Jump to content

Mondeo 2004, 1,8l med ekstremt oljeforbruk


Cos2wd88

Recommended Posts

Hei ! 

 

Tenkte jeg skulle legge ut en post her på forumet for å se om det var noen som kunne komme med noen tips/triks for en oljetørst 1,8l Mondeo, 2004 mod.

 

Bilen er godt ivaretatt, servicer er fulgt opp, og bilen er tross km-stand (240k) i veldig bra stand teknisk/utseende.

 

 

Er ikke godt å si hvor mye den bruker av olje pr. kjørte km, men det er ekstreme mengder! 

Motor er tørr og fin, så dette er å regne som et rent forbruk av motoren - ingen lekkasjer

 

Jeg har googlet litt, og dette er et "problem" med disse motorene har jeg kommet frem til...

 

 

Spørsmålet er jo da: Er det noe å få gjort noe med? (utenom en total overhaling/bytte motor). Er det noen som har kommet frem til en varig løsning for det problemet? 

 

 

Alle tips og triks mottas med stor takk! (litt lei av å peile bilen for hver gang man skal ut å handle, i frykt for et havari rett nedi gata. ;) "satt på spissen" 

Link to comment
Share on other sites

Spørst forbruket med olje, vist det er mykje så er det turbo,ventiltetninger eller stempelringene. Sjå om eksosen din er blålig ut bak. Vist ikkje er det veivhusluftinga.

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Spørst forbruket med olje, vist det er mykje så er det turbo,ventiltetninger eller stempelringene. Sjå om eksosen din er blålig ut bak. Vist ikkje er det veivhusluftinga.

 

Jeg kan ikke si at den "ryker", altså... med de mengdene som går med så burde det ryke mye, noe det ikke gjør. 

 

Motor virker ikke slapp av noe slag, av det vi kan kalle en 125hk stæsj kvikk da.. hehe

 

Har også mistenkt ringer/tetninger, turbo ble den aldri utstyrt med dessverre. 

God den olja, men har ingenting og sei kas olje som er på. Skal ikkje vere forbruk uansett.

 

Ja, jeg har bare hatt god erfaring med Castrol generelt.. Bruker det på varebilene mine, bmw'n, forden og tidligere biler, har aldri vært noe tegn på problemer med castrol i mitt eie. 

 

Jeg forstår jo at ting ikke lever evig, og at et lite forbruk må man regne med når vogna har gått 6 ganger rundt jorda, men her forsvinner det liter på liter.. Her erre no' muffin's ! 

Link to comment
Share on other sites

Sjekk om eksosen er blålig, så får ta diagnosen der ifrå ;) castrol er veldig god olje, men er dessverre alt for mangen apekatter som skal heller anbefale den olja og bla bla bla.... Kjør på med samme olja du, går heilt fint ;)

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Har ikke spesifikk kunnskap om vanlige feil enten det er en Zetec eller Duratec. Men på generel basis er jeg stort sett enig med de andre utsagnene her. Bortsett fra når det gjelder at oljetype ikke spiller inn. Bruker man feil olje så kan det øke forbruket. Og motoren skal bruke litt olje. Om den ikke gjør det så er det pga bensin og vann i oljen.

Om det ikke er synlig røyk så kan du prøve å måle oljeforbruket. Enkelte produsenter tillater ganske høyt forbruk.

Sjekk pluggene for oljeavleiring. Jeg har mest tro på at forbruket kommer fra stempelringene, men kanskje ventiltetningene på innsugsventilene.

Du kan prøve en sylinderlekkasjetest. Du vil nok høre det kommer luft ut oljepåfyllingslokket, og om det lekker mye kanskje kjenne det. Prøv dette med stemplene låst helt på topp i kompresjonstakt, og gjerne noen cm lengre ned. Om det lekker mye mer med stemplene litt nede kan sylindrene være slitte.

Prøv eventuelt en oljeskvett i sylindrene for å se om det blir mindre lekkasje.

Viser det seg at ringene er utette så har f.eks Omega ett middel du kan prøve som i mange tilfeller løsner stempelringene om de er kokset fast.

 

Og sist men ikke minst, velkommen hit :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Sjekk om eksosen er blålig, så får ta diagnosen der ifrå ;) castrol er veldig god olje, men er dessverre alt for mangen apekatter som skal heller anbefale den olja og bla bla bla.... Kjør på med samme olja du, går heilt fint ;)

 

Jeg får følge med litt fremover, også har jeg ikke noen god grunn til å bytte olje merke, det er nok heller noe galt en plass. 

 

 

 

Har ikke spesifikk kunnskap om vanlige feil enten det er en Zetec eller Duratec. Men på generel basis er jeg stort sett enig med de andre utsagnene her. Bortsett fra når det gjelder at oljetype ikke spiller inn. Bruker man feil olje så kan det øke forbruket. Og motoren skal bruke litt olje. Om den ikke gjør det så er det pga bensin og vann i oljen.

Om det ikke er synlig røyk så kan du prøve å måle oljeforbruket. Enkelte produsenter tillater ganske høyt forbruk.

