jakob Posted October 23, 2015 Author Share Posted October 23, 2015 (edited) Hei igjen. Har vert borte herifra en stund nå..Stemmer nok at patrolen er litt mindre utrustet på styrke i motor, har hørt litt forskjellig, bl.a. at den ikkje liker for høyt turbotrykk osv osv. Må bare prøve seg frem her tenker eg. Står veldig lite om faktiske problemer/løsninger og annet på nettet. Har begynt å gruble litt på din løsning rett og slett. Gå på med stor singelturbo og oppgradert pumpe først, og heller legge på derifra om det ikkje skulle være godt nok. Tenker da om kanskje Hx35 er fin størrelse med 12cm eksoshus. Fant en her til en fin fin pris: http://www.speeding.nu/p/turbo-tillbehor/turbo/holset/holset-hx35.htmlHva tenker du/dere om denne mtp pris.. orginal/kinakopi? Billig/dyrt?Denne har ikkje vannkjøling, men hadde egentlig tenkt å holde meg unna det så slipper det å øke temp på motor mer enn nødvendig.Den har heller ikkje wastegate, men om det blir problem så får eg bygge på en ekstern. Denne turboen kan jo sikkert også brukes på 2,9 motoren i sierraen om den ikkje klatrer oppi patrolen ved tid og stunder Så har vi hx35 og super hx35 da..Eneste forskjellen på hx35 og super hx35 er at super har 8cm hus og litt mindre turbin. (65/55 kontra 70/60) og vannkjøling. Men that's it?? Regner med det er standarden eg burde gå for da siden 8cm hus antakelig blir litt lite?Står på nett at 8cm egner seg for 1,6-2,0 liters motor mens 12cm egner seg for 1,8-2,5 liters motor.http://turbohuset.se/esitteet/Unleash_your_Holset_SV_v3_view.pdfOg dieselmotorer leverer vell litt mer eksos enn bensinmotorer Ang. pumpa, den leverer eg bare inn til Dieselmekken om dette bygget blir aktuelt, gidder ikkje å styre med det selv. Edit: Hva tenker du/dere om flødet i en slik manifold? Dette er orginal, og har t25 flens. Må eventuelt lage nytt eller kjøpe overgang til t3 ved bruk av holset hx35 turbo.. Men finns ikkje for mye plass i denne bilen.. Edited October 24, 2015 by jakob Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted October 24, 2015 Share Posted October 24, 2015 Om den HX35en er ny så er det ganske rimelig. Pris på brukt er vel vanlig rundt 3000kr avhengig av tilstand, og rundt det samme for ny kinakopi.Jeg er ikke så veldig inne på turbodimensjoner, men HX35 er f.eks vanlig som originalturbo på Cummins 6.5liter.Og de må man etter min smak over 2liter på bensinmotor om man skal ha ladetrykk før turtallsperra.Kan hende den du linker til har mindre eksoshus og/eller kompressor en den jeg nevner. Det er nok ikke det beste manifoldet for maks effekt og best mulig tider på dragrace.Men dieselmotorer har vanligvis milde kamtider, og takler mottrykk før turboen ganske bra. Så om eksosanlegget fra turbo og ut blir bra tror jeg ikke manifoldet vil være det som begrenser på nivået som er diskutert i tråden her Flere av de jeg vet om som kjører grenrør på mercer bruker turboer i størrelse HX40 plusspluss, bruker bilene for å kjøre på bane og dragrace. Gjerne da med ladetrykk 3bar pluss og 3-4 dobbling av original effekt. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
jakob Posted October 24, 2015 Author Share Posted October 24, 2015 Ja den HX35'n er ny og ifølge nettsiden er den også orginal. Nedsatt 20% (ca.1000,-) akuratt nå da. Jepp, har sett at hx35 er mye nevnt på cummins. Ser på youtube at dem blir brukt på alt fra bmw til volvo og honda civic.. Den fåes med 8 og 12cm eksoshus mener eg. Manifoldet er nok ikkje perfekt nei men om det kunne brukes var vell egentlig spørsmålet som sto i hue på meg hehe. Må sjekke om det er plass til turboen og om det eventuelt går å bruke bare en overgang fra t25 til t3 på orginalmanifolden.. Snakka med noen andre også idag som har litt peil på turbo, han ene har mercedes 300d med stor turbo. De mener hx35 må bli bra med 12cm ekososhus på patrolen med 12mm stempel i pumpa. Så får vi prøve når budsjettet er klart, en gang etter førstegangstjenesten tenker eg Rundtom i januar/februar kanskje Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
