alelys Posted July 4, 2016 Posted July 4, 2016 (edited) Lurer på å kjøpe en 2.3 16 dohc motor med girkasse fra en scorpio. dette skal da evt puttes i p100'n, men vi kan gå ut ifra en vanlig sierra med 2.0 8v dohc passer alt greit eller er det ting som gjør dette motorbytte verre en å gå fra ohc til dohc? passer radiatoren fra 8v dohc etc ? Edited July 4, 2016 by alelys
Slåstad RS Posted July 4, 2016 Posted July 4, 2016 (edited) Radiator, motorfester og girkasse kan brukes i fra Dohc 2,0. Du må bytte bunnpanne så du blir kvitt balanseakslingene og får klaring til travers. De delene som trengs kan plukkes i fra en 2,0.Må tette igjen en oljekanal, maskinere en bit som er tatt bort for å få plass til kjedet ned til balanseakslinger, bytte oljesil, fremre halvmåne som går i mot bunnpanne, oljepumpekjede og strammer. Lønner seg å bruke svinghjul i fra Mondeo Zetec 2,0, da dette er lettere og ikke har delt masse, men svinghjul i fra vanlig 2,0 Dohc passer også. Det jeg husker i farta. Edited July 4, 2016 by Slåstad RS 1 Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
alelys Posted July 4, 2016 Author Posted July 4, 2016 oi.. d va mæir enn i ha sett for me. hehegår oljesila, kjede, strammer og halvmåne fra 2.0? balanseaksler??
Slåstad RS Posted July 4, 2016 Posted July 4, 2016 2,3 har balanseakslinger i bunnpanna.De andre delene passer i fra 2,0 ja. 1 Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
k3nn37 Posted July 5, 2016 Posted July 5, 2016 Om du bytter svinghjulet så må du bygge om i kassa for å flytte armen lengre fram. Da det nye svinghjulet er mye tynnere 1
alelys Posted July 5, 2016 Author Posted July 5, 2016 det elektroniske er ikke noe problem.... ... var snakk om enkelmasse her.2.0 svinghjulet mitt er jo kun en klump, da er det enkelmasse? så det jeg gjør da er å bruke 2.0 girkasse,utløser, clutch og svinghjul og starter da ? (enklest)
alelys Posted July 5, 2016 Author Posted July 5, 2016 hvordan ser den biten ut som må maskineres? noen som har bilde?
sierraracing Posted July 5, 2016 Posted July 5, 2016 Var det ikke du k3nn37 som la ut noen bilder og en liten tråd på hvordan dette skulle gjøres? 1 Ford Sierra bilcrossbil ´89 Ford Escort MK2 Zakspeed ´76 Peugeot 406 2.0TD Stv ´02
k3nn37 Posted July 5, 2016 Posted July 5, 2016 har bygget om et par motorer, så det låvel endel info i den gamle prosjekttråden min.. ..men er nok mye lettere å google, ligger endel bra engelske tråder ute om dette
alelys Posted July 5, 2016 Author Posted July 5, 2016 (edited) http://www.crustworld.co.uk/pdf/dohchybrid.pdf http://www.crustworld.co.uk/pdf/dohctuning.pdf http://www.rs2000-16v.co.uk/newsitefiles/2.3.htmJeg ser ikke ut til å klare å finne navnet/motorkoden på 2,3 16v... noen som vet`? Edited July 5, 2016 by alelys
Slåstad RS Posted July 7, 2016 Posted July 7, 2016 http://www.crustworld.co.uk/pdf/dohchybrid.pdf http://www.crustworld.co.uk/pdf/dohctuning.pdf http://www.rs2000-16v.co.uk/newsitefiles/2.3.htmJeg ser ikke ut til å klare å finne navnet/motorkoden på 2,3 16v... noen som vet`? Y5A og Y5B Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
dohcboy Posted July 7, 2016 Posted July 7, 2016 en del mere arbeide me den 2.3n, har sjøl bygd om til 2l 16v i dohc sierran min med motorstyring fra scorpio. neste steg nå er motorstyring fra escort RS2000 som har kommet i hus nå fra 136 til 150 hk ca 1 Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
alelys Posted July 8, 2016 Author Posted July 8, 2016 den derre P100'n min vil aldri bli ferdig ny motor i hus så nå starter letingen etter:Termostathus,termostat,pakningLedningsnettHjerne hvordan er muligheten for å koble bort egr systemet med orginal hjerne?
