dohcboy Posted March 21, 2016 Share Posted March 21, 2016 Sierra begynner å bli en såpass gammel bil at de motorene som evt hadde svakheter har havarert allerede. En motor som ikke har sprekt eller vridd seg på 200 000km kommer heller ikke til å gjøre det med mindre eier går inn for det Prøvde på d. klarte d ikke :P Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommelom93 Posted March 21, 2016 Author Share Posted March 21, 2016 (edited) Tror dere at man får godkjent 2.0l zetec ifra Mondeo i Sierra? Edited March 22, 2016 by Tommelom93 Ford Sierra '85 2.3 GL Ford Mondeo '94 2.0 GLX Bruksbil: X - Ford Fiesta '00 1.3 X - Peugeot 607 '01 2.2 X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra X - Honda Civic '97 1.4S Ford Mondeo '05 1.8 Prosjekttråd til Sierraen. http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/ Prosjekttråd til Mondeoen. http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642 Link to comment Share on other sites More sharing options...
alelys Posted March 22, 2016 Share Posted March 22, 2016 Tror dere at man får godkjent 2.0l zetec ifra Mondeo i Sierra?ja Er ikke så mye futt i den motoren org, og den er alu så blir ikke noe vekt økning på forakselen. evt ei bremse oppgradering Link to comment Share on other sites More sharing options...
sierraracing Posted March 22, 2016 Share Posted March 22, 2016 Lettere å sette nedi en DOHC 16v fra Scorpio da egentlig. Men er jo ikke så mange av de i forhold til Zetec'n. Ford Sierra bilcrossbil ´89 Ford Escort MK2 Zakspeed ´76 Peugeot 406 2.0TD Stv ´02 Link to comment Share on other sites More sharing options...
alelys Posted March 22, 2016 Share Posted March 22, 2016 1999-2000 Ford Escort ZX2 S/R, 143 hp (107 kW) and 146 lb·ft (198 Nm) Sierra er jo levert med 2.9 V6 så burde ikke bli noe problem, men den motoren er ganske lik dohcen da? 120hk og 173Nm en dag.. så skal jeg slå kloa i en scorpio 2,3 16V like sterk som 2.9V6 men lettere Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommelom93 Posted March 22, 2016 Author Share Posted March 22, 2016 Siden scorpio motoren blir nevnt så lurer jeg på om det er noen forskjeller på motorene eller det bare plug and play?Mvh Tom Ford Sierra '85 2.3 GL Ford Mondeo '94 2.0 GLX Bruksbil: X - Ford Fiesta '00 1.3 X - Peugeot 607 '01 2.2 X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra X - Honda Civic '97 1.4S Ford Mondeo '05 1.8 Prosjekttråd til Sierraen. http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/ Prosjekttråd til Mondeoen. http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sierraracing Posted March 22, 2016 Share Posted March 22, 2016 Scorpio motoren passer rett nedi. Slipper å tenke på bunnpanne, motorfester og andre konvertertingsdeler som du må tenke på med Zetec motoren. Scorpiomotor med originalt svinghjul passer på MT75, setter du på svinghjul og clutch fra Zetec passer den på Type 9 girkassa og. Angående motorstyring blir det det samme med begge motorene. Greit å ha en komplett bil å hente alt fra. Ford Sierra bilcrossbil ´89 Ford Escort MK2 Zakspeed ´76 Peugeot 406 2.0TD Stv ´02 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted March 22, 2016 Share Posted March 22, 2016 2.3 dohc er ikke helt plug and play. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted March 22, 2016 Share Posted March 22, 2016 (edited) Hva er svakheten på Dohc siden toppen kan sprekke?Ford gjorde en endring på vannsløyfen fra varmeapparatet på Sierra. Den første utgaven var feil og sørget for at det plutselig ble dumpet kaldt vann rett inn på en varm topp slik at toppene sprakk. Legg merke til at sprukket DOHC topp er ett tidlig sierra fenomen, ikke Scorpio. Det er ikke selve toppen som er problemet. en dag.. så skal jeg slå kloa i en scorpio 2,3 16V like sterk som 2.9V6 men lettere Ut fra papirer så kan man tro dette, men... Ikke glem at 2,9 motoren er fullstendig ihjelsabotert fra Ford. Scorpio 2,9 går f.eks i praksis med det samme eksosanlegget som 2,0 utgaven og med 2 små