Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei!

Min Mondeo stoppet plutselig under kjøring. ingen forvarsel, og ingen lamper lyste.

Får feilkode på lavt trykk i fuelrailen.

Innimellom starter bilen, og hoster ett par ganger før den stopper igjen, som regel starter den, og stopper igjen med en gang.

Har hatt bilen inne hos Ford, og de sier defekt dieselpumpe. Har satt inn en brukt pumpe fra hugger'n, men bilen oppfører seg helt likt.

Har byttet filter, sjekka sikringer, fylt mer diesel, sjekka at det faktisk er diesel og ikke bensin på tanken, lufta i det uendelige osv...

Noen som har noen tips....? 

Posted

Har du mulighet for å logge dieseltrykket ditt? Hvordan ser eksosen ut når den kinner/starter? Har du mulighet for å sjekke stillinga på EGR ventil med diagnoseapparat? Evt prøve å blokkere den for å utelukke det. 

92' Ford Sierra Cosworth 4x4

Posted (edited)

Har i utgangspunktet ikke tilgang på diagnoseutstyr... Kan få tak i, men vil helst slippe før jeg må :P

I følge Ford er gir ikke pumpa trykk. Nå er ikke jeg noe ekspert på common rail, men pumpa burde vel bygge opp trykk selvom EGR tuller....?

Eksos virker ikke noe særlig unormal..

Edited by Stig
Posted

Har i utgangspunktet ikke tilgang på diagnoseutstyr... Kan få tak i, men vil helst slippe før jeg må :P

I følge Ford er gir ikke pumpa trykk. Nå er ikke jeg noe ekspert på common rail, men pumpa burde vel bygge opp trykk selvom EGR tuller....?

Eksos virker ikke noe særlig unormal..

Ja, er veldig greit å kunne se hvordan dieseltrykket er. Ja, det gjør den, men en egr ventil som står kilt i åpen stilling vil ofte gi samme symptom(tungstartet/plutselig stopp)  Hvordan har du lufta systemet? 

Posted

Ja, er veldig greit å kunne se hvordan dieseltrykket er. Ja, det gjør den, men en egr ventil som står kilt i åpen stilling vil ofte gi samme symptom(tungstartet/plutselig stopp)  Hvordan har du lufta systemet? 

Ford har målt diestrykket, de sier at pumpa ikke bygger trykk i det hele tatt. Systemet har jeg lufta ved å suge på returen (etter motoren --> tanken). sugde ut 2-3 liter der, og ut i fra det jeg har lest meg fram til og snakket med Ford så burde det være mer enn bra nok..

Har vært boti ledningsbrudd ved railtrykksensor kontakten

Men selv med ledningsbrudd der så burde vel pumpa bygge opp trykk...? hmm..

Posted

Hva slags feilkode er det du har? Hadde en bil med lignende feil idag. Feilkode P0087(lavt trykk i drivstoffgaleri). Ingen start på den. Småstarta innimellom. Pumpa leverte omtrent ikke trykk i det hele. Det viste seg å være en liten lekkasje på schraeder ventilen("dekktrykksventilen") som sitter på mateslangen til pumpa på høyre side i motorrom. Lekkasjen var ikke stor nok til at det var noe drivstofflekkasje, men dieselen rannt et stykke tilbake i rørene, slik at pumpa ikke klarte å bygge trykk. Var nok å trekke til ventilen, og lufte på nytt så var bilen ok. Kan jo være vært en sjekk i ditt tilfelle :)