Caprimaniac Posted February 22, 2015 Posted February 22, 2015 Koden skulle mene feil ved EGR- system.Noen som har vært borti denne og har erfaringer? Motorgangen kjennes normal ut, starter i kulde og med varm motor. Eneste symptom er motorlampe og MULIG noe økt forbruk, men det er vanskelig å vite sikkert nå på vinteren med dieselvarmer... Jeg har åpnet EGR- motor/ spjeld. Tannhjul/ drift virker ok. Har ikke tatt frem multimeter ennå, men det er neste punkt. Noen kjennte feil på dieselmotorene, dette? Caprimaniac- "RS Euroford". Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk
HoelRacing Posted February 22, 2015 Posted February 22, 2015 Egr på Connect er et kjennt problem ja. Ventilen henger seg, eller at det blir feil på den elektriske delen. 92' Ford Sierra Cosworth 4x4
Caprimaniac Posted February 22, 2015 Author Posted February 22, 2015 Akkurat. Siden ventilen ikke henger, må det sannsynligvis være et el- problem. Kjenner du til vanlige årsaker? Rele eller annet som kan byttes? Caprimaniac- "RS Euroford". Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk
HoelRacing Posted February 22, 2015 Posted February 22, 2015 Pleier ikke være problem med ledningsnett eller rele. Er den elektriske delen på ventilen. Kommer sot og skit som ødelegger den. Jeg pleier å måle med multimeter bak på kontakten samtidig som jeg kjører ventilen trinnvis. Da er det lett å se om ventilen sitter fast osv. Bruker da feilsøkingsapparatet, så det blir nok ikke så lett for din del å gjøre det på den måten. Vi bytter somregel hele innsugsmanifoilen ved EGR problem, og det er en ganske stor jobb. Får kun hele innsuget. Vi har forsøkt å kun flytte over den elektriske delen, med blanda resultat. Er egentlig ikke tillaget for å kun skifte den. 92' Ford Sierra Cosworth 4x4
sierracossie Posted May 19, 2015 Posted May 19, 2015 Jeg mistenker at jeg har samme problemet på min 75hk 1,8 tdci. Men jeg tror jeg bare må bite i det sure eplet og skru ut manifoil og gjøre det reint. Bilen min lugger fælt og har effekt som kommer og går som den vil. Er sikkert tett med masse sot og oljedamp/tjære/asfalt så den får vel ikke luften den skal ha. Men dette er visstnok et veldig vanlig problem på disse bilene. Faktisk veldig mange biler som har EGR system. Den skal jo resirkulere avgassene for å brenne de uforbrente gassene en gang til. Og det resulterer i masse dritt i innsug og gjennom EGR ventilen. Du får si hvordan det går med bilen din. 86 sierra cosworth
Caprimaniac Posted June 7, 2015 Author Posted June 7, 2015 Akkurat. Connecten min går relativt greit når den er varm; litt treg akselrasjon fra bånn. Ved kald motor: må vente 2 min før jeg kan ruse motoren til 3000 rpm og kan da slure på clutchen for fremdrift. Den har begynnt å ryke litt sort også, under visse forhold. Jeg har nå også skrudd av "flexi" eksos- røret som går til innsug; det var IKKE tett... Kun avleiringer langs veggene. Har også sprayet inn en boks med "EGR"- rens, uten at det endret noe. Dette er fullstendig dust; bil som har gått 100.000 skal ikke slutte å virke på grunn av tull som dette. Ja, jeg kan demontere innsuget og kanskje klare å rense ventilen eller annet. Hvor mange timer???? Er det sikkert at feilen ligger der??? Det er nok bare å møte opp på et verksted med lua i hånda.... Koste på denne bilen 10.000'er er helt uaktuelt. En diagnose med en beskjed om hva jeg skal gjøre for å få det i orden er greit. Eller en enkel fiks på verksted; det betaler jeg for om prisen er rett.... Når andre bilen er klar, bærer det av sted til verksted. Skal jeg dra til R&S i Lillestrøm, mon tro? Eller er det andre dere vil anbefale? Caprimaniac- "RS Euroford". Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk
