Jump to content

Dohc eller ohc i bruksbil?


Tommelom93

Recommended Posts

Sierra begynner å bli en såpass gammel bil at de motorene som evt hadde svakheter har havarert allerede. En motor som ikke har sprekt eller vridd seg på 200 000km kommer heller ikke til å gjøre det med mindre eier går inn for det

 

Prøvde på d. klarte d ikke :P :P

 

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Tror dere at man får godkjent 2.0l zetec ifra Mondeo i Sierra?

Edited by Tommelom93

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

  • 1999-2000 Ford Escort ZX2 S/R, 143 hp (107 kW) and 146 lb·ft (198 Nm)

 

Sierra er jo levert med 2.9 V6  så burde ikke bli noe problem,  men den motoren er ganske lik dohcen da?   120hk og 173Nm

 

en dag.. så skal jeg slå kloa i en scorpio 2,3 16V  like sterk som 2.9V6 men lettere :) 

Link to comment
Share on other sites

Siden scorpio motoren blir nevnt så lurer jeg på om det er noen forskjeller på motorene eller det bare plug and play?

Mvh Tom

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

Scorpio motoren passer rett nedi. Slipper å tenke på bunnpanne, motorfester og andre konvertertingsdeler som du må tenke på med Zetec motoren. Scorpiomotor med originalt svinghjul passer på MT75, setter du på svinghjul og clutch fra Zetec passer den på Type 9 girkassa og. Angående motorstyring blir det det samme med begge motorene. Greit å ha en komplett bil å hente alt fra.

Ford Sierra bilcrossbil ´89

Ford Escort MK2 Zakspeed ´76

Peugeot 406 2.0TD Stv ´02

Link to comment
Share on other sites

2.3 dohc er ikke helt plug and play.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Hva er svakheten på Dohc siden toppen kan sprekke?

Ford gjorde en endring på vannsløyfen fra varmeapparatet på Sierra. Den første utgaven var feil og sørget for at det plutselig ble dumpet kaldt vann rett inn på en varm topp slik at toppene sprakk. Legg merke til at sprukket DOHC topp er ett tidlig sierra fenomen, ikke Scorpio. Det er ikke selve toppen som er problemet. 

 

en dag.. så skal jeg slå kloa i en scorpio 2,3 16V  like sterk som 2.9V6 men lettere :)

 

Ut fra papirer så kan man tro dette, men...

 

Ikke glem at 2,9 motoren er fullstendig ihjelsabotert fra Ford. Scorpio 2,9 går f.eks i praksis med det samme eksosanlegget som 2,0 utgaven og med 2 små katalysatorer i rekke, altså ETTER hverandre på ett enkelt eksosannlegg. Man blir målløs. 

 

Jeg monterte i stedet ett originalt 2,8 eksosanlegg, hullborret luftfilterboksen og jobbet litt med innsugsmanifolden som forresten ikke er designet til en 2,9L motor, men til en 2,4L motor. Den liker derfor litt oppmerksomhet og massasje.

En kompis kjøpte seg Scorpio 16V 2,3 og jeg var spent på prøvekjøringen da disse har fordelen av en betydelig lettere diff. utveksling enn det 2,9 utgavene har. Den gikk direkte elendig sammenlignet med min 2,9.  

 Tviholder på motorinteressen og bygger nye, enda mer bensinkrevende 3-litere...

Dette kan du gjerne si mer om... :)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ford gjorde en endring på vannsløyfen fra varmeapparatet på Sierra. Den første utgaven var feil og sørget for at det plutselig ble dumpet kaldt vann rett inn på en varm topp slik at toppene sprakk. Legg merke til at sprukket DOCH topp er ett tidlig sierra fenomen, ikke Scorpio. Det er ikke selve toppen som er problemet.

Vil det si at alle Sierraene med Dohc motor har dette problemet eller ble det fikset på de seinere årsmodellene?

 

En annen ting og, vil et bilverksted ved PKK for eksempel kunne se forskjell på 2.3 kontra 2.0 ved eventuelt motorbytte?

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

De første DOHC motorene ble hastig og lystig sendt ut på markedet i en snøkave lenge før tiden og var ikke gjennomtest tilstrekkelig. To ting var oversett.

 

1. Toppakningen. Denne ble etterhvert redesignet ikke mindre enn 7 ganger før man endte opp med den glimrende pakningen som ble brukt på de senere motorene. 

