Goose Posted March 26, 2016 Posted March 26, 2016 Hei, For noen år siden kjøpte jeg en brukt Ford Mondeo 2004-modell stasjonsvogn. Det er en bryter jeg aldri har klart å finne ut av hva gjør: Bryteren sitter nede til høyre for rattet (ved siden av temperatur-/ inneklimaføleren). På bryteren står det en grønn diode, som blinker når bryteren skrus på (eller av, jeg vet ikke hva som er hva). Jeg har ikke funnet ut av hva denne bryteren gjør. Jeg har lest i manualen, og forsøkt å finne ut av det på nett. I dag hadde jeg dashbordpanelene av (for å bytte pærer i instrumentpanelet). Det viste seg da at det var flere ledninger til denne mystiske bryteren. Det er montert motorvarmer, og jeg har derfor tenkt at bryteren kanskje kan ha noe med denne å gjøre? Noen som vêr hva dette kan være.
grcossie Posted March 26, 2016 Posted March 26, 2016 Diesel? Isåfall kan det være ettermont. bryter til å slå av webasto, visst den har
Andorsen Posted March 26, 2016 Posted March 26, 2016 +1Var problem med at webasto sotet ned ved mye kortkjøring så vidt jeg har forstått.
grcossie Posted March 26, 2016 Posted March 26, 2016 +1Var problem med at webasto sotet ned ved mye kortkjøring så vidt jeg har forstått.Stemmer, da ble det ofte ettermontert bryter på temp sensoren, for å unngå at den slo seg på ved korte kjøreturer
Goose Posted March 26, 2016 Author Posted March 26, 2016 Takk for raske og gode svar! Det stemmer at det er diesel-motor. Om det er ettermontert webasto vet jeg rett og slett ikke. Jeg ville trodd at selve webastoenheten da var synlig (altså at denne ikke vil være skjult bak paneler/i motoren), altså slik at jeg hadde sett den? Er det eventuelt noe sted (altså noe sted i motoren f.eks.) jeg kan sjekke for å se om det faktisk er montert?
grcossie Posted March 26, 2016 Posted March 26, 2016 Webastoèn kan være org mont, bare bryteren, som ble ettermont. Den sitter under bil, ca rett under girspaken
Andorsen Posted March 26, 2016 Posted March 26, 2016 Skal sies at webasto i den bilen ofte kun er for å varme opp motoren under kjøring. Ikke nødvendig vis parkeringsvarme med mindre det er synlig utstyr for det inne i bilen eller fjernkontroll. 1
Complexity Posted March 27, 2016 Posted March 27, 2016 Har samme bryteren, er for å overstyre ekstravarmeren.Bilen blir mye raskere varm når den er på (blinker mens den er aktiv)Grunnen til at det er en bryter er for at man skal kunne slå av varmeren på korte turer, da den vil sote igjen om den ikke får "brent seg ferdig" mellom hvert påslag. Når det er plussgrader ute slår den seg aldri på. Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt Tesla Model 3 AWD LR 2019
Goose Posted March 27, 2016 Author Posted March 27, 2016 Kjempemessig, da var "mysteriet" oppklart. Igjen, tusen takk for veldig gode svar!
Complexity Posted March 27, 2016 Posted March 27, 2016 Bare hyggelig. Har min alltid avslått og slår den bare på når det er veldig kaldt ute og jeg vet jeg skal kjøre til motoren har fått driftstemperatur. Det vil og komme eksos under førerdøren da eksospotten er der. Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt Tesla Model 3 AWD LR 2019
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now