BR Racing V6 Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Hei. det oppsettet jeg driver med er ikke compound. men sekvential singel turbo. eller twin turbo. ettersom hva som fungerer best. store turboen sitter først på grenrøret. eksosen passerer ut downpipen å en bypass rør med spjeld vil lede eksosen inn i den lille turboen å eksosen ut av den ned i downpipen legre ned. trykk regulering skjer med et stort eksos butterfly spjeld 4" som er trykkstyrt av en actuator i downpipen å vinklet så flow går effektift ut til et conet rør ned til flens til turbo. lille turboen vil lade først til den store får opp likt trykk å spjeld åpner så vil det fungere som en stor singel turbo opp i turtall. lille turboen vil avta sin hastighet å roe seg ned. 83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015 85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014 85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:) 88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013 88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jakob Posted December 2, 2015 Author Share Posted December 2, 2015 (edited) Lite spørsmål.. På hx35 turboen er det twin entry og har da forstått at det er en stor fordel å bruke pulssplitt grenrør. Men hvordan må man gjøre det med ekstern wg på pulssplitt grenrør? Skal du ha 100% riktig effekt av grenrøret så må du ha 2 stk wg, 1 på hver inngang til turbo/rør? Litt som dette? Eller er dette like riktig? Kun en wg som tar fra begge? Vil ikkje da pulseffekten jevne seg ut i desse røra? Må også flytte eksosen et stykke og grubler på diverse løsninger mtp utforming av grenrør. Har to alternativ:Bygge med 1 rør for hver eksosport helt frem til collectoren, slik som i eksempelet under.. Eller det alternativet som eg mener er det beste mtp plass og plassering av turboen (må flyttes et stykke).Lurer på om det kan være noen negativ virkning når 3 rør møtes og fortsetter med kun 1 rør i samme dimmensjon, eventuelt må det røret som gå videre utvides med litt større dimmensjon?? Da vil det bli 2 stk 3->1 og så to rør som går frem til turboen. Gjerne litt vanskelig forklart, men her er et eksempel og mitt ville nok blitt veldig likt dette: Edited December 2, 2015 by jakob Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
jakob Posted December 3, 2015 Author Share Posted December 3, 2015 (edited) Da har eg vert i kontakt med en som etter min mening virker å ha litt peiling på grenrørsbygge. Han har designet noen grenrør selv osv.Har bestemt meg for å bruke samme modell som det siste bilde i posten over, hvor 3 rør går sammen til ett, så er det to rør som går videre til turboen. Da blir det 3->1 ganger 2.Det blir brukt samme dimensjon på rør helt fra motor til turbo, fordi det kommer i teorien aldri mer enn en puls i røret på samme tid. Da skal samme dimensjon over hele være ok.Prøver å få lengden mellom overgangen 3->1 og opp til turbo like lange på begge sider av "splitten". Driver også å grubler litt på wastegate, enten 2 stk (en til hver side) eller 1 stk delt på begge sidene. Ser for meg at 2 stk (en til hver side) må være det beste, og heller gå ned på størrelse på grunn av pulsprinsippet. Da jevner ikkje pulsene seg ut over wastegate rørene. Alternativet er å bruke 1 wastegate på begge sidene, men da må 1 rør fra hver side gå sammen til wastegaten, enten med skillevegg inni eller med åpen løysning. -Da som sagt vil jo pulsene kunne jevne seg ut. Hvor mye er for meg uvist.. Mtp plassering av wg vurderer eg å koble meg på rett etter overgangen 3->1 fordi det passer godt med den plassen eg har til rådighet på det området. Noen innvendinger/kommentarer på dette mottas med takk Ønsker gjerne andre synspunkt på saken Edited December 3, 2015 by jakob Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