katalysatorer i rekke, altså ETTER hverandre på ett enkelt eksosannlegg. Man blir målløs. Jeg monterte i stedet ett originalt 2,8 eksosanlegg, hullborret luftfilterboksen og jobbet litt med innsugsmanifolden som forresten ikke er designet til en 2,9L motor, men til en 2,4L motor. Den liker derfor litt oppmerksomhet og massasje.En kompis kjøpte seg Scorpio 16V 2,3 og jeg var spent på prøvekjøringen da disse har fordelen av en betydelig lettere diff. utveksling enn det 2,9 utgavene har. Den gikk direkte elendig sammenlignet med min 2,9. Tviholder på motorinteressen og bygger nye, enda mer bensinkrevende 3-litere...Dette kan du gjerne si mer om... Edited March 22, 2016 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommelom93 Posted March 22, 2016 Author Share Posted March 22, 2016 Ford gjorde en endring på vannsløyfen fra varmeapparatet på Sierra. Den første utgaven var feil og sørget for at det plutselig ble dumpet kaldt vann rett inn på en varm topp slik at toppene sprakk. Legg merke til at sprukket DOCH topp er ett tidlig sierra fenomen, ikke Scorpio. Det er ikke selve toppen som er problemet.Vil det si at alle Sierraene med Dohc motor har dette problemet eller ble det fikset på de seinere årsmodellene? En annen ting og, vil et bilverksted ved PKK for eksempel kunne se forskjell på 2.3 kontra 2.0 ved eventuelt motorbytte? Ford Sierra '85 2.3 GL Ford Mondeo '94 2.0 GLX Bruksbil: X - Ford Fiesta '00 1.3 X - Peugeot 607 '01 2.2 X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra X - Honda Civic '97 1.4S Ford Mondeo '05 1.8 Prosjekttråd til Sierraen. http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/ Prosjekttråd til Mondeoen. http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted March 22, 2016 Share Posted March 22, 2016 (edited) De første DOHC motorene ble hastig og lystig sendt ut på markedet i en snøkave lenge før tiden og var ikke gjennomtest tilstrekkelig. To ting var oversett. 1. Toppakningen. Denne ble etterhvert redesignet ikke mindre enn 7 ganger før man endte opp med den glimrende pakningen som ble brukt på de senere motorene. 2. Varmeapparatkranen og retur fra varmeapparatet. Etterhvert ble alt sammen ordnet opp i, men da var ryktet satt seg i publiken og i ettermarkedet og DOHC motoren ble aldri kvitt stempelet som en motor med veikt og dårlig topplokk som lekker vann og sprekker HELE tiden. Tja, hva skal man si? Det avhenger nok mest av akkurat hvem som kontrollerer. Enkelte vil kanskje kunne oppdage det hvis det er en ombygging som lyser av amatørkløing, mens andre går i koma. Hvis alt arbeid er fagmessig utført og alt ser skikkelig ut så tenker jeg at den fint går gjennom. Edited March 22, 2016 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted March 22, 2016 Share Posted March 22, 2016 2. Varmapparatkran på hva? Har ikke sett det på noen Sierra som jeg kommer på, inkludert 93 mod. delecosworthen jeg hadde. Scorpio kanskje?Du har forresten en gjentagende skriveleif på DOHC, som ikke skrives DOCH 1 - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted March 22, 2016 Share Posted March 22, 2016 Også det er riktig det at Ford prøvde flere ganger med forskjellige topppakninger, MEN det er boltene som var problemet. De strekker seg FOR MYE så bla pakningen kan blåse ut, toppen vri seg osv 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted March 22, 2016 Share Posted March 22, 2016 Lettere å sette nedi en DOHC 16v fra Scorpio da egentlig. Men er jo ikke så mange av de i forhold til Zetec'n. å sette nedi en 16v er fort gjort, men d spørs HELT ossen motorstyring du skal bruke. jeg brukte eecV som tok en del tid å er ikke akkurat plug an play Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted March 22, 2016 Share Posted March 22, 2016 Man for sånne selv lærende greier til zetec, trim markedet elsker den motoren og det er en lett motor. Så om jeg skulle begynt helt fra bunn igjen ville jeg valgt den Link to comment Share on other sites More sharing options...
