Jump to content

Elektrisk vifte


grandisjohn

Recommended Posts

Noen her som tror på spøkelser? i sa fall veit noen kansje svaret.. Problemet er at el.vifta ikke starter (Scorpio).

Kan bekrefte strøm fra sikring til stikk 30 og 86 på releet når tenninga slås på. Forbindelse til viftemotor fra stikk 87

er og i skjønneste orden. Slår på tenninga og jorder releet direkte til gods, men ingenting skjer. 

Og får å toppe mysteriet så starter viftemotoren når den kobles direkte på batteri.

 

Som nevnt, er det noen som forstår seg spøkelser og kan gi meg et Clue ??

 

 

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Helt enkelt gammeldags firpunktsrele dette? Eller eec-v typen som er styrt av hjernen, som jeg tror er styrt med pulsviddemodulasjon.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Helt vanlig firestikk-rele. Men i dette tilfellet jordet til Emerald ecu i stedet for til temp.giver på radiator. 

Har fungert fint siden det ble koblet slik i 2009. Men nå er det plutselig et stort mysterium hvorfor releet

ikke reagerer i det hele tatt.

For å få bekreftet at nytt rele fungerer og vifta starter, så jordet jeg det altså direkte til godt jordingspunkt

for å omgå temp.signalet. Men ingenting skjer.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd å måle spenning på 85 og 86 på releet mens du prøver å aktivere det manuelt?

Målt på ett Biltemarele til tusenmetringer der lysene ikke ville slå seg av etter aktivering, fant jeg ut at de 5 voltene snikstrøm ved nærlys var nok for å holde releet, men ikke nok for å aktivere det.

Om releet fungerer så betyr det at du har spenningsfall eller brudd en plass.

Så derfor må alt av spenningsmålinger du gjør være med belastning på henholdsvis spolen og bryterkretsen.

Om du prøver en jumper mellom 87 og 30 i relesokkelen, og viften fungerer som normalt, så vil elimineringen si at feilen ligger i det nye releet, eller styringen av releet.

Jeg har faktisk opplevd at begge releene i viftestyringen jeg kjøpte av Matt Lewis til Cosworthen sviktet etter bare så vidt ha prøvd det.

Det er usansynlig att ett nytt rele er ødelagt, men langt fra umulig.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er vel klart at alt har en naturlig forklaring, tross alt. Uten å finne den egentlige årsaken

så kuttet naturligvis releet ut å virke igjen. Og den virkelige årsaken viste seg å være dårlig

kontakt i en av de to hovedsikringene (uoriginalt oppkoblet).

Ser ut til at jeg kan stole på at vifta starter når den skal nå :)

  • Like 1

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...