Sjekk pluggene for oljeavleiring. Jeg har mest tro på at forbruket kommer fra stempelringene, men kanskje ventiltetningene på innsugsventilene.

Du kan prøve en sylinderlekkasjetest. Du vil nok høre det kommer luft ut oljepåfyllingslokket, og om det lekker mye kanskje kjenne det. Prøv dette med stemplene låst helt på topp i kompresjonstakt, og gjerne noen cm lengre ned. Om det lekker mye mer med stemplene litt nede kan sylindrene være slitte.

Prøv eventuelt en oljeskvett i sylindrene for å se om det blir mindre lekkasje.

Viser det seg at ringene er utette så har f.eks Omega ett middel du kan prøve som i mange tilfeller løsner stempelringene om de er kokset fast.

 

Og sist men ikke minst, velkommen hit :)

 

Jeg mistenker ringene også, så jeg får nok gå på med en lekkasjetest, og ellers dykke litt dypere ned i motoren her nå.. Kan ikke fortsette med det forbruket, går jo ut over heile systemet detta her.  

Kan gjøre et forsøk med kjemiske midler først, evt så kan jeg la den stå med en dundermix (diesel/rustløser) over ei ukes tid.

Til syvende og sist blir jo dette et regnestykke. Har muligheten for å gjøre en del selv, som man igjen sparer mye penger på, men et sted stopper det jo.. hva er en sånn verdt på Finn nå.. 20k? 

 

Får gå løs med litt testing først, så får jeg bare vurdere det ut i fra det..  

 

Takker for svar, tips og velkomsten så langt folkens!  :D  :D

 

 

- Skulle det være noen andre som leser dette, og har vært borti samme problem, så er det bare å hyle ut med løsninger / tips / "hva gjorde du" osv. - 

 

 

Måsta redda fooorden fan' ! 

Link to comment
Share on other sites

Tipper på slitte stempelringer, som nevnt ta ut pluggan å se på de, er de ***** koksa er det stor sjangs for att du brenner ventiler etterhvert.

89 FORD SIERRA SEDAN IS Bruksbil

94 FORD SCORPIO STV Bruksbil–SOLGT

FORD SIERRA SEDAN Proskjekt

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye bruker den da? Pr tank for eksempel.

 

Det har jeg ikke målt, men det er så mye at det kan virke som en lekkasje faktisk.. 

 

Dagligdags oppfattelse av det er: Peiler, det er rett under max, det går noen dager/uker.. vanlig kjøring til butikken/arbeid (ikke noe unormalt mye) og så peiler man den igjen... da kan den finne på å nesten være tørr på pinnen. Tanke opp 1,5-2L igjen, repeat. Så det er de mengdene hehe  :lol:

 

Tipper på slitte stempelringer, som nevnt ta ut pluggan å se på de, er de ***** koksa er det stor sjangs for att du brenner ventiler etterhvert.

 

Skal ta en litt dypere sjekk til helga igjen, trykktest og diverse. Dette er jo ikke bra, så må fikses asap egentlig, hvis jeg skal beholde bilen. Den har større bruksverdi enn salgsverdi, så finner jeg ut en lur løsning for å få fiksa dette så er det jo bare å beholde ho. 

 

 

Noen av disse motorene, bruker olje når de har rullet litt, andre ikke. Prøv med en tykkere olje og se om det hjelper

 

Har kommet frem til det selv, etter å ha pratet med en tidligere Ford mekaniker og googla litt.. så det er vist ikke noe "unormalt" problem med akkurat de motorene. Stepelringer! sa'n (mekanikern)  :D

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg ikke målt, men det er så mye at det kan virke som en lekkasje faktisk.. 

 

Dagligdags oppfattelse av det er: Peiler, det er rett under max, det går noen dager/uker.. vanlig kjøring til butikken/arbeid (ikke noe unormalt mye) og så peiler man den igjen... da kan den finne på å nesten være tørr på pinnen. Tanke opp 1,5-2L igjen, repeat. Så det er de mengdene hehe  :lol:

 

 

Skal ta en litt dypere sjekk til helga igjen, trykktest og diverse. Dette er jo ikke bra, så må fikses asap egentlig, hvis jeg skal beholde bilen. Den har større bruksverdi enn salgsverdi, så finner jeg ut en lur løsning for å få fiksa dette så er det jo bare å beholde ho. 

 

 

 

Har kommet frem til det selv, etter å ha pratet med en tidligere Ford mekaniker og googla litt.. så det er vist ikke noe "unormalt" problem med akkurat de motorene. Stepelringer! sa'n (mekanikern)  :D

 

Er ening med han Ford mekanikeren, er Ford mekaniker selv og har vært det siden før disse bilene ble født. Vi har aldri åpnet og sett noe mer på de, da det fort blir dyrt bare for en sjekk

Link to comment
Share on other sites

Tok opp en mazda med samme motor på jobb for ei stund sia, skulle hone og skifte stempelringer, ble avsluttet pga djupe riper i sylindre..

89 FORD SIERRA SEDAN IS Bruksbil

94 FORD SCORPIO STV Bruksbil–SOLGT

FORD SIERRA SEDAN Proskjekt

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...