Nils 15m Posted November 18, 2015 Posted November 18, 2015 Nå har det blitt tid for overhaling av diselvarmeren i min bil, i den forbindelse tenkte jeg og kjøpe en brukt varmer fra hugger'n og overhale denne. Noen her som har erfaring med testing av varmer før montering (benkkjøring)??? Tips mottas med takk. Fikk også pris på overhalingssett til varmeren fra Ford...ca 7000,- noen som kjenner til billigere alternativ? En detaljert fremgangsmåte for demontering hadde også vært fint, bilder etc. Ford
HoelRacing Posted November 18, 2015 Posted November 18, 2015 7000 for repp. sett kan ikke stemme. Koster ikke så mye. Pleier som regel å virke etter en overhaling, med bytte av glødeplugg, pakninger og rens av brennkammer. Noen ganger kan vifte ha satt seg fast, styreenheten kan bli defekt, irr i kontakter osv. Starter den i det hele tatt, eller er den helt død? Demonter luftfilterboks og innsugsslange på turbo. Av med kontakter, drivstofftilførsel og kjøleslanger på toppen. Under bilen og løsne/ta ned eksospotta og inssugsslange. Løsne noen 13mm under på torpedovegg.(mener det var 3stk.Tar 2 under bilen og 1 oppe) Du tar den ut ovenfra. Lirke den ut på sida mellom bremsekraftforsterker og bremserøra som går der. Ganske utrivelig trangt der Demonteringa av sjølve varmeren er egentlig ganske rett fram. Kan være greit med en spessiel kontakt "opplåser" for å frigjøre kontakt pinnene til glødepluggen, men går an med et tynt skrujern. Eller du kan klippe og lodde de, vis du ikke får den ut. Pass på at "sporet" på lokket til vifta er helt reint, og at lokket kommer helt rett ned i kanten, ellers blir det problem etterpå. Brenn også rein brennkammeret med en propanblåser fks. Er noen små hull nede i det ene røret der som du kanskje må stake opp. Mulig det ligger noen videoer på nett. 3 92' Ford Sierra Cosworth 4x4
grcossie Posted November 18, 2015 Posted November 18, 2015 Prisen du har fått der, stemmer ikke i det hele, ikke engang inkl arbeidet. Skulle gjerne visst hva de tar betalt for
Nils 15m Posted November 20, 2015 Author Posted November 20, 2015 On 11/18/2015 at 7:33 PM, grcossie said: Prisen du har fått der, stemmer ikke i det hele, ikke engang inkl arbeidet. Skulle gjerne visst hva de tar betalt for On 11/18/2015 at 3:54 PM, HoelRacing said: 7000 for repp. sett kan ikke stemme. Koster ikke så mye. Pleier som regel å virke etter en overhaling, med bytte av glødeplugg, pakninger og rens av brennkammer. Noen ganger kan vifte ha satt seg fast, styreenheten kan bli defekt, irr i kontakter osv. Starter den i det hele tatt, eller er den helt død? Demonter luftfilterboks og innsugsslange på turbo. Av med kontakter, drivstofftilførsel og kjøleslanger på toppen. Under bilen og løsne/ta ned eksospotta og inssugsslange. Løsne noen 13mm under på torpedovegg.(mener det var 3stk.Tar 2 under bilen og 1 oppe) Du tar den ut ovenfra. Lirke den ut på sida mellom bremsekraftforsterker og bremserøra som går der. Ganske utrivelig trangt der Demonteringa av sjølve varmeren er egentlig ganske rett fram. Kan være greit med en spessiel kontakt "opplåser" for å frigjøre kontakt pinnene til glødepluggen, men går an med et tynt skrujern. Eller du kan klippe og lodde de, vis du ikke får den ut. Pass på at "sporet" på lokket til vifta er helt reint, og at lokket kommer helt rett ned i kanten, ellers blir det problem etterpå. Brenn også rein brennkammeret med en propanblåser fks. Er noen små hull nede i det ene røret der som du kanskje må stake opp. Mulig det ligger noen videoer på nett. Ikke helt død nei.Hører summinga etter man starter på tidsuret, så hører man diselpumpa begynner å tikke og så begynner den å brenne, men drukner vel i disel og det blir noe så inni helvete med tykk røyk som innhyller hele bilen, inkl. Kupeen når kupeevifta står på. Så går den i rensemodus i 3-4 minutter før den prøver på nytt med samme resultat. Brennkammeret er sikkert fullt av sot og disel, så har vel kommet langt med en skikkelig rens. Ford
grcossie Posted November 20, 2015 Posted November 20, 2015 Vi pleier å bytte brennkammer, glødeplugg, sil og pakninger evt vifta visst den ikke virker da.
Andorsen Posted November 21, 2015 Posted November 21, 2015 Hvis brenneren er produsert av Webasto er det bare å finne ut hvilken type brenner du har og bestille deler på ebay. Helt unødvendig med ford-deler om det er en standard Webasto brenner. Det bruker å stå et klistremerke en plass i motorrom med modellbetegnelse om det er en webasto.
