Dreeeze Posted January 23, 2016 Posted January 23, 2016 Hei! Lurer på å skaffe noen nyere dyser til 2.9 v6, de som er der nå er vel fra 89å dysene har utviklet seg masse frem til idag, så tenkte kansje å finne noen nyere dyser som støver finere å bidrar til en bedre forbrenning med sammestørrelse dyser? må være plug and ( pray / spray ) Bortkastet penger?
dohcboy Posted January 23, 2016 Posted January 23, 2016 brukes til hva da ? Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
grandisjohn Posted January 23, 2016 Posted January 23, 2016 Er nok mest bortkastet, i allefall så lenge de du har funker og man ikke har behov for dyser med større kapasitet. Det er ikke en ting jeg kan.
xr4ti Posted January 23, 2016 Posted January 23, 2016 Synes spørsmålet er bra jeg. Med dagens dyser burde man vel få noe bonus selv på våre klenodier? Kan men sette på større dyser eller burde man holde seg til samme "mengde" som de man har fra før av(orginalt)? 1
grandisjohn Posted January 23, 2016 Posted January 23, 2016 (edited) Så lenge man ikke har noen mulighet til å endre åpningstid på dysene (som f.eks med original eec-iv ecu)oppnås verken det ene eller det andre med å bytte til større dyser. Edited January 23, 2016 by grandisjohn Det er ikke en ting jeg kan.
xr4ti Posted January 23, 2016 Posted January 23, 2016 Tenker ikke på trim, tenker mer på at motoren går mer termisk riktig(bedre forbrennig) og dermed mer økonomisk med de samme åpningstidene som er i orginalmappet.
grandisjohn Posted January 23, 2016 Posted January 23, 2016 Utvalget det her er snakk om begrenser seg jo uansett til tradisjonelle elektroniske dyser. Og noen revolusjonerendeutvikling på slike dyser har det vel ikke vært. Det er ikke en ting jeg kan.
Slåstad RS Posted January 23, 2016 Posted January 23, 2016 Har du dyser som har sittet der siden 89, så er det ganske lett å vite om de er bra eller ikke. De er ikke det.Klarer ikke se noe negativt med nye Bosch 3gen dyser i riktig størrelse. 1 Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
Dreeeze Posted January 23, 2016 Author Posted January 23, 2016 (edited) Tenker ikke på trim, tenker mer på at motoren går mer termisk riktig(bedre forbrennig) og dermed mer økonomisk med de samme åpningstidene som er i orginalmappet.Akuratt hva jeg tenker på Ikke trim dette handler om. Nymoderne dyser forstøver mye bedre enn ei gammal dyse fra 1989,Er endel HC i eksosen på alle eldre v6 ford, bensin som ikke blir forbrent, så om du hjelper tilmed en finere "anatomisering" / mer finstøvet bensinblanding så kansje det vil gi en bedre "bang" per innsprøytning ? er ganske logisk i hode mitt , men praksisen kan være en annen sak.. Edited January 23, 2016 by Dreeeze
Truckdriver Posted January 23, 2016 Posted January 23, 2016 Synes spørsmålet er bra jeg. Med dagens dyser burde man vel få noe bonus selv på våre klenodier? Kan men sette på større dyser eller burde man holde seg til samme "mengde" som de man har fra før av(orginalt)?Om man ser på teorien bak, så ja. Originalt er det vel dyser som spruter ut i en konsentrert stråle med relativt dårlig forstøving selv når de var nye for 20-30 år siden.Velger man dyser som spruter i en bredere vinkel som f.eks 30°, 6 hull eller talerkentype, så vil bensin forstøves bedre og ikke treffe rett i metall. Mindre "sucked to wall" effekt på godt norsk. Man får en mer homgen blanding helt fra kaldstart, da man ikke er like avhengig av motorvarme i topp/innsugsventil for å fordampe bensin. Med alle former fordeler som bensin i gassform ellers også gir.Om de nye dysene ikke er lik så kan man bruke justerbar bensintrykksregulator for å kompansere, og det vil mest sansynlig fungere helt ok.Ettersom lavere trykk enn dysene er laget for kan gi dårligere forstøving, er det altså dyser som heller er litt mindre og ikke større en original man vil ha. Men om det man vil oppnå er bedre forbrenning, og man ikke skifter dyser for å f.eks få mer bensin sammen med turbo eller at de har feil, så mener jeg ett rent dysebytte til moderne dyser er feil ende å starte i.Planing av blokk og bearbeiding av forbrenningskammer slik at man får en korrekt squish og topp som puster bedre vil nok gjøre mer utslag. Om kammen og ventilmekanismen ikke er tipptopp må den også utbedres.Nye slitedeler til tenningsanlegg og kraftigere coil. Motor må selvsagt også ellers være i god stand med bla. tette stempelringer.Og så ville jeg sett nærmere på ett bytte til moderne dyser 2 - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal
Sierrakaren Posted January 24, 2016 Posted January 24, 2016 Bytt dyser ja! Er ganske masse effekttap på dyser. Ingen her inne som har prøvd ein dysetester?? Er enorm forskjell på ny og gammal. Nåverende biler: 91 Ford Sierra stv doch 90 Ford Sierra Cosworth 4x4 09 Ford mondeo duratec
grandisjohn Posted January 24, 2016 Posted January 24, 2016 (edited) Har jo Ford Motorsportdyser som er i fra 2009, men har egentlig aldri tenkt over eller merket noe fordelaktig med de, i forhold til originale dyser fra 1993. Eneste er at bensinforbruket er høyere, men det har seff med mapping å gjøre. Menne, de dysene er mye bedre da, fordi de er nyere? Ja-ja, det læres stadig noe nytt, i allefall teoretisk, men det er jo fint om det stemmer Edited January 24, 2016 by grandisjohn Det er ikke en ting jeg kan.