 

2. Varmeapparatkranen og retur fra varmeapparatet.

 

Etterhvert ble alt sammen ordnet opp i, men da var ryktet satt seg i publiken og i ettermarkedet og DOHC motoren ble aldri kvitt stempelet som en motor med veikt og dårlig topplokk som lekker vann og sprekker HELE tiden.

 

Tja, hva skal man si? Det avhenger nok mest av akkurat hvem som kontrollerer. Enkelte vil kanskje kunne oppdage det hvis det er en ombygging som lyser av amatørkløing, mens andre går i koma.

 

Hvis alt arbeid er fagmessig utført og alt ser skikkelig ut så tenker jeg at den fint går gjennom. 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

2. Varmapparatkran på hva? Har ikke sett det på noen Sierra som jeg kommer på, inkludert 93 mod. delecosworthen jeg hadde. Scorpio kanskje?

Du har forresten en gjentagende skriveleif på DOHC, som ikke skrives DOCH :P

  • Like 1

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Lettere å sette nedi en DOHC 16v fra Scorpio da egentlig. Men er jo ikke så mange av de i forhold til Zetec'n.

 

å sette nedi en 16v er fort gjort, men d spørs HELT ossen motorstyring du skal bruke. jeg brukte eecV som tok en del tid å er ikke akkurat plug an play

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

å sette nedi en 16v er fort gjort, men d spørs HELT ossen motorstyring du skal bruke. jeg brukte eecV som tok en del tid å er ikke akkurat plug an play

Ja, blir noe styr uansett om det er Zetec eller DOHC 16v så lenge man skak kjøre original motorstyring.

 

 

 

Sett denne?http://www.finn.no/72796204

 

Litt optimistisk på hk, hvertfall siden den ikke går med helt optimal tenningskurve. Må til England for å justere den.

Edited by sierraracing

Ford Sierra bilcrossbil ´89

Ford Escort MK2 Zakspeed ´76

Peugeot 406 2.0TD Stv ´02

Link to comment
Share on other sites

2. Varmapparatkran på hva? Har ikke sett det på noen Sierra som jeg kommer på, inkludert 93 mod. delecosworthen jeg hadde. Scorpio kanskje?

Du har forresten en gjentagende skriveleif på DOHC, som ikke skrives DOCH :P

Jeg innrømmer at jeg er ubehagelig langt ute på tynn is her. Jeg har ikke klødd på dette selv, men kom over en kar med erfaring som snakket om og viste til noe varmeapparat greier med en plastskrue i en vannpassasje og ett eller annet. Jeg har valgt å referere ham.  

 

Jeg har sett en oversikt som viser hvordan diverse kjølevannslanger ble lagt om på nyere sierra med DOHC ;) motorer. Jeg mener at man skal hente vann til varmeapparetet rett før termostaten og at vannet fra varmeapparatet skal føres tilbake til den kaldeste siden på radiatoren. 

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Har lest om den plastskruen flere ganger inne her uten å sett noen god forklaring på den. Kan vel ikke utelukke at det er en enkel form for automatisk kran nei.

Når jeg tenker på varmapparatkran tenker jeg på det man typisk fant på f.eks Volvo 240 og 740, som ofte førte til at det ble enten varm eller veldig varmt inni bilen.

En automatisk termostat innebygd i registeret kan selvsagt gjøre samme jobb i praksis.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Har lest om den plastskruen flere ganger inne her uten å sett noen god forklaring på den. Kan vel ikke utelukke at det er en enkel form for automatisk kran nei.

Når jeg tenker på varmapparatkran tenker jeg på det man typisk fant på f.eks Volvo 240 og 740, som ofte førte til at det ble enten varm eller veldig varmt inni bilen.

En automatisk termostat innebygd i registeret kan selvsagt gjøre samme jobb i praksis.

Har tatt opp 2 registre som hadde denne. Ser ut som den er plassert for å få roterende sirkulasjon i registeret, men knekker og legger seg så den tetter for gjennomstrømning da det blir gammelt. Ikke peil på om alle hadde dette, men var en 89.mod Cls og en 90 Is, begge med dohc motor dette ble funnet i. Har vært borti x antall med tette registre som jeg ikke har sprettet opp, så kan ikke påstå at det var problemet med dem. En ting som er sikkert, er at dohc bare sirkulerer vann i gjennom register føre termostaten åpner.

Ved tett register så får en problemer med koking frem til termostat åpner, og da pumpes kald vann rett på overopphetet topp.....

Edited by Slåstad RS
  • Like 2

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...