Andorsen Posted November 22, 2015 Posted November 22, 2015 Bør vel være mer eller mindre samme prosess der om man finner typebetegnelse på brenneren?
grcossie Posted November 22, 2015 Posted November 22, 2015 On 11/22/2015 at 5:59 PM, Andorsen said: Bør vel være mer eller mindre samme prosess der om man finner typebetegnelse på brenneren?Det stemmer, prinsippet er det samme
Nils 15m Posted November 26, 2015 Author Posted November 26, 2015 Hei. Det jeg fikk pris på, er de delene du nevnte + tilegg for vifte, ble anbefalt å bytte den samtidig.Pris for deler med arbeid ligger stort sett på det samme 10 000,- 11 000,- har sjekket flere steder nå siste uka. Hva er riktig delepris her isåfall, mener du? Ford
bana_iøra Posted November 27, 2015 Posted November 27, 2015 Jeg kjøpte deler til ebern i vitoen hos pfjones. 1
Mondeo Power Posted November 27, 2015 Posted November 27, 2015 Brennkammer har jeg aldri trengt å bytte.Vifte har jeg kun byttet ved støy, eller om den har vært død (kan testes med 12v når varmeren er åpen) Dette er det du trenger å bytte: http://www.ebay.co.uk/itm/EBERSPACHER-GLOW-PIN-LINING-252121990113-FOR-D4WSC-D5WSC-D4WS-D5WS-HEATER-/230935541628?hash=item35c4d4b77c:g:XcwAAMXQ1ZhTieHk http://www.ebay.co.uk/itm/EBERSPACHER-HYDRONIC-D4W-D5W-WATER-HEATER-BURNER-MOTOR-GASKET-SET-201820990001-/221373447245?hash=item338ae2bc4d:g:YJUAAOxy4fVS~JaH http://www.ebay.co.uk/itm/Eberspacher-Glow-Pin-D4WSC-D5WSC-12volt-252106011000-/280644230835?hash=item4157b31eb3:g:INEAAOxy4dNS6Qzu 1
grcossie Posted November 27, 2015 Posted November 27, 2015 On 11/26/2015 at 11:23 PM, Nils 15m said: Hei. Det jeg fikk pris på, er de delene du nevnte + tilegg for vifte, ble anbefalt å bytte den samtidig.Pris for deler med arbeid ligger stort sett på det samme 10 000,- 11 000,- har sjekket flere steder nå siste uka. Hva er riktig delepris her isåfall, mener du?Kan sjekke på jobb på mandag. Vi har noe fra Ford og noe via Hellanor, som vi har avd forSilen er ofte den som skaper problem 1
grcossie Posted December 1, 2015 Posted December 1, 2015 Spurte på delelageret i dag, ca 2500-3000kr i deler. 7 inkl jobben, er vell i nærheten
Nils 15m Posted December 3, 2015 Author Posted December 3, 2015 Takker for svar. Det er litt pris forskjell vil jeg si. Skal forske litt mer på dette med lokale verksteder.Skal også sjekke med Kolberg, vi har litt rabatter der gjennom jobben. Ford
roy@pumpa.no Posted January 15, 2016 Posted January 15, 2016 On 11/18/2015 at 3:54 PM, HoelRacing said: 7000 for repp. sett kan ikke stemme. Koster ikke så mye. Pleier som regel å virke etter en overhaling, med bytte av glødeplugg, pakninger og rens av brennkammer. Noen ganger kan vifte ha satt seg fast, styreenheten kan bli defekt, irr i kontakter osv. Starter den i det hele tatt, eller er den helt død? Demonter luftfilterboks og innsugsslange på turbo. Av med kontakter, drivstofftilførsel og kjøleslanger på toppen. Under bilen og løsne/ta ned eksospotta og inssugsslange. Løsne noen 13mm under på torpedovegg.(mener det var 3stk.Tar 2 under bilen og 1 oppe) Du tar den ut ovenfra. Lirke den ut på sida mellom bremsekraftforsterker og bremserøra som går der. Ganske utrivelig trangt der Demonteringa av sjølve varmeren er egentlig ganske rett fram. Kan være greit med en spessiel kontakt "opplåser" for å frigjøre kontakt pinnene til glødepluggen, men går an med et tynt skrujern. Eller du kan klippe og lodde de, vis du ikke får den ut. Pass på at "sporet" på lokket til vifta er helt reint, og at lokket kommer helt rett ned i kanten, ellers blir det problem etterpå. Brenn også rein brennkammeret med en propanblåser fks. Er noen små hull nede i det ene røret der som du kanskje må stake opp. Mulig det ligger noen videoer på nett. Du glemte en liten detalj: Skru løs beholderen til ekspansjonstanken. Fest "elefanten" i motoren og løsne motorfestene på passasjersiden. "Trekk" motoren 10 cm frem. DA er det faktisk plass til å løsne det som skal løsnes, samt plass til å ta ut selve varmeren etterpå.
