Jump to content

zetec trigger? setup autronic


ford87

Recommended Posts

Er helt grønn på datasprut, men driver å leser meg opp på.

fikk en liste med ting som måtte finnes ut. Av en kunde på jobben som kjøre cosworth.

 

Sikkert ikke alt som er ord rett,men håper dere forstår det jeg skriver.

 

Veiv- rising eller falling edge?

Kam- rising eller falling edge?

Kam sensor- vr eller hall ?

Veiv sensor- vr

 

Kjøre wasted spark på zetec turbo. Er det dweltime på wasted spark?

Kjøre modda fiesta rst insug med cosworth 803 dyser.

dyse- duty cycle eller dweltime?

 

Bruker cosworth sensor(Air, water,tps,idle)

Idle skal koble opp mot sprutet?

Peugeot 306 stv 2001

Ford Escort mk4 stasjonsvogn 1987 (zetec 1,8turbo)

Link to comment
Share on other sites

Er helt grønn på datasprut, men driver å leser meg opp på.

fikk en liste med ting som måtte finnes ut. Av en kunde på jobben som kjøre cosworth.

 

Sikkert ikke alt som er ord rett,men håper dere forstår det jeg skriver.

 

Veiv- rising eller falling edge?

Kam- rising eller falling edge?

Kam sensor- vr eller hall ?

Veiv sensor- vr

 

Kjøre wasted spark på zetec turbo. Er det dweltime på wasted spark?

Kjøre modda fiesta rst insug med cosworth 803 dyser.

dyse- duty cycle eller dweltime?

 

Bruker cosworth sensor(Air, water,tps,idle)

Idle skal koble opp mot sprutet?

Hovedpoenget med wastedspark er å unngå å bruke kamsensor. Når du skal kjøre wastedspark så bruker man sensor på veiven og 36-1 eller 60-2 triggerhjul. Man bruker IKKE kamsensor når man kjører wastedspark.

 

Dwelltiden på Edis coilen er oppgitt til rundt 3 ms.

 

Det er selve sensoren som bestemmer om du setter sprutet på Hall eller VR. Cosworth triggerene er VR. Autronic manualen beskriver hvilke innstillinger du bør bruke med VR sensor og dette må gjøres korrekt. Når det er sagt så er ikke rising eller falling ekstremt viktig når man kjører 60-2 triggerhjul. Motoren vil starte og gå selv om du velger feil.

 

Tomgangsmotorer er utfordrene nok til å stresse de fleste. Ikke tenk så alt for mye på den de første ukene. Jeg borrer i stedet ett hull på rundt 3,0 mm i gasspjeldet. Dette er en EKSTREMT god løsning.

  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Oki ☺ . Det er 36-1 på zetec. Mengde med olje som skal ha etter spec. Vises det maks på peilepinne? Må finne ut høyden på peilepinne(plasering). Skal en legge opp egent relé for dysene, eller skal koble sammen med det til pumpa?

Peugeot 306 stv 2001

Ford Escort mk4 stasjonsvogn 1987 (zetec 1,8turbo)

Link to comment
Share on other sites

Skal en legge opp eget relé for dysene, eller skal koble sammen med det til pumpa?

For at datasprutet skal kunne gjøre jobben sin på en god måte så MÅ!! det til enhver tid vite hvor høy spenning dysene har. Dysene må derfor ha eget relè.  

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Sansynligvis fins det ett generelt koblingskjema til sprutet som skal brukes.

Om coiler også styres direkte utenom edis, så bør de også få strøm av ett eget rele. Dyse og coilrele bør styres av bensinpumperele, slik at de ikke aktiveres før ECU er klar.

Og ettersom du er grønn på det, så er ett godt tips for å unngå fremtidige problemer å sørge for god jording. Alt av jordinger fra sprutet, med unntak av en en signaljord til sensorer, kan gjerne jordes som på original Cosworth, rett i motore. Dette jordingspunktet bør ikke være det samme som hovedjord fra batteri, starter eller dynamo. Flere tynne ledninger gir mindre fare for elektrisk støy enn en tykk. Så om sprutet eventuelt har 10 jordledninger, må man ikke falle for fristelsen å lodde de sammen til en enkelt ledning oppe ved sprutet for å få ryddigere utsende.

