Complexity Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 Hei! Nå er jo mørketiden snart over her i nord, og jeg har endelig fått se bilen min i dagslys.Merket en del riper i vinduet på førerdøren som jeg irriterer meg over. Virker som noen engang har skrapet vinduet med en syl eller noe slikt. Finner det noe enkel måte å minske slike riper? Noe man kan gnikke i dem eller noe slikt? Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt Tesla Model 3 AWD LR 2019 Link to comment Share on other sites More sharing options...
trøndern Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 vaselin ?babyolje ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Complexity Posted February 13, 2016 Author Share Posted February 13, 2016 heh, tvilsomt at det vil hjelpe Finner jo så mange vidundermiddel for riper i lakk å lignende, tenkte kansje det var noe "flott" produkt for glass og. Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt Tesla Model 3 AWD LR 2019 Link to comment Share on other sites More sharing options...
LM-Cossy Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 Gutta på http://www.detailersclub.no pleier å ha peiling på slikt. Edit: Fant en tråd om temaet: http://www.detailersclub.no/forums/topic/6645-poleringrubbing-av-glass/.Ikke det at den ga noe særlig info+ at den var om frontrute.. Lykke til 2 Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 Der fikk jeg vist svar på hva jeg skal gjøre med ripene som ene viskeren har laga i frontruta på nyveteranen Er nok enklest og best å vente på ett steinsprang, og få skiftet den på delkaskoen Sideruter er også gjerne i sikkerhetsglass, i motsetning til frontruter som er vanlig glass som er laminert. Herdet glass som i sikkerhetsglass er ikke laget for å bearbeides etter herding, men gå i tusen knas. Med mye hardere overflate tror jeg sikkerhetsglasset nettop vil ende i tusen knas om man polerer for mye av overflatespenningen.Prøvd med å legge på Rainex eller tilsvarende, og se om ripen blir mindre framtredene? På mindre riper/lett slitasje, bruker det ha god effekt. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
alelys Posted February 14, 2016 Share Posted February 14, 2016 Få bort smuss og drit fra dr vindue går ned, er vel der ripene kommer ifra?Når vinduet går opp og ned Link to comment Share on other sites More sharing options...
Complexity Posted February 14, 2016 Author Share Posted February 14, 2016 Få bort smuss og drit fra dr vindue går ned, er vel der ripene kommer ifra?Når vinduet går opp og nedNei ripene er sidelengs, ser ut som det er skapt av noe levende.Hadde mye riper på min forrige bil (sierra) pga smuss i pakningen, men dette er helt anneledes. Skal sjekke ut Rainex! Takker for tips! Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt Tesla Model 3 AWD LR 2019 Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted February 14, 2016 Share Posted February 14, 2016 Bilen er vel eid av en småbarnsfamilie da. Utålmodige unger som skal kjøres kan lage mye fine skrammer.. Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alelys Posted February 14, 2016 Share Posted February 14, 2016 huff :/ Hvordan er det å få tak i nye brukte ruter da? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted February 14, 2016 Share Posted February 14, 2016 Turtlewax har ett produkt som heter ClearVue, som lukter likt og gir samme effekt som Rainx. Tror sannelig jeg må prøve på ripen i frontruta i dag - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Complexity Posted February 14, 2016 Author Share Posted February 14, 2016 Takker for gode tips!Tror ikke det har vært så mye småbarn i bildet da det var en eldre herremann som eide bilen, men mulig barnebarn. Tror dog mest at noen har skrapet is med helt feil redskap. Er bare på førervinduet dog, de andre har ingen riper. Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt Tesla Model 3 AWD LR 2019 Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted February 14, 2016 Share Posted February 14, 2016 Den der hadde jeg byttet, ser jo helt jæ"¤# ut jo. Høggere kan kanskje ha en slik liggende? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Complexity Posted February 14, 2016 Author Share Posted February 14, 2016 Med tanke på hvor mange MK3 som er på veien vil jeg nok tro at det er en del hos huggern og Regner med det er samme rute på alle MK3 modellene så er nok ikke vanskelig å finne. Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt Tesla Model 3 AWD LR 2019 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Posted February 14, 2016 Share Posted February 14, 2016 Sånn er det når folk har råa til nye biler, men is-skrapa fra 1977 skal IKKE byttes ut! 4 Caution, any attempt to overtake will result in a race! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts