HugoHa Posted July 23, 2016 Share Posted July 23, 2016 HeiTrenger tips til min Focus 2005 1.6 BensinMotorlampe kommer frem og blinker , etter en stund kjøring, fusker da og gir dårligere trekkraft, etter en stund lyser den fast (gult). hvis jeg stopper og starter den igjen , er det borte , men kommer tilbake etter en tid. Bruker også mer bensin enn vanlig. Er det noe avlesing av feilkoder på denne bilen ? Har sjekket luftfilter , og det er bra . Takker for godetips , og gjerne med bilder av aktuelle komponenter , hvis det er mulig.MvhHugo Ha Ananas Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted July 23, 2016 Share Posted July 23, 2016 Hei og velkommen. Overslag på plugger er ikke helt unormalt, også coilpakken som gir seg, visst du har for gammle pluger, som får stor åpning pga slitasje, så kan det ta knekken på coilpakken Link to comment Share on other sites More sharing options...
HugoHa Posted July 23, 2016 Author Share Posted July 23, 2016 Takk for svar , hvilke nøkkelstørrelse er det for å ta ut pluggene, må vel også ha lang forlenger, hva med avlesing av ev. feilkode ? Ananas Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted July 23, 2016 Share Posted July 23, 2016 16mm plugg pipe og forlenger. Kan selvsagt lese feilkoder, men visst du ikke har mulighet til det selv, så sjekk plugger først Link to comment Share on other sites More sharing options...
HugoHa Posted July 25, 2016 Author Share Posted July 25, 2016 Hei igjenTok ut pluggene, og da oppdaget jeg at det var frostvæske i kanalen der pluggene står nedi blokka, det var ganske mye der , noe av dette randt da ned på stempeltoppen etterhvert som jeg tok ut pluggene, jeg fikk tørket opp det aller meste, og sjekket kablene og hettene, tørket de godt, og sprayet på 565 , og lot alt stå til lufting en god stund. etter dette monterte jeg pluggene , og prøvekjørte bilen. Den gikk fint nå , med er ørliten fusk ved hardt gasspådrag. Så jeg kommer til å skifte pluggene i hvertfall. Men hvor kommer frostvæsken fra ? det går ikke slanger med kjølevæske over eller rundt der ? Noen tips fra brukerne på siden. PS. skal også prøve en ny coil etter at jeg har skiftet pluggene og prøvekjørt den, vet om en coil som har stått på en bil som fikk ny motor. Ananas Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted July 25, 2016 Share Posted July 25, 2016 Sitter frostplugger i toppen, ved tennpluggene. Hender det ruster hull i dem Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spock Posted July 25, 2016 Share Posted July 25, 2016 (edited) Dette er nok den mest kjente feilen med Focus MKII med 1.4 og 1.6 bensin. Det er spylerdysene som er montert i panseret som ikke er tette og lekker vann - som drypper ned på toppen, hvor vannet da samles i kammerene hvor pluggene står. Regn, snø og spylerbruk, vasking av bil osv har skylden. Vannet lager overslag og fører til fusking. Det kan ta knekken på coilene etterhvert. Men foreløpig burde du sørge for at alt vann fjernes og pluggene blir skikkelig rene (helst bytte til nye) og bytte plugghetter og ledninger. Har du fusking etter dette bytter du coilene. Men først må du tette spylerdysene på en bra måte - sjekke at det finnes en gummipakning mellom dysene og panser. Finnes ikke denne kjøper du nye, men det er ikke nok, det anbefales å bruke silikonfett underfra. Se her: http://www.fordownersclub.com/forums/topic/16039-water-in-plug-ports-issue-with-pictures/ Er du skikkelig uheldig har dette gått utover frospluggene i toppdekslet - har lest at det kan skje. Men gå ut i fra at vannet kommer fra lekkasje i panseret først. Edited July 25, 2016 by Spock Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005 Link to comment Share on other sites More sharing options...
