roy@pumpa.no Posted February 2, 2016 Posted February 2, 2016 Må nok rydde litt opp her. Jeg er nok ingen novise på biler, har 35 års erfaring med dette. Men kjenner (kjente) ikke Ford Connect og hvordan Eberspächer fungerte på den. Årsaken til at jeg kortsluttet kabelen til utesensoren var at jeg leste dette på et annet forum. Etter at Andy25 sa at det fungere stikk motsatt, har jeg jo selvfølgelig prøvd dette også. Men resultatet er det samme. Men "gammel" ECU så er varmeren helt død. Så jeg regner med at ECU er i BLOCK modus nå. Men både ny og gammel ECU forsøkte jeg å kortslutte gul signalkabel til + Dette er jo "startsignal" for Eberspächer, men det startet ikke varmeren.Med "ny" ECU så ville riktignok varmeren fungere med "manuell" start (kun) når motoren var i gang. Dette var årsaken til at jeg lurte på om denne egentlig var styrt via CAN-Bus systemet. Men det forteller dere at ikke er tilfelle, så da må jeg finne en annen årsak. Men fryktelig vanskelig uten skjemaer. Kanskje jeg må klippe litt, og legge opp dette slik som Eberspächer beskriver i sine manualer for å få det til?
Mondeo Power Posted February 2, 2016 Posted February 2, 2016 Når den er kortsluttet / jumpet så får varmeren signal fra instrumentgruppa (+) som gjør at den starter ved kjøring. En periode tidligere var det en del problemer med de thermo bryterne som satt der. Da var det en enkel løsning å bare fjerne bryteren og sette inn en "jumper". (bryteren slo ikke over når det var -10 grader osv...)
roy@pumpa.no Posted February 2, 2016 Posted February 2, 2016 Nå blir jeg forvirret. Temperatursensoren på høyre side foran under støtfanger... Skal den være åpen eller kortsluttet for at varmeren skal starte?
roy@pumpa.no Posted February 2, 2016 Posted February 2, 2016 Takk, Da gjorde jeg det rett første gangen.
Mondeo Power Posted February 2, 2016 Posted February 2, 2016 (edited) Bryteren står åpen men når det blir kaldt nok lukker den seg og varmeren får signal fra instrument gruppa. Edited February 2, 2016 by Mondeo Power 1
andy25 Posted February 2, 2016 Posted February 2, 2016 Med kretsen konstant lukket så tar det nok ikke lang tid før brennkammeret er sotet igjen, med mindre du alltid lar varmeren gå 20 min hver gang du starter bilen.Fått lest av noen feilkoder fra jævelskapen?
roy@pumpa.no Posted February 2, 2016 Posted February 2, 2016 Jeg gjorde koblingen for å ha færre feilkilder, så sensoren kommer nok på plass igjen. Har dessverre ikke fått utstyret til diagnose enda, så ingen feilkoder enda. Connecten hadde jo ikke engang diagnosekabelen med seg i kabelstrømpa, så jeg måtte koble på en selv (blå/hvit).
andy25 Posted February 2, 2016 Posted February 2, 2016 Jeg gjorde koblingen for å ha færre feilkilder, så sensoren kommer nok på plass igjen. Har dessverre ikke fått utstyret til diagnose enda, så ingen feilkoder enda. Connecten hadde jo ikke engang diagnosekabelen med seg i kabelstrømpa, så jeg måtte koble på en selv (blå/hvit). For diagnose kan side 16 i denne være kjekk http://www.toyota4wd.dk/Teknik/eber_5kw_manuaali.pdf
Mondeo Power Posted February 2, 2016 Posted February 2, 2016 (edited) Har den på jobben. (det første bildet) Virker bra den.Kobles i mellom varmer og orginalt ledningsnett. Kan starte varmeren, lese feilkoder, slette feilkoder osv Edited February 2, 2016 by Mondeo Power
roy@pumpa.no Posted February 2, 2016 Posted February 2, 2016 Jeg venter på denne:http://www.ebay.com/itm/221873531309?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT Og så har jeg bestilt denne, siden også leser av og resetter feilkoder:http://sales.butlertechnik.com/eberspacher-airtronic-heater-temperature-controller-with-diagnostics-80110003-292100810003
roy@pumpa.no Posted February 4, 2016 Posted February 4, 2016 Case closed.Fikk begge leketøyene i linken over i dag, men rakk kun å koble til "801" kontrolleren fra Eber. Denne kontrolleren er egentlig kun til luftvarmerene, men jeg så en på Youtube som brukte den til å teste varmere han kjøpte brukt og overhalte. Så jeg tok sjansen, kjøpte og det gikk bra. Fikk feil 50 og 52. Feil 50: Feilet oppstart 10 ganger. Kontroller blokkert for flere forsøkFeil 52: Safety time Exceeded. Sjekk lufttilførsel, eksos, dieseltilførsel Jeg har jo skiftet hele varmeren, men beholdt ECU, så jeg resatte kodene og alt var greit. Nå varmer den som den skal, når den skal. Så da blir det vel å koble opp den gamle varmeren og sjekke den. Der sto luftvifta til brenneren fast, så jeg frigjorde den, og har håp om at den vil fungere nå. Tusen takk for hjelp her, det "varmer". Så da er bare spørsmålet hva skal jeg gjøre med den splitter nye dieselvarmeren med fjernkontroll som er på veg med DHL i dette øyeblikk???
