Nils 15m Posted January 11, 2016 Share Posted January 11, 2016 Nye problemer her igjen da. Som nevnt i en tidligere tråd ble det da til slutt innkjøpt en brukt varmer fra en 2013 mod. Bil, min bil er da forøvrig 2009.Varmeren jeg kjøpte kom da fra en bil med veldig lav km. Stand, og det syntes på selve varmeren også, den ser helt ny ut. Har nå fått montert den nye i bilen og har da skjer følgende... -Kupevifta starter som normalt, vifta i varmeren starter og diselpumpa begynner å gå, varmeren begynner å brenne for og så kutte helt ut i løpet av ca. Et minutt, da er det bare en summing i varmeren og kupevifta har også stoppet. -Normalt etter en dårlig oppstart prøver jo disse og prøve på nytt etter et par minutter, det gjør den ikke hos meg nå. -Så etter å ha prøvd dette noen ganger med samme resultat, blir det tid for en tur til butikken, og tidsuret står da enda på etter siste forsøk på å få dritten til å fungere, da hører jeg under kjøring at varmeren brenner som bare det, stopper da utenfor butikken og mens bilen går på tomgang og konstaterer at varmeren fungerer helt supert...ingen røyk eller ulyder av noe slag. Kommer da hjem igjen etter et kvarters tid og stopper bilen og da stopper også varmeren. Hva i hel....! starter bilen på nytt, og da etter et par minutter fyrer den i gang igjen. -Denne fungerer nå som kjørevarmer og ikke som parkeringsvarmer. Kan noe gjøres med dette? Er ikke alle Connect levert med tidsur da? Håper noen har litt info. Om dette, da jeg får null hjelp hos forhandler med spørsmål vedr. Dette. For ordens skyld så må jeg nevne at det var en liten forskjell på id-skilt på varmeren jeg satte inn. Delenummer er det samme og spesifikasjoner er like, med unntak av følgende. Orginal i min bil....NR. 2T 1V-18K463-PIA 2Erstatning...........NR. 2T 1V-18K463-AE Noen her på forumet mente forskjellen bare var nyere modell, er ikke så sikker på det lenger jeg da. Håper noen har noe vettugt å komme med ang. Dette. På forhånd takk. Ford Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted January 11, 2016 Share Posted January 11, 2016 Skal ta en kikk på de delenrà i morgen visst jeg husker det, får ikke ecaten til å virke på nye dataen her. Ellers har du en oversikt over forhandlere, som skal ha ennå mer greie på eber her http://www.eberspaecher.no/fileadmin/data/countrysites/EB_Norwegen/pdf/Servicepartnere/Serviceverksteder_jan_2016_Fylke.pdf 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
audun-eg Posted January 11, 2016 Share Posted January 11, 2016 (edited) Opplevde lignende på Mondeoen nå når det var veldig kaldt. Bytte av batteri gjorde susen. Jeg har vært nøye med jevnlig vedlikeholdslading av batteriet, men en "stresstest" av batteriet viste at ytelsen ikke var god nok under belastning. Mitt batteri var det originale som var levert med bilen, og således snart 6 år gammelt. Mulig dette er noe du allerede har eliminert. Har du allerede byttet batteri, KAN det jo likevel være at batteriet ikke leverer nok under belastning. Edited January 11, 2016 by audun-eg Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuszi Posted January 11, 2016 Share Posted January 11, 2016 Temp sensoren i frontfanger sitter vel på slik at den starter når det er kaldt ute. Fungerer vannpumpe til varmeren? Den vil stoppe på overoppheting ved parkvarmer vis den ikke fungerer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils 15m Posted January 11, 2016 Author Share Posted January 11, 2016 Takker for svar. Batteri er ikke problemet "audun-eg" det kan jeg garantere. Men har vært borti mye rart med gamle seiglivede orginalbatterier før, så skjønner hva tenker her. Setter stor pris på tilbakemelding fra deg "grcossie" ang. Delenummer. 1 Ford Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted January 12, 2016 Share Posted January 12, 2016 Finner ikke no på PIA2, AE går fra 20/5-02-28/1213, så er brukt over lang periode. Sjekk om eber nr er like. Sirkulasjonspumpa og temp sensor er tilkoplet? