Jump to content

Tuning av EEC-V i Norge?


Zepticon

Recommended Posts

Hei :)

Jeg er nytt medlem på forumet og hadde bare et lite spørsmål til dere Ford eiere. Vet dere av noen i Norge som har utstyr til å tune en EEC-V hjerne?
Siden min Mazda 626 deler mye av de samme delene som Ford Probe, og siden siste generasjon av 626 i USA ble bygget på Ford sine fabrikker, så ble noen av disse levert med Ford hjerne (98-02).
Jeg har lest at denne skal være mulig å tune, og lurte derfor om det er noen i Norge med utstyr for slikt? Om dette er mulig tenker jeg å bygge om min slik at jeg får brukt siste generasjons hjerne og ledninger.

Planen er å holde den som sugemotor, men øke kompressjonen en del, samt litt sintere kammer. Og da er EEC-V hjernen fra Ford midt i blinken siden den er den eneste orginale som muligens er mulig å programmere om.


Jeg tror dette er feil forum, men alle de andre er stengt for meg som ikke er klubbmedlem desverre. Forhåpentligvis går det greit denne gangen :)

Edited by Zepticon
Link to comment
Share on other sites

Sansynilgvis har du samme muligheter for justering som Mustangen min fra 98 har.

Det finns flere typer å velge i.

Mener den typen jeg har heter Deltaforce. Det er en av de enklere utgavene med enkle trim funksjoner til bensin og tenning, mulighet for å koble ut lambda, ferdige program for ladetrykk, større massemåler og dyser.

Med en mer avansert utgave får eec-v like god mulighet for justering som datasprut.

Søk litt så finner du nok flere alternativ.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Sansynilgvis har du samme muligheter for justering som Mustangen min fra 98 har.

Det finns flere typer å velge i.

Mener den typen jeg har heter Deltaforce. Det er en av de enklere utgavene med enkle trim funksjoner til bensin og tenning, mulighet for å koble ut lambda, ferdige program for ladetrykk, større massemåler og dyser.

Med en mer avansert utgave får eec-v like god mulighet for justering som datasprut.

Søk litt så finner du nok flere alternativ.

Vil tro det er det samme som i 98 Mustang ja. Det er jo veldig praktisk at den har så mye muligheter! Så mye som datasprut legger jo Megasquirtplanene mine på hylla :)

Men du har kjøpt og holde på med dette selv? Vet du om det finnes noen tunere som driver med dette i Norge?

 

har prøvd å søke etter programvare men er jo ikke så lett å finne ut hva som er seriøst og hva som ikke er det.

Link to comment
Share on other sites

Glemte forresten å si velkommen på forumet :)

Forrige eier kjøpte. Han bygde om bilen for å kjøre dragrace med den, og 4 katalysatorer og 4 lambdasonder var ikke helt ønskelig lenger da. Har satt meg litt inn i det, men ikke brukt det mer enn å laste ned programmvaren som ligger i hjernen og tatt en titt på det med tuningsoftwaren.

Finns sikkert noen som driver med det her i landet, men jeg har ingen oversikt, da jeg heller liker å gjøre slikt selv.

Og om du går for den enkleste løsningen fra f.eks Delta Force til å begyne med, så lar det seg fint gjøre selv så lenge du har en pc i nærheten av bilen.

Denne kofferten ligner veldig på den jeg har liggende, og dette tror jeg er oppgraderingen jeg nevnte som tilsvarer ett datasprut. Du kan klare å lage en MS installasjon billigere en totalen for begge disse, men om du ikke har tenkt å modifisere motoren alt for mye sparer du mye jobb og tid på installasjon og justering.

Selv med grunnpakken skal det være mulig med tredobbling av effekt ved overlading og eventuell økning i motorvolum. I Mustangtilfellet vil det si ca 900hk.

Det ligger inne flere ferdigkalibrerte kjente luftmassemålere man kan velge blandt, flere dysestørrelser, flere alternativer trimming man kan krysse av for, samt de enkle trimfunsksjonene på tenning og bensin jeg nevnte. Er nok noen funksjoner til jeg ikke husker helt i farta.

Om det er aktuelt bør du uansett først kontakte dem og høre hvilke funksjoner du kan få ut av din ECU.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Takker for det :)
Her var det mye nyttig info som jeg kan bruke til å researche mer.

Jeg er klar voer at Megasquirt er enklere, men problemer er da at det ligger en uorginal boks under midtkonsollen. Med å bruke ECU fra siste gen 626 så får jeg en orginal ish ECU, på et orginalt ledningsnett.

For min del er det gull. Bilen kom jo og med coilpacks så da er fordelern vekk, og jeg er egentlig fornøyd med det.

Som jeg nevnte er det ikke mye mer avansert enn å øke kompressjonen, og litt mer sinna kammer. Skal sende en epost til Delta Force og høre hva de har å si.


Hadde uansett vært smooth om noen kan tipse om norske tunere som har programvare og dyno, og erfaring med dette :D

Link to comment
Share on other sites

Datasprut er for all del ikke enklere. Da må man justere tilnærmet alt helt fra grunn av. Med orginal ECU starter du med ett bra utgangspungt for din motor.

Om det blir for sinna kammer så er det ikke sikkert det blir så veldig lett å justere med orginal ECU. Plenuminnsug er ikke beste utgangspungtet for sugetrimming, og om den spytter for mye tilbake inn i innsuget kan det gi reversering av luft gjennom luftmassemåler som dermed vil måle feil. Dog er nok luftmassemåler bedre enn speed density(mapsensor) ved moderat sugetrimming.

Sansynligvis må motoren ha litt feitere blanding på tomgang enn orginalt får å få jevn gange.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...