skarasne Posted November 5, 2015 Posted November 5, 2015 Hei. Bilen er tung å få i revers når den er kald. Blir litt bedre når den er varm, men det går ikke helt knirkefritt. Det er ingen skraping på synkringer, den er rett og slett bare sperret fra å gli inn i revers. Kan dette være en justeringssak? Har hørt at det er 2stk wire som må "synkroniseres" / justeres. Vurderer også et oljebytte på girkassa i samme slengen, men finner ikke spesifisert hvor mange liter kassa rommer. Noen som vet? hvilken olje er anbefalt å bruke på disse girkassene?
grcossie Posted November 5, 2015 Posted November 5, 2015 Kan være at en justering av gir wirene gjør susen ja
skarasne Posted November 5, 2015 Author Posted November 5, 2015 Kan være at en justering av gir wirene gjør susen jaHar du vært borti lignende selv?
audun-eg Posted November 6, 2015 Posted November 6, 2015 (edited) Manuell kasse går jeg ut i fra? Du nevner oljeskift, og da lurer jeg på hva ekspertene sier om det. Står vel ikke som noe punkt i noen servicer, men jeg har tenkt tanken selv. Ikke noe problemer hos meg, men tenker at det sikkert ikke er dumt med frisk olje etter en viss kjørelengde på manuellkasser heller. Bedre føre var etc... Edited November 6, 2015 by audun-eg
grcossie Posted November 6, 2015 Posted November 6, 2015 Manuell kasse går jeg ut i fra? Du nevner oljeskift, og da lurer jeg på hva ekspertene sier om det. Står vel ikke som noe punkt i noen servicer, men jeg har tenkt tanken selv. Ikke noe problemer hos meg, men tenker at det sikkert ikke er dumt med frisk olje etter en viss kjørelengde på manuellkasser heller. Bedre føre var etc...Som du sier, så er det jo ikke noe skift interval på girolja, og jeg har heller aldri vært borti noen der olja skaper problem, men alikevell, så er jeg for å skifte olja en gang i blandt. Skifta på min 09 mod Kuga, som har ca 100 tusen km, olja der såg helt ny ut
audun-eg Posted November 10, 2015 Posted November 10, 2015 Som du sier, så er det jo ikke noe skift interval på girolja, og jeg har heller aldri vært borti noen der olja skaper problem, men alikevell, så er jeg for å skifte olja en gang i blandt. Skifta på min 09 mod Kuga, som har ca 100 tusen km, olja der såg helt ny utOk. Da går jeg ut i fra at det ikke er nødvendig på min på ei god stund, da den også såvidt har passert 100k.
skarasne Posted November 12, 2015 Author Posted November 12, 2015 Jeppok. Hvordan gikk denne prosedyren for seg da? Var det rett og slett bare justering, eller måtte du bytte foringer til girskiftern også? Justering på kassa eller inne i bilen?
grcossie Posted November 12, 2015 Posted November 12, 2015 Justeringa gjøres på vire enden, som går inn på kassa. Man løyser gir virene fra kassa, setter girstanga i 4 gir posisjon, og låser den med 4mm bor i et hull under mansjetten. Så legger man armen på kassa i 4 gir, og låser den med 2.5mm bor tror jeg det er. Så frigjør man justerings låsen på viren og setter viren på plass, så låser man justeringa
skarasne Posted November 14, 2015 Author Posted November 14, 2015 Justeringa gjøres på vire enden, som går inn på kassa. Man løyser gir virene fra kassa, setter girstanga i 4 gir posisjon, og låser den med 4mm bor i et hull under mansjetten. Så legger man armen på kassa i 4 gir, og låser den med 2.5mm bor tror jeg det er. Så frigjør man justerings låsen på viren og setter viren på plass, så låser man justeringaSkal se hva jeg får til Tusen takk for svar
teddy Posted February 15, 2017 Posted February 15, 2017 min mk4 2010 m6 var helt håpløs å få i revers. måtte stoppe motor da gikk den rett i revers... clutsh var slitt da denne ble bytta var problemet borte. :-)
Recommended Posts