 

Om du bruker feil edge av veivsignalet, og likevel får start, så kan tenningen avvike når turtall varieres. Sjekk derfor med tenningstabell at tenningen stemmer med sprutet over turtallsregistret. Blir den gradvis mer feil, så prøv å bytt til motsatt edge.

Hva som blir rett avhenger av hvilken pol på trigger du har koblet til hvilken ledning til sprutet. Så man kan eventuelt bytte om på polariteten på selve trigger om edge blir feil.

 

Dysetider måles i ms og %dc, ikke dwell. Millisecond og dutycycle. 100%dc betyr at dysene er helt åpne hele tiden.

Dwell er det man på godt norsk kaller for kamtid, ett uttrykk fra den tiden det var vanlig med stifttenning.

 

Dysene er vel gjerne lavohm. Om sprutet har innstilling for lavohmsdyser, så aktiver den før prøvestart. Om det ikke blir gjort risikerer du å ødelegge dysedriverene.

Om sprutet ikke har mulighet for å kjøre lavohmsdyser direkte, så må det brukes motstand i serie med dysene, eller eksterne dysedrivere som kan drive lavohmsdyser.

 

Om tomgangsventil ska brukes, så begyn med open loop, og eventuelt aktiver closed loop ved behov først når motoren har en stabil tomgang.

Ikke bruk for høy frekvens. 90-150hz en plass kan være en god begynelse. 300hz eller mer kan føre til at ventilen ikke rekker å reagere kjapt nok, avhengig av ventilen man bruker.

  • Like 1

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

received_10153660385131117_zpsscwkvcpk.j

 

 

Lurte litt på shield på crank sensor. Ser at den skal hentes jording fra pin 22, men I andre enden då? Skal det vere noe form for isolert?

Peugeot 306 stv 2001

Ford Escort mk4 stasjonsvogn 1987 (zetec 1,8turbo)

Link to comment
Share on other sites

skal ledning vere skjermet helt ifra kontakt til ecu, og til kontakt på sensor ?

hva slags isolasjon som kan brukes for at ledningen blir skjermet ?

jeg vil vere sikker på alt blir riktig så spørr jeg flere ganger

Peugeot 306 stv 2001

Ford Escort mk4 stasjonsvogn 1987 (zetec 1,8turbo)

Link to comment
Share on other sites

Det er 2 typer skjerming som er vanlig på ledninger til motorstyring.

Enten en metallfolie som ledningene er pakket inn og helt dekt av, med idolasjon utpå igjen. Det ligger gjerne en tynn uisolert ledning sammen med og i kontakt med folien. Den andre typen er metallkorder flettet til en strømpe som ledningene ligger inni, med isolasjon rundt igjen.

Om mulig så bruk en dedikert jordinngang på ecu til skjerming. Altså ikke koble skjermingen sammen med noe annet som bruker strøm.

Bruk skjermet ledning beregnet for bruk i bil.

Bruk skjerming helt fra ecukontakt og så nært trigger som mulig. Om det ikke er noe som går støm igjennom nær trigger, så gjør det som regel ikke noe om det mangler skjerming det siste stykket til trigger.

Hold alle sensorledninger unna støyende strøm om mulig. Dvs. f.eks ledninger til dynamo, coiler og pluggkabler.

Ett annet tips for å unngå støy er skikkelig jording. Før alle ledningene som skal jordes helt til motor, der de festes i felles kabelsko og skrues fast i motoren. Ikke bruk samme jordpunkt som f.eks går til batteri, bruk helst ett eget.

 

Jeg har faktisk laget skjermede ledninger til trigger selv, men det er enklere og bedre å kjøpe en.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Hvor får en tak i sånn skjermet ledning? Har allerede lagt alt oppi bilen å koblet opp,men må vel splittet elnett. Frister bare å levere bilen til han som mappe bilen å fikse resten av elnett, men ingen er gratis her i verden.

Peugeot 306 stv 2001

Ford Escort mk4 stasjonsvogn 1987 (zetec 1,8turbo)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...