Focusere Posted April 18, 2016 Posted April 18, 2016 Etter å ha lest litt på sidene til Bilpleiekongen.no blir jeg litt usikker. Han skriver at polering av bilen både i praksis og i teorien kan fjerne noe av klarlakken på bilen som skal beskytte selve farven på bilen. Hvis man polerer bilen ofte (vår og høst), vil denne beskyttende klarlakken da bli så lite motstandsdyktig til slutt at man MÅ bruke en sealer eller voks etter polering for å opprettholde beskyttelsen av lakken? Er det utilstrekkelig å KUN bruke polish for å beskytte lakken mot slitasje og andre ulumskheter?
Cosworth Racing1 Posted April 18, 2016 Posted April 18, 2016 Voksen skal egentlig beskytte polishen. Spør du meg synes jeg det er litt bortkastet dersom du ikke bruker voks etterpå. Jeg gjør alltid det. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
MadsBL Posted April 19, 2016 Posted April 19, 2016 (edited) Til trådstarter, ta deg en tur inn på Detailersclub.no, og les litt her: http://www.detailersclub.no/forums/forum/19-guider/ Her får du veldig mye bra info og ikke minst godt forklart med tips og erfaringer på produkter og hvordan de virker best på sin måte. En polish eller polering, blir for noen sett på som en lakkrens/korrigering (fjerne defekter/swirls i lakken) mens for andre er det sluttsteget man legger etter en lakkrens/korrigering, så derfor kan du fort bli litt usikker når du leser deg opp på temaet. Ifra mitt ståsted, så er en polish/polering en ting jeg gjør når lakken skal beskyttes med f.eks sealer, voks etc, mens en korrigeringsjobb er der jeg fjerner defekter/swirls og opparbeider glansen og dybden i lakken FØR den blir behandlet med ett beskyttende lag som voks, sealer, "polish". Som sagt, ta deg en tur på linken over, det tror jeg vil hjelpe deg Edited April 19, 2016 by MadsBL 2
Broberg Posted April 19, 2016 Posted April 19, 2016 se litt her: Han er meget dyktig til å forklare det hele på en grundig, men oversiktlig måte. Er dessverre alt for mange misforståelser ute og går, hva gjelder rubbing/polering og voks/sealant 1 1987 Sierra 3dørs SS/kosebil (Prosjekt: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/76725-1987-3dørs-ss-kosebil/)1990 Sierra Sapphire Sedan 2.0 IS1990 Sierra MK2 XR4i1990 Sierra DOCH
Focusere Posted April 19, 2016 Author Posted April 19, 2016 Skal sjekke video og sidene til Detailersclub som nevnt over. Har egentlig aldri visst helt forskjell på bruk og virkemåte når det gjelder polish, voks og sealer. Trodde alle var en form for lakkbeskyttelse og that's it. Takker for svar. 1
Nils 15m Posted April 20, 2016 Posted April 20, 2016 Tenkte jeg skulle bidra litt her. Polish, voks og sealer er tre separate behandlinger egentlig. -Polish er for og friske opp matt lakk, fjerne swirl striper og små riper ellers i lakken, polish inneholder alltid i forskjellig grad slipemidler, og man vil derfor også fjerne litt av klarlakk hver gang man bruker dette. -Voks kommer alltid som steg to etter polish, for og beskytte lakken mot elementene, og varer 2-3 måneder etter behandling. Merk også, at ren voks inneholder ikke slipemiddel. -Sealer er også lakkbeskyttelse slik som voks, og inneholder heller ikke slipemiddel, men varer mye lenger...opptil 12 mnd. Erfaringsmessig har ikke sealer like bra glansegenskaper som voks, slik at man bør gjerne gjøre dette i tre runder, for best mulig beskyttelse og glans. Når det er sagt, så finnes det jo haugevis av produkter som kombinerer en del av disse produktene også...som polish med voks, voks med sealer. Har også vært borti produkter som kombinerer alle tre stegene på en gang, som f.Eks All in one fra Chemical guys. Håper dette hjelper litt. Ford
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now