grandisjohn Posted May 15, 2015 Share Posted May 15, 2015 Noen her som tror på spøkelser? i sa fall veit noen kansje svaret.. Problemet er at el.vifta ikke starter (Scorpio).Kan bekrefte strøm fra sikring til stikk 30 og 86 på releet når tenninga slås på. Forbindelse til viftemotor fra stikk 87er og i skjønneste orden. Slår på tenninga og jorder releet direkte til gods, men ingenting skjer. Og får å toppe mysteriet så starter viftemotoren når den kobles direkte på batteri. Som nevnt, er det noen som forstår seg spøkelser og kan gi meg et Clue ?? Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted May 15, 2015 Share Posted May 15, 2015 Har du forsøkt å måle ledningene mellom vifta og relet, for å utelukke ledningsbrudd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted May 15, 2015 Author Share Posted May 15, 2015 (edited) Ja, jeg skriver at jeg BEKREFTER forbindelse alle veier. Releet er forresten NYTT. Edited May 15, 2015 by grandisjohn Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted May 15, 2015 Share Posted May 15, 2015 Helt enkelt gammeldags firpunktsrele dette? Eller eec-v typen som er styrt av hjernen, som jeg tror er styrt med pulsviddemodulasjon. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted May 15, 2015 Author Share Posted May 15, 2015 Helt vanlig firestikk-rele. Men i dette tilfellet jordet til Emerald ecu i stedet for til temp.giver på radiator. Har fungert fint siden det ble koblet slik i 2009. Men nå er det plutselig et stort mysterium hvorfor releetikke reagerer i det hele tatt.For å få bekreftet at nytt rele fungerer og vifta starter, så jordet jeg det altså direkte til godt jordingspunktfor å omgå temp.signalet. Men ingenting skjer. Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted May 15, 2015 Share Posted May 15, 2015 Har du prøvd å måle spenning på 85 og 86 på releet mens du prøver å aktivere det manuelt?Målt på ett Biltemarele til tusenmetringer der lysene ikke ville slå seg av etter aktivering, fant jeg ut at de 5 voltene snikstrøm ved nærlys var nok for å holde releet, men ikke nok for å aktivere det.Om releet fungerer så betyr det at du har spenningsfall eller brudd en plass.Så derfor må alt av spenningsmålinger du gjør være med belastning på henholdsvis spolen og bryterkretsen.Om du prøver en jumper mellom 87 og 30 i relesokkelen, og viften fungerer som normalt, så vil elimineringen si at feilen ligger i det nye releet, eller styringen av releet.Jeg har faktisk opplevd at begge releene i viftestyringen jeg kjøpte av Matt Lewis til Cosworthen sviktet etter bare så vidt ha prøvd det.Det er usansynlig att ett nytt rele er ødelagt, men langt fra umulig. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted May 26, 2015 Author Share Posted May 26, 2015 (edited) Takker for tips Edited June 1, 2015 by grandisjohn Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted June 1, 2015 Author Share Posted June 1, 2015 Det er vel klart at alt har en naturlig forklaring, tross alt. Uten å finne den egentlige årsakenså kuttet naturligvis releet ut å virke igjen. Og den virkelige årsaken viste seg å være dårligkontakt i en av de to hovedsikringene (uoriginalt oppkoblet).Ser ut til at jeg kan stole på at vifta starter når den skal nå 1 Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now