Dreeeze Posted January 24, 2016 Author Posted January 24, 2016 hvor stor er orginal 2.9 12v dysene? å er de lav eller høy ohm? Noe bil en kan kjøpe dyser for som er rundt år 2010 som har samme ccm å ohm på dysene? Om en dyse er 200cc ved 2.5 bar, så setter man i dyse som har 190 cc på 2.5 bar og justerer opp bensintrykket til la oss si 3.5 bar, vil bensintrykket "kompensere" for manglende cc ? Om du får skikkelig finstøvet bensintåke, så trenger du vel mindre bensinmengde for samme effekt, enn om du harIKKE forstøvet bensintåke? Masse jeg lurer på , detter er all teori, så om jeg er på bærtur, si ifra
grandisjohn Posted January 24, 2016 Posted January 24, 2016 (edited) 186cc om jeg ikke husker feil. I allefall er de lav ohm. Nyere dyser er høy ohm, så motstand på signalledningene blir vel nødvendig med nyere uoriginale dyser og original ecu. Edited January 24, 2016 by grandisjohn 1 Det er ikke en ting jeg kan.
RS 1000 Posted January 24, 2016 Posted January 24, 2016 (edited) Hei! Lurer på å skaffe noen nyere dyser til 2.9 v6, de som er der nå er vel fra 89å dysene har utviklet seg masse frem til idag, så tenkte kansje å finne noen nyere dyser som støver finere å bidrar til en bedre forbrenning med sammestørrelse dyser? må være plug and ( pray / spray ) Bortkastet penger?Godt. Det er gode grunner til at moderne dyser er forskjellig fra de gamle. Kravene til utslipp og forbruk er blitt strengere og dette krever bedre dyser. Her en typisk forskjell. Edited January 24, 2016 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Dreeeze Posted January 24, 2016 Author Posted January 24, 2016 se der ja Så spørsmålet er da: Hvilken dyser?
RS 1000 Posted January 24, 2016 Posted January 24, 2016 (edited) 186cc om jeg ikke husker feil. I allefall er de lav ohm. Nyere dyser er høy ohm, så motstandpå signalledningene blir vel nødvendig med nyere uoriginale dyser og original ecu.Det ene dysenummeret på originaldysene er #750 og de er 138 ccm mener jeg å huske. De andre er det samme som OHC dysene, #219 var det vel og de er noe større. Edited January 24, 2016 by RS 1000 1 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
grandisjohn Posted January 24, 2016 Posted January 24, 2016 Forskjellen i sprøytebildet er såpass stor altså. Da har det nok noe for seg med nyere dyser ja Det er ikke en ting jeg kan.