sierraracing Posted March 22, 2016 Share Posted March 22, 2016 (edited) å sette nedi en 16v er fort gjort, men d spørs HELT ossen motorstyring du skal bruke. jeg brukte eecV som tok en del tid å er ikke akkurat plug an playJa, blir noe styr uansett om det er Zetec eller DOHC 16v så lenge man skak kjøre original motorstyring. Sett denne?http://www.finn.no/72796204 Litt optimistisk på hk, hvertfall siden den ikke går med helt optimal tenningskurve. Må til England for å justere den. Edited March 22, 2016 by sierraracing Ford Sierra bilcrossbil ´89 Ford Escort MK2 Zakspeed ´76 Peugeot 406 2.0TD Stv ´02 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted March 22, 2016 Share Posted March 22, 2016 (edited) 2. Varmapparatkran på hva? Har ikke sett det på noen Sierra som jeg kommer på, inkludert 93 mod. delecosworthen jeg hadde. Scorpio kanskje?Du har forresten en gjentagende skriveleif på DOHC, som ikke skrives DOCH Jeg innrømmer at jeg er ubehagelig langt ute på tynn is her. Jeg har ikke klødd på dette selv, men kom over en kar med erfaring som snakket om og viste til noe varmeapparat greier med en plastskrue i en vannpassasje og ett eller annet. Jeg har valgt å referere ham. Jeg har sett en oversikt som viser hvordan diverse kjølevannslanger ble lagt om på nyere sierra med DOHC motorer. Jeg mener at man skal hente vann til varmeapparetet rett før termostaten og at vannet fra varmeapparatet skal føres tilbake til den kaldeste siden på radiatoren. Edited March 22, 2016 by RS 1000 1 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted March 22, 2016 Share Posted March 22, 2016 Har lest om den plastskruen flere ganger inne her uten å sett noen god forklaring på den. Kan vel ikke utelukke at det er en enkel form for automatisk kran nei.Når jeg tenker på varmapparatkran tenker jeg på det man typisk fant på f.eks Volvo 240 og 740, som ofte førte til at det ble enten varm eller veldig varmt inni bilen.En automatisk termostat innebygd i registeret kan selvsagt gjøre samme jobb i praksis. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slåstad RS Posted March 22, 2016 Share Posted March 22, 2016 (edited) Har lest om den plastskruen flere ganger inne her uten å sett noen god forklaring på den. Kan vel ikke utelukke at det er en enkel form for automatisk kran nei.Når jeg tenker på varmapparatkran tenker jeg på det man typisk fant på f.eks Volvo 240 og 740, som ofte førte til at det ble enten varm eller veldig varmt inni bilen.En automatisk termostat innebygd i registeret kan selvsagt gjøre samme jobb i praksis.Har tatt opp 2 registre som hadde denne. Ser ut som den er plassert for å få roterende sirkulasjon i registeret, men knekker og legger seg så den tetter for gjennomstrømning da det blir gammelt. Ikke peil på om alle hadde dette, men var en 89.mod Cls og en 90 Is, begge med dohc motor dette ble funnet i. Har vært borti x antall med tette registre som jeg ikke har sprettet opp, så kan ikke påstå at det var problemet med dem. En ting som er sikkert, er at dohc bare sirkulerer vann i gjennom register føre termostaten åpner.Ved tett register så får en problemer med koking frem til termostat åpner, og da pumpes kald vann rett på overopphetet topp..... Edited March 22, 2016 by Slåstad RS 2 Aldri noe godt uten at det er galt for noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now