audun-eg Posted February 4, 2016 Posted February 4, 2016 Ved netthandel har man vel angrefrist? Mulig det bare gjelder innenlands.
roy@pumpa.no Posted February 4, 2016 Posted February 4, 2016 Kommer så langveis fra denne varmeren, at angrefrist kan man glemme. Men det blir alltids bruk for en varmer. Jeg har jo enda en varmer som må testes... Og så har jeg flere nye elektriske 1000W (naturlig sirkulasjon) og 2000W (med pumpe) som må brukes opp... Bestilte 10 av hver for et par år siden... Moro å prøve/lære noe nytt.
grcossie Posted February 4, 2016 Posted February 4, 2016 Kommer så langveis fra denne varmeren, at angrefrist kan man glemme. Men det blir alltids bruk for en varmer. Jeg har jo enda en varmer som må testes... Og så har jeg flere nye elektriske 1000W (naturlig sirkulasjon) og 2000W (med pumpe) som må brukes opp... Bestilte 10 av hver for et par år siden... Moro å prøve/lære noe nytt. Kjøpte du 20 varmere?
roy@pumpa.no Posted February 5, 2016 Posted February 5, 2016 Ja. Elektriske. Men er vel bare 5-6 igjen nå. Utrolig enkelt og kjapt å installere. 1000W eller 2000W
grcossie Posted February 5, 2016 Posted February 5, 2016 Åja slike ja, trodde du hadde kjøpt så mangen drivstoff drevne, hadde blitt noen kr 1
roy@pumpa.no Posted February 12, 2016 Posted February 12, 2016 Liten update: Dieselvarmeren fungerer fortsatt perfekt. Høres nesten ut som en jetmotor, og varmer tilsvarende... Lurer bare på om jeg skal forsøke å montere fjernkontrollen fra Kinavarmeren i Connecten.
tintsanta Posted October 20, 2017 Posted October 20, 2017 skulle gjerne ha fått resett denne på min . virker som eg har samme problemet. kan eit verksted resette denne ? eller må ein på ford ?
Mondeo Power Posted October 20, 2017 Posted October 20, 2017 Om de har utstyr til Eberspächer så kan de det.
tintsanta Posted October 21, 2017 Posted October 21, 2017 eventuelt nokon som vil selge ein til meg ? so eg kan resette sjøl ?
Mondeo Power Posted October 21, 2017 Posted October 21, 2017 Koster vel såpass at det er billigere å gjøre det på veksted. 1
Snakeroll Posted March 1, 2020 Posted March 1, 2020 På 2.2.2016 den 18.39, Mondeo Power skrev: Kortsluttet? Det er noen som kobler bort sensoren og setter en "jumper" i kontakten til sensoren.. Varmeren vil da starte uansett hvor varmt det er ute når du starter bilen. Heisann. Har en 2007 og er ute etter å finne denne temperatursensoren På 2.2.2016 den 18.39, Mondeo Power skrev: Kortsluttet? Det er noen som kobler bort sensoren og setter en "jumper" i kontakten til sensoren.. Varmeren vil da starte uansett hvor varmt det er ute når du starter bilen. foran på høyre side men klarer ikke lokalisere den. Finnes det noe bilde av hvordan denne ser ut og muligens mer detaljert plassering? Hadde løst et problem for meg da jeg bruker bilen som "bobil" og kunne brukt brenneren som varmekilde også over 5` pluss.
Rj89517 Posted November 29, 2020 Posted November 29, 2020 På 21.11.2015 den 15.28, skrev Andorsen: Hvis brenneren er produsert av Webasto er det bare å finne ut hvilken type brenner du har og bestille deler på ebay. Helt unødvendig med ford-deler om det er en standard Webasto brenner. Det bruker å stå et klistremerke en plass i motorrom med modellbetegnelse om det er en webasto. Jeg har overhalt en vebasto, spurte på pris 1150kr for et minimum av deler her. Gikk på nett og undersøkte pris på glødeplugg + filter og ståullplate 150kr fra Tjekkia. Så spør om igjen.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now