RstS2 Posted July 18, 2015 Share Posted July 18, 2015 Hei Noen tips på hva som kan være galt?Vært på langtur i sommer, fikk feilmelding, dvs det lyste i instrument gruppa om motorfeil, slå av og på motor og feil og lampe er borte.Bare info lampa lyste med text om motorfeil( ikke den gule motorlampa)Kjørte innom nærmeste Ford verksted neste dag, leste av feil koder og det var feil på lade trykk,nullstilte feilmelding og god tur videre.Dem mente det var en periodisk feil. Etter ca 250 mil kom feil meldingen opp igjen, begge ganger i motbakke med ikke nødvendig hvis med fullgass.Slo av og på motoren igjen og feil melding er borte og bilen går som vanlig.( den går vel i en slags LIMP MODE når dette skjer) Har ikke fått lest av feilkoder igjen( min bluetooth obd2 fant selvfølgelig ingen coder) så må på Ford igjen Har sett over slanger og div og ikke funnet noen åpenbare feil. Er det en typisk svakhet som en sensor eller noe som jeg burde bytte(turbo trykks sensor) ??? Alle tips mottas med stor takk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonny.B Posted July 19, 2015 Share Posted July 19, 2015 Se om actuatoren på turboen har full vandring,disse VNT turboene har en tendens til å bli trege i reguleringssystemet.La motorern gå på tomgang,så tar du av vakumslangen som går på den actuatoren,da skal den armen gå tilbake,og når du setter på slangen igjen,så skal armen gå helt i motsatt retning helt til annlegsflaten. Kan være 1000 andre ting,men begyn der. Prosjekt Electric orange Cossie Link to comment Share on other sites More sharing options...
RstS2 Posted July 19, 2015 Author Share Posted July 19, 2015 (edited) Se om actuatoren på turboen har full vandring,disse VNT turboene har en tendens til å bli trege i reguleringssystemet.La motorern gå på tomgang,så tar du av vakumslangen som går på den actuatoren,da skal den armen gå tilbake,og når du setter på slangen igjen,så skal armen gå helt i motsatt retning helt til annlegsflaten. Kan være 1000 andre ting,men begyn der.Hei Den er grei, takk for tips.Har sett at den vakumslangen ligger litt trangt til, må/burde noe fjernes før jeg prøver dette?) foruten motordekselets offcoz)Jeg har store klubber så når nesten ikke ned til slangen... Edited July 19, 2015 by RstS2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonny.B Posted July 19, 2015 Share Posted July 19, 2015 Hei Den er grei, takk for tips.Har sett at den vakumslangen ligger litt trangt til, må/burde noe fjernes før jeg prøver dette?) foruten motordekselets offcoz)Jeg har store klubber så når nesten ikke ned til slangen...Litt lang spisstang,så går det greit å nappe av slangen:-)Evenuelt følg slangen å se om det er bedre plass lengre bak. Prosjekt Electric orange Cossie Link to comment Share on other sites More sharing options...
RstS2 Posted July 19, 2015 Author Share Posted July 19, 2015 Litt lang spisstang,så går det greit å nappe av slangen:-)Evenuelt følg slangen å se om det er bedre plass lengre bak.10-4 :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
RstS2 Posted July 24, 2015 Author Share Posted July 24, 2015 Hei Liten oppdatering, er fortsatt på ferie så har ikke fått sjekket om det er full vandring på actuator, den beveger seg ihvertfall mye.(må sjekke skikkelig etter ferie)Men gikk over div slange klemmer til og fra turbo og fant faktisk noen som var litt slakke, dvs fikk strammet dem til en halv omdreining eller litt mer.( ikke for mye tilstrammet)Mulig dette ligger litt psykisk i hodet men mener jeg hører turboen mindre nå og at det er litt mere trøkk i turboen og bilen.Kan feilen jeg hadde vært så enkelt som at en slange klemme var litt løs?Har kjørt ca 100 mil til etter sist feil og ikke fått feilen tilbake.( jepp norge på kryss og tvers) Uansett burde actuator byttes etter en viss høy km? ser du får nye til 4-500kr på ebay??eller er det Ford org som gjelder? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonny.B Posted July 24, 2015 Share Posted July 24, 2015 Ikke actuatoren som er prooblemet,er selve regueleringsmekanismen inne i turboen som soter/bekker seg fast.Beøver ikke å være det i ditt tilfelle,men det er noe av det første jeg sjekker når jeg får feilkode på turbotrykk. Prosjekt Electric orange Cossie Link to comment Share on other sites More sharing options...
RstS2 Posted July 24, 2015 Author Share Posted July 24, 2015 Ikke actuatoren som er prooblemet,er selve regueleringsmekanismen inne i turboen som soter/bekker seg fast.Beøver ikke å være det i ditt tilfelle,men det er noe av det første jeg sjekker når jeg får feilkode på turbotrykk.ok, er det noen mulighet for og rense denne mekanisnem uten og åpne hele pakka? Takk for info:-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonny.B Posted July 25, 2015 Share Posted July 25, 2015 Turboen må plukes demonteres og plukkes i småbiter ja. Som regel er det slitte anlegsflater og føringer også,så til syvende ogs sist er nok en bytteturbo mest fornuftig.Men siden din ser ut som å ha full vandring,så slipper du nok det:-) Prosjekt Electric orange Cossie Link to comment Share on other sites More sharing options...
RstS2 Posted July 25, 2015 Author Share Posted July 25, 2015 Turboen må plukes demonteres og plukkes i småbiter ja. Som regel er det slitte anlegsflater og føringer også,så til syvende ogs sist er nok en bytteturbo mest fornuftig.Men siden din ser ut som å ha full vandring,så slipper du nok det:-)Takk for lære nyttig info:-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now