er klart lengre på "P" plugger, har dårligere kjøling og går varmere enn en kortere sideelektrode. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caprimaniac Posted August 29, 2016 Share Posted August 29, 2016 P= protruding? Utstikkende elektrode etter hva jeg husker. Nei, det stemmer vel som mr RS sier, ikke å anbefale her. Helt sikker på at stempler ikke har vært borti, i og med de bøyde elektrodene? Caprimaniac- "RS Euroford". Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted August 29, 2016 Share Posted August 29, 2016 (edited) Noe slikt. "Projected" tror jeg. Fremskutt senterelektrode. Har etterhvert sett alt for mange svært tvilsomme tenningsmap så det blir interessant å se hva som er tilfellet her. Her en ekte racing tennplugger. Edited August 29, 2016 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted August 29, 2016 Author Share Posted August 29, 2016 Tviler på at stempler kan ta oppi plugger. Det er lavkomp wiseco, så skulle være god plass. Har ikke skrudd ut pluggene og sjekket hvordan de ser ut nå etter siste kuking. Tenkte å se på det i mårra når jeg har stått opp. Er på jobb i natt. Hva er betegnelsen på de "racing" pluggene? 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted August 30, 2016 Share Posted August 30, 2016 (edited) Hva er betegnelsen på de "racing" pluggene?Det er mange forskjellige. Denso 5702 IK01-27 Iridium Racing Plug Denso 5705 IK02-27 Iridium Racing Plug NGK 2000 R7282-10 Racing Plug NGK 4985 R7282-105 Racing Plug NGK 4894 R7434-10 Racing Plug NGK 4587 R7282-7 Racing Plug De som har fulgt med på Street Outlaws vet at tennpluggene i lystgassmotorer får prøvd seg. Dedikerte NOS plugger må derfor være tingen, ikke sant? Hvilke tennplugger velger da f.eks ZEX å selge for å komplettere sine lystgasskit? Joda, gode gamle Cosworth tilsvarende Champion QC59C. https://www.summitracing.com/int/parts/cca-82215-8/overview/ Edited August 30, 2016 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caprimaniac Posted August 31, 2016 Share Posted August 31, 2016 Racing- plugger er sikkert bra, det. For å gjøre det enklere bla i forhold til tigjengelighet, hadde jeg heller valgt standard- type NGK av samme type som du valgte, men uten P..... Champion- pluggen RS nevner tåler masse juling, så den er verdt å prøve- dersom den passer. Har du prøvd ut P- pluggene du handlet ennå? Og hva var forskjellen på den og plugga du "smelta" bort? Var det varmere plugger? Caprimaniac- "RS Euroford". Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted September 28, 2016 Author Share Posted September 28, 2016 Etter litt nærmere undersøkelser med endoskop så har jeg funnet ut at stempel nr fire blitt ødelagt. Samme sylinder hvor pluggene ble banket i sammen. Motor er nå på vei ut av bilen. Har også kjøpt nytt sprut som bla støtter vanos (= BMW sitt variable kamtiming system), så nå blir det montert tilbake også. Her er noen bilder av fuel og tenningsmap. Noen som ser noe umiddelbart galt?Noe logg ble det dessverre ikke da minnekortet til loggeren lå igjen hos forrige eier. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted September 28, 2016 Share Posted September 28, 2016 (edited) Her er noen bilder av fuel og tenningsmap. Noen som ser noe umiddelbart galt?Jeg synes at det var litt lite tenningsadvance på vakum på høye turtall. Edited September 30, 2016 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted September 28, 2016 Share Posted September 28, 2016 Om icorporate AFR target brukes, så trenger ikke nødvendigvis lavere VE på høyere map bety magrere blanding. Map kompanseres for automatisk i algoritmen, så høyere map gir mer bensin. Det samme med AFR om det er valgt. Om man har valgt feit blanding i AFR tabell vil det altså gies mer bensin automatisk enn ved ett magrere tall, uten å justere VE mapp.Feil tenning kan gi lavere VE ved høyere mapp. Aktuell AFR som ikke matcher AFR target kan gi det samme.Avviket på AFR target og aktuell AFR kan jeg raskt sjekke med en funksjon i MLV HD, om jeg får en litt lengre logg av Per Olav med mye kjøring i de aktuelle områdene. Om det finns på minnekortet Forresten, Per Olav. Støtter ikke MS3X vanos? Om det er det er MS3X du har da. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted October 3, 2016 Author Share Posted October 3, 2016 (edited) Edited October 3, 2016 by Per Olav 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted October 3, 2016 Share Posted October 3, 2016 Blir den mappet med både tps og map som load med det nye sprutet? Med ITB blir det vanskelig å få ett bra og holdbart resultat om man ikke bruker enten luftmassemåler eller både map og tps.Svidd turbin tyder jo på for mye varme også.Tror selv EFR uten twin scroll blir veldig morro - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted October 3, 2016 Author Share Posted October 3, 2016 Må jo det vel? Kan i allefall ikke mappes i alpha-n med turbo. (TPS)Ms'n er satt opp med speed-density, eller hvordan det staves. Hvorfor uten twinscroll? Fordeler/ulemper? 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now