Caprimaniac Posted June 14, 2015 Author Posted June 14, 2015 Ja, det er vel rabatt på deler, så det skal jeg benytte meg av. Jeg har gode rabatter fra Ford i Tyskland og når det gjaldt AC- aggregat fikk jeg det for 4500 fra Tyskland, mens det kostet 12.000 over disk her. Når det gjelder innsugsmanifolden jeg nå skulle til å bytte, var det omtrent lik pris i Norge og Tyskland, men med rabatten hos R&S ville det alternativet vært billigst. Caprimaniac- "RS Euroford". Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk
Per Olav Posted June 18, 2015 Posted June 18, 2015 Jeg har en 2008 modell Connect med 75hk. Den går også og smålugger litt ved akselrasjon. Ikke typiske fuskeslag, bare litt lugging. Den har snart gått 90tusen km. Hvor mye kostet innsuget hos RS?Har i tillegg en veldig rakling fra drivverk ett sted når den belastes. Noen som har vært borti det? Har lest litt om div clutch problemer på utenlandske forumer. Kan det være den som lager ulyder tro? 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>
Caprimaniac Posted June 18, 2015 Author Posted June 18, 2015 Jeg sjekket ikke, men mannen på verkstedet sa ca. 4500 for komplett manifold. Clutchen min er helt tipptopp.... Caprimaniac- "RS Euroford". Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk
Per Olav Posted June 18, 2015 Posted June 18, 2015 Ingen raslelyder fra drivverk som forsvinner når du passerer rundt 2000 omdreininger? 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>
Caprimaniac Posted June 21, 2015 Author Posted June 21, 2015 Nei, her virker alt som smurt. MEN; feilkoden kom opp igjen. De nye feilkodene, for dyser, er nå forsvunnet som dugg for solen. Innsuget koster 5900 hos R&S, med klubbrabatten ca. 4500,- Så; får 14.000 i innbytte for en 2008- modell Connect... Skal jeg ta imot det, eller:- Sveise eksos- Få i gang AC- Bytte innsug Og så annonsere den til underkant av 40? Caprimaniac- "RS Euroford". Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk
LM-Cossy Posted June 22, 2015 Posted June 22, 2015 Kan vell ikke være så ukurant å reparere?Men igjen. Du sparer jo inn endel tid ved inbytte, både på reprasjon og annonsering. Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt..
Caprimaniac Posted June 25, 2015 Author Posted June 25, 2015 Kan vell ikke være så ukurant å reparere?Men igjen. Du sparer jo inn endel tid ved inbytte, både på reprasjon og annonsering. Helt enig med deg; dette burde være kurant å skru. Men det er fler argumenter mot å koste på: AC virker svært dårlig, byttet agregat og fyllte fullt i fjor.Frontruta må byttes. All gummi, sommer som vinter, bør byttes. Eksos lekker, må sveises. Div. ulyder i bakstilling- sikkert lenkearmer til stabstag. Beste argument for å bytte til noe nyere- og bedre: Det er ferietid og man må komme seg rundt, ikke stå på verksted og skru på bruksbil. Enda bedre: En av hobbybila mine strøyk med forrige uke og trenger nytt motorbygge.... Bedre å skru på dette enn en gammal Connect! Ble bytte i en Ranger etter mye pruting. Bra deal, satser jeg på! Caprimaniac- "RS Euroford". Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk
LM-Cossy Posted June 25, 2015 Posted June 25, 2015 Gratulerer med ny bil Mye koseligere å skru på hobbybil ja! Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt..
roy@pumpa.no Posted January 13, 2016 Posted January 13, 2016 kjøpte også en brukt 08 connect 110hester med samme feil. Bestilte EGR ventil via eBay og den fungerte fint. Resatte felkodene og motorlampa var borte... Nå er det bare å få skifta AC radiatoren og sparke i gang Eberspächer så er alt moro.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now