Bjørn Bråtveit Posted July 13, 2016 Posted July 13, 2016 HeiHar en merkelig feil på min Mondeo 2004 2,0 TDCI 115 hk. Søkte litt på forum, men fant ingen umiddelbare svar.Feilen oppstod pluttselig, og etter at bilen hadde stått i garasjen i 14 dager for clutch og svinghjulbytte.Kjører normalt til den blir varm, og så begynner motoren å jukse. Det oppstår bare ved lave turtall, gir jeg gass akselererer bilen normalt.Tok ut EGR og renset både den og luftinntak. Sjekket dieselfilter for vann, uten at det har blitt noe bedring.Dersom dieselfilter skulle være synderen, vill ikke bilen dra godt ved akselerasjon, så jeg utelukker det.Nå er EGR enset, og jeg kjente at ventil lot seg bevege. Men er det mer ved EGR som kan være problem ?Skulle det være en ledning som gnisser, vil ikke det også være gjellende også når bilen akselererer ?Noen ledninger eller connectorer som kan settes på feil etter å ha tatt gerkasse av og på, som kan utløse et slikt problem ?Bien har ikke luftmengdemåler. På forhånd takk for svar. Bjørn
Bjørn Bråtveit Posted August 18, 2016 Author Posted August 18, 2016 Hei igjenEn liten oppdatering av problem.Feilen er ikke tilstede ved bykjøring.Gjør seg først og fremst gjeldene ved kjøring i nedoverbakke. Når jeg kommer ut på flat veg og skal gi gass, er det ofte null respons, Må da trø inn chlutch og gi gass, motor hoster og harker litt, men ruser etterhvert opp. Det er da en blå sky av eksos bak bilen, som om det var store mengder med uforbrent diesel. Dette ledet meg inn på tanken om at kanskje at dysene var dårlige, og byttet nr 2, 3 , 4, uten at det var noen forandring.Bilen fungerer også helt fint på høye turtall, og jeg ender ofte opp med å kjøre i 3. gear i 3000 omdreininger.Oppoverbakker med belastning, er det heller ikke noen symptomer. Hadde batteriet av ved chlutchbytte, og fikk til litt gnistring når jeg tok av polene. Kan dette ha skadet noe av det elekstiske i dieselpumpa, eventuelt ECU ?Dersom jeg byter ECU eller høytrykks dieselpumpe, må det noe programering til ? Er fremdeles takknemlig for svar.Bjørn
packs Posted August 19, 2016 Posted August 19, 2016 Må ikke dysene programmeres ved bytte? Har du tatt odb diagnose på bilen? ------------------------------------------------------------------- Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec
Bjørn Bråtveit Posted August 19, 2016 Author Posted August 19, 2016 HeiBytta dysene uten programmering, bilen startet og gikk fint uten.Ja har tatt en diagnose, og den sa 0 feil.Nå må det sies at i de siste dager hvor det har vært varmt og fint vær, har bilen fungert nesten uten et feilslag.Kanskje den er værsyk
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now