Thomas9 Posted November 24, 2015 Posted November 24, 2015 (edited) Hei! Som topic sier driver jeg å skifter bakfjærer på min Ford Sierra sedan.Har fått av de gamle senkefjærene å skal montere inn nye orginal fjærer, her stopper det litt opp. Får stramma dem sammen med fjærklemmer og muttertrekker. Men ***** køddent å få inn, når jeg først har fått dem inn i "skåla" så skal dem treffe riktig punkt i skåla og i den gummi pakningen i topp. Den i topp går an å flytte på. Syns det er så ***** trangt med de fjærklemme, de sitter jo omtrent rett ved siden av hverandre for å få det til.. Har løsnet demper, har drivaksel ute(siden jeg også måtte skifte mansjett) og løsnet bremserøret. Tips mottas Har benyttet meg av disse fjærklemme å da kommer jeg heller ikke til når fjæra er på plass i skåla....http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Chassisdeler/Fjaring/Fjar/Fjarspenner-2-stk-2000017004/ Thomas Edited November 24, 2015 by Thomas9
Truckdriver Posted November 24, 2015 Posted November 24, 2015 Som du har funnet ut, fjærklemmer funker ikke.Jeg bruker som regel å løsne demper og drivaksel, og løfte og bende på fjæren med ett spett og dra med ett kubein når fjæra er oppå brua, men ikke i skåla. Og kanskje en storhammer om nødvendig.Med fjærer i original høyde blir det veldig mye spenn i den, og dermed litt risikabelt. Jeg bruker derfor værneutstyr som ganske tykke skinnhansker, og klær og sko som kan dempe om det går galt. Gummistopperen kan være vanskelig å få rett med denne metoden.Den anbefalte metoden er vel å løsne bakstillingen og senke den. Har du gummioppheng holder det kanskje å ta løs skruen framme på siden du skifter, og løsne skruene til diffeste og den andre storforingen.Bremseslanger må nok demonteres - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal
Ron Posted November 25, 2015 Posted November 25, 2015 (edited) Helt idiotisk løsning av Ford faktisk, rimelig adrenalinfylt opplevelse å skifte fjære bak på Sierra kan man si Et tips er å bare bruke en klemme, skru sammen så mye du tørr.. fjæra vil da selvfølgelig bøye seg som en banan, korte sia inn mot bilen, stikk en 2"/4, spett eller noe inn oppå brua, med hold i hovedbøyla, ring den feiteste kompisen du har å be han sett seg.. På denne måten får du lurt/tvingt/overtalt inn den forbanna fjæra. Skruen fra klemma stikker nå uttafor brua, skru den av fjæra å dra fjæra ned i skåla si. Beste å det som utrulig nok tar kortest tid, er som Truckdriver sier å slippe ned hele bakstillnga. Kan legge til at på Bmw skifter du begge fjærer på 10 min, da ink kaffepause Edited November 25, 2015 by Ron Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Recommended Posts