HugoHa Posted July 25, 2016 Author Share Posted July 25, 2016 Har gjort rent og tørket opp , skal sette i nye plugger , og prøve en annen coil. Ser etter 1 dag at det fukter litt i området ved frostpluggen mellom 3 eren og 4eren, så må nok skifte den og da skifter jeg den andre. Jeg trenger vel bare toppdekselpakning, og 2 nye frostplugger, og sikkert en eller annen form for lim , rekner med at frostpluggene er bare banket nedi med lim rundt, eller tar jeg feil ?. Er vel bare å punktere de gamle frostpluggene og få de opp, så rengjør og tørke, eller ? Ananas Link to comment Share on other sites More sharing options...
netroM Posted August 12, 2016 Share Posted August 12, 2016 Har akkurat samme problem på min 05 Focus. Merkeverksted sjekka spylerdysene, men de hadde riktig pakninger. Senere har frostpluggene blitt byttet og tetta godt igjen. Toppdekselpakning, plugger, kabler og coil er også skiftet ut.Jeg ser det samler seg vann på toppdekselet (ved toppen av plugghettene), men skjønner ikke hvordan det kommer seg ned til brønnene under. Når det regner kan jeg garantere at det ligger vann rundt pluggene og det må luftes jevnlig.Har dere noen tips til hvor vannet renner ned? Det er flere som har sett på dette og jeg får det rett og slett ikke tett Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spock Posted August 12, 2016 Share Posted August 12, 2016 (edited) Har akkurat samme problem på min 05 Focus. Merkeverksted sjekka spylerdysene, men de hadde riktig pakninger. Senere har frostpluggene blitt byttet og tetta godt igjen. Toppdekselpakning, plugger, kabler og coil er også skiftet ut.Jeg ser det samler seg vann på toppdekselet (ved toppen av plugghettene), men skjønner ikke hvordan det kommer seg ned til brønnene under. Når det regner kan jeg garantere at det ligger vann rundt pluggene og det må luftes jevnlig.Har dere noen tips til hvor vannet renner ned? Det er flere som har sett på dette og jeg får det rett og slett ikke tett Selv med nye og korrekte pakninger under spylerdysene så holder ikke dette tett i mange tilfeller - du må i tillegg bruke en form for tetningsmasse. Tykk og seig silikonfett skal være anbefalt, påført underfra. Les innlegg på det engelske forumet jeg har linket til i mitt innlegg ovenfor. Det kan også løses på en annen måte - samme motor som Focusen har - ble også levert til noen Volvo modeller - men disse ble utstyrt med et deksel over motoren. Dette passer også til Focusen. Så det går å kjøpe et slikt deksel på Volvo - eller bilopphugger, Ebay osv. Edited August 12, 2016 by Spock Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005 Link to comment Share on other sites More sharing options...
HugoHa Posted August 13, 2016 Author Share Posted August 13, 2016 Da har jeg skiftet til nye tennplugger , skiftet den ene frostpluggen , den mellom 3. og 4. sylinder. Og så løsnet jeg spyledysene , og la på TEC 7, klar farge, under pakningen , oppå panseret etter at det var vasket skikkelig der. Trykket deretter dysene skikkelig på plass , og gjorde rent rundt. Ble fint og helt tett alt sammen. Men som det sies ovenfor , så skal jeg også skaffe meg deksel til å sette over toppen , sånn for sikkerhets skyld Ananas Link to comment Share on other sites More sharing options...
