Jump to content

Godkjenning av bil ombygd til Cosworth?


Truckdriver

Recommended Posts

Hei.

Er det noen som har prøvd seg på dette de senere år, og vet om det er vanskelig eller enkelt å få gjennom nå? Vet jeg må skrive søknad for dette.

Utgangspungtet jeg har er en 87 mod sedan som jeg har hatt siden 2009, godkjent ombygd til 4x4 Cosworth for ca 10 år siden.

Jeg har en kompis som er flink å sveise rust og var skyldig meg noen tjenester. Men etter å ha begynt å kappe litt bak i kanaler fant han bare mer og mer rust, slik at totalen ble for stor til at han ville ta på seg jobben. Selv har jeg ikke motivasjon til å begyne med noe slikt.

Å skru delene over på ett annet karosseri ser jeg mye lysere på, om jeg bestemmer meg for å beholde bilen.

Fikk ett bud av en lokal ungdom for 3-4 uker siden som var motivert til å sveise, og ville kjøpe bilen for nøyaktig 2 uker siden. Typisk nok har jeg ikke hørt noe fra han på over 2 uker.

Siden jeg fikk beskjed fra han kompisen min om at rustsveisingen ble uoverkommelig for han så har jeg tenkt litt fram å tilbake på å flytte alt over i ett annet koarosseri.

Jeg vet i grunn om en 85mod 3dørs IS jeg kan få billig, som har ett mye bedre karosseri som utgangspungt.

Den foreløpige ideen min nå om jeg går for den løsningen er å bygge den om med motor, drivverk og understell fra 4x4en, men muligens beholde IS utseendet på bilen. Om de går med på å godkjenne den som 4x4 og de få ekstra hk mer en 4x4 er oppgitt til i forhold til en vingebil er foreløpig uvisst for meg.

En annen ting som kanskje kan være mulig pga. at det er snakk om mye rust, er vel karosseribytte. Men da må det vel ndøvendigvis være en sedan?

Noen som har noen tips, råd eller meninger å komme med?

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Snakk med din lokale trafikkstasjon. Er det noen med Fordkompetanse som er stasjonert der så bør de gi deg svar. Men er nok ikke de svarene du ønsker desverre.

Snakk med minst to trafikkstasjoner da det er forskjellig kompetanse fra stasjon til stasjon.

Det er godkjent minst en 3D mk1 med Cos 4x4 pakke i norge men vet ikke om det er med 2wd effekt eller med 4wd effekt. Den ble godkjent for en del år siden.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ta karosseribytte, MÅ begge bilen være to like biler. Like med at har du sedan må du bygge den andre sedan, har du 4wd må du bruke bil som er 4wd. Tror ikke det er så lett å få godkjent karosseribytte uten at den er skadet, og 3 av 4 hovedkomponenter er hele.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Bodø vet jeg ikke er noe vits å snakke med, da de altid har vært vrang. Her på Fauske vet jeg de har godkjent ivertfall noen gamle Volvoer med ettermontert turbo, og muligens en med V8. Godkjent ombygde Forder er det vel dårlig med. Eneste jeg kommer på en den andre Sierraen jeg hadde, som var godkjent ombygd fra gasser til innsprøytning. Jeg har ett søskenbarn som også er min gudmor, med en mann som er politi, og som har en Ascona som vistnok er godkjent med Calibramotor. Og jeg tror det er turboutgaven.

Har aldri snakket med han om det, men om den også er godkjent her så lover det kanskje godt :)

Og om det har vært godkjent mk1 som 4x4 Cosworth så er det ivertfall ikke ett dårlig tegn.


Skal du ta karosseribytte, MÅ begge bilen være to like biler. Like med at har du sedan må du bygge den andre sedan, har du 4wd må du bruke bil som er 4wd. Tror ikke det er så lett å få godkjent karosseribytte uten at den er skadet, og 3 av 4 hovedkomponenter er hele.

Ok. Da kan jeg vel glemme karosseribytte. Om rustskade altså ikke er nok omfattende?

Om jeg skulle fikset bilen tror jeg enkleste løsningen ville være å bytte ca fra bakruten og ned, og fra der gulvet gjør ett steg opp under baksete, og bak. Samt kanaler og innerkanaler, ivertfall fra midten og bak.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er jo en mulighet :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Da jeg skulle ombygge min Fiesta var opprinnelig alt greit hos biltilsynet men det ville ha papirer fra Ford Norge for hvilke deler som må byttes. Dette kunne jeg ikke ordne selv. Ringte da ned til Ford Norge og fikk beskjed om at de har sluttet å gi ut papirer ang ombygging. Grunnlaget var at det har vært så mange dårlige utførte ombygger, spesielt sierra cosworth så de har sett seg lei. Men selvfølgelig det er forskjell fra stasjon til stasjon ang hva du trenger av papirer. Statensvegvesen på Jessheim måtte ha papirer fra Ford, så da gikk planene min til dass ( jeg begynte i feil ende ) Ikke bygg før du har alt på plass!

'07 BMW 120d Msport ( Bruksbil )

'88 Ford Escort XR3i ( Prosjekt bil )

Link to comment
Share on other sites

Som jeg nevnte at det varier fra stasjon til stasjon hva de krever. På Kongsvinger skal det visst være litt lettere å få biler godkjent. Da jeg ringte å bestilte time, fikk jeg beskjed om at jeg måtte bruke lokale stasjon som uheldigvis var Jessheim.

'07 BMW 120d Msport ( Bruksbil )

'88 Ford Escort XR3i ( Prosjekt bil )

Link to comment
Share on other sites

Om det blir noe av planen skal det selvsagt sendes inn en søknad før ombygging :)

Kom forresten på at en jeg kjenner fikk godkjent en T5 motor i en Volvo 940, i fjord tror jeg det var, her på stasjonen på Fauske.

Den passer ikke rett inn uten modifikasjoner og egenfabrikerte deler, i motsetning til Cosworth motor og drivverk i en Sierra.

Ble nesten litt motivert nå :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

ikke noe problem dette i mitt distrikt i hvert fall men de krever at et ford verksted ser over bilen og bekrefter at det er riktige deler som er brukt og bruke 3 dørs karosseri trur jeg de godtar vis den blir 2 wd

Jeg fikk beskjed da jeg tok karosseribytte på min, at bilene måtte være identiske. Noe annet var helt uaktuelt.

Det holdt også at et godkjen karosseriverksted tok på seg jobben. Trengte ikke bruke Ford.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Om det blir en 3dørs så må vel søknaden da nødvendigvis bli på ombygging, slik jeg forsto det av første posten din :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Om det blir en 3dørs så må vel søknaden da nødvendigvis bli på ombygging, slik jeg forsto det av første posten din :)

søknaden må bli ombygging ja gå og snakk med trafikstasjonen din si du har bil chnr ......... som er helt i filler rusta og at du ønsker og montere over alle delene på chnr ....... og hør hva de sier til det er ikke noe problem her nede i hvert fall er ikke mange ukene siden jeg var og spurte om det og hadde også en annen biltilsyns man på besøk i privat ærend rett føre det og da diskuterte vi også det da han så det sto mange 3 dørs sierraer hos meg i tilegg til noen cosworther

 

men snakk med ford forhandleren din om de kan se over og bekrefte at ale delene er riktige og alt er i orden og vis de vil gjøre det så sier du det til biltilsynet er sjelden de ikke godkjenner dette da uten masse papirer og søknader

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...