RS 1000 Posted January 24, 2016 Posted January 24, 2016 (edited) se der ja Så spørsmålet er da: Hvilken dyser?Det beste vil være å ta kontakt med en som har spesialisert seg på dyser. Alternativt kan du gå for disse.http://www.fiveomotorsport.com/bosch-gen-3-0280155885-ford-bmw Legg merke til at det står at man får redusert forbruk i en BMW M20 med disse dysene. M20 motoren kan forsåvidt sammenlignes med Ford 2,9 pga 2 ventiler pr. stlinder. Legg merke til at det ikke står noe om M50 motoren som er nyere og som har fintforstøvende dyser originalt Sparetipset er altså å montere noen BMW dyser i riktig størrelse fra en M50 serie motor. Hvis du har de grønne 750 dysene så er det disse som har samme størrelse: http://www.amazon.com/Ford-Explorer-Ranger-Mazda-Injector/dp/B00UROJXES/ref=sr_1_1?s=automotive&ie=UTF8&qid=1453639470&sr=1-1&keywords=0280155962Forskjellen i sprøytebildet er såpass stor altså. Da har det nok noe for seg med nyere dyser ja Det er bare å lese her:http://www.fiveomotorsport.com/bosch-taurus-gen-3-0280155885 Edited January 24, 2016 by RS 1000 1 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Dreeeze Posted January 24, 2016 Author Posted January 24, 2016 Om org dysene er lav ohm, så har det vært digg å finne noen som man kan bare putte rett nedi, ser mesteparten av nyere dysene er høy ohm å skaper problemer,
Truckdriver Posted January 24, 2016 Posted January 24, 2016 186cc om jeg ikke husker feil. I allefall er de lav ohm. Nyere dyser er høy ohm, så motstandpå signalledningene blir vel nødvendig med nyere uoriginale dyser og original ecu.Nei nå blander du litt sammen Høyohmsdyser originalt, og moderne dyser er høyohm. Formotstand bruker man sammen med lavohmsdyser om ecu ikke har dysedrivere beregnet for lavohm. Også verdt å merke at man på en 2v motor ikke bør bruke dyser beregnet for 4v motor med 4 hull og type V sprøytemønster. De forstøver bedre, men det er stor sjangs for at de spruter i veggen på innsugskanal. Noe som ikke trenger være en fordel her.Forskjellen i sprøytebildet er såpass stor altså. Da har det nok noe for seg med nyere dyser ja Har målt leveringsmengde og dødtid på flere forskjellige typer dyser de siste par årene, og sett forskjellen på nært hold.Fra dyser som spruter så kraftig stråle at bensin skummer over og skvetter ut av målebeger til dyser som lager tåke som er vanskelig å se pga så fin forstøving.Og 4v dyser med V sprøytebilde som forstøver bra, men treffer veggene i målebeger.Interesangt og lærerikt å prøve det 2 - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal
RS 1000 Posted January 24, 2016 Posted January 24, 2016 (edited) Om org dysene er lav ohm, så har det vært digg å finne noen som man kan bare putte rett nedi, ser mesteparten av nyere dysene er høy ohm å skaper problemer,Heldigvis er de ikke det. Ford EEC -? bruker høyohm slik de aller aller fleste motorstyresystemer gjør. http://www.micksgarage.com/proddetails.aspx?pid=1259164&pk= Edited January 24, 2016 by RS 1000 1 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
grandisjohn Posted January 25, 2016 Posted January 25, 2016 (edited) Heldigvis er de ikke det. Ford EEC -? bruker høyohm slik de aller aller fleste motorstyresystemer gjør. http://www.micksgarage.com/proddetails.aspx?pid=1259164&pk=Njaa, stemmer egentlig det..? i følge Knowledge sidene til Emerald så ser det i allefall ut til at originale dyser er lav ohm.Mener og å huske at når jeg koblet Emerald sprutet så måtte det brukes motstander hvis originale dyser skulle brukes.Men som du allerede har nevnt så spiller det jo i dette tilfellet ingen rolle. Edited January 25, 2016 by grandisjohn Det er ikke en ting jeg kan.
Truckdriver Posted January 26, 2016 Posted January 26, 2016 Njaa, stemmer egentlig det..? i følge Knowledge sidene til Emerald så ser det i allefall ut til at originale dyser er lav ohm.Mener og å huske at når jeg koblet Emerald sprutet så måtte det brukes motstander hvis originale dyser skulle brukes.Men som du allerede har nevnt så spiller det jo i dette tilfellet ingen rolle.Da tar Emerald feil. Originale dyser er høyohm, og da trengs ikke formotstand. Cosworth YB med Weber Marelli motorstyring har lavohm, og man må bruke spesielle dysedrivere eller formotstand sammen med de dysene. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal
grandisjohn Posted January 26, 2016 Posted January 26, 2016 Da tar Emerald feil. Originale dyser er høyohm, og da trengs ikke formotstand. Cosworth YB med Weber Marelli motorstyring har lavohm, og man må bruke spesielle dysedrivere eller formotstand sammen med de dysene.Ja, ok. Er Cosworth som står har lav ohm på sidene deres, så tenkte da at det gjaldt eldre Ford med EFI også. Det er ikke en ting jeg kan.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now