Per Olav Posted January 1, 2016 Share Posted January 1, 2016 Jeg har fått tunet bruksbilen min, en Audi S4 2,7 V6 biturbo via obd kontakten. Bilen går godt, men jeg synes det er litt varierende hva som skjer når jeg trår stram wiere. Spesiellt på de to første girene tar den i no skikkelig med det samme, men ved rundt 4500-5000rpm så kutter den brått av noe som kan kjennes ut som 100hk. Fra tredjegir og oppover er det som regel ingenting å klage på.Etter lengre pen kjøring, eller spesiellt ved første pådrag etter å varmkjørt den etter kaldstart så er det litt fusk/dårlig effekt med det samme turbotrykket når maks. Derfor har jeg lyst til å finne ut hvordan det står til med AFR verdier i frykt for å ødelegge motoren. Bilen er helt orginal forutenom ecu tuning. Jeg har ett slikt kitt fra innovate. Hvordan vil katalysatorene i bilen påvirke målingene når jeg setter sonden i enderøret?Finnes det evt andre måter å finne ut om alt er på stell? 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slåstad RS Posted January 2, 2016 Share Posted January 2, 2016 Får ikke rett måling der.Ville ha beg. med å kjøre med liveverdier på en obd2 / Eobd måler å sett hvilken spenning sondene gir ved pådrag.Sikker på bensinfilter / pumpe?Får BB-lamda med 2 sonder nå, så skal du drive med trimming av ring-opel'n. så er det vel best å sveise inn et sondehull på hver rekke. Aldri noe godt uten at det er galt for noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted January 3, 2016 Author Share Posted January 3, 2016 Er ikke sikker på noe egentlig. Har knapt åpnet panseret på den det året jeg har hatt den. Ikke at jeg ikke tar vare på den, men det har ikke vært nødvendig. Jeg har en kamerat som jobber på möller, og har egen vag-com som kan kobles til, men er det wideband sonder i denne som er så gammel da? Er vel vanskelig å få til noen vettug måling på fullgass uten det? 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
JHS Posted January 3, 2016 Share Posted January 3, 2016 Patrik som driver BPH Performance AB er god på S4/RS4, holder til i Charlottenberg. Du finner han på Facebook under BPH Performance eller kontaktinfo på nettsiden chipsenter.se Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slåstad RS Posted January 3, 2016 Share Posted January 3, 2016 (edited) Er ikke sikker på noe egentlig. Har knapt åpnet panseret på den det året jeg har hatt den. Ikke at jeg ikke tar vare på den, men det har ikke vært nødvendig. Jeg har en kamerat som jobber på möller, og har egen vag-com som kan kobles til, men er det wideband sonder i denne som er så gammel da? Er vel vanskelig å få til noen vettug måling på fullgass uten det?Er ikke sikker på når de kom med bb lambda. Sitter det min 01 subaru. Men, som JHS skriver, så er det vel best å få noen som kan de bilene godt til å se på det. Edited January 3, 2016 by Slåstad RS Aldri noe godt uten at det er galt for noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 Det er på direkteinnsprøytede bensinmotorer og diesler man har mest nytte av bbl originalt som eneste sonde. Og du har vel neppe TFSI.Jeg ville sveiset i mutter før katalysator(er). Vanskelig å si nøyaktig hvor mye feil avlesningen etter katalysator er om man ikke samtidig har en sonde før å sammenligne med. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 (edited) På generelt grunnlag betviler jeg sterkt at det er varierende AFR som er problemet. Tenningsbank med tilhørende tenningsretard og ladetrykksreduksjon - det har jeg tro på. En test med blyfri høyoktan racefuel vil sannsynsligvis bekrefte dette. Er det montert kaldere termostat og kaldere tennplugger i turbovennlig utgave i forbindelse med tuningen? Minner om at på generelt grunnlag anbefales det at alle intercoolere vaskes godt utvendig og innvendig minst 1 gang i året. Edited January 4, 2016 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted January 4, 2016 Author Share Posted January 4, 2016 (edited) Har vært ute å målt litt med BBL i enderøret i dag. Jeg nevnte ikke noe i første post om hvordan motorkarakteren er. Originalt er det 265hk og 400nm i denne. Maks moment avgis allerede ved 1750rpm og den kjennes helt flat ut opp til ca 5500 der den begynner å dabbe av. Med andre ord er det helt unødvendig å dra den videre etter 4000rpm. Etter Tuning er den ganske lik fra bunn, kanskje litt sterkere, men på ganske nøyaktig 3500 kommer det et greit spark som holder til en en liten bit over 6000 før den avtar. Lyden er også noe grommere. BBL viste på full gass veldig javnt 14,8 fra 1000rpm opp til 3500. Nøyaktig på samme tidspunkt som den ekstra effekten kommer ved 3500, forandrer den seg til litt i underkant av 12,5 og holder seg stabil til den begynner å krabbe opp mot 13afr mellom 6500 og 7200rpm som er rødmerking. Jeg snakket med han som JHS nevnte over her i dag, og han kunne fortelle at disse bilene sliter med et svakt tenningsanlegg, og tenningsfusk ved økt ladetrykk var veldig vanlig. Lettvint løsning var å banke plugger. Litt bedre løsning er å bygge om til nyere type tenningsanlegg med coil on plug type. Lekkasjer i trykksystem var også obligatorisk skjønte jeg. Så jeg får nok sjekke det og. Den derre med effektkutt på de to første girene har jeg også tenkt det samme som RS1000 gjør. Hvordan får jeg bukt med det? Kjører 98okt fra Shell. Er det montert kaldere termostat og kaldere tennplugger i turbovennlig utgave i forbindelse med tuningen? Nei Jeg har blitt gammel, og dette er bruks/privatbilen så det er skjelden den ser full gass og over 2600rpm. Er det da ideelt med kaldere plugger? Edited January 4, 2016 by Per Olav 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted January 9, 2016 Author Share Posted January 9, 2016 Ingen som vil kommentere avlesningene på lambda'n? Kan legge til at om jeg tråkker til på 1000rpm i 6.gir i motbakke så hoster og harker det en del fra 1500rpm og opp til 2100rpm. Går det for magert tro. Gjorde dette i går og da hadde jeg ikke BBL tilkoblet. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted January 9, 2016 Share Posted January 9, 2016 Audi en ikke bil for meg 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted January 9, 2016 Share Posted January 9, 2016 Om du fortsatt hadde katalysatorer før bbl så sier ikke verdiene sannheten, annet at den mest sansynlig går feitere enn avlest verdi. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Posted January 9, 2016 Share Posted January 9, 2016 Når jeg er i tvil ser jeg på plugger, mulig du vet dette men nevner det bare. Er dem hvite går den magert, er dem svart går den fett, lysebrun å tørr er slik dem skal være optimalt. 1 Caution, any attempt to overtake will result in a race! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan300 Posted January 9, 2016 Share Posted January 9, 2016 På hvilket turtall får du turbotrykk og når har du fullt trykk?Regner med at du har turbotrykk lenge før 3500 omdr.og du har afr verdier på 14.8 til 3500 omdr.Dvs altfor magert.Den magrer også ut over 6500 omdr.Ta kontakt med de som har tunet bilen og få justert en gang til.Og da med lamdamåler før katalysator. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted January 10, 2016 Author Share Posted January 10, 2016 Originalt er maks moment oppgitt til 400nm på 1750rpm, så noe i området der oppnås maks trykk. Har ikke måler i bilen. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now