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils 15m Posted January 12, 2016 Author Share Posted January 12, 2016 Takker for svar. Alle nr. Ellers matcher 100%. Har tenkt på sirkulasjonspumpa selv, er forøvrig tilkoblet ja, men trenger jo ikke nødvendigvis og være i orden, hvis ikke denne fungerer vil vel varmeren overopphetes og stoppe. Når motoren går sørger jo vannpumpa ellers for sirkulasjon og alt fungerer.Det er vel sirkulasjonspumpa som er tilkoblet eksternt med 2-leder fra varmeren...sitter litt til høyre for eber'n? Temp sensor? Hvor sitter denne? Har forresten aldri opplevd at varmeren i min bil har startet selv, pågrunn av lav utetemp. Ford Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mondeo Power Posted January 12, 2016 Share Posted January 12, 2016 Kjenn på sirkulasonspumpa når du starter den. Kjenner om den går eller ikke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roy@pumpa.no Posted January 15, 2016 Share Posted January 15, 2016 Hei. Hvordan gikk dette for deg, Nils?Jeg skiftet varmen på min Connect i går. Hadde fått tak i en ny og ubrukt varmer fra UK. Den manglet kobling til vannpumpa, men den flyttet jeg over fra den gamle varmeren. Kjører jeg i kulda, så starter varmeren ikke av seg selv.Trykker jeg på Startknappen på panelet når jeg kjører, så starter varmeren.Setter jeg den på «parkeringsvarmer» -timer, så starter varmeren ikke.Starter jeg opp motoren og kjører (mens «timer-programmet» fortsatt er aktivt, så starter varmeren å varme.Dette er som sagt en fabrikkny enhet, men jeg har ikke gjort noen programmering mot denne (har ikke kabel/peiling). Vet at Webasto må programmeres for å fungere som den skal. Men kjenner ikke til Eberspächer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils 15m Posted January 30, 2016 Author Share Posted January 30, 2016 Jo da, nå er alt i orden her endelig...god og varm bil ☺ Programering er ikke nødvendig på disse med vanlig tidsur inne i bilen, da det ikke er noe canbus styring på disse.Connect med diselvarmer bruker samme varmer fra 2002-2013, kan være noen små forskjeller i nr. På delenr. Fra Ford, men det viktigste er typenr. På varmeren, i dette tilfellet hydronic D5WS. Har sjekket mye om diselvarmer nå i det siste, og har funnet ut at ikke alle Connect'er har kjørevarmer funksjon, min bil har ikke. Så den må startes manuelt med tidsuret når det er skikkelig kaldt, for å hjelpe motoren å holde tempen.Personlig er dette bare greit etter min mening, da slipper unødvendig oppstart av varmer ved småturer osv, samt en krets mindre det kan komme feil på.Om din bil ikke har Ac, er det meget sannsynlig at du heller ikke har kjørevarmer funksjon. Når det gjelder symptomer på din varmer nå, ikke så ulikt det jeg selv opplevde etter bytte av varmer, jeg hadde fått luft i systemet mellom varmeren og sirkulasjonspumpa, slik at varmeren ble overopphetet og stoppet...lufta fikk jeg ut ved å kjøre bilen varm, iallefall så varm at termostat åpner og få litt trykk på systemet, med motoren igang startet jeg varmeren og løsnet litt på slangen som sitter øverst på varmer, der kom det en gulp med luft, og så var alt i orden.Dette gjorde jeg da selvsagt etter at jeg da hadde konrollert at sirkulasjonspumpa fungerte, samt at jeg sjekket spenningen fra varmer til pumpa.Sirkulasjonspumpa er forøvrig ikke så kostbar, byttet denne for et par år siden, var vel 1100-1200,- fra Ford. Håper dette hjelper. Lykke til Ford Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mondeo Power Posted January 31, 2016 Share Posted January 31, 2016 (edited) Det at ikke alle som har varmer har kjørevarmer funksjonen høres helt merklig ut.Har jobbet med disse fra dag en i 2002 og aldri sett det på biler levert fra forhandler. Om den er import eller noe og det er ettermontert så kan jeg skjønne det. Edited January 31, 2016 by Mondeo Power Link to comment Share on other sites More sharing options...
roy@pumpa.no Posted January 31, 2016 Share Posted January 31, 2016 Min har A/C Og varmeren fungerte overhodet ikke uten at motoren var i gang og varmeren ble startet manuelt. Skulle gjerne hatt noen skjemaer over det elektriske, men har ikke lykkes i å finne noe på nett. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now