HoelRacing Posted January 15, 2016 Posted January 15, 2016 Hehe, det var voldsomt. Trenger ikke plukke sund så mye. Tar de alltid opp ved bremsekraftforsterkeren. Det er trangt, men går helt fint. Kan være greit å ha tilgang på løftebukk da, så det er litt lettere å løsne eksospotta og skruene fra undersiden Men du fikk nok bedre plass når du flytta fram motoren. 92' Ford Sierra Cosworth 4x4
roy@pumpa.no Posted January 18, 2016 Posted January 18, 2016 Eksosen gikk veldig greit på denne. Men hadde ikke sjans til å få varmerens brakett ut av festeskruene i torpedoveggen uten å flytte motoren. Og... Når alt utstyret er inne rekkevidde, så er jo akkurat DET gjort på 2-3 minutter. Og DEN tiden sparer man raskt inn. MEN! Den varmeren jeg har satt inn, er en ny og ubrukt 2010 modell som kom fra UK. Nå så virker den ikke som parkeringsvarmer og heller ikke som kjørevarmer. Men hvis jeg starter den MANUELT på miniuret ETTER at motoren er startet, så fyrer den i gang. Termosensoren fremme er i orden, men kortsluttet for å eliminere den feilen. Er det noen form for programmering av enheten som må til?
andy25 Posted January 25, 2016 Posted January 25, 2016 (edited) On 1/18/2016 at 9:50 PM, roy@pumpa.no said: Termosensoren fremme er i orden, men kortsluttet for å eliminere den feilen. Tror du burde åpne denne kretsen og ikke kortslutte. Jeg har tatt av sensoren sånn at jeg bare kjører varmeren når jeg vil(les; til jeg har fått overhalt den, nå fungerer den bare som røykmaskin). Takker for linkene til delene jeg trenger, bra timing med en slik tråd nå Glødepluggen er enda billigere på aliexpress.com hvis man ikke har dårlig tid Edited January 25, 2016 by andy25
Nils 15m Posted January 30, 2016 Author Posted January 30, 2016 On 1/18/2016 at 9:50 PM, roy@pumpa.no said: Eksosen gikk veldig greit på denne. Men hadde ikke sjans til å få varmerens brakett ut av festeskruene i torpedoveggen uten å flytte motoren. Og... Når alt utstyret er inne rekkevidde, så er jo akkurat DET gjort på 2-3 minutter. Og DEN tiden sparer man raskt inn. MEN! Den varmeren jeg har satt inn, er en ny og ubrukt 2010 modell som kom fra UK. Nå så virker den ikke som parkeringsvarmer og heller ikke som kjørevarmer. Men hvis jeg starter den MANUELT på miniuret ETTER at motoren er startet, så fyrer den i gang. Termosensoren fremme er i orden, men kortsluttet for å eliminere den feilen. Er det noen form for programmering av enheten som må til? Ingen programering nødvendig på disse med vanlig tidsur. Samme varmeren fra 2002 t.o.m 2013.Sjekk at sirkulasjonspumpa til varmeren går, eller kontroller at du ikke har luft i kjølesystemet mellom varmeren og sirkulasjonspumpa, dette var jeg selv ut for nå nylig etter bytte av varmer. Ford
roy@pumpa.no Posted January 31, 2016 Posted January 31, 2016 Tok ut igjen varmeren, og flyttet over ECU fra gamlevarmeren.Resultatet lot ikke vente på seg... Nå fungerer den overhodet ikke. Men...Den gamle varmerens luftvifte for brenner, var stuck, så den har vel gått i lock modus. Får vente til jeg får diagnoseutstyret i posten en av dagene... Så får vi se om jeg får banket liv i denne igjen. Noen som vet hvordan varmeren får signal fra bilen om å starte automatisk under kjøring? Jeg har søkt og søkt på nett men finner INGEN elskjema over Transit Connect (230/2008) og dieselvarmer.
Mondeo Power Posted January 31, 2016 Posted January 31, 2016 Får signal fra instrumentgruppa gjennom en utetempføler/thermobryter under fangeren på h.side foran.
andy25 Posted February 2, 2016 Posted February 2, 2016 (edited) On 1/31/2016 at 9:55 PM, Mondeo Power said: Får signal fra instrumentgruppa gjennom en utetempføler/thermobryter under fangeren på h.side foran.Kretsen til sensoren har han av en eller annen grunn kortsluttet så det at varmeren ikke fungerer som den skal er ikke rart. Edited February 2, 2016 by andy25
Mondeo Power Posted February 2, 2016 Posted February 2, 2016 Kortsluttet? Det er noen som kobler bort sensoren og setter en "jumper" i kontakten til sensoren..Varmeren vil da starte uansett hvor varmt det er ute når du starter bilen.
andy25 Posted February 2, 2016 Posted February 2, 2016 On 2/2/2016 at 5:39 PM, Mondeo Power said: Kortsluttet? Det er noen som kobler bort sensoren og setter en "jumper" i kontakten til sensoren..Varmeren vil da starte uansett hvor varmt det er ute når du starter bilen.Ja trådstarter sier kretsen er kortsluttet, og en jumper gjør nettopp dette. Skjønner hjernen i varmeren hva 0 motstand betyr eller oppstår det da problemer som han beskriver? Hvorfor vil noen la varmeren gå uansett utetemp.?
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now