Kloakk Posted May 6, 2015 Posted May 6, 2015 La meg starte med å si at jeg har null peiling på bil, men begynner å innse at det er på tide å lære hvertfall litt om hvordan jeg kan finne ut av problemer som oppstår og ca hva det vil koste... Som tråden sier så har bilen begynt å bruke (muligens lekke) endel kjølevæske og jeg skulle gjerne fått noen tips om hva jeg evt kan gjøre før jeg tar turen til et verksted nok en gang med denne mandagsbilen min....For å gjøre ting enklere for de av dere som kanskje vet hva det kan komme av kan jeg legge til at: - Det er ikke synlige tegn til lekkasje når bilen står i ro. - Det virker heller ikke å være særlig tap av væske når bilen står i ro. - Det lukter ikke kjølevæske under kjøring. - Bilen går som normalt - Bilen blir ikke varmere enn den skal og nåla vandrer/svaier ikke. - Eksosen ser ut som den alltid har gjort. - Ingen tegn til noe ymse væsker i oljen. Til slutt og det kan kanskje virke rart og kanskje ikke relatert til tap av kjølevæske, men kort tid etter at det ble montert motorvarmer oppstod det problemer med start i minusgrader og pluss om det regner eller har regnet, etter en time med motorvarmer starter bilen dog og går som normalt.. Om noen her har noen forslag til hva jeg kan sjekke selv og evt hva det vil koste å få verksted til å gjøre det hadde jeg satt stor pris på det! På forhånd takk fra en uvitende stakker
Christer_Martinsen Posted May 6, 2015 Posted May 6, 2015 Termostathuset under dynamoen din lekker mest sannsynlig. Svart plastikk. Ford Sierra Cosworth 1988 2wdFord Sierra Cosworth 1990 4x4
Kloakk Posted May 6, 2015 Author Posted May 6, 2015 Takk for svar, skal sjekke det ut i morgen, glemte forresten å nevne at når kjølevæske nivået når minimum streken virker det til å holde seg der, altså det blir aldri mindre en ved minimum streken...
Kloakk Posted May 7, 2015 Author Posted May 7, 2015 Det er en lekkasje ja... Finner dog ikke noe svart plastikk... Noen som vet hva det vil koste med nytt termostathus på verksted?
Christer_Martinsen Posted May 7, 2015 Posted May 7, 2015 Ser ut som termostathuset ja, det er den plsatikkhuset med de to slangene på (Over ac-kompressoren). Usikker på pris, men pleier å regne ca 1-1,5 time på å skifte. Ford Sierra Cosworth 1988 2wdFord Sierra Cosworth 1990 4x4
Kjellwo Posted May 8, 2015 Posted May 8, 2015 (edited) Grei jobb om du ikke har hender i str. XXXL. www.youtube.com/watch?v=5aLMfD927fE Edited May 8, 2015 by Kjellwo
Kloakk Posted May 8, 2015 Author Posted May 8, 2015 Takk for svar til dere begge, setter enorm pris på hjelpa, nå som problemet er lokalisert er det lettere å få noen med litt mer peiling til se på det og kanskje slippe å betale det hvite du at øye for å få det fikset!
Kjellwo Posted May 8, 2015 Posted May 8, 2015 Du behøver ikke ofre øya :-) http://www.ebay.com/itm/FORD-FOCUS-MK1-1998-2005-MAVERICK-THERMOSTAT-WITH-HOUSING-AND-GASKETS-/151146247040?pt=LH_DefaultDomain_3&fits=Model%3AFocus&hash=item233104b380
Mondeo Power Posted May 8, 2015 Posted May 8, 2015 Den det er bilde av i linken stemmer vel ikke helt.
Recommended Posts