jakob Posted December 8, 2015 Author Share Posted December 8, 2015 (edited) Merker forumet er fælt dødt nå.. Hva skjer folkens? Turbo og litt stash er bestilt! Lurer ennå å gå for 2x 40mm hks kopi wastegater eller om eg skal gå for 1 stk 50mm hks kopi.. Kommer ikkje til å få bygget om pumpe med det første, og da må eg kunne bruke den på lavere trykk. Rundt 1 bar er nok. Kommer nok til å gå litt seint med pumpa osv, må ut med 30.000,- på ny longblock til volvoen min (1,6D) og brukte nettopp over 40.000,- på Ifor williams biltransporthenger i sommer i tillegg til å ha tatt førerkortklassene D og CE. Ting bare baller og baller på seg Hjelper ikkje at eg har hatt 1 år i førstegangstjeneste nå til 5000,- kr/mnd... Edited December 8, 2015 by jakob Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
LM-Cossy Posted December 8, 2015 Share Posted December 8, 2015 Jeg følger ihvertfall flittig med. Har nok ikke så mye og komme med, men det virker lovende Oioi. Det var solide utlegg ja! Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jakob Posted December 8, 2015 Author Share Posted December 8, 2015 Så flott, da er det ikkje helt dødt her inne Trodde dette var perioden hvor det skulle bli mere aktivitet pga vinterprosjekt og slutt på sessongen.Tar fordentusiasten mye av aktiviteten? Vet ikkje hvordan det er der selv, aldri vert på det forumet.. Ja, merker det godt.. Har gått med en del opp sparte midler for å si det sånn Nå er det hjem og begynner på jobb igjen for fult i januar! 1 Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
LM-Cossy Posted December 8, 2015 Share Posted December 8, 2015 Aktiviteten vår er på vei opp igjen, men har vært noe nede en periode etter åpningen av fe. Forum delene med mest aktivitet er: - Mondeo + Cosworth forum (++)- Prosjektforum- media- Kjøp og salg Så bra!Bli spennende dette Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted December 9, 2015 Share Posted December 9, 2015 Følger med på det meste her inne jeg men akkurat dette er utenfor hva jeg kan bidra med, men spennende prosjekt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jakob Posted December 9, 2015 Author Share Posted December 9, 2015 (edited) LM-Cossy:Det er bra at aktiviteten er på vei opp! Stemmer, har merket meg hvilke forumdeler med mest aktivitet Xr4ti:Litt samma som meg det følger med på det meste, men har ikkje alltid tilstrekkelig kompetanse! Edited December 9, 2015 by jakob 1 Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted December 9, 2015 Share Posted December 9, 2015 Følger med jeg også, men hadde håpet at noen med bedre peiling på turbo kanskje skulle se tråden. Får synse litt da Om turboen som skal brukes ikke har intern wastegate, og jeg mot formodning bestemte meg for å bruke wastegate, så ville nok jeg ha brukt en enkel wastgate med 2 rør adskilt helt opp til ventilen i wastegate. Håper du fikk dekt mesteparten av kostnadene til D og CE igjennom f.eks forsvaret eller skolegang. Har selv C, og valgte å heller kjøre opp til BE enn CE når jeg skaffet meg henger, ettersom jeg enda ikke har hatt bruk for CE igjennom jobb. Hadde vært kjekt med muligheten for C1E til privat bruk da men.Får heldigvis dekt det kurset man må ha hvert 5. år nå, til neste år, igjennom jobb. Kompetanse-ettelerannetsomjegharglemt kurset.Trenger det strengt tatt ikke for den jobben jeg har i dag, men i tilfelle permiteringer eller jobbytte bør man jo ha det.Trenger heldigvis ikke forholde meg til kjøre og hviletid, vikeplikt og vektregler for kjøring etter vei til daglig heller Har ikke, har ikke hatt, og har ikke tenkt å lage bruker på FE. Men jeg sjekket den bruken man kan se uten å være innlogget for ikke veldig lenge siden, for det siste året, og det var mye mer aktivitet her faktisk.Med alle utleggene du har hatt ville nok jeg heller justert opp ladetrykket litt på originalturboen og litt mer diesel, og heller arbeide opp litt penger før investering i nye deler. 1 - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now