Jump to content

Recommended Posts

Posted

heisann har en senka sierra

tenkte å dreie ut camber shims mellom bærearm og stikk aksel

lurer på om noen har erfaringer å store de kan være, så ikke det blir problemer med stikk aksel, eks: går ut av diffen for avstanden blir lengre?

 

snakk om ca 2,5 til 3cm feil camber

Posted

Camber måles i grader ikke cm, fres plata nokk til å kompansere for camber aviket ditt. Aldri sett eller hørt om problemer med aksler.

89 FORD SIERRA SEDAN IS Bruksbil

94 FORD SCORPIO STV Bruksbil–SOLGT

FORD SIERRA SEDAN Proskjekt

Posted

vil ikke bruke skiver som shims, skal dreie noen hele plater vis du skjønner, blir spenn på de nederste boltene ved bruk av skiver, og er som sakt veldig mye camber da den er veldig lav og er en bil med mye hk

Posted

Når du snakker cm mener du vel forskjell fra oppe til nede på felgen? Altså den er 2,5-3 cm lengre ute nede på felgen enn oppe?

 

Ikke uvanlig det på Sierra. Det hadde jeg også, men rettet den opp med små skiver. Jeg kommer sannsynligvis til å fjerne de igjen for å få bedre grep i svinger.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Posted

Problemet med Sierra bakstilling, er at camber og spissing, endrer seg mye, ved pådrag. For å rette på det, trenger man en 6graders bakstilling, som beholder samme vinklene ved fjøring. Har ikke nødvendigvis bedre grep i sving med negativ camber, da får man bare en liten kontaktflate innerst på dekket, som har kontakt med veien

Posted
  On 10/7/2015 at 7:59 PM, grcossie said:

Problemet med Sierra bakstilling, er at camber og spissing, endrer seg mye, ved pådrag. For å rette på det, trenger man en 6graders bakstilling, som beholder samme vinklene ved fjøring. Har ikke nødvendigvis bedre grep i sving med negativ camber, da får man bare en liten kontaktflate innerst på dekket, som har kontakt med veien

Hjulene vil vel stå beinere i en sving? Hjulene foran skrever jo for å få bedre grep i sving?

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Posted

er på en driftebil bak, så sliter med lite grep på bakhjulene og sliter bare innerkant, lurer på egentlig på om å dreie shims/plater mellom bærearm og stikk aksel virker greit, tenkte å bruke aluminium??


hva menes med en 6 graders bakstilling?


de fleste bilene som kjører drifting som jeg kjenner vil ha rettest mulig camber på bakstilling, ja mener mellom topp og bunn på felg

Posted
  On 10/7/2015 at 8:28 PM, grcossie said:

Dess mer dekk kontakt man har med veien, dess bedre er grepet.

Det er helt riktig! Hehe.. Men står de i utgangspunktet og skrever på rett vei, vil jo felgene stå rett i en sving?

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Posted
  On 10/7/2015 at 8:33 PM, Cosworth Racing1 said:

Det er helt riktig! Hehe.. Men står de i utgangspunktet og skrever på rett vei, vil jo felgene stå rett i en sving?

Spørs litt hvor mye den krenger i sving, men det retter seg litt for ytterhjulet ja. Skulle hatt deg en 6graders bakstilling du

  On 10/7/2015 at 8:26 PM, olespole said:

er på en driftebil bak, så sliter med lite grep på bakhjulene og sliter bare innerkant, lurer på egentlig på om å dreie shims/plater mellom bærearm og stikk aksel virker greit, tenkte å bruke aluminium??

hva menes med en 6 graders bakstilling?

de fleste bilene som kjører drifting som jeg kjenner vil ha rettest mulig camber på bakstilling, ja mener mellom topp og bunn på felg

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/65822-bygge-om-bakstilling-pa-cosworth/?hl=+graders +bakstilling

Posted
  On 10/7/2015 at 8:20 PM, Cosworth Racing1 said:

Hjulene vil vel stå beinere i en sving? Hjulene foran skrever jo for å få bedre grep i sving?

Mye slitasje i ytterkant av bakdekk på bane? De gangene jeg kjørte med mer eller mindre original IS motor og beinsveiset diff på ACR, med camber shimset på ellers original bakstilling bortsett fra dempere og fjærer, så slet den fryktelig i ytterkant av dekkene. Uten shims var slitasjen bedre.

Om man ikke bygger om bakstilling til andre vinkler bør man nok ha bra med camber for grep og mest mulig rett slitasje.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Posted

takker for hjelp og tips folkens:)

blir i første omgang prøve med selv freste shims plater å se åssen det fungerer

 

under gass, vil jo hjulene trekke seg enda mere inn i topp så da får jeg enda mere feil camber

vil påstå at bilen krenger nesten ingen ting, kjører lavt oppsett på gaz gold coilovers så er pinnstivt

Posted
  On 10/9/2015 at 3:31 PM, olespole said:

takker for hjelp og tips folkens:)

blir i første omgang prøve med selv freste shims plater å se åssen det fungerer

 

under gass, vil jo hjulene trekke seg enda mere inn i topp så da får jeg enda mere feil camber

vil påstå at bilen krenger nesten ingen ting, kjører lavt oppsett på gaz gold coilovers så er pinnstivt

 

Du tror Gaz Gold er pinnestivt til du har prøvd det skikkelig på bane :)

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Posted

Med gatedekk type glatt holder gaz i massevis.

Begynner man å teste gateslicks++ og hard sporkjøring så skorter det selvsagt noe.

 

Men igjen så er det vell lite som matcher i denne prisklassen til BANEKJØRING :)

 

Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt..

 

Posted

ser det er mye prat om camber og feste her, men tenk mere på spissingen bak. dette er mye merer avgjørende for feste bak på sierran

Posted

Hva er det optimale i forhold til spissing bak da? Men er vel ikke lett å gjøre noe med dette på original bakstilling?

Ford Sierra bilcrossbil ´89

Ford Escort MK2 Zakspeed ´76

Peugeot 406 2.0TD Stv ´02

Posted

Spissing justerer du med shims på samme måte som camber.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Posted
  On 10/14/2015 at 7:17 AM, sierraracing said:

Hva er det optimale i forhold til spissing bak da? Men er vel ikke lett å gjøre noe med dette på original bakstilling?

 

"optimale" kommer jo helt ann på bruk, hvordan vekta i bilen ligger, dekkdim osv. om jeg husker riktig så shimset jeg styggen med 2mm shims på toppbolten i bakstillingen. kjørte 225/40 r888 på escort cossi felger på den. 

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...