Slåstad RS Posted July 8, 2016 Posted July 8, 2016 (edited) Sveise deg et innsug og sette på en 38 Weber. Setter du i 2,0 kammene så havner du på borti 170hk. https://www.facebook.com/racingenginecomponents/photos/a.248072485255962.63963.189968307733047/917595588303645/?type=3 https://www.facebook.com/racingenginecomponents/photos/a.248072485255962.63963.189968307733047/808023082594230/?type=3 Edited July 8, 2016 by Slåstad RS Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
alelys Posted July 8, 2016 Author Posted July 8, 2016 (edited) rart at d virker som det er lettere/biliggere å hente ut hester med forgassere sammen med sohc motoren, is'er blir fort bygget om til forgasser..så stilig ut da har et 2.0 8v dohc grenrør 4-2-1 liggende, passer det på toppen?ser pen ut Edited July 8, 2016 by alelys
dohcboy Posted July 9, 2016 Posted July 9, 2016 grenrøret ditt vil ikke passe. d du skal få tak i er manifold fra galaxy 2.3 16v.. di ser slik uthttp://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Galaxy-Mk2-2002-Ghia-2-3-Petrol-Exhaust-Manifold-/121810325129?nma=true&si=5OGNPQjT8QVY%252B3ZZe1MEPcebklE%253D&orig_cvip=true&rt=nc&_trksid=p2047675.l2557har akkurat kjøpt et sånn så jeg ska modde litt så d passer helt perfekt i sierran min Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
alelys Posted July 9, 2016 Author Posted July 9, 2016 pen pris ser det er AC på motoren min, noe verdi i den ved salg? og noen som vet hvilken reim jeg trenger etter at jeg har fjærnet AC pumpen?
dohcboy Posted July 9, 2016 Posted July 9, 2016 bare å kjøpe reim til di uten ac er to typer reim, med og uten ac 1 Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
alelys Posted July 9, 2016 Author Posted July 9, 2016 Sveise deg et innsug og sette på en 38 Weber. Setter du i 2,0 kammene så havner du på borti 170hk. https://www.facebook.com/racingenginecomponents/photos/a.248072485255962.63963.189968307733047/917595588303645/?type=3 https://www.facebook.com/racingenginecomponents/photos/a.248072485255962.63963.189968307733047/808023082594230/?type=3hva må gjøres med tenningen da? eller er det like greit å gå på med datasprut med engang?
Truckdriver Posted July 9, 2016 Posted July 9, 2016 Enklere med forgasser.Ettersom motoren originalt har Edis kan nok Megajolt være enkleste løsning på tenning. Om det ikke går å modde til en dohc 8v fordeler med vakum og vekter. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal
alelys Posted July 9, 2016 Author Posted July 9, 2016 2000kr i sprut da, som skal samkjøre godt med edis? men om jeg kliner til med nytt innsug og gassere så må jo forsatt no styre tenningen ? dor denne motoren har tydeligvis 2 coiler og ikkje fordeler som deler det ut til hver tennplugg
Slåstad RS Posted July 9, 2016 Posted July 9, 2016 (edited) Kan bruke en ECS modul til å styre tenning på billigst mulig måte.Nodiz er noe dyrere, men bedre enn Megajolt. Slipper Edismodul med den.https://motorsport-electronics.co.uk/electronic-ignition-megajolt-nodiz-pro.html#!prettyPhoto Edited July 9, 2016 by Slåstad RS Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
Slåstad RS Posted July 9, 2016 Posted July 9, 2016 Tror jeg har en slik Ford ECS modul med kontakt og noe ledning liggende. Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now