Jump to content

Ken Block sin Escort Mk2 1978 debuterer i dag som en Gymkhanabil.


and

Recommended Posts

Rallybilen er blitt Gymkhanabil. 2.5L med 333hk og 9000rpm.

 

http://blog.hoonigan.com/gymkhana-escort/

 

Bildene går sidelengs hvis du synes det var litt lite med bare 2 bilder.

 

[HOONIGAN] Ken Block Slays Tires in the Gymkhana Escort at the Donut Garage

 

 

 

Japanske Rocket Bunny har laget stylingen. Bakskjermene var jo greie sammen med duck tailspoilern, men er vel for gammel til det meste av det andre som feks fronten? :unsure:

Men liker dette råe konseptet. B)

 

Escort mk2 og alt rundt denne ble vel ikke noe billigere å handle i dag heller. Blir jo som regel slik når gamle biler blir kultbiler for en enda større folkemengde enn den lille menigheten..

Bilen skal kjøres i Gymkhanafinalen til helga på Santa Pod i UK.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Bortsett fra fronten er den utsendemessig ett veldig godt alternativ til RS2000 bredding :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ja når de 2 korte fangerene mangler så blir det ikke riktig. Blir litt sånn Golf 90fanger hektet på en Golf mk1 i OLåret 1994.

Rocket Bunny har jo nå laget malen så er det marked så blir det nok laga til noen sett der borte i Japan.

 

Fifteen52felgene er også ganske kule. Skjeldent man ser et helt nytt felgdesign på en Mk2. Liker disse.

Og den vibben av brutal gammelskole som ligger i dette bygget uten turbo er også friskt i dagens turbotider.

 

905894_10153260910635765_316269640111487

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alt det dekkmønstret mellom forskjerm og frontspoilerfronten. Blir mye plast i fronten på en gammel stålkaross dette. Men så er dette en Escort bygd fritt etter eget hode uten noen FIAinnblanding, og ikke en racer eller rallybil.

Er godt resten av bygget er så bøst med sine 333hk NA at jeg kan klare det.

 

Edit. Nå ser jeg det. Er hentet inspirasjon fra Zakspeed grp5 her brei som den er. Og kokt i hop med så mye annet litt herfra og derfra uten respekt for den ferdigtråkka stien. Er bare så vant med rallystilen på disse Escortene at jeg glemmer Grp5.

Zakspeed Grp 5 http://www.turbosport.co.uk/showthread.php?t=88553

 

905959_10153262575770765_511863162414646

Edited by and
Link to comment
Share on other sites

Der har du fronten sin :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ja det er dratt på med sporvidden her. For dette ser bredt ut.

 

12027219_1016715665016132_92048609635643

 

Men så er det "bare" 225.

 

11838822_1016546965033002_41348929470762

 

12032822_1016543465033352_75703527424488

 

[HOONIGAN] Ryan Tuerck gets first go in Ken Block's Gymkhana Escort!

Link to comment
Share on other sites

Millington Series 2.

Startpris fra 20K GBP! Og da får du kun en ren motor uten startmotor, og annen krimkrams.

 

http://millingtonengines.co.uk/

 

10900109_1016543211700044_32030009465580

 

10295182_1016543218366710_85786135218733

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sinnsyk motor blir sinnsyk pris. Når kun det beste er godt nok.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vant RWDklassen på Santa Pod i helga.

 

Honnicorn og Escorten. Dobbelt så fett!

 

12186548_10153268797615765_5644762406780

 

11229304_10153270390705765_7135217229459

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Liten sniktitt på bakstillingen. Og massiv promo av bordbrikkene til Fifteen52 så du slipper sølemerker på den strøkne verkstedbenken din.

 

12593641_10153414300645765_2135168353484

Link to comment
Share on other sites

Ja det er det. Bare å sladde innom din lokale bladpusher om dere ikke får bladet tilsendt.

Link to comment
Share on other sites

Til og begynne med var jeg tvilsom til utseende. Men jo mer jeg ser den jo tøffere syns jeg den er. Drit rå!

Hadde muligheten vært der sammen med penger, så hadde jeg glatt kjøpt et sånt breddesett å begynt å tenke på en ny bil eller videreutvikling av bil :)

Har prøvd å kontakte produsenten uten hell...........men mangler penga da dette sikkert er dyrt, så engasjerte meg ikke mye ;)

Link to comment
Share on other sites

Blir nok bare produsert på bestilling så blir nok noen kroner mer.

Er litt i tvil fortsatt på hele pakken. Ja det er ekstremt, men er jo bare flyttet ut sporvidden på felg med dekk som ikke er noe bredere enn det som får plass under Monte Carlobreddere. Så blir mye mer av show enn funksjon her om en ser bort fra at det er 17"felg istedenfor det vanlige 15".

Er det puristen i meg, og eller alderen?  :unsure: :lol:

 

12339351_10153330571915765_5364602488268

 

12322625_10153330571880765_1808119490610

 

11059935_10153330572020765_3535022542184

 

12314204_10153330571960765_7418140520274

 

11227961_10153330571965765_9110851629450

 

10848585_10153330572105765_3412439762072

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg er vel ikke den eneste som liker å kikke i hjulhuset på biler? Vel det er eneste grunn for å vise dette bildet. Ok så er det en nordmann bak rattet.

 

12657928_536341639866969_901217365788470

 

Og hvem kan stå i mot å kjenne på innsiden av en Escort så fristende? Ikke jeg. For jeg ser den døren, og dette er hva jeg da hører i bakgrunnen https://www.youtube.com/watch?v=Ug9KQU6IAmY :lol:  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Blir også tyngre på rattet, men det merker du ikke sååå mye til i høy fart. Anbefaler servo uansett!

"Løfter" bilen når du står stille og svinger, men når du slipper rattet, retter den seg selv der kommer selvopprettingen inn og rettningsstabiliteten inn.

Vekt fordelingen blir bedre da hjulet kommer lenger frem, 5 cm på hjulet blir som å "flytte motor 5 cm bakover", derfor bedre vektfordeling.

 

Se også her: Gp5 Zakspeed Escort, travers flyttet frem. (dårlig bilde)

 

P1210568.jpg

 

 

:)

Edited by Kåre Andreas
Link to comment
Share on other sites

Den racingEscorten du fikser sammen nå blir å kikke på! Omtrent alle setter sammen Escort nå. Så blir spennende til våren dette.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...