thotet Posted August 13, 2016 Share Posted August 13, 2016 Selv med nye og korrekte pakninger under spylerdysene så holder ikke dette tett i mange tilfeller - du må i tillegg bruke en form for tetningsmasse. Tykk og seig silikonfett skal være anbefalt, påført underfra. Les innlegg på det engelske forumet jeg har linket til i mitt innlegg ovenfor. Det kan også løses på en annen måte - samme motor som Focusen har - ble også levert til noen Volvo modeller - men disse ble utstyrt med et deksel over motoren. Dette passer også til Focusen. Så det går å kjøpe et slikt deksel på Volvo - eller bilopphugger, Ebay osv.Ser ikke noen antydninger på min angående spylerdysene, da ville det syntes på dekslet, rart, da dette visstnokk skal være ett vanlig problem på mk2.. vasker bilen minimum 1 gang per uke(kommr ann på været). Sent fra min SM-G900F via Tapatalk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spock Posted August 14, 2016 Share Posted August 14, 2016 Ser ikke noen antydninger på min angående spylerdysene, da ville det syntes på dekslet, rart, da dette visstnokk skal være ett vanlig problem på mk2.. vasker bilen minimum 1 gang per uke(kommr ann på været). Sent fra min SM-G900F via Tapatalk Du har vel 2.0? Problemet oppstår først og fremst på 1.6 (og 1.4) på grunn av motorens plassering og toppdekslets utforming. Så selv om det lekker på din, så får ikke du de samme problemene. Samtidig avgjør mye hvordan man kjører: lange vs korte turer, parkering i garasje, hvor ofte man vasker høytrykk/bilvaskemaskin, hvor man bor/årstider hyppighet av regn osv osv... Selv oppdaget jeg at forrige eier på min bil flere ganger har vært innom Ford for å fikse at motoren fusket, full pakke hver gang: nye spylerdyser, pluggledninger, plugger og coiler - ca kr 5000,- hver gang. Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanUlv Posted September 28, 2017 Share Posted September 28, 2017 Har en Ford Focus 1.6 med frostplugg problem. Den har vært inne til tetting på et verksted her i Trondheim, men det ble ikke bra i det hele tatt og verkstedet som gjorde jobben nekter å godta reklamasjon. Er det noen som kjenner til noen som kan å reparere dette, privatperson eller firme i Midt-Norge området? Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr2i91 Posted September 28, 2017 Share Posted September 28, 2017 (edited) Gammel tråd gitt Edited September 28, 2017 by xr2i91 '07 BMW 120d Msport ( Bruksbil )'88 Ford Escort XR3i ( Prosjekt bil ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanUlv Posted September 28, 2017 Share Posted September 28, 2017 Gammel tråd gitt Beklager om jeg evt ikke følger god skikk og bruk ved å benytte en gammel tråd.Det er merkeverkstedet som har diagnostisert feilen som ligner forøvrig helt på symptomer nevnt i denne ttåd. Merkeverksted har forsøkt å tette disse pluggene to ganger, den siste ble det bedre, men nå er det tilbake til samme problem. Ganske fantastisk om ikke merkeverkstedet ikke kjenner til problemet med spyler-dysene og ikke har sjekket disse. Siden det ikke har lykkes med å reparere problemet, så kunne jeg tenke meg å bruke noen andre i regionen jeg bor i denne gangen. Enkeltmannsforetak eller firma spiller ingen rolle. Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr2i91 Posted September 28, 2017 Share Posted September 28, 2017 Var ikke ment til deg. Jeg svarte trådstarter også så jeg etterpå at det var en gammel post.Fint du bruker dette forumet til å stille spørmål, mange her inne med gode kunnskaper. Sent from my iPhone using Tapatalk '07 BMW 120d Msport ( Bruksbil )'88 Ford Escort XR3i ( Prosjekt bil ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuszi Posted September 28, 2017 Share Posted September 28, 2017 Lønner seg å sette de inn med locktite og la den herde et døgn før man kjører. Igrunn et kjent problem Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted September 28, 2017 Share Posted September 28, 2017 Har en Ford Focus 1.6 med frostplugg problem. Den har vært inne til tetting på et verksted her i Trondheim, men det ble ikke bra i det hele tatt og verkstedet som gjorde jobben nekter å godta reklamasjon. Er det noen som kjenner til noen som kan å reparere dette, privatperson eller firme i Midt-Norge området?Har de skiftet frostpluggene? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanUlv Posted October 10, 2017 Share Posted October 10, 2017 Har de skiftet frostpluggene?Hei Frostplugger er byttet. Merkeverksted i Trd sleit med å få d tett, måtte gjøre to forsøk. De sier selv at detå fortsatt kan være lekkasje, og det er derfor motor fusker. Fikk ikke garanti. Det ser ut til å være tørt rundt plugger, og ingen lekkasje gj spyledyser som vi kan se. På toppen av blokka ser det ut som om det skal være et deksel over plugger osv, men det er borte? Må vel bare kaste bila om jeg ikke får tettet de. Noen som kan dette i Trondheim? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now